Loont import nieuwe auto uit buurlanden?
-
OnlineHielke
Loont import nieuwe auto uit buurlanden?
Hoe zit dat met de import van nieuwe middenklasse auto's uit Duitsland of België. Moet je dan alsnog dezelfde keuringsprocedure als met gebruikte auto's doorlopen?
En hoe zit het anno 2010 met de bpm? In het bpm bedrag dat op nederlandse prijslijsten vermeld staat zit volgens mij ook een co2 heffing. Die heffing is als het goed is een europese heffing, en aldus al in de brute prijs van de auto in Duitsland of België verwerkt. Het zou dan onlogisch zijn om het volledige bpm bedrag bij te moeten betalen.
Weet iemand hoe dit zit? Zijn er sites waar de materie vwb nieuwe import auto's wordt uitgelegd?
En hoe zit het anno 2010 met de bpm? In het bpm bedrag dat op nederlandse prijslijsten vermeld staat zit volgens mij ook een co2 heffing. Die heffing is als het goed is een europese heffing, en aldus al in de brute prijs van de auto in Duitsland of België verwerkt. Het zou dan onlogisch zijn om het volledige bpm bedrag bij te moeten betalen.
Weet iemand hoe dit zit? Zijn er sites waar de materie vwb nieuwe import auto's wordt uitgelegd?
- Bert ///M3
Re: Loont import nieuwe auto uit buurlanden?
Gaat de Brava dan toch weg na 3 kop revisies Hielke?

- Michel P
Die zal als DSC racert worden ingezet, dus Luco pas maar opBert ///M3 schreef:Gaat de Brava dan toch weg na 3 kop revisies Hielke?![]()

Michel
-
OnlineHielke
Ik zit nog maar op 2 koprevisies hoor! Gemiddelde koplevensduur is 70.000 km. Moet dus nog 40.000 probleemloze km's kunnen rijdenBert ///M3 schreef:Gaat de Brava dan toch weg na 3 kop revisies Hielke?![]()

Nog even wat extra info over die hypothetische import. Stel het gaat om een auto in een uitvoering die op de nederlandse markt niet, of in een andere configuratie wordt aangeboden. Hoeveel moeilijker maakt dit de zaak?
- Michel P
Gewoon aangeven welke versie er het meest lijkt.
Michel
Michel
- JP
Imporeren van een nieuwe BMW uit de GB.
Kennis van me heeft daar onlangs een E92 M3 gekocht en is nog in afwachting van een nieuwe 5-serie GT.
Dealers geven daar veel korting en bij het configureren gewoon het vakje 'Lefthanddrive' ff vinken.
Kennis van me heeft daar onlangs een E92 M3 gekocht en is nog in afwachting van een nieuwe 5-serie GT.
Dealers geven daar veel korting en bij het configureren gewoon het vakje 'Lefthanddrive' ff vinken.
-
OnlineHielke
Zijn de kortingen in GB groter dan in Nederland als je geen inruil hebt?
In Nederland krijg je makkelijk tussen de 5 en 10%. Zelfs op bruto prijzen. Hoe zit dat in GB? Of Duitsland of België.
In Nederland krijg je makkelijk tussen de 5 en 10%. Zelfs op bruto prijzen. Hoe zit dat in GB? Of Duitsland of België.
- JP
In de GB een meervoud van die 5%. Kan je via PB wel z'n naam geven. Heeft een klein bedrijfje met import op bestelling en importbegeleiding. Ook eventueel import vanuit landen waar je op het eerst niet aan denkt, zoals Polen of Scandinavie.
Zowel nieuw als 2ehands. De meeste ervaring met VAG, BMW en Porsche...
Zowel nieuw als 2ehands. De meeste ervaring met VAG, BMW en Porsche...
- Sjoerd MP BMW
Nog steeds benieuwd hoe het nu zit met dat BPM en CO2. Wat is er nu feitelijk verandert?
Heb de informatie op de site van belastingdienst al gelezen maar lees net in dit topic dat CO2 al betaald zou zijn...?
Heb de informatie op de site van belastingdienst al gelezen maar lees net in dit topic dat CO2 al betaald zou zijn...?
- Kevin20v
Ik wil dit wel even volgen, een van onze managers is van plan om in spanje een Audi A6 te bestellen. 

-
Exclusief BTW en BPM zijn in Nederland de auto's het goedkoopst van Europa..
- Stéphane
Lijkt me in tegenspraak met wat hiervoor gezegd is, dus waar baseer je dat op?EJGT3CS schreef:Exclusief BTW en BPM zijn in Nederland de auto's het goedkoopst van Europa..
Bovendien: als je de auto met lagere netto prijs uit buitenland haalt en je betaalt dezelfde BPM ben je onder aan de streep voordeliger uit omdat de BTW dan ook nog lager is.
- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Vorig jaar in Zweden geweest en daar zijn de auto's op dit moment inderdaad erg goedkoop. Het is zelfs zo dat Duitsers juist daar hun auto nu vandaan halen. De Zweedse Kroon is in de afgelopen jaren namelijk enorm gekelderd.JP schreef:Ook eventueel import vanuit landen waar je op het eerst niet aan denkt, zoals Polen of Scandinavie.
-
Stéphane schreef:Lijkt me in tegenspraak met wat hiervoor gezegd is, dus waar baseer je dat op?EJGT3CS schreef:Exclusief BTW en BPM zijn in Nederland de auto's het goedkoopst van Europa..
Bovendien: als je de auto met lagere netto prijs uit buitenland haalt en je betaalt dezelfde BPM ben je onder aan de streep voordeliger uit omdat de BTW dan ook nog lager is.
Lees dit even door:
http://www2.carlink.nl/EN/3/Our_Services.html
- daNpy
Om niet al te grote verschillen met omringende landen te hebben is de netto catalogusprijs is Nederland lager dan in Duitsland e.d.Stéphane schreef:Lijkt me in tegenspraak met wat hiervoor gezegd is, dus waar baseer je dat op?EJGT3CS schreef:Exclusief BTW en BPM zijn in Nederland de auto's het goedkoopst van Europa..
In andere landen wordt namelijk enkel BTW over de prijs geheven, in Nederland BPM én BTW.
Om de autoprijs hier niet bizar veel af te laten wijken van omringende landen is hier de cat. prijs dus lager zodat met BPM en BTW de auto wat minder duur is.
Nee andersom, de autos in het buitenland zijn qua catalogusprijs duurder omdat daar alleen BTW over geheven wordt. Ga je een nieuwe auto in het buitenland kopen dan betaal je dus 19% BTW en 40% BPM, beiden in Nederland.Bovendien: als je de auto met lagere netto prijs uit buitenland haalt en je betaalt dezelfde BPM ben je onder aan de streep voordeliger uit omdat de BTW dan ook nog lager is.
Voor buitenlanders is het wel aantrekkelijk, die kopen hier in Nederland een auto zonder kenteken bij de dealer en dragen ook geen BTW af, kortom ze kopen de auto voor de (lagere) catalogusprijs.
Ze voeren de auto in in hun eigen land en betalen hierover de BTW en registratiekosten, waarmee ze dus goedkoper uit zijn dan dezelfde auto kopen bij hun eigen dealer.
- Stéphane
@daNpy: Ja, dat weet ik allemaal wel. Ben zelf bezig geweest om uit te zoeken voor een LHD Elise uit Engeland omdat de dealers daar dat gewoon aanbieden. Maar daarom is de korting dus ook groter die ze kunnen geven. Die dealers weten ook wel dat ze dan netto onder de prijs van NL uit moeten komen. Dus dan is de nettoprijs uiteindelijk wel lager omdat die dealers kennelijk met minder marge tevreden zijn.
- daNpy
Ah zo.
Ik denk dan inderdaad ook dat ze liever minder verdienen op een auto, maar wel de omzet binnen willen hebben
Ik denk dan inderdaad ook dat ze liever minder verdienen op een auto, maar wel de omzet binnen willen hebben

- Stéphane
Daar lijkt het dan wel op. Misschien dan ook een soortgelijke constructie als in Nederland met staffelkorting. Dan pakken ze de marge op de Engelse/Zweedse (lokale) verkopen en geven ze weer een beetje weg om nog net wat auto's extra te verkopen. Daarmee komen ze dan wat sneller in de volgende staffel en dus meer korting van de importeur.
Zij kunnen dus ook meer korting weggeven waarschijnlijk, omdat hun marges groter zijn. Nederlandse marges zijn nihil tot minimaal, weten we allemaal.
Zij kunnen dus ook meer korting weggeven waarschijnlijk, omdat hun marges groter zijn. Nederlandse marges zijn nihil tot minimaal, weten we allemaal.
- Kevin20v
van mijn collega was het de bedoeling om met een spaanse agent daar samen 2 auto's te kopen en zo wat extra korting te krijgen.
Maar als ik dat zo lees zou het ook goed zo kunnen zijn dat als ze er hier 2 kopen er meer aan overhouden...
Maar als ik dat zo lees zou het ook goed zo kunnen zijn dat als ze er hier 2 kopen er meer aan overhouden...
- Stéphane
*off-topic* Er zit geen lock op dit topic, ondanks dat dat wel zo lijkt.