[29-04-2010]DF @ CPZ deel X
- Bert ///M3
Re: [29-04-2010]DF @ CPZ deel X
Lekker boeiend allemaal. Er zijn ook mensen die zonder rijbewijs maar met racelicentie op een circuit rijden, wel cursus gedaan maar effectief betekend dat dat ze ook maar 3 dagen rijervaring hebben. Ik reed binnen een half jaar na het halen van mijn rijbewijs in een E36 M3 over circuit Zolder daar is op zich niks mee aan de hand.
Je moet het een keer leren, hoe lang je je rijbewijs hebt maakt niet uit. Het gaat er om dat je je vooral de eerste dag leert aanpassen aan de regels op de baan, goed in je spiegels blijven kijken, weten wat de vlaggen betekenen, weten dat je niet over de blend lijn gaat met oprijden, je eigen lijn houden in bochten tenzij iemand er al naast zit, dat soort dingen. Sommigen op DF weten dat ook niet terwijl ze toch meer dan 10 jaar hun rijbewijs hebben.
Evt een stukje instructie er bij de eerste ronden en dan kom je een heel eind.
Je moet het een keer leren, hoe lang je je rijbewijs hebt maakt niet uit. Het gaat er om dat je je vooral de eerste dag leert aanpassen aan de regels op de baan, goed in je spiegels blijven kijken, weten wat de vlaggen betekenen, weten dat je niet over de blend lijn gaat met oprijden, je eigen lijn houden in bochten tenzij iemand er al naast zit, dat soort dingen. Sommigen op DF weten dat ook niet terwijl ze toch meer dan 10 jaar hun rijbewijs hebben.
Bert ///M3 schreef:Lekker boeiend allemaal. Er zijn ook mensen die zonder rijbewijs maar met racelicentie op een circuit rijden, wel cursus gedaan maar effectief betekend dat dat ze ook maar 3 dagen rijervaring hebben. Ik reed binnen een half jaar na het halen van mijn rijbewijs in een E36 M3 over circuit Zolder daar is op zich niks mee aan de hand.
Gelukkig nog een verstandig iemand

- RVV
Ja precies, mischien is het wel een verborgen racetalent :!:
- RJay
You'll never know.
Gewoon komen, kijken, vragen, voelen, er zijn zat mensen die dag die evt. wel tijd hebben om je wat uit te leggen.
/me sluit aan bij penottiracing en bertikipedia.
Frankv: Dat zou een gigantische hoop erg goede rijders uit sluiten hoor........
Wat maken we er in ene een ophef over, okay, het is niet de meest geweldige auto, maar beter dan een blikje knaks met een 5cc torretje en wieltjes toch?
Gewoon komen, kijken, vragen, voelen, er zijn zat mensen die dag die evt. wel tijd hebben om je wat uit te leggen.
/me sluit aan bij penottiracing en bertikipedia.
Frankv: Dat zou een gigantische hoop erg goede rijders uit sluiten hoor........
Wat maken we er in ene een ophef over, okay, het is niet de meest geweldige auto, maar beter dan een blikje knaks met een 5cc torretje en wieltjes toch?
- Riceaux
Ik denk dat ie voornamelijk even voor zich zelf moet bepalen of hij kan leven met de extra slijtage aan zijn auto die het circuit rijden meebrengt. En inderdaad gewoon mensen met veel ervaring vragen of ze mee willen rijden en dingen willen uitleggen. En het is positief dat hij niet op de openbare weg wil oefenen, zou ik nog een voorbeeld aan kunnen nemen 

- RJay
Niet op de openbare weg oefenen?
Mag dat niet dan?
*kijkt schijnheilig naar oud fiat pandaatje dat regelmatig op 1 oor de bocht om gaat*
Mag dat niet dan?
*kijkt schijnheilig naar oud fiat pandaatje dat regelmatig op 1 oor de bocht om gaat*

- Riceaux
Met een Panda mag het wel, daarmee kun je toch geen illegale snelheden halen 

- Robin Hartog
He, zelfs op de snelweg kan je je rijbewijs kwijtraken met een Panda, ja. :twisted:
- RJay
Haha, bij wegwerkzaamheden wel ja, 'k heb die van mij wel eens op 150+ op de teller gehad (+- 135-140 gps)Robin Hartog schreef:He, zelfs op de snelweg kan je je rijbewijs kwijtraken met een Panda, ja. :twisted:
Enfin, back on topic?

-
Bedankt iedereen voor de vele reacties. Ik sluit mij aan bij de laatste berichten van anderen. Ik heb het idee dat een groot aantal mensen denken dat ik daar als een gek ga rijden en dat ik niet kan rijden doordat ik 18 ben en net mijn rijbewijs heb. Ik neem aan dat een ieder van jullie ooit een eerste keer is begonnen en zoals ik gisteren las ergens op internet is er zelfs iemand die op zijn 13de al een race licentie heeft. Nou ik neem aan dat die ook niet gewacht heeft tot hij 18 geworden is en 5 jaar rijervaring en 10 keer gekeken heeft voordat hij een keer op het circuit ging rijden. Ik snap dat ik nieuw ben onervaren op het circuit etc. echter wil ik het proberen om te rijden op het circuit goed rekening houden met anderen omdat ik nou eenmaal (nog) niet weet hoe je je goed gedraagd en uiteraard voorzichtig zijn. Wat betreft mijn auto ben ik het wel mee eens een halve dag op het circuit al dan niet continu achter elkaar aan het rijden is niet goed voor de auto hier zal ik dus over na moeten denken. Het gaat mij er om ik wil leren hoe alles werkt ben bereid om dingen te leren en zal ook zeker niet zo goed zijn als menig ander op dit forum het gaat mij er alleen om dat ik leer hoe het is voorzichtig voor de andere weggebruikers ben en met respect met elkaar omga.
- VLA
Anders schrijf je je in voor de middag, en dan kom je s'ochtends eerst even kijken, en eventueel met iemand meerijden die je gelijk wat tips kan geven o.i.d.rgoudswaard schreef:verhaal....
- Tom V
Jij rijdt 's ochtends zeker?VLA schreef:Anders schrijf je je in voor de middag, en dan kom je s'ochtends eerst even kijken, en eventueel met iemand meerijden die je gelijk wat tips kan geven o.i.d.rgoudswaard schreef:verhaal....
*kijkt even in lijst.

- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Lol@Tom
Wij (Beek auto Racing en ik) geven wat instructie in de ochtend aan wat Minirijders over de baan en de lijnen kom anders even langs bij de Beek servicebus die op het paddock staat!
Wij (Beek auto Racing en ik) geven wat instructie in de ochtend aan wat Minirijders over de baan en de lijnen kom anders even langs bij de Beek servicebus die op het paddock staat!
- VLA
Tom V schreef:Jij rijdt 's ochtends zeker?VLA schreef:Anders schrijf je je in voor de middag, en dan kom je s'ochtends eerst even kijken, en eventueel met iemand meerijden die je gelijk wat tips kan geven o.i.d.rgoudswaard schreef:verhaal....
*kijkt even in lijst.

- frankv
Ik vind het leuk hoor dat iemand van 18 met net zijn rijbewijs en vanaf donderdag zijn 2e auto (omdat de eerste al kapot is en op de sloop ligt naar eigen zeggen) zo verstandig het circuit op gaat. Natuurlijk zijn er talenten, maar een normaal iemand leert in zijn eerste jaren in het verkeer een hoop dingen. Ook ik heb wel eens achterstevoren gestaan bij het oprijden van een snelweg, heb me ook wel eens vergist in mijn remafstand, weet door de driftcursussen dat de kans klein is dat ik hem houd als ik over grens ga. Verder ken ik mijn auto en de onderhoudshistorie door en door.
De combinatie van de leeftijd, pas het rijbewijs (dus nog weinig confronterende momenten gehad) en net een andere (onbekende en niet de meest circuitwaardige) auto, zou maken dat ik (zou ik mijzelf in terugblik kunnen adviseren had ik in die situatie gezeten) zelf nog een paar jaar zou wachten.
Ps. ik reed zelf afgelopen keer iets van 2.25 meen ik, dus misschien haalt hij me zelfs nog wel in
De combinatie van de leeftijd, pas het rijbewijs (dus nog weinig confronterende momenten gehad) en net een andere (onbekende en niet de meest circuitwaardige) auto, zou maken dat ik (zou ik mijzelf in terugblik kunnen adviseren had ik in die situatie gezeten) zelf nog een paar jaar zou wachten.
Ps. ik reed zelf afgelopen keer iets van 2.25 meen ik, dus misschien haalt hij me zelfs nog wel in

- RJay
Je kan ook een bmw'tje huren bij DF he, misschien is dat een optie voor je?rgoudswaard schreef:.......
2.25, frank, zullen we anders eens met JOU mee rijden?

Kidding, kidding.
- Robin Hartog
*kuch* leestekens...
Anyway, ik ga ook niet het circuit op, heb ook net pas een jaar mijn rijbewijs en nog geen eens een eigen auto. Alleen de Nordschleife ben ik op geweest.
Anyway, ik ga ook niet het circuit op, heb ook net pas een jaar mijn rijbewijs en nog geen eens een eigen auto. Alleen de Nordschleife ben ik op geweest.

- frankv
RJay schreef:Je kan ook een bmw'tje huren bij DF he, misschien is dat een optie voor je?rgoudswaard schreef:.......
2.25, frank, zullen we anders eens met JOU mee rijden?![]()
Kidding, kidding.

Ik sta open voor instructie hoor. Mijn grootste tijdswinst zou denk ik zitten in een aggresievere rijstijl, ik rijd geen setje remblokken op in een paar trackdays en ook mijn banden blijven maar goed, ik schakel niet voor die laatste seconde. Ik vind het belangrijker dat ik en mijn auto heel blijven dan dat ik er 10sec afhaal.
Mijn doel voor de 29ste wordt een herhaalbare 2m20s
- niekje090
over welk bedrag praten we dan van die bmw peter?
- VLA
Ben ook wel benieuwd naar de specs.niekje090 schreef:over welk bedrag praten we dan van die bmw peter?
- Maus335i
Ik heb de hele discussie niet gelezen, wel de openingspost en merk auto's op met (dag)waardes van 100.000 euro over hoger. Besef je goed dat achterop zo'n auto rijden veel ellende, schaamte en evt. financiele problemen met zich meebrengt. Verzekerd of niet, iedereen wil graag heelhuids thuiskomen. Met die gedachte op de achtergrond denk ik dat er weinig aan de hand zal zijn. Heb respect voor je eigen EN voor een ander zn materiaal, volgens mij komt het dan wel goed.
De leeftijd is niet belangrijk, met je verantwoordelijkheid kunnen omgaan wel.
De leeftijd is niet belangrijk, met je verantwoordelijkheid kunnen omgaan wel.
- Peter Tunissen
Om te beginnen, de openingspost is weer helemaal bijgewerkt inclusief de mensen die betaald hebben.
Zoals gezegd, we moeten minimaal 96 uur (4 dagen) van te voren de lijst van verzekerde deelnemers doorgeven aan de verzekering. Wacht dus s.v.p. niet te lang met betalen (je betaling = je verzekering, tenzij je aangegeven hebt ter plekke te betalen en je kenteken of chassisnummer apart doorgemaild hebt), want het zou zonde zijn als wij zoveel moeite doen om die verzekering te regelen en je als deelnemer dan toch niet verzekerd bent omdat je betaling net te laat binnen is gekomen.
Dan wat die BMW huren betreft; dat kan via Speedrent, www.speedrent.nl , je krijgt dan een volledig circuit geprepareerde E30 325i.
Normaal kost dat € 550 voor een dag, inclusief transport van de auto van en naar het circuit, technische ondersteuning op de dag zelf en een eerste volle tank benzine. Voor gebruik op een DF dag is het geen € 550, maar € 450, toch een leuke korting en je zult zo'n auto vast ook wel met twee of drie mensen voor een dag mogen huren.
Ik heb veel van de reacties niet gelezen en ook geen zin om ze te gaan zoeken, maar iedereen die op een circuit rijdt heeft dat ooit voor een eerste keer gedaan. En vanwege de relatieve rustigheid op de baan en het onderling respect voor elkaar van de deelnemers (waar we als organisatie ook erg streng op toezien), denk ik dat een DF circuitdag juist een ideale gelegenheid is om je eerste circuitkilometers te maken.
Wat alleen belangrijk is, is de insteek waarmee je zelf de baan op gaat zo'n eerste dag.
Is dat met het idee om veel te leren, ervaren mensen mee te laten rijden die je tips kunnen geven, zelf met mensen mee te rijden, zodat je de lijnen kunt leren, goed in je spiegels kijken en geen kamikaze uitremacties te plannen, dan heb je zonder twijfel een geweldige dag.
Kom je met de gedachte rijden dat je het derde Schumacher broertje bent en komt er een (op het oog standaard) Seat Leon Supercopa je voorbij en denk je dan, als zo'n Seat 80 meter voor de Tarzanbocht kan remmen, dan lukt mij dat ook wel, dan gaat het niet goed komen.
Maar om een hele leuke dag te hebben en veel te leren zijn DF circuitdagen ideaal, daar ben ik van overtuigd. En mocht je willen komen rijden, dan wil ik de eerste rondjes ook wel bij je instappen om je wat tips en instructie te geven en je zo snel mogelijk veilig op weg helpen.
Zoals gezegd, we moeten minimaal 96 uur (4 dagen) van te voren de lijst van verzekerde deelnemers doorgeven aan de verzekering. Wacht dus s.v.p. niet te lang met betalen (je betaling = je verzekering, tenzij je aangegeven hebt ter plekke te betalen en je kenteken of chassisnummer apart doorgemaild hebt), want het zou zonde zijn als wij zoveel moeite doen om die verzekering te regelen en je als deelnemer dan toch niet verzekerd bent omdat je betaling net te laat binnen is gekomen.
Dan wat die BMW huren betreft; dat kan via Speedrent, www.speedrent.nl , je krijgt dan een volledig circuit geprepareerde E30 325i.
Normaal kost dat € 550 voor een dag, inclusief transport van de auto van en naar het circuit, technische ondersteuning op de dag zelf en een eerste volle tank benzine. Voor gebruik op een DF dag is het geen € 550, maar € 450, toch een leuke korting en je zult zo'n auto vast ook wel met twee of drie mensen voor een dag mogen huren.
Hoi, en als eerste welkom op DF.rgoudswaard schreef:Bedankt iedereen voor de vele reacties. Ik sluit mij aan bij de laatste berichten van anderen. Ik heb het idee dat een groot aantal mensen denken dat ik daar als een gek ga rijden en dat ik niet kan rijden doordat ik 18 ben en net mijn rijbewijs heb. Ik neem aan dat een ieder van jullie ooit een eerste keer is begonnen en zoals ik gisteren las ergens op internet is er zelfs iemand die op zijn 13de al een race licentie heeft. Nou ik neem aan dat die ook niet gewacht heeft tot hij 18 geworden is en 5 jaar rijervaring en 10 keer gekeken heeft voordat hij een keer op het circuit ging rijden. Ik snap dat ik nieuw ben onervaren op het circuit etc. echter wil ik het proberen om te rijden op het circuit goed rekening houden met anderen omdat ik nou eenmaal (nog) niet weet hoe je je goed gedraagd en uiteraard voorzichtig zijn. Wat betreft mijn auto ben ik het wel mee eens een halve dag op het circuit al dan niet continu achter elkaar aan het rijden is niet goed voor de auto hier zal ik dus over na moeten denken. Het gaat mij er om ik wil leren hoe alles werkt ben bereid om dingen te leren en zal ook zeker niet zo goed zijn als menig ander op dit forum het gaat mij er alleen om dat ik leer hoe het is voorzichtig voor de andere weggebruikers ben en met respect met elkaar omga.

Ik heb veel van de reacties niet gelezen en ook geen zin om ze te gaan zoeken, maar iedereen die op een circuit rijdt heeft dat ooit voor een eerste keer gedaan. En vanwege de relatieve rustigheid op de baan en het onderling respect voor elkaar van de deelnemers (waar we als organisatie ook erg streng op toezien), denk ik dat een DF circuitdag juist een ideale gelegenheid is om je eerste circuitkilometers te maken.
Wat alleen belangrijk is, is de insteek waarmee je zelf de baan op gaat zo'n eerste dag.
Is dat met het idee om veel te leren, ervaren mensen mee te laten rijden die je tips kunnen geven, zelf met mensen mee te rijden, zodat je de lijnen kunt leren, goed in je spiegels kijken en geen kamikaze uitremacties te plannen, dan heb je zonder twijfel een geweldige dag.
Kom je met de gedachte rijden dat je het derde Schumacher broertje bent en komt er een (op het oog standaard) Seat Leon Supercopa je voorbij en denk je dan, als zo'n Seat 80 meter voor de Tarzanbocht kan remmen, dan lukt mij dat ook wel, dan gaat het niet goed komen.
Maar om een hele leuke dag te hebben en veel te leren zijn DF circuitdagen ideaal, daar ben ik van overtuigd. En mocht je willen komen rijden, dan wil ik de eerste rondjes ook wel bij je instappen om je wat tips en instructie te geven en je zo snel mogelijk veilig op weg helpen.

-
Erg bedankt voor je reactie. Min eerste insteek is dat eerste weten wat de auto kan allereerst daarom wil ik ook graag ook al is dat niet goed voor de auto met mijn eigen auto rijden ik zorg uiteraard dat ik dan al gewend ben aan de nieuwe auto. Ten tweede wil ik weten hoe en wat alles werkt op het circiut en zou ik dus ook graag anderen willen ontmoeten om te weten te komen hoe die mensen zijn en hoe ze rijden. Tevens wil ik uiteraard zelf ook leren hoe je op het circuit rijd en wat de spelregels en de gang van zaken is. En inderdaad of ik nou 40 of 18 ben het gaat er om dat ik weet wat ik en mijn auto wel en niet kan. Of ik wel of geen respect en begrip voor anderen op het circuit heb. Ik wil dus gewoon leren hoe het werkt en zou ook graag andere weggebruikers willen ontmoeten. En een ieder is ooit begonnen met rijden dus waarom zou ik dat niet mogen als ik rustig aan doe en goed rekening met anderen houd.
Ik zou als ik ga dan ook graag anderen willen ontmoeten die mij de basis dingen voordoen zodat ik daarna zelf op het circuit kan rijden eventueel met iemand anders erbij. Ik zal de beslising maken of ik wel ga als ik de nieuwe auto die ik a.s. donderdag krijg. Is het dragen van een helm overigens verplicht en is die ook te huur?
Ik zou als ik ga dan ook graag anderen willen ontmoeten die mij de basis dingen voordoen zodat ik daarna zelf op het circuit kan rijden eventueel met iemand anders erbij. Ik zal de beslising maken of ik wel ga als ik de nieuwe auto die ik a.s. donderdag krijg. Is het dragen van een helm overigens verplicht en is die ook te huur?
Ach als die alleen op het rechte stuk rijdt mag die van mij proberen om bij 80 meter te remmen, wel even waarschuwen, dan ga ik stiekum kijken in de tarzanbocht

- Peter Tunissen
Het dragen van een helm is verplicht ja en deze zijn niet te huur.
Maar als positieve noot; een brommerhelm is al voldoende, dus dat is de kostenpost ook niet. Hoewel beter in dit geval natuurlijk nooit weggegooid geld is.
Verder, hoe het er aan toe gaat. Rond kwart voor 9 hebben we een rijdersbriefing waarin wat tips gegeven worden en spelregels uitgelegd worden.
Dan kun je om 09:00 of 13:00 de baan op (afhankelijk van of je 's ochtends of 's middags rijdt).
Er is geen start, geen finish en er worden geen rondetijden bijgehouden.
Je kunt het circuit op wanneer je wil en er weer vanaf als je even wilt pauzeren, wat wilt drinken of even moet bijkomen. En dat gaat zo 4 uur door, je beslist zelf wanneer je wilt rijden en wanneer niet, dus geen moeilijk gedoe met sessies en moeten rijden wanneer je sessie loopt enz.
Op het circuit zal het in het begin met name nodig zijn om je spiegels goed in de gaten te houden, omdat er wat snellere auto's meerijden, maar die houden op hun beurt ook goed rekening met jou en zullen hun auto niet in het kleinste gaatje proppen om er maar zo snel mogelijk voorbij te komen; het is immers geen race.
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel!
Maar als positieve noot; een brommerhelm is al voldoende, dus dat is de kostenpost ook niet. Hoewel beter in dit geval natuurlijk nooit weggegooid geld is.
Verder, hoe het er aan toe gaat. Rond kwart voor 9 hebben we een rijdersbriefing waarin wat tips gegeven worden en spelregels uitgelegd worden.
Dan kun je om 09:00 of 13:00 de baan op (afhankelijk van of je 's ochtends of 's middags rijdt).
Er is geen start, geen finish en er worden geen rondetijden bijgehouden.
Je kunt het circuit op wanneer je wil en er weer vanaf als je even wilt pauzeren, wat wilt drinken of even moet bijkomen. En dat gaat zo 4 uur door, je beslist zelf wanneer je wilt rijden en wanneer niet, dus geen moeilijk gedoe met sessies en moeten rijden wanneer je sessie loopt enz.
Op het circuit zal het in het begin met name nodig zijn om je spiegels goed in de gaten te houden, omdat er wat snellere auto's meerijden, maar die houden op hun beurt ook goed rekening met jou en zullen hun auto niet in het kleinste gaatje proppen om er maar zo snel mogelijk voorbij te komen; het is immers geen race.
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel!