Vraagje over vrijwaringsbewijs bij verkoop
- Mack
Vraagje over vrijwaringsbewijs bij verkoop
In afwachting van mijn nieuwe auto heb ik mijn huidige auto verkocht via Marktplaats. Aanstaande woensdag komt iemand hem ophalen.
De koper heeft een autobedrijf en hij neemt zelf een vrijwaringsbewijs mee.
Hij zegt dat hij via zijn bedrijf de auto gaat overschrijven, en dat iemand op zijn bedrijf dan de gegevens van het RDW krijgt en doorgeeft aan hem, zodat hij ze op het vrijwaringsbewijs kan schrijven.
Kan dit zo?
Moet ik nog ergens speciaal op letten?
Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, dus ik wil even checken of bovenstaande procedure wel kan, om problemen te voorkomen.
De koper heeft een autobedrijf en hij neemt zelf een vrijwaringsbewijs mee.
Hij zegt dat hij via zijn bedrijf de auto gaat overschrijven, en dat iemand op zijn bedrijf dan de gegevens van het RDW krijgt en doorgeeft aan hem, zodat hij ze op het vrijwaringsbewijs kan schrijven.
Kan dit zo?
Moet ik nog ergens speciaal op letten?
Ik heb hier helemaal geen ervaring mee, dus ik wil even checken of bovenstaande procedure wel kan, om problemen te voorkomen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Vraagje over vrijwaringsbewijs bij verkoop
Heb ik ook eens zo gedaan met Edwin vd Velden (autodealer, hier aktief op het forum). Ging goed 

- Tim R
Dit kan inderdaad gewoon. Even op letten dat de gegevens op de RDW site veranderen (datum tenaamstelling) en ga even na of het inderdaad een autobedrijf is met een KvK nummer. Een website is hiervoor geen bewijs!
- Mack
Hoe snel veranderen de gegevens op de RDWsite? Direct?Tim R schreef:Dit kan inderdaad gewoon. Even op letten dat de gegevens op de RDW site veranderen (datum tenaamstelling) en ga even na of het inderdaad een autobedrijf is met een KvK nummer. Een website is hiervoor geen bewijs!
Ik kan het bedrijf vinden op de site van KVK en op de site van Bovag, dus dat zal wel goed zitten.
- GTRene
ja kan, en als je de gegevens op papier hebt en de handtekening van die persoon e.d. dan kan zoiets schijnbaar ook als bewijs gelden
Ik kreeg ooit een keer een handgeschreven krabbel briefje van een handelaartje (long time ago) echter hij dacht het snel weer te verkopen en deed het niet officieel (wist ik niks van) dus kwam niet op zijn "bedrijfje) toen een paar maanden later kreeg ik een bon thuis van onverzekerd rijden e.d....ik huh?
dus een copy gemaakt van dat handgeschreven vot met handtekening e.d. en opgestuurd...daarna nooit meer wat gehoord, denk dat die handelaar wel op z'n donder heeft gehad daarna van de belasting e.d.
dus zelfs dat votje wat ik had met handtekening en dat hij de auto had overgenomen gold als bewijs (destijds) of dat nu nog zo is?

Ik kreeg ooit een keer een handgeschreven krabbel briefje van een handelaartje (long time ago) echter hij dacht het snel weer te verkopen en deed het niet officieel (wist ik niks van) dus kwam niet op zijn "bedrijfje) toen een paar maanden later kreeg ik een bon thuis van onverzekerd rijden e.d....ik huh?
dus een copy gemaakt van dat handgeschreven vot met handtekening e.d. en opgestuurd...daarna nooit meer wat gehoord, denk dat die handelaar wel op z'n donder heeft gehad daarna van de belasting e.d.
dus zelfs dat votje wat ik had met handtekening en dat hij de auto had overgenomen gold als bewijs (destijds) of dat nu nog zo is?
- Niels
- Auto: Prius+
Ik heb twee jaar terug ofzo een Starlet verkocht aan een handelaar voor export naar Afrika. Ook had ik mijn twijfels over het vrijwaren buiten kantooruren om maar het kan wel degelijk. Je krijgt een handgeschreven bonnetje met daarop een afmeldingscode. Die afmeldingscode werd gewoon ff doorgebeld door iemand die op dat moment achter de computer zit en verbinding maakt met de RDW. In mijn geval moest ik het bonnetje zelf schrijven en had ik ook de persoon achter de pc aan de telefoon omdat de chauffeur niet zo goed in Nederlands was
Vond het nogal grappig, je eigen vrijwaring schrijven. Ging goed dus, echt geen probleem 

-
Toen ik de Sierra naar de sloop bracht, kreeg ik ook een "eigen" vrijwaring. Dit printten zij wel zelf netjes uit. Maar het kan dus gewoon bij bedrijven
Is ook niet zo vreemd op zich...

- Niels
- Auto: Prius+
Mijn Starlet werd gehaad door een Afrikaan met zo'n oprij truck. Zo'n bonnenboekje erbij, code + afmelddatum noteren en klaar was het 

- Damir Vukovic
Wel even zekerstellen dat je die code erbij krijgt. Anders kun je hem niet zelf afmelden bij je verzekering.
- Mack
Het moet dus allemaal kunnen, mooi!
Bedankt voor jullie reacties!
Bedankt voor jullie reacties!
-
Misschien voor de zekerheid nog even legitimatiebewijs vragen? Lijkt me geen kwaad kunnen. Bonnenboekje en code vind ik beetje mager.
- Martin van der Zwaard
Kopie van vrijwaring opsturen is genoeg en daar staan die codes op.Damir Vukovic schreef:Wel even zekerstellen dat je die code erbij krijgt. Anders kun je hem niet zelf afmelden bij je verzekering.
Maar het is geen probleem zoals al gezegd. Mijn zwager heeft een autosloperij en die halen dagelijks auto's op. Chauffeur belt naar kantoor en daar voert iemand alle gegevens in en geeft vervolgens de code en het tijdstip door waarop de RDW de afmelding heeft ontvangen. Deze twee dingen MOETEN op het vrijwaringsbewijs staan. Let er ook even op dat er een stempel van het bedrijf op staat of dat de gegevens met de hand zijn ingevuld.
Deel twee krijg je terug met een kruis er doorheen en het groene vrijwaringsbewijs. Meer heb je niet nodig.
Zorg wel dat je alle delen hebt anders krijg je daar weer gezeik mee met die handelaar. Dan kan ie hem wel afmelden met een legitimatie van je maar hij moet dan nieuwe papieren aanvragen wil ie de auto nog kunnen verkopen.