Bron: Autovisie:
De Mustang heeft een flinke opfrisbeurt ondergaan. Hoewel hij op het eerste gezicht nog hetzelfde lijkt, is al het plaatwerk nieuw, op het dak na. Op basis van gebruikerservaringen zijn allerlei verbeteringen aangebracht, ook om de verfijning en het verbruik naar een fraaier niveau te brengen.
Ik ontkom er niet aan de GT500 op de dragstrip van Las Vegas uit te proberen. Ik kom tot 13,1 en een eindsnelheid royaal over de 160 km/h (binnen 400 meter!), waarbij het probleem vooral bestaat uit het geven van zo weinig mogelijk gas. Zelfs als ik de toerenteller bij de clutch drop op 2200 fixeer, levert de monster V8 met zijn bijna 700 Nm koppel nog te veel wielspin. Het is wel even wennen aan het short throw mechanisme dat de fraaie versnellingspook met de zwaar kaliber Tremec bak verbindt. Het schakelen zelf voelt zeer direct en mechanisch aan, alsof je een geweer laadt, en de beweging is zo kort, dat je de eerste keren het gevoel hebt dat je de versnelling niet goed hebt ingelegd en dat hij eruit zal springen zodra je de koppeling laat opkomen. De koppeling is overigens een snoepje, het is geen verkapt sportapparaat om je beenspieren te trainen, de slag is kort en licht en de doseerbaarheid is prima.
De nieuwe GT500 is nog sneller en krachtiger dan z’n voorganger, maar de auto lijkt er veel beter tegen bestand te zijn, de carrosserie jammert niet en de tractie is beter, dankzij de verbeterde Goodyear Eagle F1 Supercar banden. Op het circuitje liet de Shelby zich uitstekend strak rijden en toonden de remmen zich goed bestand tegen de continue belasting die de snelle opeenvolging van bochten met zich meebracht. SVT is er zeker in geslaagd de GT500 een goed rotatievermogen mee te geven. Als je met een overdosis snelheid een bocht inkomt, draait hij toch gehoorzaam in, zonder veel met zijn voorwielen te ‘schrobben’ of te ondersturen. Overstuur treedt zelfs zo lomig op dat je niet over het reactievermogen van een revolverheld hoeft te beschikken om deze Mustang in het gareel te houden.
De nieuwe GT500 is een auto die een zonde meer dan waard is, dat is de conclusie als ik hem in Sin City aflever. Ongehoord wat een auto voor nauwelijks 50.000 dollar, snel genoeg om een M6 eruit te accelereren en boordevol karakter, zeker als old school muscle cars je aanspreken. Ford geeft zowel de naam als de historie met deze dikke Mustang opnieuw fabelachtig goed inhoud.