Krik + momentsleutel, welke?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: Krik + momentsleutel, welke?
En wat zijn dan de goede momenten voor velgen (staal, licht metaal of whatever)?
- Niall
Zou ik niet durven zeggen, weet dat mijn vaste garage 120N gebruikt als moment voor alle velgen. Momenten bij wielbouten is een vak apart !!
- Will F.
Gisteren was die al in 2 filialen uitverkocht. Ze gingen heel snel en aantallen waren beperkt aldus de filiaalchef.
Vanmiddag misschien nog ff kijken in R'dam, moet er toch zijn.
edit: Vanmiddag de laatste in r'dam zuid gescoord. Zoals hierboven al gezegd is het voor het geld een mooi stukje gereedschap, zit geen ijk- rapport bij, maar voelt goed aan. Denk niet dat het volledig duits fabrikaat is, dat kan niet voor die prijs al staat er idd een duits bedrijf op; 't zal wel een handelsonderneming zijn die ze importeerd. Voor wielen wisselen werkt ie zeker afdoende.
Vanmiddag misschien nog ff kijken in R'dam, moet er toch zijn.
edit: Vanmiddag de laatste in r'dam zuid gescoord. Zoals hierboven al gezegd is het voor het geld een mooi stukje gereedschap, zit geen ijk- rapport bij, maar voelt goed aan. Denk niet dat het volledig duits fabrikaat is, dat kan niet voor die prijs al staat er idd een duits bedrijf op; 't zal wel een handelsonderneming zijn die ze importeerd. Voor wielen wisselen werkt ie zeker afdoende.
Laatst gewijzigd door Will F. op 17 okt 2009, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Angelo
Niall schreef:Weet je wat het mooiste is met bout verbindingen dat deze aanhaalmoment sterk afhankelijk is van verschillende factoren.
Formaat bout
Schroefdraad van de bout
Coating op de bout
Verbinding waar die ingedraaid wordt.
enz. enz.
Bijvoorbeeld bij een bout moer verbinding wordt maar 10% van de ingestelde aanhaalmoment omgezet in het zogenaamde voorspankracht. Dit is de werkelijke kracht in de bout welke de kwaliteit van de verbinding bepaald. De andere 90% gaan in wrijvingsverliezen. Normaal zegt men hoe minder wrijvingsverlies des te beter de verbinding.
Oftewel 90 of 110N is lood om oud ijzer, in dit geval.
Laatst ook een heel leerzaam verhaal over gehoord. Van een industrieel ingenieur die er dagelijks mee te maken had, die bevestigde bovenstaande.
Aanhaalmoment en kracht waarmee de schroefdraad uiteindelijk in elkaar grijpt en/of vasthoud zijn totaal verschillende krachten. Die laatste is alleen met speciale apparatuur te meten, maar je kunt je voorstellen dat een droge verbinding veel sneller zijn aanhaalmoment bereikt dan een ingevette verbinding, waardoor die laatste dus uiteindelijk met een grotere kracht vastzit.
Ben er voor mijn werk mee bezig geweest een helder antwoord op te krijgen. Veel autofabrikanten geven aan dat de door hun vastgestelde adviezen wat betreft aanhaalmomenten gebaseerd zijn op een zeer licht geoliede, maar vooral schone verbinding. Zodra het op de wielbouten/moeren aankomt nemen ze allemaal een ander standpunt in.
Overzichten voor aanhaalmomenten per autotype bestaan wel, maar zover ik weet, alleen op A2-formaat werkplaatsposters. Zal op termijn eens kijken of er ergens iets digitaals is te scoren.
On topic, ik zou zelf niet snel voor een goedkope oplossing gaan, maar da's heel persoonlijk. Kan voor die prijs nooit hetzelfde zijn als eentje die in de middenmoot 4/5x zoveel kost. De echte topmerken kosten daar nog eens een veelvoud van
- Knot
Niet dat het op de nm komt maar puur voor de weet... als ik zaterdag lekker met de re050a ga rijden, en die warm ga wisselen voor ander lichtmetaal. Normaal zet ik de wielen koud op 110nm vast, warm was dat nou 100nm, of nog minder als je hebt lopen knallen?
-
Arthur schreef:En wat zijn dan de goede momenten voor velgen (staal, licht metaal of whatever)?
Voor zo ver mij altijd verteld is is voor LM 95 - 105NM en voor staal zon 105-115NM
- Patrick van Wijngen
Allemaal afhankelijk van de auto, velgen, bouten,etc zoals Niall ook al zij.Madness schreef:Arthur schreef:En wat zijn dan de goede momenten voor velgen (staal, licht metaal of whatever)?
Voor zo ver mij altijd verteld is is voor LM 95 - 105NM en voor staal zon 105-115NM
BMW was het altijd 110nm voor LM. Maar paar jaar geleden een tsb dat het op 118Nm moest voor LM.
Audi staat weer op 120nm voor LM.
En je ziet ook wel 'algemene' richtlijnen die 110-130nm voor LM aangeven....
- Martin van der Zwaard
Ik hanteer altijd 110nm bij mijn auto's. Is er nog nooit 1 losgelopen.
-
Aanhaalmoment wordt voor diverse auto's verschillend opgegeven, maar algemeen wordt rond de 120Nm gehanteerd.
Voor een bestelbus geldt hoger: voor mijn Transit wordt voor origineel LM 160Nm opgegeven
Voor een bestelbus geldt hoger: voor mijn Transit wordt voor origineel LM 160Nm opgegeven
- Knot
Voor mijn E36 gaat 110nm koud altijd op, zit eigenlijk nog net iets te vast voor t gevoel als ik ze daarna loshaal een keer.
Maar, als je 10 rondjes Zandvoort hebt gedaan en je gooit er andere wielen op als de boel warm is.... wat komt dan overeen met die 110nm koud???? 90, 100?
Maar, als je 10 rondjes Zandvoort hebt gedaan en je gooit er andere wielen op als de boel warm is.... wat komt dan overeen met die 110nm koud???? 90, 100?
- InjectTheVenom
Re:
DittoChristoph schreef:Die heb ik ook, werkt perfect idd.Ruud Hulsegge schreef:Ik zeg: De Aldi heeft ongeveer 3 tot 4 keer per jaar een autokrik met wieltjes in koffer in de aanbieding.
Gebruik hem nu al enkele jaren en werkt perfect. Kost als ik het goed heb ongeveer 20 of 25 Euro.

- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Is dit wat?? Of zijn er betere te krijgen??
http://koopjes.marktplaats.nl/click.php ... ind=2&df=1
http://koopjes.marktplaats.nl/click.php ... ind=2&df=1
- Martin van der Zwaard
Betere zijn er zeker te krijgen, alleen praat je dan wel over totaal andere prijzen.
- maarten22
- Auto: Porsche 911 964 C2
Kan je een voorbeeld geven??
- Martin van der Zwaard
Snap-on. Heb je wel top of the range en dat ga je niet redden met 100,-