Snelheid van een bocht inschatten?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
EJGT3CS

Snelheid van een bocht inschatten?

Bericht door EJGT3CS » 02 apr 2010, 20:57

Hoe schatten jullie in hoe hard je door een bepaalde bocht kunt?
Laatst gewijzigd door EJGT3CS op 02 apr 2010, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Robin Hartog

Re: Snelheid van een bocht inschatten?

Bericht door Robin Hartog » 02 apr 2010, 21:00

Sowieso heeft het te maken op wat voor wegen je zit; bbk, niet bbk... Hier in de buurt staan vrijwel altijd adviesborden, die kunnen in de bbk meestal met 15km/h harder genomen worden. :mrgreen:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 apr 2010, 21:05

1) Zicht

2) Ervaring, en een beetje gevoel. Hangt ook van de auto af. Vroegah hadden wij een volkswagen transporter 1.6d (uit 1990, pickupje :banaan: ) en daarmee ging ik op een gegeven moment 30 km/u vlotter dan de adviessnelheid door een krappe bocht (binnen de lijnen). Ding had echt ballonbanden, je voelde 'm dan ook wiebelen (niet schuiven). Nog steeds denk ik bij elke moderne auto in die bocht: deed ik destijds toch goed, moet doodeng zijn geweest :mrgreen: .

Maar ik werk er meestal van de onderkant naartoe, heb een hekel aan 'big skids'. Zeker met de mazda is het eigenlijk een eitje om te voelen hoe vlug het kan.

Kim

Bericht door Kim » 02 apr 2010, 21:11

G Kolkman schreef: moet doodeng zijn geweest :mrgreen: .

ja

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 02 apr 2010, 21:18

Het lijkt me dat je dit alleen goed op het circuit kunt leren omdat je op de openbare weg niet te veel risico kunt nemen?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 02 apr 2010, 22:19

Rij vaak dezelfde routes dus ook dezelfde bochten. Dan kun je mooi oefenen. Zo is er een bocht met adviessnelheid 60. Die kan veel harder, Durf er nu met ca. 115 in, dat gaat goed. :) Beetje glijden, redelijk veel onderstuur. Echter, zit nu ook een beetje een grens aan m'n lef. Neem me wel eens voor om er eens met nog een paar km harder in te gaan. Toch houdt iets me tegen hehe. :) Nou ja, is wel leuk om zo de en je grens op te zoeken.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 apr 2010, 22:50

EJGT3CS schreef:Het lijkt me dat je dit alleen goed op het circuit kunt leren omdat je op de openbare weg niet te veel risico kunt nemen?
Als je niet als een aso de weg op wil eisen, dan ja...circuit leer je je auto kennen, en vooral op een circuit als CPZ kun je dat wat je daar mee neemt ook weer wat toepassen op de gewone weg mits overzichtelijk en jij de situatie daar kent...veiligheid vooral voor anderen is erg belangrijk natuurlijk.

Als je weet wat je auto ongeveer doet op de grens en op bepaalde wegdek soorten e.d. kun je meer qua inzicht e.d.

Ik rijd ook veels te weinig op het circuit, maar toch leer je aardig wat je wagen kan, voordeel van een kort circuit is dat je de bocht keer op keer kan aanvallen en uit proberen...
iets als de Ring in DLD is dat bv weer niet...is het rondje te groot voor en je kan de bochten e.d. bijna niet onthouden zo veel :mrgreen: daar is het echt zover je kan zien kun je inschatten met wat je weet wat je kar bv kan.

mooi excuus om circuitdagen te doen :df:
ik zoek niet snel grenzen das niet aan mij besteed, op de grens zijn er te veel zaken van belang als bandenspanning en grip of buitentemp en of stof/rubber op de weg enz enz.

maar net daar binnen(limiet) kun je veel meer na wat circuit dagen...ik ken op de snelweg een bocht waar 80 de adviessnelheid is, maar heb het al een keer gedaan met 120 en 100, als je dan bv 100 en 80 daar snachts door gaat weet je dat het "makkelijk" kan...terwijl je met de wagens van vroeger denk 15 jaar terug, al heel wat had bij 100 en 60 :mrgreen:

busby

Bericht door busby » 02 apr 2010, 23:31

Een combinatie van materiaal, weersgesteldheid, ervaring en lef.
Vooral dat laatste heeft veel invloed op je bochtensnelheid.
Daarna komt het aan op je kont, je voelt vanzelf of een auto op de limiet zit of niet, de stoel is er niet alleen voor om te zitten.

ADV

Bericht door ADV » 05 apr 2010, 12:42

Gewoon aanvoelen lijkt me?

Ik deed deze bocht al tijdens mijn rijles wedstrijdje met mn instructeur wie er het hardst doorheen kon:

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=53.22 ... 50.33,,0,5

Met les kwam ik niet boven de 60, mijn instructeur op 65 ofzo.. maar afgelopen vrijdag met 80 kunnen nemen, maar toen begon ik ook wel onderstuur te voelen.. dat was overigens ook direct mijn lef grens denk ik, want stoepjes kunnen best hard zijn..

Peric

Bericht door Peric » 05 apr 2010, 12:47

Niet alleen je lefgrens. Als je al overstuur voelt zit je al op de grens(eigenlijk er overheen al). Harder is alleen maar meer overstuur.
Wat hier dus al veel geschreven is, zodra je overstuur begint te voelen zit je op de grens. Dan zou je alleen nog je techniek kunnen veranderen om evt. nóg harder de bocht door te gaan.

Plaats reactie