Was leuk, maar daar ging dit draadje niet over. Het is jammer dat ik al een e46 M3 heb anders was ik zeker in de markt geweest voor de M3 CSL van Andre. Uiteraard wou ik wel heel graag even in z'n CSL sturen. Ik heb immers geen ervaring met SMGII (ik heb een handbak) en ben van nature sceptisch tussen de ge-hype-de CSL gekte dat het echt een hele andere auto zou zijn.
Dus daar staan we dan. Andre stapt in, ik op de bijrijder stoel en hij boendert als demo met de CSL Papenburg over. Tering wat was ik onder de indruk, niet zo zeer direct van de CSL die aanvoelde als elke bmw op Papenburg ("het gaat dwars en het blijft dwars gaan") maar meer van de rijkunsten van de bestuurder.
Maar oh ja, daar ging dit draadje dus ook niet over

Ok ik mocht even een paar rondjes doen. Eerst even heel rustig beginnen en wennen aan SMGII. Eerste halve rondje echt rustig gereden en schakelen bij 4k rpm ofzo. Direct valt op dat die airbox (ook al had ik de 8k rpm nog niet eens aangeraakt) en serieus lawaai maakt. Op Papenburg zeer lekker natuurlijk maar als daily driver mogelijk wat te erg. Gelukkig wordt het minder als je de "sport" stand uitschakelt en niet elke keer tot rood doortrekt. Dat "SMGII serieuze klappen geeft" in z'n sportiefste stand kan ik niet beamen. Ja het schakelt snel maar naar mijn mening nog heel netjes. Ook het automatisch tussengas bij terugschakelen is erg leuk. En erg handig is SMGII als je spint want dan ontkoppelt ie automatisch en slaat de motor niet af...
Eerst maar even de conclusie over SMGII dus. Niet eens zozeer CSL specifiek. Ja het is een prima systeem en schakelt sneller dan ik zelf zou kunnen en de "bruutheid" waarover wordt gesproken valt mij erg mee. Zeer goed te doen als daily. En toch...ik hoef het niet... Vanwege twee redenen. Ten eerste haalt het m.i. wat betrokkenheid weg. Het rijden wordt meer een Playstation spel door het gebrek aan zelf koppelen, schakelen, rev-matchen, e.d. Ongetwijfeld veel trager als ik het zelf doe maar ... eh... lekker belangrijk... IK vind het gewoon machtig mooi om zelf te doen. Tweede reden is meer kosten / onderhoud gebonden. SMGII reparaties zijn i.h.a. duur en is dus weer een extra risico om rekening mee te houden.
Dan de CSL. Tsja dat vind ik moeilijk. Ik heb de hele ochtend lopen boenderen met de EVO op Papenburg. En als ik dat thuis doe en stap later in de e46 M3 (niet CSL) dan vind ik dat een leuke bak, maar erg zwaar en "zompig". De CSL had dat minder, licht tov mijn niet-CSL wat strakker op de weg en helt wat minder in z'n veren en heeft wat minder het gevoel zwaar te zijn. Maar om nou te zeggen dat het een wereld van verschil is met een niet-CSL, nou nee. Voelt ie significant sneller aan, nou nee. Is de balans significant anders, nou nee. Eerlijkheidshalve denk ik dat mijn oordeel wat vertekenend is omdat ik uit de EVO stap en dus m'n referentie kader volledig naar de klote is. Als je m'n niet-CSL M3 en de M3 CSL back-to-back zou rijden zullen de verschillen beter voelbaar zijn. En ja dan is een CSL dus zeker wat lichter, wat strakker en meer gefocussed. Maar m.i. zijn het nuances en niet meer dan dat.
En nu ga ik dus echt vloeken: Zet een wat strakker / harder onderstel onder een normale M3 (met SMGII), sloop de stoelen eruit en zet er kuipjes in en je zit op 95-98% van een CSL.
Zou ik een CSL willen hebben als vervanging van m'n huidige ? Yep, zeker weten. Net even strakker maar zeker nog zeer goed bruikbaar als daily / straatfun auto. Verder is zo'n ding exclusiever en dat doet me ook zeker wat. Ook is zo'n ding aan de buitenkant nog net even wat mooier/af. Staat iets lager op z'n wielen, heeft (porno) CSL wielen en een ducktail. Allemaal dikke prima. Het exclusieve interieur doet me minder. Kuipjes zijn prima maar een echte racekuip zit beter. En ook het carbon / kale van binnen spreek me niet zo aan. Doe mij maar...oef weer vloeken... een full-leather standaard e46 M3 interieur. Overigens met uitzondering van het alcantare stuurwiel. Het standaard e46 M3 leren stuur is al FANTASTISCH, het alcantara CSL stuurwiel is echt het summum.
Eindconclusie: Fantastische auto, collectors item, wil er graag 1 maar nee het extra geld (zowel nieuw als 2e hands) haal ik er qua rijbeleving niet uit en zou ik rationeel dan liever besteden aan het strak / nieuw / verlaagd onderstel en racekuipjes voor een normale M3. Emotioneel, qua exclusiviteit en gewoon "voor de heb" tsja dan had ik waarschijnlijk toch wel gewoon bij Andre gestaan met geld in m'n hand als ik in een M3 zoek en er niet al 1 had gehad...
Mark.
PS 1 : Toch echt hoopt dat ie hier niet afgebrand gaat worden en z'n DF account gewoon mag blijven gebruiken...
PS 2 : Opeens denkt aan z'n vergelijk van de 206 gti en 206 rc. Eigenlijk zelfde verhaal. Net ff wat scherper, net ff lekkerder maar alle hype die erom zit haal ik er niet uit...