F1 2010: Chinese Grand Prix

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
PD power

Re: F1 2010: Chinese Grand Prix

Bericht door PD power » 19 apr 2010, 21:40

ehhh......... er af drukken, waar heb jij het nou weer over.......
We hebben het over de race van gisteren, of is in coevorden de gp uit 98 uitgezonden.
Ik verklaar even waarom ik geen schumi fan meer ben, die reden lig idd in het verleden, vandaar.

Maar ik begrijp dat een kritische noot over Schumi voor sommigen wat gevoelig ligt. :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 19 apr 2010, 22:14

henno boenink schreef:
ehhh......... er af drukken, waar heb jij het nou weer over.......
We hebben het over de race van gisteren, of is in coevorden de gp uit 98 uitgezonden.
Ik verklaar even waarom ik geen schumi fan meer ben, die reden lig idd in het verleden, vandaar.

Maar ik begrijp dat een kritische noot over Schumi voor sommigen wat gevoelig ligt. :mrgreen:
Ik bedoel ouwe koeien en Schumacher was niet de enige die wel eens aan het rousen was.......

Femme

Bericht door Femme » 19 apr 2010, 22:46

henno boenink schreef:Een betere coureur onderscheid, zich door ook met een wat minder goede auto te presteren, dit laten rijders als alonso, Raikonen(vorig jaar) en nu Rosberg ook gewoon zien, met de snelste auto en een teamgenoot die ten dienste van de eerste rijder moet rijden, ligt dat ff anders, niet dat je dan een slechte coureur bent, want die zitten niet in de F1.

Bij de motoren, was Rossi ook snel met een mindere motor.

Ik zeg eerlijk ben geen schumi fan, wat in het begin wel anders was, maar als iemand probeert kampioen te worden door z'n concurent er af te drukken, zit je bij mij in het riool putje, ook al kun je wel goed rijden.
Je geheugen laat je kennelijk niet in de steek. Dan zul je ook weten dat Schumacher snel was in de Jordan, de Benetton van '92 en '93 (die toen lang niet top was) en de Ferrari in '96. In het tweede jaar voor Ferrari streedt hij al om de titel terwijl het team er in de jaren daarvoor niet erg veel van gebakken had. Een team bouw je niet om je heen als je een kansloze coureur bent.

Ik vind dat je niet realistisch bent om te denken dat Schumacher op zijn 41ste na drie jaar afwezigheid op zijn oude niveau kan presteren. In de afgelopen race was hij duidelijk aan het worstelen met de auto. Je kunt het aan de beelden afzien dat de wagen van MSC veel minder tractie had als die van Rosberg, waardoor hij op de rechte stukken een makkelijke prooi was voor andere rijders. De betere verdedigingsmoves in de race waren overigens van Schumacher. Ik geloof niet dat de regenkoning van weleer opeens al zijn skills heeft verloren.

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2010, 23:41

De auto van Rosberg had ook tractieproblemen, alleen Rosberg kon er blijkbaar beter mee omgaan.
Ook de afstelling ligt aan dde coureur.

Wat een ophef weer omdat het shumi is :mrgreen:
Er staat dat die voor mij door het ijs is gezakt en niet meer kan presteren zoals die zou willen of moeten.

Dat een ander het anders ziet, prima, maar meestrijden om de titel kan die gewoon vergeten.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 19 apr 2010, 23:55

Luco schreef:De auto van Rosberg had ook tractieproblemen, alleen Rosberg kon er blijkbaar beter mee omgaan.
Ook de afstelling ligt aan dde coureur.

Wat een ophef weer omdat het shumi is :mrgreen:
Er staat dat die voor mij door het ijs is gezakt en niet meer kan presteren zoals die zou willen of moeten.

Dat een ander het anders ziet, prima, maar meestrijden om de titel kan die gewoon vergeten.
Daar hebben meer mensen last van :thumbup:

Luco

Bericht door Luco » 19 apr 2010, 23:58

Als je mij bedoelt Hans, Ik heb ook nooit geroepen dat ik dat kan :thumbup:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 20 apr 2010, 10:23

Schumacher heeft toch altijd een heel specifiek karakter in de afstelling nodig om optimaal te kunnen rijden. Ik meen mij te herinneren dat Jos Verstappen bij Benetton eens in de reservewagen moest stappen die voor Schumacher was afgesteld en dat Jos Verstappen nauwelijks kon rijden met die auto.

Mathieu

Bericht door Mathieu » 20 apr 2010, 10:31

Shumacher krijgt een nieuw chassis in Barcelona, waarschijnlijk is hier een probleem mee.

Dutch

Bericht door Dutch » 20 apr 2010, 17:04

RutgerK schreef:Schumacher heeft toch altijd een heel specifiek karakter in de afstelling nodig om optimaal te kunnen rijden. Ik meen mij te herinneren dat Jos Verstappen bij Benetton eens in de reservewagen moest stappen die voor Schumacher was afgesteld en dat Jos Verstappen nauwelijks kon rijden met die auto.
Yep, een heel scherpe voorkant, zodat hij met een wegglijdende achterkant de gewenste richtingsverandering kan doorvoeren. En dat kan niet met een ondersturende auto. Als die dan ook nog aan de achterkant wegglijdt, heb je twee keer niks.

In Barcelona komt er een upgrade die voor die scherpere voorkant kan zorgen. Het zou alleen vreemd zijn als dat weer ten koste gaat van Rosberg, als die wel bij een ondersturende auto gebaat is.

Luco

Bericht door Luco » 20 apr 2010, 17:42

De vraag die nu bij mij okomt, na al de verhaaltjes gelezen te hebben, is/was schumacher nou wel zo goed, of is die alleen maar goed/super als die een auto heeft die voor 100% op hem is gebouwd?

Alonso stapt over rijdt gewoon goed
Button stapt over rijdt gewoon goed

Dus een goede coureur kan in elke redelijke auto presteren.

Zoals ik het nu begrijp kan Schumacher dat dus niet in een auto die minder geschikt is voor zijn rijstijl dan die zou willen.
Ben je dan wel zo goed?

Dutch

Bericht door Dutch » 20 apr 2010, 18:47

Daar kun je nog meer dingen aan toevoegen: Bridgestone ontwikkelde vroeger zijn banden met Schumacher - nu niet meer. Zijn rijstijl had baat bij traction control - is er nu niet meer. Zijn specialiteit waren de korte sprints tussen het bijtanken, met altijd een lichte tot zeer lichte auto - is er nu niet meer. Zijn typische stijl dwong het team ertoe een auto te bouwen die niet zo geschikt tot zeer ongeschikt was voor zijn teamgenoot - de auto van nu was voor Button gebouwd, en blijkbaar past dat Rosberg beter.

Kortom, Schumacher was een politiek meester, maar nu is hij teruggekeerd als 'just one of the boys'. Daar ging mijn DF-column dan ook over.

Maar zo zwart-wit is 't ook weer niet, hoor. Alonso, Raikkonen en Kubica hebben bijvoorbeeld in het recente verleden grote moeite gehad met de overstap naar andere banden. Button kon niet overweg met auto's die perfect bleken voor Fisichella en Barrichello, etc.

Het zijn allemaal toppers, maar het verschil zit 'm vooral in het feit dat Schumacher op het juiste moment de juiste mensen voor zijn karretje wist te spannen en dat een heel lange tijd zo heeft weten te houden.

Hielke

Bericht door Hielke » 20 apr 2010, 21:55

Schumacher was in zijn goeie jaren van eenzame klasse.

Er hebben inmiddels een aantal ontwikkelingen plaatsgevonden.

1. Door regelgeving zitten de topteams qua tempo dichter bij elkaar.
2. De huidige generatie rijders is ontzettend sterk. Hamilton en Alonso als rasechte racers/aanvallers en Button, Vettel en Rosberg daar vlak achter. Nog nooit is er zoveel kwaliteit geweest.
3. Het is spijtig dat het gezegd moet worden maar Schumacher is wat van z'n geestdrift/dedication kwijtgeraakt. Je ziet het gewoon aan z'n rijstijl. Heeft het met z'n leeftijd te maken? Misschien. Denk eerder met de pauze van een aantal jaren die 'm genekt heeft. Mansell reed op z'n 41ste nog als een jonge gretige hond. Ook dat gekke bekken getrek van Schumacher bij de rijdersweging na de race richting camera, ik snap dat niet. Lijkt wel of ie de media geilheid belangrijker vindt dat de race. Misschien is het wel goed zo. Heeft ie als ie definitief stopt ook niet meer de twijfel of ie het nog zou kunnen.

Dutch

Bericht door Dutch » 20 apr 2010, 22:01

Hielke schreef:2. De huidige generatie rijders is ontzettend sterk. Hamilton en Alonso als rasechte racers/aanvallers en Button, Vettel en Rosberg daar vlak achter. Nog nooit is er zoveel kwaliteit geweest.
Dat is ook zeker waar. 'Nog nooit' is misschien overdreven (jaren tachtig was ook erg sterk), maar in ieder geval wel het sterkste veld sinds jaren.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 20 apr 2010, 22:15

Ik denk dat het ook niet meevalt om na drie jaar afwezigheid en weinig racen ineens weer vooraan mee te strijden.
Zoals Olav Mol ook al zei, de Brawn van eind vorig seizoen zat ook vaak rond de 6e/7e plek. De Mercedes van dit seizoen is nauwelijks beter.

Ik denk dat Schumi gewoon wat meer tijd nodig is om beter te worden. Of ie echt weer op z'n oude niveau komt?

Ik weet het niet. Langzamer rijden zal ie vast niet doen. Maar hij heeft nu het hele team naar z'n hand staan met de beste mensen om zich heen, iets wat in z'n topjaren bij Ferrari natuurlijk wel het geval was.

Ook zitten de teams inderdaad een stuk dichter bij elkaar, de tijden dat een iemand het hele veld op een ronde zette is geweest.

Kortom, ik denk (en hoop stiekem ook wel) dat het een kwestie van tijd is voordat Schumacher weer beter gaat presteren :)

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 22 apr 2010, 21:41

Gun Schumi maar even de tijd. Hij komt heus wel.

Schumacher was trouwens nooit de allersnelste.. Wel de meest constante rijder, en de meest tactische.
En van dat laatste hebben we afgelopen wedstrijd weer mogen genieten.

Van mij mag hij 3 jaar lang op de 10e plek rijden, dan nog vind ik het prachtig om hem te zien rijden.

Dat hij bij interviews en columns beweert de titel nog te kunnen pakken heeft hij zelf ook niet verzonnen.

Plaats reactie