F1 2010 - Gulf Air Bahrain GP

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Mari Oh Oh!

Re: F1 2010 - Gulf Air Bahrain GP

Bericht door Mari Oh Oh! » 16 mar 2010, 11:58

Ik weet niet wat een eventuele liefde voor pitstops met intelligentie te maken heeft(het blijft hoe goed overdacht ook toch een gok). Ik zie ook absoluut geen spanning in het inhalen bij pitstops. Dan heb ik nog liever dat ze ronde na ronde in dezelfde volgorde achterelkaar aan rijden waarbij er één na 46(van de 48) ronden blijkt zijn banden verpest te hebben. Dat hele bandenwissel geneuzel is IMHO kunstmatige spanning. Ik vind het zelfs jammer dat ze nu één keer moeten wisselen. En het kan best dat het nog saaier wordt zonder; ik vind het prima. Ben in elk geval blij dat we van die tank stops af zijn. Nu alleen weer (o.a.) vrijheid op motoren gebied want op deze manier kunnen ze net zo goed een standaard motor inzetten.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 16 mar 2010, 12:22

De coureurs hebben ook aangegeven niet voluit te zijn gegaan. Was het niet Jenson Button die zei in het begin te rustig hebben gereden om de banden te sparen?
Dat soort dingen zijn gewoon zonde, omdat de nadruk teveel op strategisch denken komt te liggen.
De coureurs moeten gewoon volle polle knallen. Desnoods de harde compound buiten beschouwing laten en alleen de soft compound, dan dwing je ze wel aan een 2-stopper bijv.
Racen moet gaan om vechten voor de eerste plek door hard racen en dergelijke, niet door een rekenmachine die een uitkomst geeft voor de winnende plek :)

Luco

Bericht door Luco » 16 mar 2010, 12:25

Marco R. schreef:De coureurs hebben ook aangegeven niet voluit te zijn gegaan. Was het niet Jenson Button die zei in het begin te rustig hebben gereden om de banden te sparen?
Dat soort dingen zijn gewoon zonde, omdat de nadruk teveel op strategisch denken komt te liggen.
De coureurs moeten gewoon volle polle knallen. Desnoods de harde compound buiten beschouwing laten en alleen de soft compound, dan dwing je ze wel aan een 2-stopper bijv.
Racen moet gaan om vechten voor de eerste plek door hard racen en dergelijke, niet door een rekenmachine die een uitkomst geeft voor de winnende plek :)

Lekker naief, je zal toch een bepaalde tijd met je banden moeten doen, dat is in elke raceklasse.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 16 mar 2010, 12:42

Klopt, maar als je vroeg stopt, daarna een harde compound eronder gooit zodat je puur op de besparing van een extra pitstop denkt te gaan winnen zit er iets goed scheef in het wedstrijdelement bij de F1 (daar heb ik het nu over specifiek).

Luco

Bericht door Luco » 16 mar 2010, 12:44

Marco R. schreef:Klopt, maar als je vroeg stopt, daarna een harde compound eronder gooit zodat je puur op de besparing van een extra pitstop denkt te gaan winnen zit er iets goed scheef in het wedstrijdelement bij de F1 (daar heb ik het nu over specifiek).
Dat is een keuze, je hebt ook maar beperkt aantal sets.

Dutch

Bericht door Dutch » 16 mar 2010, 12:57

Luco schreef:
Dutch schreef:Ik word die hele obsessie met 'spanning' zo langzamerhand goed zat.
Weet je wat? Ik ga daar eens een column over schrijven. :mrgreen:
+1
behalve die column dan :mrgreen:
Sorry, kon 't niet laten:

http://www.driving-fun.com/214/the-know ... jfers.aspx

:mrgreen:

Dutch

Bericht door Dutch » 16 mar 2010, 13:02

Grappig trouwens. Bernie - of all people - vindt dat we ons niet zo druk moeten maken:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/82180

En hier zit natuurlijk veel waarheid in:
"It is basically the same problem we have had for the last few years about downforce and cars not being able to get close to the one in front to create more overtaking.

"The teams know this but they won't do anything about it because each team looks after its own interests: trying to win.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 16 mar 2010, 13:15

Precies en aangezien de wagen wel lichter wordt maar na de stop niet meer zwaarder zijn er ook geen dramatische wisselingen te verwachten bij de stops. Het enige wat een extra bandenwissel toevoegt is een extra kans op fouten bij de bandenwissel.

Op dat soort spanning zit ik helemaal niet te wachten. Eigenlijk vind ik dat het mogelijk moet zijn zonder bandenwissel te rijden. Als ik dan toch een voorstel mag doen... Alle 4 de compounds moeten voor iedereen beschikbaar zijn(op standaard velgen, dat kan ik prima hebben). Als je met één harde set een race uit wil rijden is dat aan jou(maar een flatspot is dan ook meteen fataal), je kan echter ook een zachtere band kiezen en één keer stoppen, of nog één zachter waarbij je wellicht 2 keer moet stoppen(of nog één en 3...)...

Overigens, nu de coureurs weten dat er meer in de banden zit zullen ze de volgende keer ook dichter tegen de limiet aan gaan zitten. Het probleem van de aero voor wat betreft het volgen en inhalen blijft echter en daar gaan banden regels niks aan veranderen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 16 mar 2010, 15:36

Dutch schreef:
Luco schreef:
Dutch schreef:Ik word die hele obsessie met 'spanning' zo langzamerhand goed zat.
Weet je wat? Ik ga daar eens een column over schrijven. :mrgreen:
+1
behalve die column dan :mrgreen:
Sorry, kon 't niet laten:

http://www.driving-fun.com/214/the-know ... jfers.aspx

:mrgreen:
Super column! :thumbup:

Dutch

Bericht door Dutch » 23 mar 2010, 14:59

Voor wie er nog twijfelt over de echtheid van Red Bull's 'bougie'-smoes:

http://formuladumb.com/2010/03/06/bahrain/