Bovag: 95% van de autodealers kan weg
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Vroeger zaten autobedrijven midden in een dorp, in een oude witgeschilderde bakstenen tent, met 1 a 2 grote puien waarachter 1 of 2 van hun topmodellen stonden. Ze hadden een garage aan de zijkant, waar de monteurs nog vet aan hun handen hadden.
Opeens moesten alle autobedrijven richting lelijke anonieme bedrijventerreinen. De ene dealer bouwde een nog groter glazen paleis dan de ander. De directeur is bezig met directeurtje spelen in plaats van zelf auto's te verkopen. De verkopers hebben doorgaans puisten en datzelfde geldt voor de monteurs, waar ze wel 85 euro per uur voor durven te rekenen, ook al draait 'ie alleen de ventieldopjes vast.
Niemand heeft daar ooit om gevraagd. Ik wil gewoon een ouderwets autobedrijf en daar kom ik vandaag de dag nog steeds graag.
In tijden van crisis moeten autofabrikanten en dealers eens goed achter de oren krabben. Zij hebben meegelift op het ontstaan van deze crisis, door massaal producten te verkopen die als geen ander product afschrijven. Er is geen enkele autofabrikant geweest die heeft gezegd: Als je mijn auto vandaag koopt, dan is 'ie morgen meer waard. Miljarden geld hebben we met z'n allen over de balk gesmeten en nu zie je het resultaat. Het systeem wat ze jarenlang in stand hielden werkt niet meer. Dealers gaan over de kop als de importeurs over de kop gaan, omdat de dealers dan opeens de BPM moeten aftikken aan de fiscus. Gelukkig kun je je verlies in Nederland over 10 jaar in de boeken spreiden, zodat dealers nog een kans hebben om het hele systeem in 1 ruk om te draaien.
Weg met die lelijke grote anonieme architectonische dozen en terug naar de dorpskern, naar de garage van opa, de oprichter van vrijwel ieder respecterend autobedrijf. Laat die IVA -knakkers maar iets anders doen, de directeur moet gewoon weer zelf auto's gaan verkopen. Hij weet als geen ander wat de marges zijn en die zijn er niet, dus moet 'ie snijden in zijn overhead en zich niet langer gek laten maken door de importeur, of de BOVAG, dat hij mee moet doen met hun draaimolen... uhm graaimolen. Het is nu ieder voor zich en ik gun 't iedere autodealer die het aandurft om terug te keren naar de roots, dat hij daarin succesvol wordt. Net als vroeger.
Wellicht dat je dan niet meer hoeft te betalen als je weer eens nieuwe ventieldopjes laat monteren door de jongste bediende. Het is niet vreemd dat die dingen zo vaak worden gestolen, want ze worden duur betaald.
Opeens moesten alle autobedrijven richting lelijke anonieme bedrijventerreinen. De ene dealer bouwde een nog groter glazen paleis dan de ander. De directeur is bezig met directeurtje spelen in plaats van zelf auto's te verkopen. De verkopers hebben doorgaans puisten en datzelfde geldt voor de monteurs, waar ze wel 85 euro per uur voor durven te rekenen, ook al draait 'ie alleen de ventieldopjes vast.
Niemand heeft daar ooit om gevraagd. Ik wil gewoon een ouderwets autobedrijf en daar kom ik vandaag de dag nog steeds graag.
In tijden van crisis moeten autofabrikanten en dealers eens goed achter de oren krabben. Zij hebben meegelift op het ontstaan van deze crisis, door massaal producten te verkopen die als geen ander product afschrijven. Er is geen enkele autofabrikant geweest die heeft gezegd: Als je mijn auto vandaag koopt, dan is 'ie morgen meer waard. Miljarden geld hebben we met z'n allen over de balk gesmeten en nu zie je het resultaat. Het systeem wat ze jarenlang in stand hielden werkt niet meer. Dealers gaan over de kop als de importeurs over de kop gaan, omdat de dealers dan opeens de BPM moeten aftikken aan de fiscus. Gelukkig kun je je verlies in Nederland over 10 jaar in de boeken spreiden, zodat dealers nog een kans hebben om het hele systeem in 1 ruk om te draaien.
Weg met die lelijke grote anonieme architectonische dozen en terug naar de dorpskern, naar de garage van opa, de oprichter van vrijwel ieder respecterend autobedrijf. Laat die IVA -knakkers maar iets anders doen, de directeur moet gewoon weer zelf auto's gaan verkopen. Hij weet als geen ander wat de marges zijn en die zijn er niet, dus moet 'ie snijden in zijn overhead en zich niet langer gek laten maken door de importeur, of de BOVAG, dat hij mee moet doen met hun draaimolen... uhm graaimolen. Het is nu ieder voor zich en ik gun 't iedere autodealer die het aandurft om terug te keren naar de roots, dat hij daarin succesvol wordt. Net als vroeger.
Wellicht dat je dan niet meer hoeft te betalen als je weer eens nieuwe ventieldopjes laat monteren door de jongste bediende. Het is niet vreemd dat die dingen zo vaak worden gestolen, want ze worden duur betaald.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Sowieso een van de mooiste merken. Mede daardoor, trouwens.Tom schreef:Mooi artikel (niet helemaal hiermee te maken):
http://www.molblog.nl/bericht/wat-de-au ... n-bristol/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Ik snap het concept wel (de dealer waar ik werkte was 400 man groot en elke vorm die de Bovag noemt was aanwezig van glazen paleis, via occasion centre tot aan service center) maar dit is puur en alleen maar werkbaar als je het over de zakelijke markt hebt. De particuliere klant wil gewoon geen nummer zijn en persoonlijk geholpen worden. Hij wil met z'n naam door de verkoper aangesproken worden en bij de receptionist niet hoeven vertellen dat ie in een Polo SDI rijdtNiels v D schreef:Niels dat is ook wat de bovag in gedachten heeft. Je kunt voor onderhoud in de buurt terecht, voor het kopen van een nieuwe auto ga je naar een grote verkoopfabriek waar de auto's je door getrainde verkopers door de strot worden gedrukt.

Verkopers zijn zelfdestructief no mather what. Dat is ook de reden waarom er geen marges meer op zitten. Die business heeft zichzelf kapot gemaakt. Uit verkopen alleen haal je het niet...Niels v D schreef:Is voor de verkoper wel de enige manier om winst te maken..
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Dat bedoel ik ook te zeggen.. Die klanten ga je verliezen op deze manier. Als je toch naar een ander bedrijf moet ga je zonder twijfel naar meerdere andere bedrijven, die op hetzelfde industrieterrein naast elkaar zitten. Als je voor onderhoud bij je dealer bent en de verkoper komt even een praatje maken als je aan de koffietafel zit is het logisch dat je daar terugkomt voor een nieuwe auto, en ook geloof je veel sneller wat de verkoper je vertelt.Niels schreef:Ik snap het concept wel (de dealer waar ik werkte was 400 man groot en elke vorm die de Bovag noemt was aanwezig van glazen paleis, via occasion centre tot aan service center) maar dit is puur en alleen maar werkbaar als je het over de zakelijke markt hebt. De particuliere klant wil gewoon geen nummer zijn en persoonlijk geholpen worden. Hij wil met z'n naam door de verkoper aangesproken worden en bij de receptionist niet hoeven vertellen dat ie in een Polo SDI rijdtNiels v D schreef:Niels dat is ook wat de bovag in gedachten heeft. Je kunt voor onderhoud in de buurt terecht, voor het kopen van een nieuwe auto ga je naar een grote verkoopfabriek waar de auto's je door getrainde verkopers door de strot worden gedrukt.Die gaat niet bij een gladjakker 150km al z'n spaargeld uitgeven om vervolgens zelf uit te moeten zoeken waar ie voor een garantie geval heen moet.
.
Alleen leaserijders e.d. zullen zo'n verkoopfabriek waarderen, particuliere klanten echt niet.
Heb jij in de aftersales gewerkt Niels? receptionist oid?
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Het probleem met de kleine garage in de dorpskern is dat het met de huidige elektronika in de auto's ook voor die kleine garage niet te betalen is om alle apparatuur aan te schaffen die je tegenwoordig wel nodig hebt.
Maar een kleine dorpsgarage heeft wel mijn voorkeur.
Maar een kleine dorpsgarage heeft wel mijn voorkeur.
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
De conclusie die je kunt trekken is in ieder geval dat ze bij de Bovag en bij autobedrijven vrij weinig kaas van marketing en verkoop hebben gegeten.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Toch blijken er kleine garagebedrijven alle apparatuur up to date te hebben voor bijna alle auto's, met als voordeel dat ze ook nog verstand hebben van autotechniek en niet alleen maar van uitleestechniek. Zo kunnen ze onderdelen repareren in plaats van vervangen. Dat scheelt, met hun ouderwetse uurtarieven.Luco schreef:Het probleem met de kleine garage in de dorpskern is dat het met de huidige elektronika in de auto's ook voor die kleine garage niet te betalen is om alle apparatuur aan te schaffen die je tegenwoordig wel nodig hebt.
Maar een kleine dorpsgarage heeft wel mijn voorkeur.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Mee eens maar zijn die ouderwetse tarieven wel realistisch? kortom betaald het de rekening.....een monteur bij een lokale garage verdient echt wel hetzelfde als bij een glazen paleis!Dennis Cavallino schreef:Toch blijken er kleine garagebedrijven alle apparatuur up to date te hebben voor bijna alle auto's, met als voordeel dat ze ook nog verstand hebben van autotechniek en niet alleen maar van uitleestechniek. Zo kunnen ze onderdelen repareren in plaats van vervangen. Dat scheelt, met hun ouderwetse uurtarieven.Luco schreef:Het probleem met de kleine garage in de dorpskern is dat het met de huidige elektronika in de auto's ook voor die kleine garage niet te betalen is om alle apparatuur aan te schaffen die je tegenwoordig wel nodig hebt.
Maar een kleine dorpsgarage heeft wel mijn voorkeur.
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Ja, de monteur verdiend geen drol, 80% van het uurloon wat je betaald gaat naar het te grote management en het glazen paleis.duifjes.com schreef:Mee eens maar zijn die ouderwetse tarieven wel realistisch? kortom betaald het de rekening.....een monteur bij een lokale garage verdient echt wel hetzelfde als bij een glazen paleis!Dennis Cavallino schreef:Toch blijken er kleine garagebedrijven alle apparatuur up to date te hebben voor bijna alle auto's, met als voordeel dat ze ook nog verstand hebben van autotechniek en niet alleen maar van uitleestechniek. Zo kunnen ze onderdelen repareren in plaats van vervangen. Dat scheelt, met hun ouderwetse uurtarieven.Luco schreef:Het probleem met de kleine garage in de dorpskern is dat het met de huidige elektronika in de auto's ook voor die kleine garage niet te betalen is om alle apparatuur aan te schaffen die je tegenwoordig wel nodig hebt.
Maar een kleine dorpsgarage heeft wel mijn voorkeur.
Net zoals de belachelijke prijzen voor bv olie bij een dealer, 2 euro inkoop per liter en voor 15 euro op de rekening

Iets verdienen mag, maar 7,5 keer over de kop.
De kleine dorpsgarage heeft dat niet en dus veel minder overhead.
Maar ik denk dennis, dat maar een klein percentage van die kleine garages hun spullen up to date hebben.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Bij een dealer betaal je ook de receptioniste, de manager, de directeur, de eisen van de importeur, het dure pand, de glazenwassers, de fraaie balie met computers etc.duifjes.com schreef: Mee eens maar zijn die ouderwetse tarieven wel realistisch? kortom betaald het de rekening.....een monteur bij een lokale garage verdient echt wel hetzelfde als bij een glazen paleis!
Allemaal overhead die bij een lokale garage veel minder kost of simpelweg niet bestaat.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
De elektronica in de huidige auto's wordt gezien als een nadeel voor de kleine garage maar dat is niet helemaal waar. Sterker nog, de gemiddelde liefhebber kan al heel wat met z'n laptop (even afgezien van licenties e.d.). Ik heb nog niet ondervonden dat elektronica een probleem was voor een kleine garage en het helpt natuurlijk dat niet het allernieuwste en topsegement spul voorbij komt.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Een kleine garagist laat desnoods een moderne auto bij de dealer uitlezen, om hem vervolgens wel zelf te maken.
Elektronica hoeft dus zeker niet het grootste probleem te zijn.
Elektronica hoeft dus zeker niet het grootste probleem te zijn.
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Joop schreef:Een kleine garagist laat desnoods een moderne auto bij de dealer uitlezen, om hem vervolgens wel zelf te maken.
Elektronica hoeft dus zeker niet het grootste probleem te zijn.
Zoals het nu geregeld is niet, maar wel bij het voorstel van de bovag denk ik??
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Kan iemand mij even uitleggen wat het nut van de Bovag is?
Kan er niet opkomen eigenlijk
Kan er niet opkomen eigenlijk

- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Zichzelf in stand houden?Shakes schreef:Kan iemand mij even uitleggen wat het nut van de Bovag is?
Kan er niet opkomen eigenlijk
- romo
- Berichten: 27064
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
http://www.bovag.nl/index.php?pageID=14" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan hangt dit er dus aan...............
http://www.bovag.nl/index.php?pageID=21&ss=4" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan hangt dit er dus aan...............
http://www.bovag.nl/index.php?pageID=21&ss=4" onclick="window.open(this.href);return false;
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Een gevoel van veiligheid verstrekken door middel van het verstrekken van borden die elke gek op de deur kan hangen.Shakes schreef:Kan iemand mij even uitleggen wat het nut van de Bovag is?
Kan er niet opkomen eigenlijk
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Dat is het inderdaad.
en 1 keer per jaar een persbericht zoals hierboven. Wat wil de PVV hier aan doen?
en 1 keer per jaar een persbericht zoals hierboven. Wat wil de PVV hier aan doen?
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Garagehouder(s) hier in het dorp doet niet anders bij merken waar hij de apparatuur niet voor heeft.Luco schreef:Joop schreef:Een kleine garagist laat desnoods een moderne auto bij de dealer uitlezen, om hem vervolgens wel zelf te maken.
Elektronica hoeft dus zeker niet het grootste probleem te zijn.
Zoals het nu geregeld is niet, maar wel bij het voorstel van de bovag denk ik??
Hetzelfde voor de BMW-specialist hier; heeft ook een goede zakelijke relatie met Ekris, onderdelen worden daar opgehaald; echter het uurtarief ligt ook een stuk lager. Diagnostische apparatuur voor één merk up to date houden gaat nog wel financieel gezien. Mocht het echt spannend worden (m.n. bij de nieuwste modellen) dan wordt er ook even langs gereden.
...maar goed als het voorstel van de Bovag doorgang vind zullen ze de fabrikanten alle servicegarages moeten voorzien van de benodigde uitlees- en diagnostische apparatuur anders is deze opzet bij voorbaat al kansloos.
...iets dat ik bij deze opzet toch al groot acht.
E.e.a. is in dit topic al verwoord; een goede garagehouder, merkdealer of niet; al dan niet in een glazen paleis; goede dienstverlening en service is wel het belangrijkste om je klanten te binden. Dat zijn ook degene die uiteindelijk overblijven; laat de rest onderling maar dood concurreren.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
De BOVAG presenteert een business case; maar je maakt mij niet wijs dat er niet meerdere modellen denkbaar zijn. Wat mij vooral opvalt is dat de BOVAG vanuit de branche denkt en niet vanuit de klant; en juist deze laatste bepaalt waar hij zijn centjes uitgeeft volgens het motto: "wie betaalt, bepaalt". Dan kun je nog zulke leuke business cases bedenken, maar het gaat niet werken.
Ik vraag mij daarnaast af of met een drastische sanering in het dealer bestand de markt niet teveel afgeschermd wordt. De automobielbranche werkt nu met een selectief distributiemodel, maar als de consument benadeeld wordt (en hier komt de wet om de hoek kijken) zal nooit toegestaan worden dat de distributie van nieuwe auto's beperkt gaat worden tot een select groepje dealers die onderling de markt verdelen.
Service is een ander verhaal: Als ik in mijn dorp kijk is er nog maar een merkdealer actief; de rest is subdealer of specialist of handelt in gebruikte auto's. Er is ene klein groepje die bereid is om wat verder te rijden, maar de meesten gaan gewoon naar de dorpsgarage met een down-to earth mentaliteit. De grotere garages zijn verdwenen of hebben een business model wat prachtig voldoet aan de BOVAG modellen, maar niet voldoet aan de lokale vraag met als gevolg dat ze zich van hun klanten vervreemden. In de afgelopen jaren zijn er een stuk of zes kleine eenmans bedrijfjes ontstaan die zich in het ontstane gat hebben gestort en het allen zeer goed doen.
Ik vraag mij daarnaast af of met een drastische sanering in het dealer bestand de markt niet teveel afgeschermd wordt. De automobielbranche werkt nu met een selectief distributiemodel, maar als de consument benadeeld wordt (en hier komt de wet om de hoek kijken) zal nooit toegestaan worden dat de distributie van nieuwe auto's beperkt gaat worden tot een select groepje dealers die onderling de markt verdelen.
Service is een ander verhaal: Als ik in mijn dorp kijk is er nog maar een merkdealer actief; de rest is subdealer of specialist of handelt in gebruikte auto's. Er is ene klein groepje die bereid is om wat verder te rijden, maar de meesten gaan gewoon naar de dorpsgarage met een down-to earth mentaliteit. De grotere garages zijn verdwenen of hebben een business model wat prachtig voldoet aan de BOVAG modellen, maar niet voldoet aan de lokale vraag met als gevolg dat ze zich van hun klanten vervreemden. In de afgelopen jaren zijn er een stuk of zes kleine eenmans bedrijfjes ontstaan die zich in het ontstane gat hebben gestort en het allen zeer goed doen.
Laatst gewijzigd door raymondw op 11 mar 2010, 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
De spijker op z'n kop... en het onderstreepte is al jaren zo.raymondw schreef:De BOVAG presenteert een business case; maar je maakt mij niet wijs dat er niet meerdere modellen denkbaar zijn. Wat mij vooral opvalt is dat de BOVAG vanuit de branch denkt en niet vanuit de klant; en juist deze laatste bepaald waar hij zijn centjes uitgeeft volgens het motto: "wie betaald, bepaalt". Dan kun je nog zulke leuke business cases bedenken, maar het gaat niet werken.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg
Beetje off topic, maar kan iedereen even een cursus d-tjes en t-tjes volgen, echt tenenkrommend in de meeste posts van dit draadje 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten