Troubles met portierslot E36 sedan
- Arie Tussengas
Troubles met portierslot E36 sedan
Ik heb een nogal onhandig probleem.
Het portierslot van de bestuurdersdeur staat in de double lock positie en weigert verder elke dienst. Het stiftje omhoog trekken werkt dus ook niet. Dat betekent dus instappen aan de passagiers kant of à la The Dukes of Hazzard.
Het enige dat het slot nog doet is de double lock voor de andere deuren inschakelen. Verder werkt het CV systeem op zich goed. De passagiersdeur vergrendelt en ontgrendelt braaf alle deuren (behalve de bestuurdersdeur uiteraard). Het moet alleen wel telkens 2x gebeuren.
Hoe kan ik het beste controleren waar het in zit en het oplossen?
Het portierslot van de bestuurdersdeur staat in de double lock positie en weigert verder elke dienst. Het stiftje omhoog trekken werkt dus ook niet. Dat betekent dus instappen aan de passagiers kant of à la The Dukes of Hazzard.
Het enige dat het slot nog doet is de double lock voor de andere deuren inschakelen. Verder werkt het CV systeem op zich goed. De passagiersdeur vergrendelt en ontgrendelt braaf alle deuren (behalve de bestuurdersdeur uiteraard). Het moet alleen wel telkens 2x gebeuren.
Hoe kan ik het beste controleren waar het in zit en het oplossen?
- GTRene
Re: Troubles met portierslot E36 sedan
misschien moet je de sleutel in de achterklep doen en helemaal naar rechts draaien of naar links (vanuit de alle deuren lock situatie)
met een beetje mazzel doet ie weer...
Ik had laatst dat men portierdeur niet meer werkte alleen met sleutel, rest deed wel...na wat proberen ook via de achterklep op slot e.d. en zeker weten wat stuk was (waarschijnlijk dat elektr blokje in de deur) maar dat blokje besteld (vrij duur) echter een dag later vanuit boodschappen kom ik eraan, dacht ik doe hem niet op afstand los maar met de sleutel via achterklep...hoorde ik een geluid duidende op dat alle 3 sloten gelijk deden
en verrek hij deed nadien ook weer op de afstand bediening...dat blok dus voor nop gekocht, echter mocht wel terug, mar dacht ach bewaar het voor ie wel kapot gaat, past namelijk ook in bv de E36 e.d.

Ik had laatst dat men portierdeur niet meer werkte alleen met sleutel, rest deed wel...na wat proberen ook via de achterklep op slot e.d. en zeker weten wat stuk was (waarschijnlijk dat elektr blokje in de deur) maar dat blokje besteld (vrij duur) echter een dag later vanuit boodschappen kom ik eraan, dacht ik doe hem niet op afstand los maar met de sleutel via achterklep...hoorde ik een geluid duidende op dat alle 3 sloten gelijk deden

- Arie Tussengas
Even geprobeerd maar het helpt niet. De kofferbak zelf ontgrendelt de auto niet maar reageert wel op de vergrendeling van de passagiersdeur.
- GTRene
Dus je hebt hen toen ie zeg maar op slot stond, helemaal naar rechts gedraaid en daarna naar links?Arie Tussengas schreef:Even geprobeerd maar het helpt niet. De kofferbak zelf ontgrendelt de auto niet maar reageert wel op de vergrendeling van de passagiersdeur.
nah, meer tips heb ik niet

misschien ff google, maar zul je vast al hebben gedaan.
- Martin van der Zwaard
Klinkt als een defecte stelmotor van je cv, zoals Rene ook zegt.
Heb het pas gehad bij mijn auto alleen die kon ik wel met de sleutel open en dicht doen.
Stelmotor kost 8 tientjes bij de dealer en is denk een uurtje werk om te vervangen.
Heb het pas gehad bij mijn auto alleen die kon ik wel met de sleutel open en dicht doen.
Stelmotor kost 8 tientjes bij de dealer en is denk een uurtje werk om te vervangen.
- Arie Tussengas
Ik heb al flink gegoogled inderdaad maar elke situatie is net even anders en heeft weer een compleet andere oplossing. Van een beetje contactspray tot het vervangen van de stelmotor. Dat laatste zou bij nog wel eens een probleem kunnen worden aangezien de deur niet open kan. 

- Martin van der Zwaard
En als je de accu eens ontkoppeld en dan ff proberen om de deur te openen??
- Ampair
heb je geen breuk in de kabels bij je kofferbak?
als je dat rubber weghaalt dat de kabels gebroken zijn.
daar had de mijne last van.
als je dat rubber weghaalt dat de kabels gebroken zijn.
daar had de mijne last van.
- Arie Tussengas
Net de kabels in de kofferbak gekeken maar die zijn of al gerepareerd of nog in goede staat. Daarnaast lijkt wilt wiebelen aan de draden geen effect te hebben op de situatie dus ik denk niet dat het daar in zit.
Ik neig toch ook te gaan naar de stelmotor.
Enig probleem nu, hoe het deurpaneel te verwijderen terwijl de deur dicht zit?
Ik neig toch ook te gaan naar de stelmotor.
Enig probleem nu, hoe het deurpaneel te verwijderen terwijl de deur dicht zit?
- @iko
had je de accukabel al los gehad?
Bij mijn E36 lost dat de meeste elektrische storingen op
Bij mijn E36 lost dat de meeste elektrische storingen op

- Arie Tussengas
Yep, mocht ook niet baten 

- Martin van der Zwaard
Dus kabel los, en dan deurpin omhoog trekken wilde niet werken?
Dat wordt een lastige situatie dan als dat allemaal niet werkt. En kabel los en dan met de sleutel de deur openen??
Dat wordt een lastige situatie dan als dat allemaal niet werkt. En kabel los en dan met de sleutel de deur openen??
- Ampair
was het niet zo dat als je eerst de klink open doet en dan slot omdraaid dat hij dan opengaat?
of was dat bij een andere bmw?
of was dat bij een andere bmw?
- Arie Tussengas
Ik had het al wel andersom geprobeerd. Eerst sleutel omdraaien en dan pas aan de klink hangen. Wat jij zegt staat wel ongeveer in de handleiding ook. Dat je bij een elektrische storing de sleutel naar 'een eindstand' moet draaien en dat je dan de betreffende portier zou moeten kunnen openen.
Vanavond toch nog maar eens proberen dan.

Vanavond toch nog maar eens proberen dan.
- Arie Tussengas
Goed. Een middagje hannessen en vele kleurrijke zegswijzen later is er voortgang. :banaan:
Ik heb het voor elkaar gekregen om het deurpaneel te verwijderen terwijl de deur dicht zat. Eerst alle stekkertjes en schroefjes los gehaald en daarna bij het stiftje begonnen met het voorzichtig los trekken van de clipjes. Door het onderste dashboardpaneel los te halen kon ik genoeg speling krijgen tussen dat paneel en het deurpaneel om de laatste 2 clipjes aan de voorkant kapot te trekken. Mooi is anders, maar als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Na het voorzichtig lostrekken van het weerscherm (wat aan de hoeveelheid tape te zien al eens los is geweest) had ik toegang tot het deurmechanisme. Na veel, heel veel pielen had ik de stelmotor los van het mechanisme maar het slot wilde nog niet ontgrendelen. Na wat gleuren met een zaklamp zag ik één van de hendeltjes die het mechanische vergrendelen regelen zitten maar het stuk staaldraad wat er aan zit zat aan de andere kant nergens aan vast.
Toen ik die met de hand omzette ging de deur weer open
Nu gaat de deur weer open en dicht en ik kan hem weer met de hand vergrendelen en ontgrendelen.
Morgen maar eens uitzoeken of en hoe we de boel weer kunnen fixen.
Ik heb het voor elkaar gekregen om het deurpaneel te verwijderen terwijl de deur dicht zat. Eerst alle stekkertjes en schroefjes los gehaald en daarna bij het stiftje begonnen met het voorzichtig los trekken van de clipjes. Door het onderste dashboardpaneel los te halen kon ik genoeg speling krijgen tussen dat paneel en het deurpaneel om de laatste 2 clipjes aan de voorkant kapot te trekken. Mooi is anders, maar als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Na het voorzichtig lostrekken van het weerscherm (wat aan de hoeveelheid tape te zien al eens los is geweest) had ik toegang tot het deurmechanisme. Na veel, heel veel pielen had ik de stelmotor los van het mechanisme maar het slot wilde nog niet ontgrendelen. Na wat gleuren met een zaklamp zag ik één van de hendeltjes die het mechanische vergrendelen regelen zitten maar het stuk staaldraad wat er aan zit zat aan de andere kant nergens aan vast.

Toen ik die met de hand omzette ging de deur weer open

Nu gaat de deur weer open en dicht en ik kan hem weer met de hand vergrendelen en ontgrendelen.
Morgen maar eens uitzoeken of en hoe we de boel weer kunnen fixen.