E30 M3 stuurgedrag

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Rickstah » 29 mar 2010, 20:35

Zolang ik de E30 M3 Evolution II heb kan het rijgedrag mij niet helemaal bekoren. De auto voelt wat vaag aan bij sportief sturen.

Tot op heden heeft de M al de nodige tijd besteed op de brug waarbij de draagarmen en rubbers zijn vervangen. Inmiddels hebben ze bij de specialist alles wel zo'n beetje vervangen en geinspecteerd wat volgens hun effect zou kunnen hebben op het rijgedrag.

Voordat de E30 nu weer een zoveelste project gaat worden (vergeet snel het GT project...) ben ik benieuwd of iemand hier kan zeggen waar je het zoeken moet. Ik hoorde laatst dat slappe schokdempers hier invloed op kunnen hebben?

Ik heb nooit in een andere E30 M3 gereden, dus ergens vind ik het wel moeilijk te beoordelen hoe goed zo'n auto zou moeten rijden. Misschien dat ie volgens anderen al fantastisch stuurt, maar dat ik gewoon verwend ben met het rijgedrag van de CSL. :bag:
Laatst gewijzigd door Rickstah op 29 mar 2010, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Tristan » 29 mar 2010, 20:40

Als ik vanuit de 1-serie in de M3 stap voelt het in het begin ook erg indirect aan, maar zodra je harder gaat, stuurt de auto veel lekkerder. Oke, stuuruitslagen zijn wat meer dan tegenwoordig, maar is ook een 20+ jaar oude auto. Ik heb zelf rondom Bilstein dempers + Eibach veren en auto voelt stevig aan, helt weinig over en heeft bakken grip. Heb dus geen idee hoe een M3 rijdt met standaard dempers, maar weet wel dat ze vaak vervangen worden door Koni's of Bilstein's. Mocht je een keer in de buurt zijn mag je altijd even samen een blokje om met mijn M3 om te vergelijken. :thumbup:

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Rickstah » 29 mar 2010, 20:46

Tristan schreef:Als ik vanuit de 1-serie in de M3 stap voelt het in het begin ook erg indirect aan, maar zodra je harder gaat, stuurt de auto veel lekkerder. Oke, stuuruitslagen zijn wat meer dan tegenwoordig, maar is ook een 20+ jaar oude auto. Ik heb zelf rondom Bilstein dempers + Eibach veren en auto voelt stevig aan, helt weinig over en heeft bakken grip. Heb dus geen idee hoe een M3 rijdt met standaard dempers, maar weet wel dat ze vaak vervangen worden door Koni's of Bilstein's. Mocht je een keer in de buurt zijn mag je altijd even samen een blokje om met mijn M3 om te vergelijken. :thumbup:
Dat is misschien wel een idee.
Ik heb gewoon geen zin meer in weer veel tijd/energie en met name geld in die auto te stoppen om er vervolgens maar 0,5% beter mee te sturen.
Moet er wel bij zeggen dat ie wel iets beter is gaan sturen sinds die vele dagen op de brug.

Maar dat dat nou al die centen waard is geweest.. :nah:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Michel P » 29 mar 2010, 20:55

Combi van Tristan had ik ook, ding stuurde beslist niet vaag. Wil best een keer je EVO II voelen.

Michel

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Rickstah » 29 mar 2010, 21:21

Binnenkort ff meeting houden? :clap:

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door jacobt » 29 mar 2010, 21:33

Ik heb ook bilstein dempers maar originele veren, wel alles nieuw.
Hij stuitert niet, is eigenlijk lelijk hoog, maar is wel stijf in het bochten gedrag.
Ook alle rubbers en draagarmen verniewd. Auto stuurt erg strak en stijf, ook in vergelijking met een 330d met m-technic onderstel.

Ik heb excentrische draagarm rubbers gebruikt voor, achter hebben ze iets gemonteerd waardoor de achterwielen met het uitlijnen ook te verstellen zijn. Ben vergeten wat precies.

Ik heb op een moment voor en achter een veerpoot brug geplaatst, hij is nu net zo stijf als een kart.
Dat is misschien wel een relatief goedkope oplossing.
Je mag mijn veerpoot bruggen testen als je zelf demonteerd en opnieuw monteert.

Succes

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Tristan » 29 mar 2010, 21:44

jacobt schreef:
Ik heb excentrische draagarm rubbers gebruikt voor.
Dat hebben alle M3's. :wink:

@Rickstah: Was binnenkort van plan om met o.a. ///Martin af te spreken, misschien dat er meer DF'ers met E30 M3's willen.
Laatst gewijzigd door Tristan op 29 mar 2010, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Rickstah » 29 mar 2010, 21:45

Voor zit er al zolang ik de M heb een OMP veerpootbrug. Lijkt weinig uit te halen...

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door frankv » 29 mar 2010, 22:36

tja, ik heb nooit een CSL gereden, maar ik vind mijn cecotto aardig direct, er zit wel een fors verlaagd schnitzer onderstel onder

wel is het aantal stuuromwentelingen wat hoger dan in modernere auto's

mijn e39 bijvoorbeeld lijkt in het dagelijks verkeer soms wel directer omdat je met dezelfde armuitslag meer stuuruitslag hebt

soms moet je ook wat langer in een auto rijden om hem echt te ervaren, ik reed afgelopen weekend een rondje van 30km, en dan ben ik nog niet helemaal "in the mood", jaren geleden was het mijn daily driver (2 jaar lang) en genoot ik iedere km weer

een minimeet lijkt me trouwens wel leuk!

jacobt
Berichten: 1166
Lid geworden op: 15 nov 2006, 22:01
Locatie: 997.2 Gt3

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door jacobt » 29 mar 2010, 22:45

Lijkt mij ook leuk :df:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Tristan » 29 mar 2010, 23:04

Zal binnenkort even een topic opschoppen om een datum te prikken. Het is lente dus ze mogen weer uitgelaten worden. 8)

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Rickstah » 29 mar 2010, 23:18

Goed idee! :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door GTRene » 29 mar 2010, 23:28

vergeet ook niet dat meer moderne sportwagens plattere banden hebben en dus zo ook een directer stuurgevoel hebben...
trouwens ik zag gisteren op een mail die ik kreeg iets wat met de stuur spul te maken had ...ff opzoeken, misschien precies wat jij zoekt om hem directer te laten sturen....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door GTRene » 29 mar 2010, 23:32

ah gevonden...

http://www.qspraceware.nl/rubriek.php?topic=Quickner

Afbeelding
QS QUICKNER 1:1.5

Stuurhuis verkorter (quickner), Ratio 1 : 1.5

Met deze verkorter stuurt u sneller omdat u nu minder ver hoeft te draaien aan uw stuur om dezelfde omwentelingen te maken. Ideaal, zeer compact en eenvoudig te monteren.
en
QS QUICKNER 1:2

Stuurhuis verkorter (quickner), Ratio 1 : 2

Met deze verkorter stuurt u sneller omdat u nu minder ver hoeft te draaien aan uw stuur om dezelfde omwentelingen te maken. Ideaal, zeer compact en eenvoudig te monteren.
ik weet niet hoe e.d. magoed ie weet kun je wat met zoiets.

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door frankv » 01 apr 2010, 22:15

dan kun je in een e30 m3 beter een e36 huis monteren denk ik, liever omgebouwde oem dan zoiets, niet mijn ding...

en lagere banden maakt volgens mij erg weinig uit, dat is grotendeels marketing en hangt ook af van de stijfheid van de wang, niet alleen van de hoogte, mijn e30 m3 hoekt als niets anders op de PP S03 en rijdt toch gewoon op de destijds standaard 225/45/16

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Rickstah » 01 apr 2010, 22:48

frankv schreef:dan kun je in een e30 m3 beter een e36 huis monteren denk ik, liever omgebouwde oem dan zoiets, niet mijn ding...

en lagere banden maakt volgens mij erg weinig uit, dat is grotendeels marketing en hangt ook af van de stijfheid van de wang, niet alleen van de hoogte, mijn e30 m3 hoekt als niets anders op de PP S03 en rijdt toch gewoon op de destijds standaard 225/45/16
Ik heb ook al eens zitten denken aan slappe wangen. Er ligt nu Toyo T1R in de standaard 225/45/16 maat. Staan deze banden er soms om bekend een slappe wang te hebben?

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6788
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Opa » 02 apr 2010, 00:27

Die Toyo's hebben idd. geen hele stijve wang en de Bridgestone S03's juist wel.

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Rickstah » 02 apr 2010, 07:46

Opa schreef:Die Toyo's hebben idd. geen hele stijve wang en de Bridgestone S03's juist wel.
Als ik Google op 'Toyo T1R sidewall' krijg ik inderdaad niet zulke positieve reacties te zien over de stijfheid van de band.

Dan nog even een vraagje of het volgende aan de stijfheid van de banden ligt; als ik 100 rij op een rechte weg en ik doe een 'snelle stuurbeweging' doen voel ik de auto even nadijnen...zoals een dikke Chevy uit '69 dat zou doen :mrgreen:

Wie zegt er dan; BANDEN! ? :hmmm:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6788
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Opa » 02 apr 2010, 11:07

Zou heel goed kunnen dat dat aan de banden ligt, met een stijvere wang zal ie zeker weer een stukkie strakker sturen.

Uit eigen ervaring weet ik iig. dat ik nooit meer een band met een slappe wang onder m'n auto wil, omdat ik dat niet prettig vind rijden.

Kan ook zijn dat je schokbrekers gewoon hun beste tijd gehad hebben en dat dat nadeinen daar door komt. :roll:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door markk » 02 apr 2010, 11:19

e30 m3 vergelijken met CSL is appels met peren. Dit overigens roepend zonder ooit in een CSL te hebben gereden maar wel ervaring te hebben met zowel e30 M3 als e36 M3 en e46 M3 op standaard onderstellen.

e30 M3 op standaard onderstel is redelijk indirect. Veel hoepelen, veel veerweg, Maar wel heel veel gevoel en balans. "Vaag" zou ik niet het goede woord vinden, "indirect" wel. Wat wil je ook met 20+ jaar en 15" ballon banden. Dit obv van m'n eigen ex e30 M3 op standaard onderstel en het ritje in de auto van Michel Pol toen ie nog standaard was.

Het wordt een heel ander verhaal als je gaat modificeren. Verlaagd Eibach + Billstein + kort stuurhuis + 17/18" + harde ophangbussen e.d. wordt echt heel anders. Dan wordt het echt een hele scherpe auto waar je denk ik naar opzoek bent. Durf wel te beweren dat als je dit goed doet er geen CSL tegenop kan qua directheid en agiliteit (o.a. ivm gewicht). Dit obv mijn ervaring in Adwo z'n EVO II met group-N onderstel en de auto van Michel na modificatie.


Mark.

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Rickstah » 02 apr 2010, 19:39

markk schreef:e30 m3 vergelijken met CSL is appels met peren. Dit overigens roepend zonder ooit in een CSL te hebben gereden maar wel ervaring te hebben met zowel e30 M3 als e36 M3 en e46 M3 op standaard onderstellen.

e30 M3 op standaard onderstel is redelijk indirect. Veel hoepelen, veel veerweg, Maar wel heel veel gevoel en balans. "Vaag" zou ik niet het goede woord vinden, "indirect" wel. Wat wil je ook met 20+ jaar en 15" ballon banden. Dit obv van m'n eigen ex e30 M3 op standaard onderstel en het ritje in de auto van Michel Pol toen ie nog standaard was.

Het wordt een heel ander verhaal als je gaat modificeren. Verlaagd Eibach + Billstein + kort stuurhuis + 17/18" + harde ophangbussen e.d. wordt echt heel anders. Dan wordt het echt een hele scherpe auto waar je denk ik naar opzoek bent. Durf wel te beweren dat als je dit goed doet er geen CSL tegenop kan qua directheid en agiliteit (o.a. ivm gewicht). Dit obv mijn ervaring in Adwo z'n EVO II met group-N onderstel en de auto van Michel na modificatie.


Mark.
Duidelijk verhaal. Nu moet ik er bij zeggen dat ik nergens in dit topic heb beweerd dat ik de E30 vergelijk met een CSL. Elke boerenhannes zal begrijpen dat dat nergens over gaat.

Dat wil ik ook helemaal niet. Ik zou voor de vergelijking eigenlijk eens in een andere (redelijk) standaard M3 willen stappen om eens te voelen of er hetzelfde gevoel is. (of andersom natuurlijk)

Tristan, wanneer gaan we meeten? ;)

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Rickstah » 03 apr 2010, 18:26

Na wat denkwerk heb ik besloten om eerst te gaan voor de vervanging van de dempers en eventueel ook de veren. Deze zijn tenslotte nog steeds uit 1988.

Wat adviseren jullie mij? het doel is natuurlijk een strakker sturende auto :)

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6788
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Opa » 03 apr 2010, 19:38

Ik rij naar volle tevredenheid al 7 jaar met een AST Sportline 1 onderstel[dus dempers en veren], waarvan hoogte en hardheid in te stellen zijn.

Voordeel van AST is dat 't een Nederlands bedrijf is, dus bijna altijd bereikbaar en de service is ronduit goed te noemen.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door steve smith » 03 apr 2010, 20:20

Zou zelf het standaard onderstel vernieuwen, dus inclusief veren + rubberwerk in voor en achtertrein. ALLE rubberwerk, dus ook topmounts, subframebussen en draagrubbers achter.

Het blijft een icoon van z'n tijd, en juist dat is de charme van de auto. Eventueel wat poly zo hier en daar om het scherper te krijgen maar het zachte van de originele veren en dempers maken de auto. En zo heel zacht zijn die trouwens nieuw niet, 20 jaar oude uitgezakte meuk wel.

Rickstah
Berichten: 986
Lid geworden op: 26 apr 2008, 12:30
Locatie: Randstad

Re: E30 M3 stuurgedrag

Bericht door Rickstah » 03 apr 2010, 22:24

Ik vind AST idd wat te ver gaan. Zo intensief wordt de auto ook weer niet gebruikt.
Zelf zit ik te denken aan Bilstein dempers, maar welk type?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast