Moraalridders..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Weg met de moraalridder

ja
1
100%
nee
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 1

Sperdy

Moraalridders..

Bericht door Sperdy » 04 apr 2010, 16:00

Beste FD-ers,

Er zijn natuurlijk al genoeg topics over ergernissen in het verkeer. Dit is er weer een, maar misschien toch wat anders. Misschien al een keer behandeld op DF, maar ben toch benieuwd naar jullie reactie over mijn grootste ergernis:

De moraalridder:

Wie is de moraalridder? Dat is de verkeersopvoeder die van mening is dat hij/zij door opvallend gedrag een andere weggebruiker meent terecht te moeten wijzen op iemands rij- en weggedrag. Rijdt meestal in Ford Modeo 1.8 D grijs 4 drs. Is niet zo succesvol in het werk. Is thuis ook iemand die anderen terecht meent te moeten wijzen. De moraalridder is altijd mannelijk.

Laat ik eens 3 voorbeelden noemen waarin de moraalridder zich liet gelden:

Voorbeeld 1:
Zondagavond. Mooie snelweg (bijv. de nieuwe A12 tussen Gouda en DenHaag). Het is rustig. Ik heb zin om het gas er op te zetten, bekeuringen natuurlijk op eigen risico. Enfin. Zet 'm op 200+ en ik zit te genieten achter het stuur. En dan. Ik passeer de eenzame moraalridder en wat doet hij dan: druk seinen met groot licht (dat ik niet zo hard moet rijden)!!

Voorbeeld 2:
Er is file. Van 4 baans, naar 3. De 4e (linker)baan moet invoegen in de 3e. De moraalridder rijdt stapvoets baan 4 en hij rijdt net zo langzaam op met de auto rechts van hem. Er is nog een hele open weg voor de moraalridder, maar nee, hij blijft stapvoets rijden, hij weigert door te rijden tot het punt waarop je van baan 4 moet inschuiven in baan 3. De moraalridder houdt iedereen op, omdat de moraalridder vindt dat iedereen langzaam moet rijden achter hem 'en niet mag voordringen'. Ik rijd achter de moraalridder en haal 'm in (toch nog een kleine opening tussen auto en vangrail). De moraalridder toetert en tiert, steekt vingers naar me op. Terwijl ik hem probeer duidelijk te maken dat hij moet doorrijden en de invoegstrook helemaal moet gebruiken. De moraalridder kookt van woede en staat op het punt 'om mij wel even uit de auto te slepen'.

Voorbeeld 3:
Stoplicht. Vrachtauto in de rechterbaan. En er staan 3 auto's in de linderbaan. Ik sluit als auto 4 bij in de rij van 3. Ik kies de linker autorij, er vanuit gaande dat die wat sneller is, waardoor ik niet achter de vrachtauto hoeft te hangen. Ik rijd achter de moraalridder (= auto 3) in de rij. Stoplicht op groen. We trekken op. De autorij gaat iets sneller dan de vrachtauto, en de auto's halen de vrachtauto in. Aan het einde van deze oprit moet de linkerbaan invoegen in de rechterbaan (dus de 4 auto's willen voor de vrachtauto invoegen). De moraalridder (auto 3) rijdt net iets harder dan de vrachtauto, zodat hij net wel kan invoegen en ik (auto 4) problemen krijg zodat ik niet voor de vrachtauto en achter auto 3 (de ridder) wil invoegen. De ridder geeft mij die ruimte niet. Ik zie dat, en knal - omdat ik de problemen nu toch wel op mij af zie komen - vol op het gas en zet 'm voor auto 3. Moraalridder toetert en tiert van woede.

Man bijt hond vraagt:
Ergert u zich ook de verkeersmoraalridder?

RVV

Re: Moraalridders..

Bericht door RVV » 04 apr 2010, 16:03

Poll doet het niet, is ons bekend en daar word aan gewerkt.

JP

Bericht door JP » 04 apr 2010, 16:10

Echte moraalridders zijn diegene die ook nog ff je kenteken doorgeven aan meldpunt asociaal rijgedrag

Daar ben ik 'banger' voor dan af en toe een vingertje of grootlicht

Rnd

Bericht door Rnd » 04 apr 2010, 16:13

Dit is zoooo herkenbaar. Nog eentje......afrit Nootdorp (zal je misschien kennen want je komt uit Delft). Bij afrit Nootdorp heb je een lange ronde bocht naar rechts en aan het eind kan je naar rechts richting Pijnacker/Nootdorp (richting nieuwe v/d Valk hotel). Verkeerslicht naar rechts is éénbaans, daarna is het iets van 150 meter tweebaans waarna je weer moet invoegen naar rechts omdat de rotonde éénbaans is.

Ik kom daar regelmatig voor het stoplicht achter zo'n moraalridder te staan. Die trekt dan met slakkengang op en bij het tweebaans gedeelte haal ik meneer met ruime marge in. Absoluut geen snijden of wat dan ook. Als ik er 30 meter voorbij ben ga ik weer naar rechts. Maar goed, deze mensen rijden 50 en je mag niet harder, dus moraalridder gaat als een bezetene flitsen en toeteren als je ze inhaalt...heel vermoeiend.

Trouwens, voorbeeld 3 vind ik niet echt een moraalridder. Dat zijn van die mensen die net genoeg gas geven om zelf in te voegen en jou express in de problemen laten komen. Zo van "laat hem maar lekker achter die vrachtwagen invoegen..." (tenzij die het echt niet doorheeft natuurlijk...die zijn er ook).
Laatst gewijzigd door Rnd op 04 apr 2010, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

steve smith

Bericht door steve smith » 04 apr 2010, 16:17

FerdiACS1 schreef: Voorbeeld 3:
Stoplicht. Vrachtauto in de rechterbaan. En er staan 3 auto's in de linderbaan. Ik sluit als auto 4 bij in de rij van 3. Ik kies de linker autorij, er vanuit gaande dat die wat sneller is, waardoor ik niet achter de vrachtauto hoeft te hangen. Ik rijd achter de moraalridder (= auto 3) in de rij. Stoplicht op groen. We trekken op. De autorij gaat iets sneller dan de vrachtauto, en de auto's halen de vrachtauto in. Aan het einde van deze oprit moet de linkerbaan invoegen in de rechterbaan (dus de 4 auto's willen voor de vrachtauto invoegen). De moraalridder (auto 3) rijdt net iets harder dan de vrachtauto, zodat hij net wel kan invoegen en ik (auto 4) problemen krijg zodat ik niet voor de vrachtauto en achter auto 3 (de ridder) wil invoegen. De ridder geeft mij die ruimte niet. Ik zie dat, en knal - omdat ik de problemen nu toch wel op mij af zie komen - vol op het gas en zet 'm voor auto 3. Moraalridder toetert en tiert van woede.

Man bijt hond vraagt:
Ergert u zich ook de verkeersmoraalridder?
:roflol:

Dat zijn idd de meest geweldige. Alleen op de wereld qua eigen gedrag maar o wee als ze wat kunnen mauwen over een ander.

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 04 apr 2010, 16:18

komisch rijd dagelijks op het door jou beschreven punt en ik ga er ook dagelijks zo langs, ook al super vaak groot licht en dergelijke gehad daar. naar boven toe is opzich ook een irritant stuk. Net voor die grote rotonde dat je of de snelweg of het forepark op kan draaien word het dan weer 1 baans. daar krijg je dan nooit ruimte waardoor je dan gedwongen word het hele zootje over het verdrijvingsvlak in te halen en dan na 50 meter weer op 2 baans terecht te komen om daarna weer de rechterbaan op te schieten en dan de snelweg op te draaien. :bag:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 04 apr 2010, 16:19

Bekend idd. die moraalridders, maar stiekem moet ik altijd gniffelen als iemand zich zo loopt op te fokken over mijn manier van rijden :twisted:

JohanH

Bericht door JohanH » 04 apr 2010, 16:24

Ergert U niet, verbaast U slechts.

Heb je nog wel plezier in het rijden tussen al die Nederlanders in? :wink:

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Bericht door maarten22 » 04 apr 2010, 16:36

Helemaal met je eens behalve punt 2. Wat mij dan weer irriteert zijn al die mensen die met 100 langs komen rijden terwijl de andere banen 50 rijd en hem er dan op het laatst tussen moeten gooien waardoor vaak juist de file ontstaan is. Voeg lekker op tijd in, dat zou een hoop file's(en irritatie) schelen.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 apr 2010, 16:45

maarten22 schreef:Helemaal met je eens behalve punt 2. Wat mij dan weer irriteert zijn al die mensen die met 100 langs komen rijden terwijl de andere banen 50 rijd en hem er dan op het laatst tussen moeten gooien waardoor vaak juist de file ontstaan is. Voeg lekker op tijd in, dat zou een hoop file's(en irritatie) schelen.
Ben het niet met je eens Maarten. Je moet doorrijden tot aan de auto die voor je staat, of tot het punt waarop de weg je dwingt om naar rechts te gaan. Ik heb een paar keer gezien dat een motoragent, de filemakende moraalridder, aanmaande om door te rijden tot het punt van invoegen. Dat 'te vroeg invoegen' zorgt nu juist voor files.

maarten22

Bericht door maarten22 » 04 apr 2010, 16:52

Dus met zijn alle doorrijden tot het laatste stuk op de linkerbaan en dan massaal gaan invoegen veroorzaakt minder file's dan verspreid over een langer stuk invoegen?

steve smith

Bericht door steve smith » 04 apr 2010, 16:56

maarten22 schreef:Dus met zijn alle doorrijden tot het laatste stuk op de linkerbaan en dan massaal gaan invoegen veroorzaakt minder file's dan verspreid over een langer stuk invoegen?
Als het gewoon 1 om 1 gaat en de middenbaan niet zit te tukken wel ja.

BTW ben zelf van de afdeling doorjagen op links tot 200m voor de ritszone, doorsteken naar de rechter en de hele ritsellende rechts voorbij steken. Maar ieder z'n ding.

Metchu

Bericht door Metchu » 04 apr 2010, 16:57

Afbeelding

en niet op het laatste moment met z'n allen... maar geleidelijk voor elkaar ruimte overlatend

voor de rest eens met moraalridder verhaal... Ik ga me er niet druk om maken, ze doen maar 8)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 apr 2010, 16:59

maarten22 schreef:Dus met zijn alle doorrijden tot het laatste stuk op de linkerbaan en dan massaal gaan invoegen veroorzaakt minder file's dan verspreid over een langer stuk invoegen?
Jazeker. Doorrijden moet je doen. En daarna ritsen. Daar gaat het om. Dus iedereen moet oprijden tot je niet meer kunt en dan - op het moment waarop de rijweg het van je vraagt - ritsend invoegen. Dat is al zo vaak getest en geeft de beste doorstroom. Zijn ook allerlei Overheidscampagnes geweest op TV geloof ik.

Sperdy

Bericht door Sperdy » 04 apr 2010, 17:01

steve smith schreef:BTW ben zelf van de afdeling doorjagen op links tot 200m voor de ritszone, doorsteken naar de rechter en de hele ritsellende rechts voorbij steken. Maar ieder z'n ding.
Moet zeggen, zo doe ik het ook. Ik probeer die 2 invoegende rijstroken te ontwijken.

steve smith

Bericht door steve smith » 04 apr 2010, 17:02

Metchu schreef:Afbeelding

en niet op het laatste moment met z'n allen... maar geleidelijk voor elkaar ruimte overlatend

voor de rest eens met moraalridder verhaal... Ik ga me er niet druk om maken, ze doen maar 8)
Ritsen is een gevolg van 30 jaar links geleuter en en chronisch gebrek wegcapaciteit in de randstad. Dus dat "hoffelijk" kun je steken op een plekkie waar de zon niet schijnt! "Hoffelijk" worden we weer na het verlaten van 's-lands rijkswegen.

Maik

Bericht door Maik » 04 apr 2010, 17:02

Dat te vroeg invoegen naar rechts is juist erg asociaal voor de bestuurders op de rechterbaan. Omdat mensen lukraak in gaan voegen naar rechts is er van om en om ritsen geen sprake meer. Vaak zie je dan dus dat de linkerrij sneller gaat dan de rechter, wat dus inhoudt dat er "oneerlijk" ingevoegd wordt. Als iedereen lekker doorrijdt tot het einde en dan netjes om en om ritst is dat veel socialer.

Metchu

Bericht door Metchu » 04 apr 2010, 17:03

:jenna:

maarten22

Bericht door maarten22 » 04 apr 2010, 17:06

lol@metchu

JP

Bericht door JP » 04 apr 2010, 17:08

Er zijn gewoon altijd meerdere auto's die in hetzelfde gaatje willen. en dat gaat niet lukken.

maarten22

Bericht door maarten22 » 04 apr 2010, 17:10

Dat klinkt ook weer zo fout :nana: Moet wel een groot gat zijn dan :sealed:

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 04 apr 2010, 17:13

Als je een hele file voorbij blaast op een invoegstrook ben je volgens veel mensen asociaal bezig.. :mrgreen:

JP

Bericht door JP » 04 apr 2010, 17:14

Ik moet wel toegeven dat ik met invoegers ook wel eens een gaatje dicht laat, danwel dichtgooi. Een paar mogen ervoor, maar ik ga niet stilstaan. Als je achter me invoegt, kun je daarna wel langs en voor me komen. Voordat ik weer op de 83 zit, ben ik dik 1 minuut verder (en redelijk wat diesel armer)

Metchu

Bericht door Metchu » 04 apr 2010, 17:16

oh ja, de irritantste?

Mensen die 120 blijven rijden zodat jij ook 120 blijft rijden... ik bepaal zelf wel hoe hard ik rij verdomme...

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 04 apr 2010, 17:23

Hollanders met caravans die een hele sliert vrachtwagens gaan inhalen. Uiteraard rijden ze tijdens deze actie krap 2km/u harder dan de vrachtwagens. En dan maar zeiken over vrachtwagens die elkaar inhalen.

Plaats reactie