Project Mijn BlueMotion met Golf TDI - Shell Ecomarathon p14

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Mrton

Re: Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI

Bericht door Mrton » 14 feb 2010, 21:25

Jammer dat je meerdere aanpassingen in 1 keer doorvoert, hierdoor kan je nooit precies zien wat nou wél helpt en wat niet.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 16 feb 2010, 16:49

Alweer updates?

Yoan

Bericht door Yoan » 16 feb 2010, 20:46

@Mrton: heb je wel gelijk in, maar anders kom ik niet uit met de planning. In maart staan er grote aanpassingen gepland.
Sowieso is het heel erg lastig om onomstotelijk te kunnen aantonen hoeveel een aanpassing scheelt in verbruik. Ik hoop hier wel apparatuur voor te krijgen waarmee dat beter gaat. Want testen en dan van de verbruiksmeter in de auto aflezen is niet erg nauwkeurig.

@Tom, nog geen updates, maar die komen er zeker aan!

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 feb 2010, 12:47

Ik blijf het volgen!

Yoan

Bericht door Yoan » 17 feb 2010, 20:21

Afgelopen week zijn de spiegels binnengekomen en een nauwkeurige weegschaal: http://www.mijnbluemotion.nl/nieuwe-spi ... gschaal-28" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Ik denk dat a.s. zaterdag de spiegels erop gaan.

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 18 feb 2010, 07:24

100 gram nauwkeurig ? Dat is gewoon een personenweegschaal ?

Laat sommige mensen hier het maar niet horen.. die rekenen echt in grammen en gaan zelfs zover door bouten wat uit te hollen zodat het weer een gram scheelt :?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 18 feb 2010, 10:01

Ik zou ook een keuken weegschaal gepakt hebben die zijn vaak al een heel stuk nauwkeuriger.

Yoan

Bericht door Yoan » 18 feb 2010, 19:14

Het heet officieel een pakketweegschaal. Ik heb deze voor een leuk prijsje kunnen kopen. Een keukenweegschaal gaat bij lange na niet tot de 150kg (kan ik ook motorkap e.d. wegen). En 100gram nauwkeurig vind ik prima, dat mag iedereen horen :wink:

Yoan

Bericht door Yoan » 19 feb 2010, 19:47

Vandaag getankt en weer boven de 1:23 uitgekomen: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-19-februari-29" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel met een hogere gemiddelde snelheid (73km/u) dan normaal (60km/u).

Morgen de spiegels erop!

Yoan

Bericht door Yoan » 20 feb 2010, 21:22

Vandaag de spiegels gemonteerd: http://www.mijnbluemotion.nl/spiegels-g ... s-weten-30" onclick="window.open(this.href);return false;

Ging minder makkelijk dan gedacht, maar de aanhouder wint:

Afbeelding

Heb ook nog de stoel eruit gehad om te wegen: 23 kilo! Ik heb een kuipje staan en dat weegt 6 kilo :)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 23 feb 2010, 15:52

Ik denk dat die stoelen wel veel gaan schelen!

Yoan

Bericht door Yoan » 23 feb 2010, 19:09

Afgelopen zaterdag in een Golf IV TDI 180pk gereden van een vriend van mij, dat was een leuke afwisseling tussen al het zuinige rijden :)
Lees hier het verslagje met foto's http://www.mijnbluemotion.nl/even-uitleven-31" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Yoan

Bericht door Yoan » 27 feb 2010, 21:00

Van de week een aantal onderdelen besteld voor met name het inlaattraject: http://www.mijnbluemotion.nl/high-perfo ... -rijden-32" onclick="window.open(this.href);return false;

Inlaatspruitstuk van een 150pk TDI, EGR Powerpipe, Carbonio cold air intake en beschermplaten voor onder de motor.

Afbeelding

Kan de TDI weer wat vrijer ademen.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 01 mar 2010, 13:31

mooi spruitstuk
maar met de 2500rpm die jij draait vanuit zuinigheids overwegingen heb je dat toch helemaal niet nodig ?
E

Peric

Bericht door Peric » 01 mar 2010, 15:26

Hoi Yoan,
Ik heb voor mijn Golf3 TDI een set leuke 16-inch velgen op de kop getikt.
Ze zijn vrij zwaar, ik heb ze niet gewogen, maar denk zwaarder dan de wielen die er nu onderziten. Maakt het heel veel uit in het verbruik? Zware wielen....
En maakt verlagen uit voor het verbruik?

Ik rij nu gemiddeld zo 1:17, dat is snelweg en binnendoor.
Wil 'm tzt nog wel een keer laten chippen, want naast vermogenstoename dacht ik dat 'ie daar ook zuiniger van werd.

Bvd en groet, Eric.

FrankS

Bericht door FrankS » 01 mar 2010, 15:48

Daarnaast ben ik op zoek naar siliconen turboslangen. Siliconen slangen zetten minder uit dus de turbo hoeft minder ruimte te vullen voordat deze echt functioneel word. Tezamen met de andere uitlaat en chip kunnen we zo misschien bewerkstelligen dat je al bij een veel lager toerental druk hebt en dus nog sneller kan schakelen. Voor een 110pk zijn echter geen standaard kits te verkrijgen, dus zal het wat passen en meten worden.

Maar dan wel een groter inlaatspruitstuk? :hmmm:

Patrick van Wijngen

Bericht door Patrick van Wijngen » 02 mar 2010, 07:45

FrankS schreef:
Daarnaast ben ik op zoek naar siliconen turboslangen. Siliconen slangen zetten minder uit dus de turbo hoeft minder ruimte te vullen voordat deze echt functioneel word. Tezamen met de andere uitlaat en chip kunnen we zo misschien bewerkstelligen dat je al bij een veel lager toerental druk hebt en dus nog sneller kan schakelen. Voor een 110pk zijn echter geen standaard kits te verkrijgen, dus zal het wat passen en meten worden.

Maar dan wel een groter inlaatspruitstuk? :hmmm:
Ook mijn gedachte :hmmm:
Andere slangen die minder uitzetten ok, logisch. Maar om alles dan nog meer ruimte verderop in het traject te geven is dan weer beetje tegenstrijdig lijkt me ?
Voor meer vermogen lijkt me dit wel nuttig... maar om een nog lager verbruik te realiseren ?

jos_br

Bericht door jos_br » 02 mar 2010, 08:03

Wat dacht je van dunnere slangen en een kleinere turbo om hem alleen sneller op te laten spoelen............gewoon naar de Lupo 3L kijken.
Jos.

FrankS

Bericht door FrankS » 02 mar 2010, 09:19

Als je toch niet boven de 2500 rpm komt kan je inderdaad beter een turbo nemen die boven de 3000 rpm uitgeblazen is, maar wel al bij 1200 rpm volle polle levert.

Of dit goed is voor de belasting op je krukas etc weet ik niet.

Yoan

Bericht door Yoan » 03 mar 2010, 18:03

Het inlaatspruitstuk is nauwelijks groter dan het originele. De originele heeft een verzamelbak, de 150pk versie heeft dat niet. Het grote verschil zit hem erin dat de 150pk versie per cilinder een langere buis heeft i.p.v. een verzamelbak.
De verzamelbak van een spruitstuk heeft afhankelijk van de motorinhoud een bepaalde optimale inhoud, VW zelf heeft dit sowieso nauwkeurig bepaald dus een origineel spruitstuk van een 1.9TDI heeft hoe dan ook altijd de juiste inhoud.

Yoan

Bericht door Yoan » 04 mar 2010, 20:17

Nieuw verbruikscijfer: 1 op 22,5 :-(
http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-4-maart-33" onclick="window.open(this.href);return false;

Ligt grotendeels aan de harde wind van de afgelopen dagen.

Yoan

Bericht door Yoan » 09 mar 2010, 22:45

Zaterdag heb ik de nieuwe en vorige wielen gewogen: http://www.mijnbluemotion.nl/gewichtsbe ... -velgen-34" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Een verschil van 2,3 kg per wiel.

Yoan

Bericht door Yoan » 11 mar 2010, 22:29

Vandaag ben ik bij Carrec Technocenter geweest, de auto staat er nog steeds i.v.m. een nozzle die vervangen moest worden maar niet voorradig was. Morgen wordt de auto afgemaakt en kan ik een uitgebreid verslag en foto's laten zien want er is aardig veel werk verzet.

Vandaag kreeg ik ook nog een mooi pakketje binnen met hardware om de auto uit te kunnen lezen dmv de OBD-poort en icm een iPod: http://www.mijnbluemotion.nl/auto-uitle ... de-ipod-35" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi stukje techniek, ik ga het morgen uitproberen.

Afbeelding

Stéphane

Bericht door Stéphane » 11 mar 2010, 23:20

Mooi spul! PLX Devices maakt mooie apparatuur om dingen mee uit te lezen. Zelf krijg ik de nieuwsbrief nog altijd. Ik heb een AFR-meter van PLX Devices gehad. Naar deze heb ik ook al gekeken om die te kopen. Laat me even weten wat je ervaringen zijn.

Yoan

Bericht door Yoan » 13 mar 2010, 12:08

Aardig drukke week achter de rug. Gisteren de auto weer opgehaald bij Carrec, en heb een uitgebreid verslag met foto's op de site gezet: http://www.mijnbluemotion.nl/inlaattraj ... liseerd-36

Kort samengevat is het hele inlaattraject aangepast en verbeterd, is er hier een daar wat gewicht bespaard en is de bodemplaat onder de auto gemonteerd.

Voor de behandeling:

Afbeelding

Na de behandeling:

Afbeelding

Begin volgende week meer nieuws over de uitlaat!

Plaats reactie