Krakend geluid oa bij rustig optrekken

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Robertdj

Krakend geluid oa bij rustig optrekken

Bericht door Robertdj » 11 mar 2010, 14:19

Het betreft een 106 GTi

Wanneer ik rustig vanuit stilstand optrek en dus de koppeling rustig laat opkomen hoor ik een krakend/rammelend geluid. het geluid is ook aanwezig boven de 3k toeren. Het typische is, afgelopen zondag heb ik een aardig stukje gereden, toen had ik nergens last van. Maandag ochtend heb ik 'm bij de Euromaster afgeleverd voor een APK. Op de heenweg nergens last van (was m'n frontje vergeten, oftewel, ieder kraakje hoorbaar) Toen ik 'm ging ophalen kwam ik in een kleine file te staan, toen kwam het geluid dus ook tevoorschijn. Bijna thuis even boven de 3k tpm waarbij ik het geluid gek genoeg weer hoorde.

Waar kan het aan liggen? Kunnen ze bv vergeten zijn om iets vast te draaien? Of hebben ze bv een "testritje" gemaakt en m'n koppeling verrot gereden? Ik heb de km-stand gecheckt, ze kunnen niet meer dan 1km gereden hebben.

groet
Robert

Joost BMW

Re: Krakend geluid oa bij rustig optrekken

Bericht door Joost BMW » 11 mar 2010, 14:29

APK test heeft normaal gezien de handrem test waarvoor ze een stukje moeten rijden ja... stapvoets moet de auto binnen een aantal seconde stilstaan doormiddel van de handrem aantrekken.
Vaak rijden ze ook ff "rondje blok" om andere rare zaken te ontdekken...

Waar hoor je het krakende geluid precies vandaan komen, klink thet mechanisch... of eerder een rammel van iets wat loszit, komen er trilingen bij...?

Robertdj

Re: Krakend geluid oa bij rustig optrekken

Bericht door Robertdj » 11 mar 2010, 14:40

Het geluid komt uit de bak/koppeling richting. Bij rustig optrekken klinkt het mechanisch, er zijn dan ook trillingen, maar dat komt door de lage toeren. Boven de 3k toeren klinkt het meer als een rammel, het komt dan uit de richting van het blok. Er zijn dan geen trillingen, iig niet merkbaar.

Altijd lastig om dit soort dingen uit te leggen :bag:

edit: Ik bedenkt me ineens dat de rammel best wel eens van de uitlaat zou kunnen komen. :hmmm: (al is het een totaal andere richting)

Plaats reactie