BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sjoerd

Re: BMW M3 CSL vs Porsche 996 GT3 vs Lotus Exige S

Bericht door Sjoerd » 23 mar 2010, 08:16

GT3 is slecht op de weg te rijden in de zin van 'dagelijks' gebruik. Drempels kom je nauwlijks over en een kratje bier moet je al laten bezorgen. Vandaar dat ik mijn zakelijke auto nog bijtel. Op de mooie weggetjes daarentegen helemaal top; alleen rijbewijs ben je in een paar seconden kwijt als je niet oppast...

Bij 2 x per maand circuit wist ik het wel. Full prep non kenteken racer; bv een 130i. Reken met 2 x per maand circuit met een Porsche rustig op 20k onderhoud/banden/remmen kosten ed. Als het niet meer is...

Andre

Bericht door Andre » 23 mar 2010, 10:04

Zo is het sjoerd.

lol@robin

Hans R
Auto: Jeep Rubicon

Bericht door Hans R » 23 mar 2010, 10:10

Robin schreef:Als je dus 2x per maand op 't circuit bent(en dat heb ik waarschijnlijk verkeerd gelezen dan) zou ik me inderdaad niet druk maken om bovenstaande auto's en 'voordelig' zo'n 2007 130i Cupracer doen of pittiger 'n Radical ofzo of beslickede R500 ofzo..... MITS JE LOGISTIEK HET TOELAAT. :!:

Als je gewoon heen en weer rijdt van 't circuit, wat ik heel soms ook nog wel 'ns deed, nog steeds de CSL.
Op de weg 'king' en slaat ook niet 't grootste modderfiguur op 't circuit, plus dat 'n GT3 nog weer kabaleriger/onconfortabeler is. De Exige is daarbij 'n no-go in vergelijking, natuurlijk. Wel 'n schattig autootje, maar met dezelfde rondetijd op Hockenheim als een dikke baffer E92 M3 maakt ie mij de pis niet lauw. Ding biedt niks. Ja 'n tube lijm om de rotzooi weer vast te plakken. :mrgreen:(En ja ik heb in Elises en Exises mogen rijden voordat ze me hier bannen)
+1 behalve dat van die Exige dan! :fy:

Trekhaak achter die E39 M5 en een Radical halen of als het dan echt niet anders kan misschien een 130i Cupracer.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 mar 2010, 10:14

Hans R schreef:+1 behalve dat van die Exige dan! :fy:
Je hebt gelijk, sorry. Zó schattig is 'n Exige inderdaad niet nee. :whistle:

Hans R

Bericht door Hans R » 23 mar 2010, 10:17

Hehe..

Mathieu

Bericht door Mathieu » 23 mar 2010, 10:21

Ben je weer ruzie aan het maken, Hans.
Jij bent nadat je met mij in de witte CSL bent meegereden/gedrift op Papenburg wel een stiekeme fan van de CSL geworden :mrgreen:

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mar 2010, 10:24

Sjoerd schreef:
Bij 2 x per maand circuit wist ik het wel. Full prep non kenteken racer; bv een 130i. Reken met 2 x per maand circuit met een Porsche rustig op 20k onderhoud/banden/remmen kosten ed. Als het niet meer is...
Wat denk je dat slicks/remblokken/onderhoud voor een 130i kosten? Ok, zal eens 5k op 20k schelen.

Redenatie van sommige mensen over te behalen rondetijden snap ik niet. Het gaat om trackdays. Je hebt je niet voor een raceklasse ingeschreven. Snelle rondetijden staan niet synoniem aan rijplezier.

Rupie

Bericht door Rupie » 23 mar 2010, 10:30

Conclusie: Exige S.

Betrouwbaar, mooie balans, lage runningcosts, sympathieke uitstraling.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mar 2010, 10:32

Ruben schreef:Conclusie: Exige S.

In theorie heb je gelijk.

Om een finaal oordeel te kunnen vellen zou ik zo'n auto eerst een paar uur op het circuit aan de tand moeten voelen.

Zal ik hier mijn telefoonnummer neerschrijven?

:D :mrgreen:

Hans R

Bericht door Hans R » 23 mar 2010, 10:43

Hielke schreef: Snelle rondetijden staan niet synoniem aan rijplezier.
[/quote]

:shock: Eindelijk wijzen woorden in dit draadje! :thumbup:

Andre

Bericht door Andre » 23 mar 2010, 10:55

Jongens stop nou toch.

Wat denk je zelf als je 2 x per maand op een circuit te vinden bent dat je nog steeds gewoon domme rondjes om de kerk gaat rijden na 4 maanden.

Dan komt al heel snel dat je je zelf gaat klokken.

Hoeveel mensen zijn er die 2 x per maand jaren lang gewoon rondjes rijden op 70% dat zijn meestel grijze dakduiven die tegen de 60 jaar aanlopen in een GT3. Of mannen met geruite broeken in een lotus:)

Tom

Bericht door Tom » 23 mar 2010, 10:56

Ruben schreef:Conclusie: Exige S.

Hans R schreef: :shock: Eindelijk wijzen woorden in dit draadje! :thumbup:
Ik vind Lotus helemaal geweldig, serieus, sluit ook niet uit dat m'n volgende auto een Lotus badge heeft.

Maar jullie moeten toch toegeven dat zowel de CSL als GT3 ook een natte droom is voor de autoliefhebber? Jullie lijken wel bmw gekken die hun merk verdedigen :lol:
Denk dat je bij deze vraag geen conclusie kan trekken en het een persoonlijke voorkeur is.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 mar 2010, 11:05

Dat zeg ik toch, Tom. Ik zou een GT3 kiezen. Lijkt mij de leukste auto om mee op circuit te rijden. Exige S is ook leuk, maar 911 lijkt mij net zoals Sjoerd het bedoelt de leukste uitdaging ;)

Exige S is een aardig snelle auto, maar wat dat betreft wel net een maatje kleiner dan een goede GT3. Dat is gewoon net weer een trapje hoger. Ik denk dat een CSL er net tussen in zit, tegen Exige S aan, hangt ook van circuit af volgens mij. Gaat er ook om waar je hem op beoordeelt en ik beoordeel de auto maar op één ding: Streckenfähigkeit :D

En dan niet salonfähig met geruite broek zoals André het bedoelt ;)

Hans R

Bericht door Hans R » 23 mar 2010, 11:16

Tja mijn ruitjes broek past gewoon beter bij de bekleding van mijn Lotus..
Wat je zegt Tom, het is een persoonlijke voorkeur, ik heb zelf helemaal niks met Porsche (wel Boxster S en een 997 4S gereden maar nooit een GT3) Die CSL klinkt geweldig en een heerlijke driftauto wat ik op Papenburg heb mogen meemaken! Maar een Lotus bied gewoon al rijplezier als je met 50 rondtuft, tja kan er niks aan doen!

Eigenlijk is dit een nutteloze topic.. Zo CSL is eigenlijk gewoon te zwaar voor 2x per maand trackdays te rijden en de GT3 te duur, Lotus is licht en voor relatief lage kosten, maar ik zal die Exige laten voor wat die is en een 2-11 halen!

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 23 mar 2010, 11:20

Van deze drie heb ik alleen nog maar de GT3 MKII gereden, maar kan met betrekking tot mijn dagelijkse/circuit e36 wel wat ervaring.

Mijn e36 pretendeer ik ook 50% voor circuit en 50% voor straat te gebruiken. Dit is natuurlijk bs. Het is al veel eerder 10/90. Voordat je bij een circuit bent heb je al die 50% gehaald en dan moet je nog terug. Dan heb je de leuke ritje voor de mooie zondag er al niet bij. Maar los daarvan.
Mijn e36 is in princiepe veel te hard voor dagelijks gebruik, maar toch weet ik me er nog prima mee te redden. Ik heb gelukkig nog bagage ruimte en achter mijn stoel kan ik mijn laptoptas en jas prima kwijt. Dit zal in de Exige niet gaan en eens een boodschapje meenemen gaat je ook niet fatsoenlijk lukken. Valt dus af. Los van het feit dat ik vermogen zal missen, want dat mis ik in mijn e36 ook al enorm! Zo'n ding moet ook gewoon slepen boven de 200.

Van de GT3 weet ik dat hij bijzonder goed stuurt, het beste wat ik ooit heb mogen beleven. Het geluid van de motor achter je is krankzinnig. Heerlijk snel in toeren klimmen dan over schakelen, vooral het geluid bij overschakelen is bijzonder verslavend! Voor zondagse ritjes en de rit naar het circuit crimineel goed. Op het circuit zal hij voor mij denk ik ronde na ronde voldoende fun bieden. Ben je opzoek naar een rondetijd killer gaat het gewoon teveel centen kosten. Voor trackdays en ring prima.
CSL kan ik moeilijk beoordelen, de meningen van Gerwin en André heb je het meeste aan. Mensen met voldoende ervaring en know how over de CSL. De beleving van een CSL is wel geweldig. Heb met Gerwin en Stephen (witte engelse CSL) mee mogen rijden over de Ring. Daarvoor is hij gewoon geboren. Perfecte balans, qua onderstuur/overstuur vrijwel neutraal en de snelheid en snelheidsbeleving is meer dan voldoende.
In mijn ervaring heeft de GT3 een streepje voor qua totaal plaatje. Het is gewoon super gaaf om zo'n dikke Porker in de garage te hebben staan, de BMW blijft voor de leek met alle respect een BMW. Neem dan wel een GT3 MKII, de MKI komt gedateerd over waar de MKII nog goed meekomt.

Andre

Bericht door Andre » 23 mar 2010, 11:22

Een csl is 10kg lichter dan een GT3:)

1360kg CSL.
1370kg 997 GT3.

Maar die 10kg neem ik voor lief hoor als ik een GT3 zou hebben. Maar dan wel een 997 GT3 liefst mk2

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mar 2010, 11:25

Hans R schreef:Maar een Lotus bied gewoon al rijplezier als je met 50 rondtuft, tja kan er niks aan doen!
Een eigenschap die minstens zoveel waard is als circuitwaardigheid. En al helemaal in Nederland waar je als automobilist voor de hermandad een potentieel groter gevaar voor de staatsveiligheid bent dan zomaar een zoveelste zware crimineel. Ook een Porsche GT3 geeft je op sukkelsnelheden door dorpen, steden en gehuchten veel beleving.
Laatst gewijzigd door Hielke op 23 mar 2010, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans R

Bericht door Hans R » 23 mar 2010, 11:26

Een een Exige is 470 kilo lichter :mrgreen: Maarja.. heefft geen 6 cilinder dus valt af bij de meeste met een kleine piemel. :hosanna:

Andre

Bericht door Andre » 23 mar 2010, 11:41

En als je een 12cil bezit dan heb je zeker een uitgeknepen puist als piemel. :)

Michel P

Bericht door Michel P » 23 mar 2010, 11:47

@Steven,

Laptop achter de stoel, geen probleem, boodschappen mits het geen voorraad voor een weeshuis is prima te doen. Alleen zou ik een exige als daily alleen overwegen als ik geen kids zou hebben, en de auto altijd veilig kan worden geparkeerd, maar dat zou voor de andere 2 opties in deze draad ook gelden.

Alle 3 hebben hun voors en tegens, het karakter van de koper zal bepalend zijn welke voors en tegens het meeste gewicht in de schaal leggen.

Michel

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 23 mar 2010, 11:49

:lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 mar 2010, 11:53

Een leuk draadje om te lezen. Jammer dat de poll niet heeft gewerkt. Ik zal als leek mijn visie ook maar geven per auto.

1. Lotus Exige: het nieuwe autorijden. Een kart voor de openbare weg. Laag. Heel laag. Die zit is natuurlijk uniek, omdat je benen als het ware over de bodem liggen naar het gaspedaal toe. De auto ziet er van buiten ook uit als een gemeen insect. In de juiste kleur vooral van achteren een beauty. Maar in het dagelijks gebruik is het een onding. Laat iedereen met een Lotus maar fantaseren: instappen en uitstappen is niet gemakkelijk en dat moet je voor lief nemen. Ook heb je met een Lotus totaal geen rust in de auto. Snelweg rijden is mogelijk, maar met een motor kun je ook op de snelweg rijden. Lawaai lawaai en lawaai. Denk je daar geen last van te hebben ? Maak dan meteen een proefrit. Als je erin gaat rijden, zul je merken dat direct sturen een heel andere betekenis heeft dan je voordien hebt gedacht :) De auto zal je veel plezier geven, omdat het zo hardcore is. Fun in overvloed. Echt een liefhebbersauto. Puurder wordt het niet. Let op: er is geen weg meer terug !

2. De Porsche GT3 Mk1. Een icoon. De GT3. Porsche. Wat kun je er meer over zeggen ? Als er 1 auto is waar je ideaal mee naar een circuit kunt rijden, op een circuit kunt genieten en daarna na afloop weer naar huis kunt rijden dan is het de GT3. In het geval van je kennis de enige juiste keuze lijkt mij. Alleen één maar: de Mk1 is gewoon een LELIJK ding. Dus zoek een Mk2 tenzij dit je niks interesseert. Over de technische aanpassingen tussen mk1 en mk2 kan ik niks zeggen. Ik zou ook dit even uitzoeken. Dit zou mijn keuze zijn. Dan kan je daarna altijd nog naar Lotus overstappen als het meer hardcore moet worden.

3. De BMW CSL. Een icoon natuurlijk. Veel te duur toen ie uitkwam, maar feitelijk zijn geld meer dan waard. Ben je BMW liefhebber dan wel liefhebber van het RWD concept dan kun je om de BMW niet heen. In het dagelijks gebruik prima te gebruiken, meeste van de 2 natuurlijk. Ook het design van de E46 wordt alom gezien als prachtig, ingetogen, stoer. Het feit dat er veel nep E46 M3 CSL rondrijden zou natuurlijk nooit een rol mogen spelen: jij rijdt immers in de echte toch ? Wat boeit de rest van het straatbeeld dan nog ?

Voor de ervaringsdeskundigen verwijs ik naar de overige posts.

Conclusie: proefrijden :)

Robin

Bericht door Robin » 23 mar 2010, 16:58

Andre schreef:En als je een 12cil bezit dan heb je zeker een uitgeknepen puist als piemel. :)
Klopt, dat heet bij 'n vrouw de clitoris :lol:
Afbeelding

Anyway met 50kmh al 'rijplezier' hebben? Mooi, dan haal ik nu een Kia Picanto van 6995,- ofzo. Same story.

Rijplezier bij 50.... :please: Ja als ik 'm met 50kmh de garagebox inros voelt dat wel spectaculair en boem is ho etc.

Of dit:
Afbeelding

Been there done that.
Rijplezier verandert al gauw in irritant. Echt.

Hans R

Bericht door Hans R » 23 mar 2010, 17:37

Daarom rij jij ook BMW natuurlijk.. plezier is ver te zoeken bij die dingen.. :bag:

Tegenwoordig krijg je bij elke nieuwe Lotus een ruitjesbroek en een tube lijm kado! Top toch!?
Beetje kort door de bocht om elke viercilinder af te schieten (laat staan met FWD) maar goed die 2 cilinders extra zal je nodig hebben om die 470 kilo extra mee te slepen.. verder doen die 470 kilo er niet toe, geen extra slijtage, brandstof, wegenbelasting, doet ook niks met de wegligging etc.. nee hoor, hoe blind moet iemand zijn!

Maar goed, met 2 trackdays per maand zal ik eerder een 2-11 of een Radical gaan halen en gewoon op een aanhanger zetten. CSL of GT3 leuk, maar zijn trackdaytools!!

Klaar! Die vent moet zelf maar gaan rijden met die dingen en hier zijn bevindingen neerkwakken!

Robin

Bericht door Robin » 23 mar 2010, 18:21

Hans, ik snap je punt, en zeg ook bijna 't zelfde(Radical, R500 of voordeliger die 130i Cup bak) maar je vergeet ff dat iemand ook NAAR en VAN 't circuit moet rijden he. En daar kom je nog achter hoe 'leuk' dat is.....en '50' rijden is niet leuk. Period.

En daarom heb jij 'n Golf R als daily toch?
Niks mis mee, we begrijpen elkaar wel hoor.

:beer:

Plaats reactie