Reclame en marketing in autoland
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Reclame en marketing in autoland
Er worden miljoenen euro's aan reclame uitgegeven in de autobranche, maar wordt het doel gehaald of voorbijgestreefd? Zijn de kosten per auto wel zo hoog dat het daadwerkelijk zinvol is om veel geld uit geven aan marketing? Wat triggert de koper bij aanschaf van een nieuwe auto? Marketingpraatjes of een eerlijk verhaal? Ik zie soms simpele, zeg maar gewone auto's neergezet worden als het laatste, nieuwste, meest trendy model. Waarom? Schiet autoreclame niet keihard het doel voorbij?
http://www.driving-fun.com/273/the-kno" onclick="window.open(this.href);return false; ... teers.aspx
http://www.driving-fun.com/273/the-kno" onclick="window.open(this.href);return false; ... teers.aspx
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Reclame en marketing in autoland
Kom regelmatig staatjes tegen waarin duidelijk wordt gemaakt hoe veel er per auto aan reclamekosten wordt gemaakt per merk....
Zitten af en toe bedragen bij waar mijn wenkbrouwen van onder mijn haargrens verdwijnen !!
Zitten af en toe bedragen bij waar mijn wenkbrouwen van onder mijn haargrens verdwijnen !!

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Reclame en marketing in autoland
Terugrekenen naar een bedrag per auto, wat voor zin heeft het eigenlijk? Als ik dit jaar 1.000 auto's verkoop maar er volgend jaar 10.000 wil verkopen, zal ik dus reclame moeten gaan maken - en fors ook. Nutteloos om dan terug te gaan rekenen naar die 1.000 auto's, want het gaat dan om die 10.000 en of die doelstelling gehaald wordt.
Daarnaast is een reclamebudget van 1.000 euro per auto op een Alto heel wat anders dan 1.000 euro op een Jag of Lambo.
Verder ben ik het ook niet met de column eens. De marketing voor de Citroën C6 zou goed zijn. Wanneer heb je er voor het laatst een zien rijden dan? Citroën zou het goed doen omdat op de site vermeld wordt dat de C6 "een nieuwe standaard op het gebied van veiligheid en comfort" stelt. Ik heb de EuroNCAP-resultaten opgezocht, en ik kan in ieder geval nergens vinden dat het Franse afschrijfkanon de nieuwe standaard op het gebied van veiligheid is.
Een alinea verder jubelt de schrijver verder over audi.nl. De Audi-site is goed? Daar staat "puur en eerlijk" vermeld wat Audi's zijn? Nou, er zit daar een zoekveld en ik denk dat het wel meevalt. "0 Resultaten voor te dure volkswagens." En ook "0 Resultaten voor premium shit met de aandrijving aan de verkeerde kant". Sterker nog, succesvol worden met Volkswagens voor een hogere prijs.... Dat moet wel marketing zijn.
Daarnaast is een reclamebudget van 1.000 euro per auto op een Alto heel wat anders dan 1.000 euro op een Jag of Lambo.
Verder ben ik het ook niet met de column eens. De marketing voor de Citroën C6 zou goed zijn. Wanneer heb je er voor het laatst een zien rijden dan? Citroën zou het goed doen omdat op de site vermeld wordt dat de C6 "een nieuwe standaard op het gebied van veiligheid en comfort" stelt. Ik heb de EuroNCAP-resultaten opgezocht, en ik kan in ieder geval nergens vinden dat het Franse afschrijfkanon de nieuwe standaard op het gebied van veiligheid is.
Een alinea verder jubelt de schrijver verder over audi.nl. De Audi-site is goed? Daar staat "puur en eerlijk" vermeld wat Audi's zijn? Nou, er zit daar een zoekveld en ik denk dat het wel meevalt. "0 Resultaten voor te dure volkswagens." En ook "0 Resultaten voor premium shit met de aandrijving aan de verkeerde kant". Sterker nog, succesvol worden met Volkswagens voor een hogere prijs.... Dat moet wel marketing zijn.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Reclame en marketing in autoland
Snipe ik snap je argument wat ik met de C6 bedoelde is dat die neergezet wordt zoals de auto daadwerkelijk is.
Vooral de zin: "De vloeiende belijning en tal van vernuftige innovaties laten zien dat Citroën een rijke traditie heeft op dit gebied" is gewoon erg op zijn plaats!
Veiligheid:
http://translate.google.nl/translate?hl ... m/go/4932/
Media Release - 15 augustus 2006
THE Citroen C6 is the first vehicle to ever achieve the maximum four-star pedestrian protection score i n the latest crash test results released today by ANCAP partners, RACV, VicRoads and the TAC. De Citroën C6 is de eerste auto die ooit het bereiken van de maximale vier sterren bescherming van voetgangers score i n de laatste crash testresultaten vandaag is vrijgegeven door ANCAP partners, RACV, VicRoads en de TAC.
Vooral de zin: "De vloeiende belijning en tal van vernuftige innovaties laten zien dat Citroën een rijke traditie heeft op dit gebied" is gewoon erg op zijn plaats!
Veiligheid:
http://translate.google.nl/translate?hl ... m/go/4932/
Media Release - 15 augustus 2006
THE Citroen C6 is the first vehicle to ever achieve the maximum four-star pedestrian protection score i n the latest crash test results released today by ANCAP partners, RACV, VicRoads and the TAC. De Citroën C6 is de eerste auto die ooit het bereiken van de maximale vier sterren bescherming van voetgangers score i n de laatste crash testresultaten vandaag is vrijgegeven door ANCAP partners, RACV, VicRoads en de TAC.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Reclame en marketing in autoland
Oke. Maar om dan de hele auto als veilig te bestempelen omdat 'ie toevallig goed voetgangers weg kan koppen....
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Re: Reclame en marketing in autoland
Ha, die Drivers;
Om het effect van marketing en reclame bij auto's in het juiste perspectief te trekken zou je je het volgende eens moeten afvragen: wie zou er meer nadeel van hebben als er geen reclame voor hun auto's zou worden gemaakt; Rolls-Royce of Kia?
Om het effect van marketing en reclame bij auto's in het juiste perspectief te trekken zou je je het volgende eens moeten afvragen: wie zou er meer nadeel van hebben als er geen reclame voor hun auto's zou worden gemaakt; Rolls-Royce of Kia?
- Ravin ///M
- Berichten: 3002
- Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:50
- Locatie: Dieselduvel
Re: Reclame en marketing in autoland
Poeee... wel erg bot-negatieve column, mis een beetje de geslepenheid
van een ervaren schrijver. Clarkson kan bv. met een glimlach en een grap
een product finaal de grond in boren. Het moet wel leuk blijven om te lezen
he, anders krijg je hetzelfde als in het Nederland gaat naar de haaien topic.
van een ervaren schrijver. Clarkson kan bv. met een glimlach en een grap
een product finaal de grond in boren. Het moet wel leuk blijven om te lezen
he, anders krijg je hetzelfde als in het Nederland gaat naar de haaien topic.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Reclame en marketing in autoland
Snipe schreef:Terugrekenen naar een bedrag per auto, wat voor zin heeft het eigenlijk? Als ik dit jaar 1.000 auto's verkoop maar er volgend jaar 10.000 wil verkopen, zal ik dus reclame moeten gaan maken - en fors ook. Nutteloos om dan terug te gaan rekenen naar die 1.000 auto's, want het gaat dan om die 10.000 en of die doelstelling gehaald wordt.
Daarnaast is een reclamebudget van 1.000 euro per auto op een Alto heel wat anders dan 1.000 euro op een Jag of Lambo.
Verder ben ik het ook niet met de column eens. De marketing voor de Citroën C6 zou goed zijn. Wanneer heb je er voor het laatst een zien rijden dan? Citroën zou het goed doen omdat op de site vermeld wordt dat de C6 "een nieuwe standaard op het gebied van veiligheid en comfort" stelt. Ik heb de EuroNCAP-resultaten opgezocht, en ik kan in ieder geval nergens vinden dat het Franse afschrijfkanon de nieuwe standaard op het gebied van veiligheid is.
Een alinea verder jubelt de schrijver verder over audi.nl. De Audi-site is goed? Daar staat "puur en eerlijk" vermeld wat Audi's zijn? Nou, er zit daar een zoekveld en ik denk dat het wel meevalt. "0 Resultaten voor te dure volkswagens." En ook "0 Resultaten voor premium shit met de aandrijving aan de verkeerde kant". Sterker nog, succesvol worden met Volkswagens voor een hogere prijs.... Dat moet wel marketing zijn.



- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: Reclame en marketing in autoland
Deels waar, maar deze "filosofie" volgend zou het dus logisch zijn als de reclamekosten van BMW hoger zouden zijn dan die van Fiat.....toch ??Snipe schreef:Terugrekenen naar een bedrag per auto, wat voor zin heeft het eigenlijk? Als ik dit jaar 1.000 auto's verkoop maar er volgend jaar 10.000 wil verkopen, zal ik dus reclame moeten gaan maken - en fors ook. Nutteloos om dan terug te gaan rekenen naar die 1.000 auto's, want het gaat dan om die 10.000 en of die doelstelling gehaald wordt.
Daarnaast is een reclamebudget van 1.000 euro per auto op een Alto heel wat anders dan 1.000 euro op een Jag of Lambo.
.
BMW is immers een premium merk, en zal dat graag willen uitdragen.
Toch geeft BMW per auto € 213,- uit en Fiat € 440,-
Sterker, BMW geeft het minste uit aan reclame per auto, namelijk de genoemde € 213,-
Om maar even een paar opvallende zaken te noemen :
Ford : € 431,-
Citroen : € 678,-
Skoda : € 848,-
Daihatsu : € 850
Saab : € 1322,-
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Reclame en marketing in autoland
Dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde niet dat dure merken meer moeten adverteren, maar dat een gelijk bedrag daar relatief lager is dan bij een goedkope auto. Bij een Rolls van een paar ton is 1.000 euro voor reclame wisselgeld, bij een Alto is het een gigantisch bedrag ten opzichte van de nieuwprijs.Eric H schreef:Deels waar, maar deze "filosofie" volgend zou het dus logisch zijn als de reclamekosten van BMW hoger zouden zijn dan die van Fiat.....toch ??
BMW is immers een premium merk, en zal dat graag willen uitdragen.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Reclame en marketing in autoland
Wat geeft Toyota eigenlijk tegenwoordig uit om het 'imago' weer recht te trekken? Komt bijna in ieder reclameblok op de radio voorbij.
Reclame heeft wel zeker een uitwerking. Spijtig dat alleen negatieve reclame het doel bereikt en de reclamespotjes meestal niet heb ik zo voor ogen.
Reclame heeft wel zeker een uitwerking. Spijtig dat alleen negatieve reclame het doel bereikt en de reclamespotjes meestal niet heb ik zo voor ogen.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Reclame en marketing in autoland
Aan de andere kant geld dat 'mindere' merken meer moeten investeren in reclame om veel te verkopen...Eric H schreef:
Deels waar, maar deze "filosofie" volgend zou het dus logisch zijn als de reclamekosten van BMW hoger zouden zijn dan die van Fiat.....toch ??
BMW is immers een premium merk, en zal dat graag willen uitdragen.
Toch geeft BMW per auto € 213,- uit en Fiat € 440,-
Sterker, BMW geeft het minste uit aan reclame per auto, namelijk de genoemde € 213,-
Om maar even een paar opvallende zaken te noemen :
Ford : € 431,-
Citroen : € 678,-
Skoda : € 848,-
Daihatsu : € 850
Saab : € 1322,-
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Reclame en marketing in autoland
Toch heeft de schrijver wel een punt, ik mis in veel campagnes creativiteit. Of geloofwaardigheid. Of beide. Dan zie je weer zo'n Citroen Picasso-model door een landschap rijden waar ik minimaal 20 uur voor in de auto moet zitten om er te komen met 4 lachende gezichten in zo'n ding. Yeah right. Nou snap ik wel dat mijn mening in deze als eigenaar van een 16 jaar oude daily-cabrio niet helemaal representatief is maar toch. Marketing in a nutshell is onderzoeken hoe je je product in zo'n groot mogelijk aantal voor de voor jou geschikte prijs kwijt kunt zetten. En dat voer je dan uit. De rest is onzin, al helemaal als je het niet kunt waarmaken. En face it, weinig van de doorsnee auto's van vandaag de dag kunnen het feel-good gevoel van de advertentie in de praktijk waar maken. Dit omdat het grootste gedeelt van het auto-gebruik simpelweg niet very feel-good is. Ook is het jammer dat die voorzichtige steken onder water niet mogen. Marketing voor een cabrio: vanuit een suffe auto een suffig uitkijkende dude verbaasd naar die zonnende chick in de file laten kijken. Leuk sportief karretje (en dan heb ik het niet over een skirt-setje maar bv. een RS-uitvoering van Renault): advertentie in een vrouwenblad: 'Vraag je vriend maar eens wat hij hier van vind...' . Honda Insight: 'Wel het voordeel van hybride, niet het imago van een prius?'. Legacy-reclame: 'hulpvaardig type?' en dan een foto van een legacy die een vastgereden bmw X5 uit de blubber trekt.
Gek genoeg wordt het moeilijker naarmate de auto's suffer worden. Wat eens temeer bewijst dat er een groot aantal overbodige auto's op de markt zijn. Misschien is vage shit toch niet eens zo heel raar bedacht...
Gek genoeg wordt het moeilijker naarmate de auto's suffer worden. Wat eens temeer bewijst dat er een groot aantal overbodige auto's op de markt zijn. Misschien is vage shit toch niet eens zo heel raar bedacht...
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Reclame en marketing in autoland
Paar jaar geleden gaf overigens het door de schrijver omhelste merk Lexus rond de 10k (!) per auto aan reclame uit
. Mag wat kosten.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Reclame en marketing in autoland
Dat geldt niet alleen voor auto-reclames, maar voor alle reclames. Risicoloze laffe troep, die doorgaans niks met consumenten te maken heeft maar alles met eigengeilerij van reclamebureaus en brand- en marketingmanagers.G Kolkman schreef:Toch heeft de schrijver wel een punt, ik mis in veel campagnes creativiteit. Of geloofwaardigheid. Of beide. Dan zie je weer zo'n Citroen Picasso-model door een landschap rijden waar ik minimaal 20 uur voor in de auto moet zitten om er te komen met 4 lachende gezichten in zo'n ding. Yeah right.
Welke campagne is er nou echt effectief of gedurfd of bijzonder geweest op autogebied?
Nou, ik weet er maar een paar. Fiat Panda "met de Panda lach je iedereen uit", een paar VW-reclames, BMW omdat ze lange tijd consequent door zijn gegaan op het thema Freude am Fahren, Mitsubishi met de Carisma-reclames (het halve land had een poster hangen) en tenslotte het allerbeste en meest spraakmakende wat er in Nederland op het gebied van auto-reclame is gedaan: de Daewoo Taxatie Teams. Van nul naar marktleider in één campagne.
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Reclame en marketing in autoland
Helaas snapt de gemiddelde consument te weinig van auto's (en producten in het algemeen). Dit zorgt ervoor dat inferieure producten door uitgekiende marketing toch nog een kans maken. Men wil zoveel mogelijk uiteenlopende aspecten in één model vangen (zowel klant als fabrikant) en rijdt dus vrijwel altijd in een waardeloos compromis rond. Eén van de redenen waarom er hier op vrijwel iedere auto modificaties gedaan worden om de meestal al sportieve auto's wederom beter/sportiever te maken. De fabrikant heeft deze wetenschap ook wel maar wil niet deze keuzes maken omdat men bang is een grote groep minder enthousiaste/critische/hardcore consumenten te verliezen.G Kolkman schreef:Gek genoeg wordt het moeilijker naarmate de auto's suffer worden. Wat eens temeer bewijst dat er een groot aantal overbodige auto's op de markt zijn. Misschien is vage shit toch niet eens zo heel raar bedacht...
Maar voor een grote groep fabrikanten geldt dat ze niks extra's toevoegen aan het totale pakket van aangeboden producten. Wat voegt bijvoorbeeld een fabrikant als Opel nou toe qua unieke producten die niemand anders maakt? Voor de meeste producten van deze fabrikant kan je zelfs stellen dat een ander hetzelfde maakt maar dan beter...
- Arthur
- Berichten: 43128
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Reclame en marketing in autoland
Ik vraag me altijd af of (auto) reclame wel werkt. Ik zie vaak; eens een Opel altijd een Opel, geldt ook voor VW. Ik zet er bewust het model niet bij want dat kan wel eens veranderen maar vaak zie je dat veel mensen weer hetzelfde merk kopen, bij dezelfde dealer. Veel mensen hebben ideeen over merken die ze van anderen of van huis uit hebben meegekregen. Dat sla je er niet zo maar uit. Nu heeft Kia bv 7 jaar garantie, dat weet ik door de reclame, dat klopt. Maar gaan er dan veel mensen overstag om een Kia te kopen? ik weet het niet. Ik vraag me af of reclame wel helpt. En dan bedoel ik dat eigenlijk meer voor de "gevestigde" merken.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik, door de interesse in auto's in het algemeen, meer weet over nieuwtjes dan de gemiddelde "buurman" waardoor ik mij afvraag of reclame echt helpt?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik, door de interesse in auto's in het algemeen, meer weet over nieuwtjes dan de gemiddelde "buurman" waardoor ik mij afvraag of reclame echt helpt?
-
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: Reclame en marketing in autoland
Een goeie marketeer zei ooit: 50% van de advertentie-uitgaven zijn weggegooid geld. Het is alleen de vraag wélke 50%....
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Reclame en marketing in autoland
Ik denk wel dat dat werkt. Mensen met slechte ervaringen mbt garantie zullen een Kia met 7 jaar eerder een kans geven. Ook mensen die minder te besteden hebben maar toch "toe zijn aan een nieuwe auto" zullen er over denken om een auto die goedkoper is maar waar toch 7 jr garantie op zit (dan moet het wel goed zijn!) aan te schaffen.Arthur schreef:Ik vraag me altijd af of (auto) reclame wel werkt. Ik zie vaak; eens een Opel altijd een Opel, geldt ook voor VW. Ik zet er bewust het model niet bij want dat kan wel eens veranderen maar vaak zie je dat veel mensen weer hetzelfde merk kopen, bij dezelfde dealer. Veel mensen hebben ideeen over merken die ze van anderen of van huis uit hebben meegekregen. Dat sla je er niet zo maar uit. Nu heeft Kia bv 7 jaar garantie, dat weet ik door de reclame, dat klopt. Maar gaan er dan veel mensen overstag om een Kia te kopen? ik weet het niet. Ik vraag me af of reclame wel helpt. En dan bedoel ik dat eigenlijk meer voor de "gevestigde" merken.
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Re: Reclame en marketing in autoland
Ik vind die nieuwe reclame van Citroën voor de DS3 met John Lennon wel grappig. Het komt op mij een beetje over of ze Mini 1-op-1 op de hak willen nemen, vanwege Britse karakter en 'back to the sixties' verhaal erbij.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten