Stijn L schreef:Hey,
Leuk project, zeker als je het niet enkel ingebouwd hebt maar ook de theoretisch kant hebt uitgediept.
Wat ik wil weten:
-kostprijs?
Tja, ligt eraan hoe ver je wilt gaan. Als je het gewoon bij een warmtewisselaar en wat magneet ventielen houdt, die je aanstuurt met wat relais dan hoe het niet veel te kosten...(€150-250)
Wil je ook op PPO gaan starten en eigenlijk helemaal geen diesel meer gebruiken, dan heb je voorverwarming nodig, en nog wat aansturing, dan kan het wat duurder worden...(€250-500)
-Is het nodig om het motormanagement aan te passen of is ppo olie en diesel zo gelijkaardig
in energetisch waarde en verbrandingssnelheid dat dit niet nodig is?
Inprincipe niet. Maar ligt eraan in watvoor motor je het gaat kieperen. Wij hadden express een 1.8D uit het jaar nul genomen, omdat hier bijna geen techniek op zit die eventueel stuk kan gaan...
In een BMW 535d zou ik niet zo snel PPO stoppen, alhoewel dat in theorie niks moet uit te maken als de PPO de juiste viscositeit heeft.
-Welk systeem had je? 2 tank systeem? starten op diesel, ppo verwarmen en dan overgaan op
ppo? Hoe gemakkelijk kan je starten op ppo?
Wij hadden inderdaad een 2 tank systeem. Verwarmen met een warmtewisselaar dmv het koelwater. Het duurt dan dus even voor je op PPO kan overschakelen (als het koelwater warm wordt). Starten op PPO kan wel, maar dat zou ik in de winter bijvoorbeeld niet proberen. Je brandstofpomp krijgt dan echt een opflikker en je moet ook flink doorstarten. Wil je stafe starten op PPO, dan moet je aan de voorverwarming...
-Waar kan je ppo tanken? of bestellen? Aangezien ik na een beetje zoeken geen adressen
vind in België, om om nu ppo te gaan halen in nederland...
Bij boeren, en mensen met ruimte voor PPO installaties...
-Was de geur echt zo erg? of enkel bij slechte verbranding bij de start en zo?
Mja, ligt er een beetje aan. Gooi je er zonnebloem of olijfolie van de supermarkt in dan valt het heeeel erg mee...enkel bij de start ff een walm, en als je met je neus bovenop de uitlaat gaat hangen dan ruik je het wel...
Haal je echt bij een boer wat PPO die het van de snackbar heeft is het een ander verhaal...ondanks dat het flink wordt gefilterd ruik je dan een behoorlijke frituurlucht door de afvalstoffen die nog in de olie zitten.
Alvast bedankt!!!
Ik weet niet watvoor auto je op PPO wilt laten lopen, maar een oude Mercedes met een ijzersterke brandstof pomp (die dingen pompen zelfs nog dikke kak) is het makkelijkste. Bedenk je wel dat je bij het monteren best nog wat verloopjes, en andere vaak op maat gemaakte onderdelen nodig hebt. Draai/freesbank is dan ook gewenst.
Verwacht ook dat je op een onhandig moment zeker een keer stil komt te staan omdat ergens een slang vanaf is geschoten en je hele motor,, of 2de tankruimte onder de frituur zit

Remmenreininger dus ook gewenst

De motorolie schijnt ook wat vaker vervangen te moeten worden, en moet niet synthetisch zijn als ik me goed herinner...
Op dit forum kun je echt mega-veel info vinden over rijden op PPO, een adresje voor PPO kun je hier ook prima vinden

:
http://www.ppo.nu/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;