mijn e30 m3/5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
sven deutschmann

mijn e30 m3/5

Bericht door sven deutschmann » 28 dec 2006, 17:48

Zoals sommigen al weten ben ik druk bezig om mijn e30 m3 ringklaar te maken voor komen jaar!
2 weken terug ben ik daarmee begonnen en heb ondertussen van binnen gestript,
alles even opnieuw gespoten zodat het weer acceptabel uitziet.
ook de kuipstoelen erin gemaakt die ik afgelopen zondag heb binnen gekregen.

[img:864:576]http://www.sdmk2.nl/foto1.JPG[/img]
[img:864:576]http://www.sdmk2.nl/foto2.JPG[/img]

vandaag heb ik het koni sp1 onderstel gemonteerd.(verkort+rebound instelbaar)
dat zal zolang moet dienen tot er weer budget is om een beter schroefset te kunnen kopen.(AST,INTRAX volledig instelbaar)
wel moet er nog wat gedaan worden aan de achterste veren want daar vind ik hem net iets te laag liggen!
horen normaal 35 banden op en zit nu een 40 op maar dan nog..
ook is de achterste spoiler nu in sportevo uitgevoerd met verstelbare carbon lip.
de voorste cuplip die ook in carbon erop komt net als de dtm spiegels laten nog even op zich wachten.
ook is het kenteken gewijzigd naar HS-SD336 ipv HS-SD360 :lol:

zo zag het er eerst uit:

[img:616:459]http://sdmk2.nl/mpower/car/m1.jpg[/img]
[img:618:465]http://sdmk2.nl/mpower/car/m2.jpg[/img]

nu zo al dan niet gepoetst op onderstaande foto!

[img:864:576]http://www.sdmk2.nl/foto3.JPG[/img]
[img:864:576]http://www.sdmk2.nl/foto4.JPG[/img]

eerst was de bedoeling om hem warsteiner dtm stand 92 na te maken maar dat is plan voor volgende winter.(wil graag op mezelf komend jaar)
ook is de motor die er nu inligt dood door defecte koppaking en deze zal 2 jan worden uitgewisseld voor een nieuw(beter) exemplaar!
hierbij nemen we gelijk de motorsteunen onderhanden om te verbeteren en proberen de motor een cm of 2 verder naar achter te krijgen!
hoop dat dat binnen een dagje of 3 gepiept is en dan kan de nieuwe rvs uitlaat eronderin gelast worden..
2x sportkat dia 60mm + midden en einddemper dia dubbel 60mm liggen klaar.
wordt dus een dubbel systeem van voor naar achter met 2x 60mm dia...
dan zou de techniek zover klaar moeten zijn om komend jaar lekker te rijden!!

voor de veiligheid komen 3inch gordels en een rolkooi zal ook niet uitblijven net als een goede brandblusser.
dit hoop ik nog voor einde februari gerealiseerd te krijgen!

velgen die op planing staan zijn BBS Motorsport in 9j-17 rondom met 235 of 245 banden dit vanwege het onderstuur als ik een kleinere maar voor zou nemen

zal alle vorderingen aangaande de m3/5 hier plaatsen en hoop dat jullie het intressant vinden!
vragen en opmerkingen zie ik vanzelf wel komen dan!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2006, 18:08

Mooie plannen Sven 8) Zal wel lekker willen lopen :)

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 28 dec 2006, 18:31

ja heb even een klein stukje gereden ermee en kan alleen zeggen :shock:

ding breekt 3x zo snel uit achter dus echt scary :lol:

hoe kan ik eigenlijk het beste alle kabels afwerken die binnendoor naar achteren lopen??

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2006, 18:35

Sowieso tekening pakken en weghalen wat je allemaal niet meer nodig hebt. Neem aan dat je je accu achterin hebt, bij mij zaten de kabels voor verlichting enz aan de bijrijderskant langs de deur naar achteren, bij elkaar gebonden met mantel er om. Daar door een gat de kofferbak in.

Als je problemen met tractie aan de achterkant hebt trouwens kan je nog proberen om tijdelijk je achterstabi los te gooien. Kan zijn dat je te veel roll krijgt maar je houd ook wat meer tractie op die as. Straatsets hebben namelijk meestal een vrij stevige veer achter. Als je wat meer helt met een E30 as pak je ook meteen wat extra dynamische camber. Kan ook allemaal te zijn maar is een kwestie van proberen.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 28 dec 2006, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 28 dec 2006, 19:01

Gaat de goede kant op!

Suk7 ermee!

Elmar

Bericht door Elmar » 28 dec 2006, 19:46

Blijven gewoon schitterend auto's om te zien en in deze configuratie is het helemaal gruwelijk.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 28 dec 2006, 20:21

Blijft een vette bak en ziet er voor een gestripte auto netjes uit!

Kooi erin en knallen maar denk! :)

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 28 dec 2006, 20:55

tanx :lol:
wel de bedoeling Cav

sommige kabels lopen idd via de zijkanten en zijn dan ook goed genoeg weggewerkt..
andere kabels die naar bijv middenkonsol lopen (ivm electrische ramen die ik overrigens wel prettig vind dus niet wil slopen) liggen dus in het volle zicht en was aan denken om deze beter erbij te laten liggen.. misschien wat van die kabelommantelingen kopen van dat geribbelde pvc spul zeg maar

moet wel zeggen dat ie overstuurder was voor het koni set te hebben gemonteerd al is ie nu nog veelste tricky van achter..
zal eens iets proberen met die stabi en anders tractioncontrolle erop (geintje :wink: )

Nero_Serpente

Bericht door Nero_Serpente » 28 dec 2006, 20:59

Héél mooi ding! :D

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 28 dec 2006, 21:11

Als je wat meer helt met een E30 as pak je ook meteen wat extra dynamische camber. Kan ook allemaal te zijn maar is een kwestie van proberen.
Euhm, nee..ik moet de eerste ophanging nog tegenkomen waar het dynamische camber meer is dan de positieve camber uit het rollen.
Veel straatsets, inclusief billsteins etc, staan zo afgesteld dat ze spannender worden voor mensen bij lage snelheden. Op hogere snelheid zijn sommige PSS9 sets ect levensgevaarlijk imho. Enige manier om er fatsoenlijk mee te rijden is een megadikke voorstabi en geen achterstabi...waardeloos. Juist met stabilisatoren moet de balans perfect zijn op droog asfalt..zodat je met de stabi's de accenten kunt verleggen van je rolweerstand om zo om te kunnen gaan met regenachtig of juist ontzettend plakkerig asfalt.

Andere mogelijkheid is dat de achter kant zelfs met de huidige dempers gewoon te laag staat. De auto zou dan op de bumpstops kunnen rusten wat je effectief een astronomische springrate geeft. Ik zou kunnen uitleggen hoe je 1 en ander kunt nagaan, maar de ervaring wijst uit dat 9/10 mensen dat toch niet wil weten of het teveel moeite vindt.

leonard

Bericht door leonard » 28 dec 2006, 21:21

Als ik zo naar de foto's kijk ligt je auto achter bijna op z'n bump en heeft hij waarschijlijk te weinig veerweg.

Beter is het om hem achter wat hoger te zetten en de vering achter iets losser.Voor zou je hem wat lager kunnen zetten en evt wat harder,waardoor je auto een betere balans krijgt.Stabi losgooien kan altijd nog,maar dat zie ik als achteruitgang.

Fabian

Bericht door Fabian » 28 dec 2006, 21:21

Damir Vukovic schreef:
Andere mogelijkheid is dat de achter kant zelfs met de huidige dempers gewoon te laag staat. De auto zou dan op de bumpstops kunnen rusten wat je effectief een astronomische springrate geeft. Ik zou kunnen uitleggen hoe je 1 en ander kunt nagaan, maar de ervaring wijst uit dat 9/10 mensen dat toch niet wil weten of het teveel moeite vindt.
dat zie je verkeerd :wink:

Hier zitten alleen maar mensen die dat juist WEL willen weten :!: :idea: 8) :D

leonard

Bericht door leonard » 28 dec 2006, 21:23

op de bovenste foto's ligt hij hoger op de achteras dan de onderste foto's.

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 28 dec 2006, 21:24

leonard schreef:Als ik zo naar de foto's kijk ligt je auto achter bijna op z'n bump en heeft hij waarschijlijk te weinig veerweg.

Beter is het om hem achter wat hoger te zetten en de vering achter iets losser.Voor zou je hem wat lager kunnen zetten en evt wat harder,waardoor je auto een betere balans krijgt.Stabi losgooien kan altijd nog,maar dat zie ik als achteruitgang.
probleem is alleen dat dit geen schroefset is.. wel kan ik de rebound instellen en proberen hiermee iets te spelen zodat de dempers sneller terug komen in uitgeveerde positie maar dat maakt hem weer springerig denk ik

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 28 dec 2006, 21:24

Fabian schreef:
Damir Vukovic schreef:
dat zie je verkeerd :wink:

Hier zitten alleen maar mensen die dat juist WEL willen weten :!: :idea: 8) :D
idd vervuil gerust dit topic met praat waar we wat aan hebben :wink:

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 28 dec 2006, 21:27

leonard schreef:op de bovenste foto's ligt hij hoger op de achteras dan de onderste foto's.
bovenste foto is met originele dempers en onderste met koni geel

ook zat er niet veel olie meer in die originele dempers :shock:

denk dat er een iets sterkere veer moet komen aan de achterkant zodat ie niet zover doorzakt maar heb wel nog vering en extreem hard kan ik hem niet noemen nu

ps veerweg zal rond de 2 cm zijn schat ik

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 28 dec 2006, 21:40

Ok..... ik kan een poging doen..

#1: Veerweg en veerstijfheid moet je los zien van elkaar..geen stijvere veren dus om een auto omhoog te krijgen..maak dan wat spacers voor onder de veren.
#2 Ik zie heel vaak dat stabi's en veren als iets totaal anders worden gezien..niet waar..Er zijn subtiele verschillen in de tijdstippen waarop ze werken, maar stabi's zijn niets anders dan veren. Volkomen uitwisselbare termen als het op bochtengedrag aankomt.
#3 probeer uit te zoeken of je op je bumpstops aan het stuiteren bent. Dat kan erg eenvoudig als je een tiewrap of een lusje van wol rond je demperschacht bindt(net boven bumpstop. Rij een stukje rustig door de buurt en kijk vervolgens waar je indicator eindigt. Bumpstop contact mag in princiepe alleen voorkomen tijdens bijzondere omstandigheden (zoals dikke hobbels of putten in de weg).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2006, 21:41

Damir Vukovic schreef:
Als je wat meer helt met een E30 as pak je ook meteen wat extra dynamische camber. Kan ook allemaal te zijn maar is een kwestie van proberen.
Euhm, nee..ik moet de eerste ophanging nog tegenkomen waar het dynamische camber meer is dan de positieve camber uit het rollen.
Veel straatsets, inclusief billsteins etc, staan zo afgesteld dat ze spannender worden voor mensen bij lage snelheden. Op hogere snelheid zijn sommige PSS9 sets ect levensgevaarlijk imho. Enige manier om er fatsoenlijk mee te rijden is een megadikke voorstabi en geen achterstabi...waardeloos. Juist met stabilisatoren moet de balans perfect zijn op droog asfalt..zodat je met de stabi's de accenten kunt verleggen van je rolweerstand om zo om te kunnen gaan met regenachtig of juist ontzettend plakkerig asfalt.

Ligt aan je uitvoering en instelhoogtes imho.

Je kan er vooral bij een hoogte verstelbare set met lineare veren niet vanuit gaan dat je voor-achter balans goed staat ongeacht de hoogtes die je instelt. Als jij op een E36 M3 rondom 50 mm verlaagt dan zakt je rollcentre voor ruwweg met 125mm (McPherson) en achter maar met 75mm (double wishbone). Dit word wel deels opgevangen door de voorveer zwaarder te zetten.

Die voorstabi heb je vaak nodig als je erg laag gaat omdat je met je rollcentre hoogte aan de voorkant in de problemen komt. H&R 'race' verlagingsveren hebben hier ook een handje van, geven mega onderstuur tot je er een dikkere voorstabi op zet. (wat normaal tegen elke boekjeswijsheid in gaat)

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur maar ik vind een oplossing zonder achterstabi en met een gewone voorstabi in principe het beste in combinatie met een BMW RWD aangedreven auto, zonder achterstabi heb je meer tractie bij uitacceleren. Zwaardere voorveer houd je pitch beter onder controle tijdens aanremmen. Alleen geeft een dikkere stabi je voor de mogelijkheid om met wat minder versterkte te rijden dus hou je wat meer veerweg over.

Dat hij op zijn bumpstops staat kan inderdaad. Waarom ik even de achterstabi los zou gooien is omdat dat een kwestie van 2 bouten is, bevalt het minder dan zit hij zo weer vast :)

Koni's zou ik achter sowieso niet heel hard zetten, door hun ontwerp zijn ze heel even 'ondergedempt' als je over een zware bump heen rijd.

leonard

Bericht door leonard » 28 dec 2006, 21:58

sven deutschmann schreef:
leonard schreef:op de bovenste foto's ligt hij hoger op de achteras dan de onderste foto's.
bovenste foto is met originele dempers en onderste met koni geel

ook zat er niet veel olie meer in die originele dempers :shock:

denk dat er een iets sterkere veer moet komen aan de achterkant zodat ie niet zover doorzakt maar heb wel nog vering en extreem hard kan ik hem niet noemen nu

ps veerweg zal rond de 2 cm zijn schat ik

Sven

2 cm is te weinig!!! De veerweg moet minimaal 4 cm zijn!! Als je wel je rebound kan stellen zou ik hem achter wat losser zetten en voor wat harder,als het goed is krijg je dan een wat 'kleveriger'achterkant en ben je hem dus niet in no-time kwijt.

Qua veerharheid zou ik achter 60/70 kg veren adviseren en voor ca.120/140kg,dat is in mijn optiek een prima combi voor straat/circuit gebruik.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2006, 22:06

Mja misschien alleen dat je er mee van en naar de ring rijd of zo. Maar voor normaal op straat zou ik die veren niet meer willen, ik reed ook met 140 N/mm voor maar dan word je echt gestoord :)

leonard

Bericht door leonard » 28 dec 2006, 22:18

Bert ///M3 schreef:Mja misschien alleen dat je er mee van en naar de ring rijd of zo. Maar voor normaal op straat zou ik die veren niet meer willen, ik reed ook met 140 N/mm voor maar dan word je echt gestoord :)

Dat klopt bert maar omdat sven hem ,volgens mij, voor de ring gaat gebruiken gaf ik dat advies.50 achter en 100 voor kan ook maar vergeet niet dat er een zware motor in ligt daarom is het denk ik te ligt.Maatje van me rijd met een E36 met 3.8 M5 blok en die rijd met 180 op de vooras voor circuitgebruik vind hij dat aan de lichte kant.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2006, 22:25

Denk dat hij daar wel gelijk in heeft, 180 voor 100 achter is wel redelijk normaal voor een E36 M3 circuitauto. Als een S38 voor nog wat zwaarder is dan kan het wel eens te licht zijn idd.

Volgens mij reed de E36 M3 van Tom H. trouwens met 110 / 65 op de ring :) Dus dan zal 100/50 voor een wat lichtere E30 ook wel goed te doen zijn. Misschien iets van 110/50 om met het extra gewicht om te gaan. Ik zal voor de gein eens kijken waar ik mee reed met die M3 motor voorin, maar ik dacht dat het 140 / 80 oid was.

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 28 dec 2006, 23:43

kun je die kg/mm verhoudingen gewoon aangeven als je veren besteld? welke veren kan ik dan het beste nemen?
veel voorkomend is eibach en schijnen het goed te doen op een e30 m3?

@ Damir, tanx voor je bumpstop tip.. zal het morgen eens uitzoeken als ik er een uurtje de tijd voor krijg

ook zal ik ze wat losser zetten want ze staan nu idd bijna helemaal stijf ingesteld (komen heel langzaam terug)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 dec 2006, 23:58

Veel fabrikanten hebben een aparte range 60mm ID raceveren in verschillende lengtes & sterktes, je kan gewoon bestellen wat je wilt.

De getallen die leonard noemt zijn wel voor een coil-over achter (zo te zien) dus die gaan niet op je standaard chassis.

Punt is dat bij een coilover conversie je veer verder naar buiten komt en dus je wheelrate (dit is de uiteindelijke effectieve veerkracht op je wiel) veel hoger word omdat de veer zowat naast je wiel zit.

Dit sheetje:
http://www.bmwccn.no/rogaland/springrates_06.xls

Als je hier je voor en achter veersterkte intikt dan word dit omgerekend naar effectieve wheelrate. Dit geld dus alleen voor veren die de standaard veerschotels gebruiken.

Je kan wel naar bijvoorbeeld BMW lopen en daar gr. A of Gr. N veren bestellen & dempers.

Voor bestelnummers moet je even naar www.koed.dk gaan. Daarna naar downloads -> other catalogs -> BMW Motorsport. Staan oa de E30M3 Gr. A/N catalogus op, E36M3 Gr. A/N, E46 320i ETCC catalogus op.

Staan sowieso een hoop leuke goodies in die catalogus.

Joost

Bericht door Joost » 29 dec 2006, 00:58

Ziet er goed uit Sven.

Mooie stoelen :wink: .

Plaats reactie