Immigratie kost zes miljard euro

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus335i

Immigratie kost zes miljard euro

Bericht door Maus335i » 07 apr 2010, 08:27

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6471 ... ard__.html

Opzich weinig nieuws dat het veel geld zou kosten. Een veelgehoord argument is dat juist die immigratie onze vergrijzing moet gaan betalen op termijn. Door bijv. kinderen van immigranten die aan het werk gaan. Klinkt heel plausibel, maar wat gebeurd er dan als al deze kinderen met pensioen gaan? Dan maar nóg meer immigranten binnenhalen om dat te kunnen betalen?

Economie is altijd een circeltje, what goes around comes around. De truc is om balans te vinden, niet klakkeloos immigranten binnenhalen (wat we in de jaren 50 ook deden) en de volgende generatie met dezelfde problemen opschepen.

Aub geen racistische discussie van maken, voor zover dat mogelijk is :D

Michel P

Re: Immigratie kost zes miljard euro

Bericht door Michel P » 07 apr 2010, 08:29

slechts 6 miljard, koopje voor de multiculturele verrijking die we ervoor hebben gekregen......

Walter

Bericht door Walter » 07 apr 2010, 09:05

[uit privacyoverwegingen geschrapt]
Laatst gewijzigd door Walter op 07 apr 2010, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 07 apr 2010, 09:39

Zozo, Nyfer doet d'r best om te scoren. Zullen wel vers in het geheugen
hebben dat de tent dicht moest omdat ze niet voldoende omerkelijke
onderzoeksresultaten publiceerden. :thumbup:

EG

Bericht door EG » 07 apr 2010, 11:27

Maus335i schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/6471 ... ard__.html

Opzich weinig nieuws dat het veel geld zou kosten. Een veelgehoord argument is dat juist die immigratie onze vergrijzing moet gaan betalen op termijn. Door bijv. kinderen van immigranten die aan het werk gaan. Klinkt heel plausibel, maar wat gebeurd er dan als al deze kinderen met pensioen gaan? Dan maar nóg meer immigranten binnenhalen om dat te kunnen betalen?

Economie is altijd een circeltje, what goes around comes around. De truc is om balans te vinden, niet klakkeloos immigranten binnenhalen (wat we in de jaren 50 ook deden) en de volgende generatie met dezelfde problemen opschepen.

Aub geen racistische discussie van maken, voor zover dat mogelijk is :D
Als je maar een microfractie van economie begrijpt snap je gewoon dat het gewoon onafwendbaar is dat Nederland immigranten nodig heeft.

Uiteraard moet het sociale stelsel dan aangepakt worden, het moet veel minder makkelijk worden om een uitkering te krijgen. Dat was jarenlang het probleem geweest!

Wat jij vergeet is dat ALLE Nederlanders vergrijzen, alleen de allochtonen veel minder snel. Allochtone ouderen leven minder lang (plus voor economie), hebben meer kinderen (plus voor economie). Itt tot de autochtone Nederlander, die vaak weinig kinderen heeft en veel langer leeft.

Als je alle immigranten eruit zou gooien zou Nederland binnen de kortste keren failliet zijn. De vergrijzing is niet te stoppen. Het hele probleem is dat de gemiddelde autochtone Nederlander veel te gezond is, leeftijden van 80-90 tot zelfs 100+ jaar is niet ongewoon meer in Nederland. En die mensen kosten gewoon veel meer dan die 6 miljard.

In Duitsland is dit zelfs nog veel en veel erger trouwens, die vergrijzen nog harder (de autochtonen dan). Je moet niet vergeten dat zonder werkende bevolking een land in veel opzichten kansloos is. Je kan zeggen schaf dan dingen als ontwikkelingssamenwerking af, maar dat helpt niet, het hele probleem is dat dit een steeds groter wordend probleem is. Je kan niet blijven bezuinigen, als je iets afschaft moet je later nog iets afschaffen want het probleem (en de kosten) word groter. Op een gegeven moment moeten er inkomsten gegenereerd worden, en je ziet in Nederland dat er daar verkeerde dingen gebruikt worden (verkeersboetes).

Ik denk dat we zelfs blij moeten zijn met allochtonen, ze kosten zeker minder geld want leeftijden van boven de 70 jaar komt echt weinig voor. En vaak gaan ze ook terug naar thuisland als ze op die leeftijden zitten.

Ik denk dat je meer dan 600 miljard kan besparen als je alle ouderen eruit gooit. Misschien een idee voor de PVV? :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 apr 2010, 11:52

Ik denk dat het meer kost dan dat het oplevert...

--denk ook aan al die subsidies die die groep krijgt...

--al die kinderbijslag e.d...(buiten dat wat enkele jongeren kosten aan criminaliteit e.d.)
en als ze ouder worden en niet meer werken krijgen zij ook gewoon geld...ook al gaan ze naar eigen land...

--stel dat er uit zo'n gezin 1 of 2 werken, dat kan het nooit allemaal compenseren lijkt me en blijf je aan het klooien.
dat los van al het, wat multi culti met zich meebrengt.

beter lijkt mij de babyboom van destijds uitzitten en bezuinigen of de rijkere groep iets meer mee laten betalen tot de babyboom van destijds zichzelf oplost, zo kan NL ook wat langer/meer NL blijven.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 07 apr 2010, 11:54

@EG, dit hele onderzoek + de gedachten van Wilders hebben niks te maken met immigranten UITzetten. Het heeft alles te maken met het (al dan niet tijdelijk) STOPzetten van immigratie.

Zonder er een lang verhaal aan te breiden snap ik niet dat je zegt dat het stoppen van ontwikkelingshulp niks helpt. Dat geld wordt naar het buitenland gestuurd, komt nooit meer terug. Het wordt uitgegeven buiten de Nederlandse grenzen. Veel duidelijker kan ik het niet maken.
Ik denk dat we zelfs blij moeten zijn met allochtonen, ze kosten zeker minder geld want leeftijden van boven de 70 jaar komt echt weinig voor. En vaak gaan ze ook terug naar thuisland als ze op die leeftijden zitten.
Maar in de tussentijd wordt familie naar Nederland gehaald die grootendeels blijkbaar betaald worden van belastingen in de vorm van uitkeringen. Denk je dat dat geen geld kost dan oid?

Wat snap je niet aan het resultaat van het onderzoek, dat immigratie momenteel 6 miljard kost en dus -6 miljard oplevert? Aangezien er zover ik weet nog geen ander onderzoek naar gedaan is om het tegendeel te bewijzen, moeten we voorlopig maar even van deze uitkomsten uit gaan.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 07 apr 2010, 12:44

Maus335i schreef: Zonder er een lang verhaal aan te breiden snap ik niet dat je zegt dat het stoppen van ontwikkelingshulp niks helpt. Dat geld wordt naar het buitenland gestuurd, komt nooit meer terug. Het wordt uitgegeven buiten de Nederlandse grenzen. Veel duidelijker kan ik het niet maken.
Niet duidelijker, wel genuanceerder. Je hebt duidelijk geen kennis van het proces van ontwikkelingshulp.

Ontwikkelingshulp aan Suriname en de Antillen MOEST bij aanbesteding aan een Nederlands bedrijf
worden gegund, zelfs als de offerte van dat bedrijf ongunstiger was. Soortgelijke regelingen zijn altijd
onderdeel van de hulp, niks wordt gratis weggeven. Stoppen met de ontwikkelingshulp kost nederlandse
bedrijven veel geld.

Nyfer weigert overigens "de cijfers in deze context te bevestigen."

Tom

Bericht door Tom » 07 apr 2010, 13:04

Ontwikkelingshulp hoort er een beetje bij als 'rijk' land. Dat moet gewoon opgenomen zijn in de begroting. Echt nut voor de bevolking in die landen heeft het natuurlijk niet. Uiteindelijk is het een beetje het omkopen van landen, maar zo werkt het nou eenmaal. Onderdeel van politiek op internationaal niveau. Ik ben er alleen op tegen dat het absurde bedragen zijn. Las laatst dat Nederland weer het beste jongetje van de klas moest zijn bij Haiti terwijl Amerika en Rusland relatief gezien veel minder gaven. Het bedrag moet wel in verhouding staan. Ook grappen van ministers om bedragen te verdubbelen vind ik niet kunnen. Bepaal als overheid hoeveel je gaat geven, houd iets reserve voor rampen (zoals Haiti) en daarmee klaar.
Maus335i schreef:@EG, dit hele onderzoek + de gedachten van Wilders hebben niks te maken met immigranten UITzetten. Het heeft alles te maken met het (al dan niet tijdelijk) STOPzetten van immigratie.
Inderdaad. Zet de grenzen tijdelijk dicht of beperk het aantal immigranten flink. Net als ontwikkelingshulp vind ik het prima om mensen die het minder hebben te helpen, maar Nederland moet ook daar weer de beste van de klas zijn heb ik het idee. Zes miljard is een absurd bedrag, waarom moet het geld kosten? Ik geloof dat het de laatste jaren wel strenger is geworden, lijkt mij prima. In Amerika en andere landen zijn ze ook streng. Als je geen werk hebt, of je huidige werkgever heeft er geen kantoor, kom je er ook niet in. Zie niet in waarom dat hier niet kan, los van een paar asielzoekers die je toelaat voor de schijnpolitiek.

EG

Bericht door EG » 07 apr 2010, 18:23

Maus335i schreef:@EG, dit hele onderzoek + de gedachten van Wilders hebben niks te maken met immigranten UITzetten. Het heeft alles te maken met het (al dan niet tijdelijk) STOPzetten van immigratie.

Zonder er een lang verhaal aan te breiden snap ik niet dat je zegt dat het stoppen van ontwikkelingshulp niks helpt. Dat geld wordt naar het buitenland gestuurd, komt nooit meer terug. Het wordt uitgegeven buiten de Nederlandse grenzen. Veel duidelijker kan ik het niet maken.
Maar in de tussentijd wordt familie naar Nederland gehaald die grootendeels blijkbaar betaald worden van belastingen in de vorm van uitkeringen. Denk je dat dat geen geld kost dan oid?

Wat snap je niet aan het resultaat van het onderzoek, dat immigratie momenteel 6 miljard kost en dus -6 miljard oplevert? Aangezien er zover ik weet nog geen ander onderzoek naar gedaan is om het tegendeel te bewijzen, moeten we voorlopig maar even van deze uitkomsten uit gaan.
Je mag me vreemd ervoor vinden, maar ik vertrouw geen onderzoek dat in opdracht voor de PVV gedaan word. Dat heeft bij mij een groot "wij van WC eend adviseren WC eend" gevoel. Je gaat nu zeggen waarom? Omdat de PVV maar constant zit te zeiken over buitenlanders en wat het allemaal niet kost. Sorry ik neem het met een korr... ik bedoel BERG zout.

En jij leest blijkbaar over bepaalde dingen heen, wat zei ik? Het volgende:
Uiteraard moet het sociale stelsel dan aangepakt worden, het moet veel minder makkelijk worden om een uitkering te krijgen. Dat was jarenlang het probleem geweest!
Duidelijker kan ik niet zijn over dit onderwerp.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 07 apr 2010, 18:46

EG, ik vind het helemaal niet raar dat je dit onderzoek wantrouwt. Nog sterker, ik kan het me goed voorstellen. Maar omdat de Nederandse politiek tot nu toe gedegen onderzoek domweg weigert uit te voeren moet de PVV maar zo'n (louche?) bureau inschakelen om in ieder geval een deel van de waarheid boven tafel te krijgen. Das toch bespottelijk?! Als je een minister vraagt om inzicht te geven in zijn begroting, heeftie daar gewoon antwoord op te geven, punt uit.

Het zou fijn zijn als er goed onderzoek naar gedaan werd met wie weet wel hele tegenstrijdige conclusies. Dat zou alleen maar goed voor het debat zijn. Ik denk dat je blij moet zijn dat de PVV dit onderzoek heeft laten doen, want hoe schokkender de conclusies.. des te eerder zullen politici een GOED onderzoek uit laten voeren om e.e.a. te kunnen weerleggen, in plaats van het maar wederom in de doofpot te stoppen. Zet hier maar 10 betrouwbare onderzoeken tegenover die bewijzen dat immigratie juist oplevert, daar zijn we toch allemaal bij gebaat?

En het stoppen van ontwikkelingshulp is natuurlijk nonsens, maar volgens mij kan het best een onsje minder worden als we onze eigen begroting al bij lange na niet eens rondkrijgen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 07 apr 2010, 19:40

Nyfer is geen louche bureau natuurlijk, eerder de luis in de pels van andere bureaus..............

http://www.nyfer.nl/organisatie.html

Prof. dr. Eduard Bomhoff, ex minister, heeft dit bureau zelf opgericht , geen domme jongen, wel een enfant terrible.......

Wat me het meest stoort in de discussie;

Het is blijkbaar bij de gevestigde politieke orde nog steeds not done om überhaubt de kosten van het migranten vraagstuk in beeld te brengen, werkelijk absurd.............

De km heffing, 2 jaar later met pensioen, en noem het maar op, het wordt tot enkele decimalen achter de komma berekend en begroot...............................en hier wordt er gezwegen, in de hoop dat het van zelf verdwijnt................

De burger, anex belasting betaler heeft recht op een VOLLEDIGE TRANSPARANTIE van het uitgaven patroon van de overheid, het gaat immers om "ons" geld, het maakt alles uit HOE , WAAR en WAAROM dat geld wordt gespendeerd...........zwijgen, op welk terrein dan ook, geeft voedingsbodem tot zeer naargeestige speculaties, dat moet ook de gevestigde orde niet wenselijk achten.................

Michel P

Bericht door Michel P » 07 apr 2010, 19:59

Idd Romo, maar de waarheid wil men niet horen, want het is natuurlijk een groot drama die kosten, en dat zal maatschappelijke onrust geven. De de gevestigde links georienteerde partijen willen iedereen doorloopt en geen vragen stelt, laat staan kritisch zijn.

Cohen net op BNR, kijk eens hoeveel er nu studeren, arts of accountant zijn........ ik denk dan aan het spreekwoord: de uitzondering bevestigd de regel.......

Michel
Laatst gewijzigd door Michel P op 07 apr 2010, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 07 apr 2010, 20:09

http://nos.nl/artikel/148993-onenigheid ... ekers.html

Onenigheid tussen Wilders en onderzoekers

Toegevoegd: woensdag 7 apr 2010, 10:07
Update: woensdag 7 apr 2010, 19:19

De schatting van Geert Wilders over de kosten van immigratie is volgens economisch onderzoeksbureau Nyfer voorbarig. Het bureau zegt dat het onderzoek nog bezig is en er nog geen concrete cijfers bekend zijn.

Wilders zei vandaag dat uit voorlopig onderzoek van Nyfer blijkt dat de immigratie van niet-westerse allochtonen de Nederlandse samenleving tussen de zes en tien miljard euro kost.

De PVV-leider wijst op de kosten. Een migrant kost de belastingbetaler per saldo enkele tonnen, zegt Wilders. Hij vindt dat dit niet kan "in deze tijd van crisis waarin 29 miljard bij elkaar moet worden gebracht om de economie weer op orde te brengen" en ziet een beperking van de immigratie als middel om miljarden in het laatje te brengen.
'Grove schatting'

Nyfer, dat het onderzoek in opdracht van de PVV doet, vindt het vervelend dat deze gegevens naar buiten zijn gebracht. Het instituut zegt nog volop bezig te zijn met het onderzoek en gaat ervan uit dat Wilders zelf een grove schatting heeft gemaakt.

Toenmalig minister Van der Laan van Integratie weigerde vorig jaar om principiële redenen antwoord te geven op een vraag van de PVV naar de kosten van niet-westerse immigranten. Daarop schakelde de PVV Nyfer in.

Migratiedeskundige Piet Emmer zegt dat de berekening van Wilders niet klopt. De migratie heeft niet alleen geld gekost, maar ook geld opgeleverd. Die winst moet nog van de kosten worden afgetrokken.

Of het nou hoger of lager is, hij verzint maar weer wat. :roflol:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 apr 2010, 20:19

Hij doet tenminste wat :thumbup:
en dan komt het balletje wel aan het rollen, daar gaat het om.

EG

Bericht door EG » 07 apr 2010, 20:45

GTRene schreef:Hij doet tenminste wat :thumbup:
Hij doet dat echt niet voor die reden. Hij wilt gewoon dat er onder de burgers steeds meer haat en weerstand tegen allochtonen komen. Dat hij een hekel aan vooral (niet)Westerse allochtonen heeft steekt hij niet onder stoelen of banken.

Doe normaal zeg. De balletje was allang aan het rollen, ook zonder Wilders. Wanneer begrijpen jullie dat eens?

Metchu

Bericht door Metchu » 07 apr 2010, 20:56

true, wat een stemmingmakerij zeg... mijn god...

Tom

Bericht door Tom » 07 apr 2010, 21:06

EG schreef:
Hij doet dat echt niet voor die reden. Hij wilt gewoon dat er onder de burgers steeds meer haat en weerstand tegen allochtonen komen. Dat hij een hekel aan vooral (niet)Westerse allochtonen heeft steekt hij niet onder stoelen of banken.

Doe normaal zeg. De balletje was allang aan het rollen, ook zonder Wilders. Wanneer begrijpen jullie dat eens?
Als zo'n rapport zou uitwijzen dat immigranten de samenleving geen geld zou kosten dan is er toch niets aan de hand? Op dat moment zou Wilders alleen gezichtsverlies oplopen, dus dat lijkt mij juist positief voor mensen die voor een soepel immigrantenbeleid zijn.

Als een bepaalde smaak kaas in de supermarkt meer geld kost omdat ze de helft overdatum moeten wegflikkeren dan kopen ze dat ook niet meer in. Simpele en gezonde rekensom. Waarom is het voor Nederland not done om kritisch te zijn op de immigranten die je toelaat (naast wat echte vluchtelingen die je met beleid toelaat)? In andere landen is dat volkomen normaal en moet je vaak vooraf al een baan hebben om toegelaten te worden.

wjn

Bericht door wjn » 07 apr 2010, 21:09

De km-heffing gaat niet door, scheelt ook weer 6 miljard (in de eerder genoemde 4 miljard waren bijv. de kosten van de kastjes niet eens meegenomen, 5,6 miljard zou dichter bij de werkelijkheid geweest zijn).
Wegstrepen tegen die misschien tot wel -6 miljard van allochtonen.

En nu de 60++ miljard nog van de banken terugkrijgen.

Alsof het knikkers zijn ;)

Goedemans

Bericht door Goedemans » 07 apr 2010, 21:26

We kunnen hier in Nederland een voorbeeld nemen aan Australië. Australië selecteert immigranten op basis van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Als er bijvoorbeeld te weinig timmerlieden zijn dan laten ze die toe. Op die manier dragen de immigranten bij aan de productie van het het land.

frankv

Bericht door frankv » 07 apr 2010, 21:41

En weer een gedegen onderzoek om zeep geholpen door Wilders omdat hij voorbarig dingen roept.

Ik heb in mijn studententijd genoeg bijgewerkt in industrieen (ik ben denk ik een van de weinige ir. 's met een heftruckrijbewijs) om te hebben gezien dat allochtone Nederlanders hard nodig waren om werk te doen waarvoor autochtone Nederlanders niet meer te porren waren.

Zo'n onderzoek als dit, houdt dat ook rekening met dat ons land economisch tot stilstand was gekomen als we in de 20ste eeuw geen enkele allochtoon (en reken dan even vanaf na de 2e wereldoorlog) hadden toegelaten? Of laten we verder terug gaan naar de tijd in de 17e eeuw dat de Hugenoten vanuit Frankrijk naar Amsterdam verdreven werden waardoor Amsterdam een denkersvrijhaven werd waar we nu nog van profiteren.

Ok, ze blijken ons ook de Tokkies te hebben opgeleverd, het voorbeeld van autochtone Nederlanders waar we met zijn allen trots op zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hugenoten

Topfuel

Bericht door Topfuel » 07 apr 2010, 22:10

EG schreef:

Wat een flauwe kul. Wilders heeft aan niemand een hekel, zolang je maar positief bijdraagt aan de Nederlandse samenleving. De mensen die dat niet doen, of zich niet willen aanpassen mogen wat mij betreft worden aangepakt. Waar ze ook vandaan komen, of wat ze ook geloven.

Wilders slaat op sommige punten wat door imo, maar wat René zegt, hij doet teminste wat.

wjn

Bericht door wjn » 07 apr 2010, 22:39

Topfuel schreef:
EG schreef:

Wat een flauwe kul. Wilders heeft aan niemand een hekel, zolang je maar positief bijdraagt aan de Nederlandse samenleving. De mensen die dat niet doen, of zich niet willen aanpassen mogen wat mij betreft worden aangepakt. Waar ze ook vandaan komen, of wat ze ook geloven.

Wilders slaat op sommige punten wat door imo, maar wat René zegt, hij doet teminste wat.
Eén ding mag hij doen, krijgt hij van mij 100% gelijk in: In nederland praat je nederlands. Ik stoor mee aan openbare instellingen en banken die in andere talen adverteren e.d.

Ben je een paar maanden op bezoek, oké. Wil je nederlander worden? Dan leer je maar nederlands.

JP

Bericht door JP » 07 apr 2010, 22:52

...en hoe rijm je dat met al die dialecten die we in NL hebben..?

wjn

Bericht door wjn » 07 apr 2010, 23:07

JP schreef:...en hoe rijm je dat met al die dialecten die we in NL hebben..?
Zelfs de Friezen praten en krijgen les in Nederlands / ABN, dus ik zie het punt niet?

Plaats reactie