Drijfstanglagers e36 m3

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
JurT

Drijfstanglagers e36 m3

Bericht door JurT » 23 mar 2010, 01:38

Nu wil ik de drijfstanglagers van mijn e36 m3 laten vervangen. Er zullen hier vast mensen zijn die dit eerder hebben gedaan. Kan iemand me vertellen wat de geschatte kosten hiervan zijn?

Bert ///M3

Re: Drijfstanglagers e36 m3

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2010, 01:57

500-600 euro zou ik gokken.

250 euro aan onderdelen de rest aan werk.

Als het een circuitauto word laat meteen je carter aanpassen bij een 3.0 en je subframe verstevigen, dat ligt dan toch los. Op de lange duur lopen die lagerschalen gewoon stuk door problemen met oliedruk en het subframe scheurt in doordat een M3 motor daar gewoon te hard aan trekt. Evt ook hardere motor en baksteunen want die rij je op den duur ook aan flarden. Is allemaal niet verplicht maar dat voorkomt gewoon dat je blijft sleutelen aan zo'n ding.

JurT

Bericht door JurT » 23 mar 2010, 12:03

Ok thnx Bert.
Het blok ligt er sowieso uit, dat wordt in een sedan chassis gemonteerd, dan kunnen ze er toch wat beter bij. Ik zal eens met Bas praten over die bak en motorsteunen, is een goede tip.

Bij de carterpan, bedoel je dan gewoon die aluminium schotten wat erin worden gelast?

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 23 mar 2010, 12:05

Als het blok er al uit is dan zal het zeker onder de 500 zijn.
Ik heb de mijne een half jaar terug laten doen, was toen alles bij elkaar ook rond de 500 euro. Laten doen
bij Offenga in Franeker.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2010, 12:15

Idd als het blok er uit ligt dan is het echt een klusje van niks.

Caterpan er af. Oliepomp er af, spatplaat weg en je kan er bij.

Dan is het onder een uur geregeld bij wijze van spreken. Iets van 300-350 euro dus, waarvan 250 ongeveer aan onderdelen. Je moet de schalen en drijfstngbouten hebben, dat is +/- 200 euro en dan nog wat klein materiaal zoals carterpakking, O ring peilstok enz.

Als die motor in de werkplaats staat bij Bas dan kan je het desnoods nog zelf doen bas heeft ook de tools wel. Gewoon beschrijving in TIS volgen en klaar ben je. Enige special tools die je eigenlijk nodig hebt is een 12 kants 12mm dop en een momentsleutel met hoekmeting.

JurT

Bericht door JurT » 25 mar 2010, 11:53

IK heb met Bas even kortgesloten wat eraan gaat gebeuren. De drijfstanglagers worden preventief vervangen. Hier een lijstje wat er aan gaat gebeuren. Ik ben vast een hoop vergeten.

-tropenradiateur van een 325i (nieuw) dit omdat de 316i geen bevestiging heeft voor het kvs resorvoir van een m3. Bas vondt het dan beter om er een tropenradiateur in te zetten.
-elektrische fan met schakelaar in de auto (nieuw)
-kleppendekselpakking
-carterpanpakking
-zwarte powerflex bussen op de achteras
-drijfstanglagers worden vervangen preventief
-alle slangetjes en pakkingen (op de koppakking na) worden vervangen
-carterpan, worden aluminium schotten ingelast voor een betere oliescheiding
-nieuwe benzine filter, olie filter, olie 10w60, bak olie, diff olie
-thermostaat

Motor en bak steunen worden ook aangepakt. thnx voor de tip Bert.

Ik ben alleen vergeten te vragen of ze de accu naar achteren verplaatsen of deze gewoon voorin laten. Vind de accu achterin mooier namelijk.

De eerste week van april is de auto klaar, dan gaat ie voor de herkeuring. Dan is het de bedoeling om er eerst mee op vakantie te gaan richting kroatie. Tussenstop maken in Munchen en langs het bmw museum. :hosanna:

Daarna gaat de auto weer terug naar Bas tijdens de winterperiode en dan gaat ie omgebouwd worden naar racer, overigens wel met kenteken. En dan gaat de roest op de wielkast aangepakt worden linksachter.

Volgende week ga ik even langs bij om te kijken hoe het ervoor staat en om nog het een en ander te bespreken.

raymondw

Bericht door raymondw » 25 mar 2010, 12:58

Er is vanlaatst nog een discussie op m5board.com geweest omdat bij de E34 M5 3.8 het drijfstanglager issue ook speelt (zie dit draadje). Even een citaat uit mijn bijdrage in dat draadje:
raymondw schreef:The replacement of the rod-bearings is often being described as simple and straightforward. Although this may be the case in some cases, I would not place my bet on it on a 240k km engine, regardless of type and complexity. You have to take the vehicles maintenance and manufacturing history into account.

It may very well be possible that the rod-bearings needed replacement in the past before; and that the crankshaft rod-journals had to be machined for some reason. If this has been the case, you simply cannot replace one bearing shell with another. This also applies to the inspection results of the removed bearing shells and existing crankshaft.

Depending on the wear-patterns on the removed bearing shells and the crankshaft its rod-journals, you may find that the crankshaft rod-journals need to be machined and undersized bearing shells need to be fitted. This requires the removal of the entire crankshaft, which is an engine out job.

To achieve the best possible results, you have to measure the diameter of the crank-journals, even when they look OK and do not need to be machined. I would not place my bet on it as during usage, the journals have developed some ovality that may be out of specification. Without measuring, you just don’t know what you are doing.

Another decision is easy though; BMW only offers the rod-bearings in the yellow tolerance class limiting your options to just one, but you still have to determine the exact undersize specification that you need, again proper measurements are needed.

If all measurements have been done and the right decisions have been made, you still need to check the bearing clearance afterwards with plastigage. If the bearing clearance just too small, the oil film is not able to protect the full bearing surface.

All I all, I do not rate this as a simple procedure, since without proper measurements, you are working in the blind and will possibly harm your engine even more then without the preventive replacement.
M.a.w, als je de staat van de krukas niet meeneemt kan een preventieve drijfstanglager wissel eerder verkeerd uitpakken dan goed.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 mar 2010, 20:03

JurT schreef:IK heb met Bas even kortgesloten wat eraan gaat gebeuren. De drijfstanglagers worden preventief vervangen. Hier een lijstje wat er aan gaat gebeuren. Ik ben vast een hoop vergeten.

-tropenradiateur van een 325i (nieuw) dit omdat de 316i geen bevestiging heeft voor het kvs resorvoir van een m3. Bas vondt het dan beter om er een tropenradiateur in te zetten.
-elektrische fan met schakelaar in de auto (nieuw)
-kleppendekselpakking
-carterpanpakking
-zwarte powerflex bussen op de achteras
-drijfstanglagers worden vervangen preventief
-alle slangetjes en pakkingen (op de koppakking na) worden vervangen
-carterpan, worden aluminium schotten ingelast voor een betere oliescheiding
-nieuwe benzine filter, olie filter, olie 10w60, bak olie, diff olie
-thermostaat

Motor en bak steunen worden ook aangepakt. thnx voor de tip Bert.

Ik ben alleen vergeten te vragen of ze de accu naar achteren verplaatsen of deze gewoon voorin laten. Vind de accu achterin mooier namelijk.

De eerste week van april is de auto klaar, dan gaat ie voor de herkeuring. Dan is het de bedoeling om er eerst mee op vakantie te gaan richting kroatie. Tussenstop maken in Munchen en langs het bmw museum. :hosanna:

Daarna gaat de auto weer terug naar Bas tijdens de winterperiode en dan gaat ie omgebouwd worden naar racer, overigens wel met kenteken. En dan gaat de roest op de wielkast aangepakt worden linksachter.

Volgende week ga ik even langs bij om te kijken hoe het ervoor staat en om nog het een en ander te bespreken.
Kan je niet gewoon een steun maken dan voor dat KVS reservoir van een M3? M3 heeft een zelf ontluchtend systeem, lijkt me wel lekker als je dat houd. Onderhoud is gewoon KVS er uit laten lopen, nieuwe er in gooien en even starten. Geen geklooi met ontluchten enz. Hoef je ook het koelsysteem van je motor niet om te leggen.

Steun kost volgens mij een tientje als je die bij de dealer besteld, gewoon even in ETK of op Realoem naar de nummers kijken.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 mar 2010, 22:14

raymondw schreef: M.a.w, als je de staat van de krukas niet meeneemt kan een preventieve drijfstanglager wissel eerder verkeerd uitpakken dan goed.
Zit wat in Raymond. Blind verwisselen kan idd verkeerd uitpakken en eigenlijk zou je moeten meten of de big-end nog binnen fabriekstolerantie valt. In de praktijk zal het wel eens anders gaan :hmmm:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mar 2010, 22:58

Niels schreef:
raymondw schreef: M.a.w, als je de staat van de krukas niet meeneemt kan een preventieve drijfstanglager wissel eerder verkeerd uitpakken dan goed.
Zit wat in Raymond. Blind verwisselen kan idd verkeerd uitpakken en eigenlijk zou je moeten meten of de big-end nog binnen fabriekstolerantie valt. In de praktijk zal het wel eens anders gaan :hmmm:
als je alleen nwe schalen plaatst terwijl de krukas ingelopen is op die oude zullen ze in het begin aardig wat wrijving krijgen lijkt me :hmmm:

wat gebeurt als je gewoon door rijd, tot dat ie meer geluid maakt en dus niet meer goed is...dan kun je toch alsnog de hele hap aanpakken?
sommige zeggen, if it aint broken don't fix it...

raymondw

Bericht door raymondw » 25 mar 2010, 23:28

GTRene schreef:wat gebeurt als je gewoon door rijd, tot dat ie meer geluid maakt en dus niet meer goed is...dan kun je toch alsnog de hele hap aanpakken?
De FMECA (Failure Mode Effect Critical Analysis) van een drijfstang lager is bijna altijd een losrakende drijfstang. Als dat gebeurd schiet is de kinetische energie groot genoeg om een gat in het blok te veroorzaken. Resultaat => einde blok. Je ziet het gewoon niet aankomen, dus er valt veel te zeggen voor een preventieve wissel bij motoren die daarom bekend staan. Maar je moet het wel goed doen.

Ik weet wel dat BMW bij de S54 een recall op de drijfstanglagers heeft gehad, maar dat zijn zonder uitzonderingen motoren die op dat moment een bekende onderhouds geschiedenis hebben en nog in de eerste levensfase zitten(eerste eigenaar, <<50k km). Dan kun je zonder risico die wissel doorvoeren, al was het alleen maar dat een design-team bij de M-Gmbh daar de nodige tijd op heeft zitten broeden en een volledig onderbouwd rapport heeft geproduceerd met daarin hun aanbevelingen. Het grootte verschil is dat bij de S54 recall BMW de opdrachtgever en dus de eindverantwoordelijke is en niet de klant. Bij onverhoopte problemen wordt dan en andere oplossing gezocht.

Maar een E36 M3 zit inmiddeds in zijn derde levensfase (zoveelste-hands met een onvolledige onderhoudsgeschienis, vaak met de nodige issues) en heeft een dermate hoge levenservaring dat de kilometerstand veel hoger is dan de meeste auto's bij de S54 recall. En bij die hogere levenservaring gelden de randvoorwaarden van een preventieve recall wissel niet meer, namelijk lagerspeling ruim binnen de marge. Juist daarom moet je eerst meten en dan kiezen.

Wat gaat een typische E36 M3 eigenaar doen als blijkt dat zijn drijfstang lagers zodanig verrot zijn dat de krukas opnieuw geslepen en gebalanceerd dient te worden ? De boel ligt los en iemand neemt ervaringsgebaseerd een beslissing. Klant betaalt 700-800 Euro, maar heeft geen bewijs dat het goed is; alleen maar een gevoel van ik heb het goed gedaan. In de veel gevallen gaat het wel goed, maar worst case ben je de pineut.
.v 500-700 Euro voor een drijfstanglager reparatie kom je dan op een veelvoud daarvan omdat de motor uitgebouwd moet worden. Maar als de boel toch los ligt ?

Blijft een moeilijke afweging. Dat geef ik grif toe; maar neemt niet weg dat mijn bezwaren tegen zomaar preventief wisselen zonder onderbouwing geldig zijn.
Laatst gewijzigd door raymondw op 25 mar 2010, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 25 mar 2010, 23:31

raymondw schreef:
De FMECA (Failure Mode Effect Critical Analysis) van een drijfstang lager is bijna altijd een losrakende drijfstang.
Zit je in de maintenance hoek als beroep?

raymondw

Bericht door raymondw » 25 mar 2010, 23:40

Niels schreef:
Zit wat in Raymond. Blind verwisselen kan idd verkeerd uitpakken en eigenlijk zou je moeten meten of de big-end nog binnen fabriekstolerantie valt. In de praktijk zal het wel eens anders an :hmmm:
Klopt Niels, dat is o.a. mijn bezwaar. Meten met plastigage is het beste, maar dat verdubbelt het aantal uren en wordt volgens mij daarom vaak overgeslagen.

raymondw

Bericht door raymondw » 25 mar 2010, 23:41

Ar schreef:
raymondw schreef:
De FMECA (Failure Mode Effect Critical Analysis) van een drijfstang lager is bijna altijd een losrakende drijfstang.
Zit je in de maintenance hoek als beroep?
Nee; in de research and devellopment (substation automation). Zodanig heb ik te maken met het opstellen van dergelijke documenten.

JurT

Bericht door JurT » 30 mar 2010, 01:40

Raymond, dank voor de toevoeging. Ik heb je verhaal diverse keren gelezen en het met Bas er over gehad.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 30 mar 2010, 10:00

JurT schreef:IK heb met Bas even kortgesloten wat eraan gaat gebeuren. De drijfstanglagers worden preventief vervangen. Hier een lijstje wat er aan gaat gebeuren. Ik ben vast een hoop vergeten.
Neem dan gelijk de:

-Waterpomp mee
-Carterontluchting
-Multisnaren+spanners en rollen
-Kettingspanner controleren (wellicht heb je t oude type)
-Remleidingen (dus niet alleen remslangen) achter goed controleren op roestvorming, is een zwak punt van de E36 BMW en een berg werk als je te laat bent, dan kun je de hele tank er onderuit trekken en de leidingen vervangen.
-Oliedruk sensor boven in het blok thv de kop vervangen, deze zweten vaak olie en je komt er slecht bij.
-Vervang ook het VANOS filtertje(kost een paar euro)

JurT

Bericht door JurT » 30 mar 2010, 15:02

Hoi Erik,

De spanrollers was ik even vergeten. De waterpomp heb ik het met Bas ook over gehad. Ik wou deze ook preventief laten vervangen maar Bas vond het niet noodzakelijk. De waterpomp van een m3 is een stuk beter en steviger dan van een 325/328 etc.

Wat betreft de carterontluchting, wat moet ik me hier bij voorstellen? Als de carterpan word los gehaald, moet dan het carter ontlucht worden bedoel je?

Olie druksensor kan ik ook aangeven, al geloof ik dat als deze slecht zou zijn dat Bas deze ook vervangt. Dat is immers de afspraak dat alles wat er maar enigzins versleten uitziet wordt vervangen.

Vanos filter heb ik het nog niet over gehad, hier ga ik het ook met Bas even over hebben en de remleidingen worden gecontroleerd. Hier kwam Bas ook al mee.

Ook bedankt voor de tips.

Hopelijk kan ik de auto volgende week ophalen! :drinking:

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 30 mar 2010, 16:09

raymondw schreef:
GTRene schreef:wat gebeurt als je gewoon door rijd, tot dat ie meer geluid maakt en dus niet meer goed is...dan kun je toch alsnog de hele hap aanpakken?
De FMECA (Failure Mode Effect Critical Analysis) van een drijfstang lager is bijna altijd een losrakende drijfstang. Als dat gebeurd schiet is de kinetische energie groot genoeg om een gat in het blok te veroorzaken. Resultaat => einde blok.
Dat kreeg ik een tijdje terug bij Offenga ook te zien. Die had een zuiger met drijfstang uit een blok kunnen halen zonder de motor open te hoeven maken ;).

Erik K.

Bericht door Erik K. » 30 mar 2010, 18:12

JurT schreef:Hoi Erik,

Wat betreft de carterontluchting, wat moet ik me hier bij voorstellen? Als de carterpan word los gehaald, moet dan het carter ontlucht worden bedoel je?
In principe heeft iedere motor een carterontluchtings slang en eventueel klepje, op ETK wordt het ook wel olieafscheider genoemd.
Carterontluchting is volgens mij om de oliedampen kwijt te kunnen. Anders bouwt de druk op en pers je je keerringen in het slechtste geval eruit. Het gaat ook vervuiling van je kop tegen.
Ik meen dat de slangen ergens boven je dynamo zitten, maar als alle slangen vervangen worden gaan deze vanzelf mee ;)

5,7 en 11 zijn ontluchtingsslangen;

Afbeelding

JurT

Bericht door JurT » 06 apr 2010, 12:28

Erik, toppie voor het plaatje en uitleg. Moest toch even snel met Bas bellen dus heb meteen voorgelegd dat deze ook maar vervangen moeten worden. Bas zei al dat hij dat van plan was, maar nu is het duidelijk. :mrgreen:

Als het meezit ga ik de 13de langs een rdw keuringsstation.

Plaats reactie