Sinds een paar maandjes heb ik een 2005 Vectra Station, vooral lekker handig voor de zaak en alle meuk van de kleine, maar qua DF bepaald niet geweldig. Motorisch gaat het allemaal wel, zeker na chippen, maar het onderstel is echt beneden de maat. Erg wiebelig, op hogere snelheid weinig koersvast en in het algemeen gewoon geen stabiele en solide indruk. Dat deed m'n 2003 Mondeo destijds veel beter..
Nu is de vraag, wat kan ik doen om de wegligging te verbeteren? Het doel is absoluut niet een stuiterbak te creëren, verlaging hoeft dan ook niet. Wel moet het algehele weggedrag naar een hoger plan getild worden. Ik heb al zo goed als alle onderstelrubbers vervangen, dus dat is OK. Volgende stap zijn wat mij betreft de dempers (de huidige gaan immers al 182k mee), maar daar is veel keus in.
Ik lees goede verhalen over Koni FSD's, maar wellicht is dat overkill voor m'n slopeltje. Daarnaast is het niet de bedoeling er 1000 euro aan uit te gaan geven. Montage doe ik zelf, maar als ik ook de materiaalkosten binnen de perken kan houden zou dat erg fijn zijn. Een kleine zoektocht levert verder Bilstein B6'en op (B8 is te stug, en bovendien geschikt voor verlaagde auto's), maar ook Eibach schijnt aardige dempers te maken. Tenslotte heb je natuurlijk Koni en Monroe, maar met name die laatste lijkt me niet wat ik zoek.
Heeft het trouwens nog zin om andere veren te monteren, ook als ik niet wil verlagen?
Iemand ervaring met 1 van de genoemde types, of een advies wat te kiezen? Nogmaals, ik wil geen stuiterbak (stevig gedempt mag daarentegen best, graag zelfs), geen verlaging, maar gewoon een veilig, stabiel en semi-sportief weggedrag met zo min mogelijk koetsbewegingen. Of in ieder geval een verbetering ten opzichte van de huidige situatie.
Alvast bedankt!
Wegligging Vectra verbeteren
- Timmert
- Oof
- Auto: Caddy 1.6 TDI
Re: Wegligging Vectra verbeteren
Bmw kopen.
Met een paar fatsoenlijke dempers en veren moet je veel verschil gaan merken zeker omdat je huidige al een tijdje meegaan. Bij Volvo weet ik dat we deze vervingen tussen de 150k en 200k als het budget van de klant het toeliet.
Wat het beste rijd kan ik je niet vertellen dat draait voor een groot gedeelte om smaak. Misschien dat je ook op een Opel forum kan kijken.

Met een paar fatsoenlijke dempers en veren moet je veel verschil gaan merken zeker omdat je huidige al een tijdje meegaan. Bij Volvo weet ik dat we deze vervingen tussen de 150k en 200k als het budget van de klant het toeliet.
Wat het beste rijd kan ik je niet vertellen dat draait voor een groot gedeelte om smaak. Misschien dat je ook op een Opel forum kan kijken.
- Timmert
Ik had ook liever een E46 diesel gehad, maar die zijn lang zo ruim niet als dit gebakje 
Alle gekheid op een stokje, een E46 rijdt natuurlijk stukken fijner, maar we moeten het hier nou eenmaal mee doen. Niet dat dat nou echt een straf is, maar het is idd geen BMW.
Anyway, slijten veren ook? Heeft het zin om de mijne te vervangen door nieuwe, originele van dezelfde 'hoogte'? Dat die dempers niet fris meer zijn lijkt me idd ook, vandaar dat ik daar het eerst naar keek..
Voor wat die Opel fora betreft, daar staat dezelfde vraag ook op, maar die lui denken een stuk meer in de richting van -8cm en schroefsets, dus daar verwacht ik niet zo heel veel van..

Alle gekheid op een stokje, een E46 rijdt natuurlijk stukken fijner, maar we moeten het hier nou eenmaal mee doen. Niet dat dat nou echt een straf is, maar het is idd geen BMW.
Anyway, slijten veren ook? Heeft het zin om de mijne te vervangen door nieuwe, originele van dezelfde 'hoogte'? Dat die dempers niet fris meer zijn lijkt me idd ook, vandaar dat ik daar het eerst naar keek..
Voor wat die Opel fora betreft, daar staat dezelfde vraag ook op, maar die lui denken een stuk meer in de richting van -8cm en schroefsets, dus daar verwacht ik niet zo heel veel van..
- RJay
-16cm en een 4-way coilover
Omtrent je vraag, die alfa van ons staat op (de) koni geel (volgens mij met of eibach of apex veren, als het niet origineel is...), rijdt erg fijn, fatsoenlijk in de bocht, comfortabel zat om je tanden er niet uit te slaan.

Omtrent je vraag, die alfa van ons staat op (de) koni geel (volgens mij met of eibach of apex veren, als het niet origineel is...), rijdt erg fijn, fatsoenlijk in de bocht, comfortabel zat om je tanden er niet uit te slaan.