Hoe importeer ik zelf een auto? Poging om alles op papier te

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Ti-Tourist (Erik)

Hoe importeer ik zelf een auto? Poging om alles op papier te

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 08 apr 2010, 20:19

Ben momenteel druk aan het sparen en om me heen aan het kijken om met een jaar of twee ergens een hele leuke auto vandaan te halen. In NL is het over het algemeen wat lastig om iets leuk te vinden, dus kijk hierbij ook over de grens. Zelfs naar Japan, USA etc. Alleen in alle gevallen is de vraag: Hoe krijg je zo'n ding hier? Nu heb ik recentelijk een cursus / opleiding tot douane-declarant gedaan. Wil hier eens een poging wagen om alle haken & ogen op een plek op papier te krijgen. Ik heb het plaatje nog lang niet compleet, maar wil vast het e.e.a. plaatsen zodat anderen hier op in kunnen haken. Kwestie van hardop nadenken, zeg maar.

Alle hulp is welkom. Hier vast een eerste deel (hopelijk in begrijpelijke taal)

Importeren: Douanewaarde & Invoerrechten

Douanewaarde: Waarde waarover de invoerrechten worden berekend. Deze is overeenkomstig met de CIF-waarde (Cost Insurance & Freight) tot aan het eerste punt van binnenkomst van de gemeenschap. Hij is als volgt opgebouwd:

- Factuurprijs van de goederen
- Kosten vervoer naar haven
- Kosten THC laadhaven
- Zeevrachtkosten tot punt binnenkomst Europese Unie
- Verzekeringskosten tot punt binnenkomst Europese Unie

= Douanewaarde

Betalingskorting en creditbedragen die betrekking hebben op de zending mag je aftrekken voor de douanewaarde.

Methodes om de douanewaarde te berekenen:

1. Transactiewaarde van de ingevoerde goederen
2. Transactiewaarde van identieke goederen
3. Transactiewaarde van soortgelijke goederen
4. Terugrekenmethode
5. Berekende waarde methode
6. Methode met redelijke middelen

(Douanewaarde + invoerrechten) x 19 % BTW = Te betalen bedrag aan de douane.

Invoerrechten:

Invoerrechten worden bepaald aan de hand van de douanewaarde, gekoppeld aan de EU Taric code van een product (10 cijfers). Op http://www.douane.nl kun je de Gecombineerde Nomenclatuur terugvinden (centrale EU statistieknummerlijst tot 8 cijfers). Auto’s beginnen bij 8703 en lopen tot 87039090. Standaard is het invoerrecht-percentage op dit moment 10 % voor Nederland.

Je kunt vermindering of kwijtschelding van invoerrechten hebben als de auto uit een land komt waarmee een regeling preferentieel handelsverkeer of tariefspreferentie hebben. Daarvoor moet je een Certificaat van Oorsprong (CVO) kunnen overleggen. Bekendste zijn EUR-1 & Form A.

Op http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/tarhome_nl.htm kun je via een combinatie van het statistieknummer en het oorsprongsland het invoerrechtpercentage berekenen. Via http://eur-lex.europa.eu/nl/index.htm kun je alle verordeningen & vereisten nalezen voor eventuele tariefspreferentie.

Auto’s uit communautaire vs niet-communautaire landen:

Voor auto’s afkomstig uit landen binnen de Europese Unie hoeven geen invoerrechten te worden betaald, omdat ze reeds als “communautaire” (lees: Europese) goederen worden aangemerkt. Niet communautaire landen: Zwitserland, Ijsland, Noorwegen, Liechtenstein (EVA-landen) en verder alle landen buiten de EU.

Om een auto uit deze niet-communautaire landen te kunnen importeren naar NL, zul je in NL de auto “in het vrije verkeer”moeten brengen (douaneregeling) door middel van een aangifte IM-A. Hierbij zul je de invoerrechten en BTW af moeten rekenen. Hiervoor zul je een BTW-nummer moeten hebben om de IM-A aangifte te kunnen doen. Ben je een particulier, zal een inklaringsbedrijf jou (direct) fiscaal moeten vertegenwoordigen.

Plaats reactie