Bovag: 95% van de autodealers kan weg

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

5 tot 15 dealers per merk is wel genoeg

dat is helemaal waar
5
15%
dat vind ik veel te weinig
3
9%
van deze plannen gaat niets terechtkomen
7
21%
schaf de Bovag maar af
19
56%

Totaal aantal stemmen: 34

DF@news

Bovag: 95% van de autodealers kan weg

Bericht door DF@news » 09 mar 2010, 21:49

5 tot 15 dealers per merk is wel genoeg
Bovag vindt dat er veel te veel autodealers zijn

De Bovag, bond van automobielhandelaren en garagehouders, vindt dat er in Nederland veel te veel autodealers zijn. 'Het kan anders en het moet anders,' aldus de bond op het vandaag gehouden Dealercongres.

De Bovag liet door DBSC Consulting een grootschalig onderzoek uitvoeren. De uitkomst daarvan is dat autodealers onvoldoende op de toekomst zijn voorbereid. Oud-voorzitter Geert Vermeer: 'Uitgangspunt voor succes is dat er in álle bedrijfsonderdelen geld moet kunnen worden verdiend. En dan zijn er dus op de middellange termijn andere businessmodellen nodig voor de automotive retail. Modellen die leiden tot rendementsherstel en die wel toekomstbestendig zijn.'

5 soorten dealers
Volgens de Bovag moet de verkoop van nieuwe auto's gecentraliseerd worden. Een dealer moet volgens de Bovag namelijk minstens duizend nieuwe auto's per jaar verkopen. Alle andere merkdealers moeten zich volgens de brancheorganisatie richten op gebruikte auto's en aftersales.

De Bovag maakt daarbij onderscheid tussen vijf soorten dealers:

- Verkoop Nieuw Dealer
- Auto Retail Dealer
- Support Dealer
- Dorpsdealer
- Servicedealer

Volgens de Bovag zouden alleen de Verkoop Nieuw Dealer en de Auto Retail Dealer nieuwe auto's moeten verkopen. De Verkoop Nieuw Dealer zou minstens 1.000 auto's per jaar moeten verkopen en gebruikte auto's direct door moeten stoten aan andere partijen. De Auto Retail Dealer is een soort kleinere versie van de Verkoop Nieuw Dealer, bedoeld voor merken die lagere aantallen verkopen. De Auto Retail Dealer zou volgens de Bovag minimaal 500 nieuwe en 250 gebruikte auto's op jaarbasis moeten verkopen.

De Support Dealer heeft een soberder merkuitstraling en richt zich op aftersales en verkoop van gebruikte auto's. De Support Dealer zou volgens de Bovag een soort subdealer van een Verkoop Nieuw Dealer of Auto Retail Dealer moeten zijn. Wel mag een Support Dealer 'desgewenst nieuwe auto's afleveren namens de Verkoop Nieuw Dealer of Auto Retail Dealer'.

Nog een treetje lager op de ladder is de Dorpsdealer te vinden. Nieuwe auto's afleveren of verkopen is er niet bij voor de Dorpsdealer, maar voor een gebruikte auto's of aftersales kun je er wel terecht. Een Dorpsdealer kan eventueel meerdere merken vertegenwoordigen en is gevestigd in een goedkoop pand.

De Servicedealer 'sleutelt eventueel aan meerdere merken'. Zoals de naam al zegt houdt deze dealer zich uitsluitend bezig met aftersales. De vrijgekomen showroomruimte moet de servicedealer maar zien te verhuren van de Bovag.

Als het aan de Bovag ligt, is een aantal van 5 tot 20 verkooppunten per merk dus wel genoeg. Nu zijn dat er vaak nog 150 tot 200. Dat betekent dat zo'n 95 procent van de verkooppunten verdwijnt. Een goed idee of niet?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Bovag: 95% van de autodealers kan weg

Bericht door Wouter81 » 09 mar 2010, 21:56

Uhmmm.. niet zo op de hoogte van Bovag maar waarom zouden zij dit moeten reguleren? Kan de vrije markt dat zelf niet regelen?

Snipe

Bericht door Snipe » 09 mar 2010, 22:08

Ze reguleren het niet, ze zijn een brancheorganisatie. Voor autodealers die het moeilijk hebben huren ze een leger veel te dure consultants in die vervolgens een stompzinnig advies geven.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 09 mar 2010, 22:12

Beter 5 dealers die goed draaien dan 10 die matig draaien lijkt me. Dus als hier sprake van is, lijkt het mij geen verkeerde oplossing.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 mar 2010, 22:12

BOVAG, ANWB...................noem het maar op van vroegere belangeloze branche verenigingen verworden tot volbloed commerciële organisaties, die maar 1 doel nastreven; zich ten koste van alles en iedereen overleven................

Tom

Bericht door Tom » 09 mar 2010, 22:16

romo schreef:BOVAG, ANWB...................noem het maar op van vroegere belangeloze branche verenigingen verworden tot volbloed commerciële organisaties, die maar 1 doel nastreven; zich ten koste van alles en iedereen overleven................
+1
Met dealers ben ik trouwens ook klaar. Belangrijkste bij de dealer moet service en (kennis/behulpzaamheid) personeel zijn. Dat terwijl ze hun prioriteiten vooral bij een zo groot mogelijk glazen pand met marmeren vloer en drie receptionisten hebben liggen. Minder dealers hoeft niet, doe dan maar een kleine lokale dealer met lelijk pand, tegelvloertje en wat TL buizen waar ze personeel hebben rondlopen dat niet zo uit de hoogte doet.

Snipe

Bericht door Snipe » 09 mar 2010, 22:19

Tom schreef:Belangrijkste bij de dealer moet service en (kennis/behulpzaamheid) personeel zijn. Dat terwijl ze hun prioriteiten vooral bij een zo groot mogelijk glazen pand met marmeren vloer en drie receptionisten hebben liggen. Minder dealers hoeft niet, doe dan maar een kleine lokale dealer met lelijk pand, tegelvloertje en wat TL buizen waar ze personeel hebben rondlopen dat niet zo uit de hoogte doet.
De Bovag wil exact het tegenovergestelde: Glaspaleizen 2.0.
Dealers waar je níet terecht kunt voor service, maar waar wel 1.000 nieuwe auto's per jaar de weg op gedrukt worden, vanuit een megaglaspaleis of via internet.

Zie je het al voor je?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 mar 2010, 22:58

Ik denk dat je eerder moet denken aan combinatie-dealers zoals het nu is. Mijn Honda dealer doet ook Jaguar en Saab (....) erbij. En de BMW dealer doet er Land Rover bij. Ik denk dat dat beter is. Je gaat niet 50km rijden om een probleem met je auto op te laten lossen of even een beurt te laten uitvoeren. Ik heb daar in ieder geval geen tijd voor.

wjn

Bericht door wjn » 09 mar 2010, 23:03

Ik dacht dat ze in Nederland een vrije marktwerking wilden hebben?

Werkt blijkbaar toch niet :clap:

Maar goed, wat ik mis, wat moet de rest dan gaan doen? Uitkering trekken?
En vanuit Groningen naar Utrecht rijden om een auto te gaan kopen? :thumbup:

Edit: Goed voor het oplossen van de files. :playcar:

Casper

Bericht door Casper » 10 mar 2010, 00:00

Snipe schreef: De Bovag wil exact het tegenovergestelde: Glaspaleizen 2.0.
Dealers waar je níet terecht kunt voor service, maar waar wel 1.000 nieuwe auto's per jaar de weg op gedrukt worden, vanuit een megaglaspaleis of via internet.

Zie je het al voor je?
Juistem, typisch idee van een paar van die consultant boys met mooie theoriën en vlotte praat.

Ik maak zelf wel uit waar ik mijn nieuwe wagen koop, niet die stink BOVAG...

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 10 mar 2010, 00:05

Leuk als je een nieuwe auto wilt kopen en de inruilprijs aan de lage kant vind bij het glaspaleis.............

Dan maar de andere dealer................. :hmmm: Owh shit...........die zit 150 kilometer verderop.

Bovag..... :protest:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 mar 2010, 00:24

De dealer waar ik destijds werkte werd ook onder de loep genomen door een consultancy bureau. Het rapport heb ik hier nog wel ergens op zolder liggen. Consultancy en automotive........breek me de bek niet open :sealed: Laatst sprak ik nog iemand die jaren lang bij Pouw Zwolle had gewerkt. Die dealer is idem ook eens helemaal doorgelicht, van hetzelfde laken een pak.

Na 7 jaar dealer + een afstudeerproject omtrent een centralisatie + een paar van die hotshots van een consultancy sjap-tjoy heb ik het wel gezien.....

a) een dealer verdiend geen reet aan aftersales
b) een dealer verdiend geen reet aan verkoop gebruikt
c) een dealer verdiend nauwelijks aan verkoop nieuw
d) een dealer moet het hebben van "neven activiteiten" zoals onderdelen verkoop, verhuur, schade en vooral lease.

Ik heb ooit eens cijfers gezien van een dealer die 60.000,- netto verdiende aan de werkplaats......................met 25 monteurs :bag:

Laat de Bovag lekker verder dromen met die rendementen van 1% op een groot dealerbedrijf. De ene BU vangt de verliezen van de andere BU op maar ja, een dealer zonder werkplaats is ook niet echt de bedoeling...

Snipe

Bericht door Snipe » 10 mar 2010, 00:26

Jan Visser schreef:Leuk als je een nieuwe auto wilt kopen en de inruilprijs aan de lage kant vind bij het glaspaleis.............
De kans dat de inruilprijs bij het glaspaleis lager uit zal pakken dan verwacht is natuurlijk vrij groot als het glaspaleis alles doorramt naar de handel.

@Niels: een dealer zonder werkplaats is dus juist wel de bedoeling van de Bovag.

Niels

Bericht door Niels » 10 mar 2010, 00:35

Dat snap ik alleen vraag ik me dan af wie die aftersales (waar je geen reet aan verdient) op zich wil nemen. Het concept waar de Bovag het over heeft werd bij "mijn" dealer toegepast. Een pand wat 10 jaar geleden werd neergezet heeft al diverse functies gehad zoals "aftersales punt" en "occasion center". Allemaal leuk en aardig met nog een beetje schuiven van overhead zodat de bende rendabel is. Laatst reed ik er langs maar was de toko dicht, donker en leeg....

Het concept van de Bovag in de praktijk is dat iedereen kiest voor lease of nieuwe sales omdat in die andere takken geen droogbrood te verdienen is :wink:

Snipe

Bericht door Snipe » 10 mar 2010, 01:25

Kijk, ik heb er verder geen verstand van, maar mijn boerenverstand is dat dit precies het verkeerde is. Het zou andersom moeten zijn. Dichter bij de klant in plaats van verder weg.
En het onderhoud, dat interesseert nou juist niemand. Dat kan dus prima in een paar grote werkplaatsen gebeuren, als je je auto maar om de hoek in kunt leveren. Bestaat dat Lexus Red Carpet Treatment nog, dat ze de auto thuis bij je ophalen? Onbegrijpelijk dat niet meer merken dat doen.

Luco

Bericht door Luco » 10 mar 2010, 08:08

Snipe schreef:Kijk, ik heb er verder geen verstand van, maar mijn boerenverstand is dat dit precies het verkeerde is. Het zou andersom moeten zijn. Dichter bij de klant in plaats van verder weg.
En het onderhoud, dat interesseert nou juist niemand. Dat kan dus prima in een paar grote werkplaatsen gebeuren, als je je auto maar om de hoek in kunt leveren. Bestaat dat Lexus Red Carpet Treatment nog, dat ze de auto thuis bij je ophalen? Onbegrijpelijk dat niet meer merken dat doen.

Mijn dealer haalt de auto gewoon thuis op hoor als ik daar om vraag, geen enkel probleem.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 mar 2010, 09:06

Yup, mijne ook. Gewoon een Ford :lol:

Snipe

Bericht door Snipe » 10 mar 2010, 09:10

Dat valt weer niks tegen.
.........maar het zijn wel uitzonderingen.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 10 mar 2010, 09:29

Altijd en overal maar schaalvergroting............................de dood in de pot , dat is het...........als het groter gaat, is de winst gegarandeerd; BULLSHIT

Schaalverkleinig, dat is de oplossing, kleine dealers, kleine scholen, kleine ziekehuizen.....................daar staat de menselijke maat op 1, daarmee het werkplezier, daarmee de service, daarmee minder fouten en frustraties, daarmee uiteindelijk een goed lopende bedrijfstak en economisch rendemement.......

De goede volgorde aanhouden, das waar het omdraait, niet de boel omdraaien zolas de BOVAG nu wil doen voorkomen................gebakken managers lucht..............

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 10 mar 2010, 09:34

romo schreef:Altijd en overal maar schaalvergroting............................de dood in de pot , dat is het...........als het groter gaat, is de winst gegarandeerd; BULLSHIT

Schaalverkleinig, dat is de oplossing, kleine dealers, kleine scholen, kleine ziekehuizen.....................daar staat de menselijke maat op 1, daarmee het werkplezier, daarmee de service, daarmee minder fouten en frustraties, daarmee uiteindelijk een goed lopende bedrijfstak en economisch rendemement.......

De goede volgorde aanhouden, das waar het omdraait, niet de boel omdraaien zolas de BOVAG nu wil doen voorkomen................gebakken managers lucht..............
+1 juist de kleinere dealers in NL zijn vaak %-gezien veel rendabeler......alles draait om gevoel en klanttevredenheid als groot glazen paleis redt je het dus niet...

Snipe

Bericht door Snipe » 10 mar 2010, 09:42

Kijk, die lui die dat onderzoek gedaan hebben die hebben één ding wel goed gezien. Ze zeggen dat mensen best een stuk willen rijden voor een dealer. Als voorbeeld noemen ze de Ikea, waar consumenten ook best een stuk voor willen reizen.

Helemaal waar. Ik woon in Amsterdam, mijn BMW-dealer zit 64 kilometer verderop. Da's de dichtstbijzijnde die niet aan de snelweg zit, waar ze niet elke week nieuw personeel hebben en waar ze wél je naam kennen.

Niels

Bericht door Niels » 10 mar 2010, 10:03

Ikea kun je absoluut niet vergelijken met wat voor bedrijf dan ook imho. Er zijn mensen die een dagje uitgaan naar Ikea :bag: Noem het mongolen maar het werkt commercieel wel en dat red je natuurlijk nevernooit met een auto dealer. Een dealer draait op service en klanttevredenheid. Bovag kan vanalles vinden en onderzoeken maar als autobedrijf heb je alleen bestaansrecht als je tevreden klanten hebt. Ben je niet tevreden dan ga je namelijk naar de concurrent.

Ver rijden voor een dealer is ALLEEN een optie als je gaat voor een nieuwe of zeer jong (en scherp geprijste) gebruikte wagen. Aftersales en andere zaken daarvoor gaan mensen echt geen uur heen en uur terug rijden. Dan liever naar garage Royal op de hoek en naar de Brezan voor een luchtfilter. Ik ga echt nevernooit 60km rijden voor een dealerbezoek als het gaat om aftersales e.d. Zoekende naar een andere auto is een ander verhaal..

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mar 2010, 13:06

Niels schreef: a) een dealer verdienT geen reet aan aftersales
b) een dealer verdienT geen reet aan verkoop gebruikt
c) een dealer verdienT nauwelijks aan verkoop nieuw
d) een dealer moet het hebben van "neven activiteiten" zoals onderdelen verkoop, verhuur, schade en vooral lease.
Ik kon 't niet laten om de D's te veranderen in T's, want verder heb je helemaal gelijk.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 10 mar 2010, 13:14

Niels dat is ook wat de bovag in gedachten heeft. Je kunt voor onderhoud in de buurt terecht, voor het kopen van een nieuwe auto ga je naar een grote verkoopfabriek waar de auto's je door getrainde verkopers door de strot worden gedrukt.
Is voor de verkoper wel de enige manier om winst te maken..
Maar stel je eens de klant voor die iedere 3/4 jaar bij dezelfde dealer z'n nieuwe auto koopt. Meneer komt ieder jaar netjes voor z'n beurt, en bij de derde jaarbeurt loopt hij even door de showroom en ziet dat er van zijn auto weer een nieuw model is uitgebracht.. De week erop even met z'n vrouw kijken en de koop wordt gesloten. Die klanten ga je verliezen..Die gaan niet om de 3 jaar naar zo'n verkoopfabriek maar wilen gewoon elke keer dezelfde dealer en liefst ook dezelfde verkoper.

Tom

Bericht door Tom » 10 mar 2010, 13:16

Mooi artikel (niet helemaal hiermee te maken):

http://www.molblog.nl/bericht/wat-de-au ... n-bristol/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat de autoindustrie kan leren van Bristol
Koen Verhagen

Dat vertrouwen te voet komt en te paard gaat, weten ze inmiddels ook bij Toyota. En in een wereld waarin berichten sneller rondgaan als in de lokale kroeg, betekent dat te paard eerder een rengalop dan een laf drafje. Grote problemen bij het Japanse bedrijf dat nog niet heel lang geleden alle betrouwbaarheidslijstjes steevast aanvoerde. Juist ook omdat de Amerikaanse industrie, geholpen door de media, op alle mogelijke manieren olie op het vuur blijft gooien. Het succes van Toyota in het land van de onbegrensde mogelijkheden was hen al lang een enorme doorn in het oog.

De vraag is hoe Toyota het tij gaat keren. Dat het nog jaren gaat duren voordat het vertrouwen in het product hersteld is staat buiten kijf. Dit soort kwesties ijlt jaren na. Branchegenoot Ford kan er over mee praten. Zij hadden jaren geleden een probleem met de banden van de Ford Explorer, die spontaan uit elkaar konden klappen. Vreselijke ongelukken met dodelijke afloop waren het gevolg. Pas na jaren van juridische strijd werd duidelijk dat niet Ford, maar leverancier Firestone verantwoordelijk was voor het euvel. Maar het volk bleef de Ford consequent Exploder noemen.

Hoe anders is het dan bij het aristocratische Engelse automerk Bristol. Sinds 1946 bouwt het bedrijf ca. 150 auto’s per jaar. En worden oude modellen liefdevol opnieuw getrimd en desgewenst van modernere motoren voorzien. De oudste medewerker is 89 en werkt al sinds het ontstaan bij het bedrijf. Van de milleniumbug hadden ze geen problemen. Er waren immers geen computers in de hele tent te vinden. De recessie heeft ze wel geraakt. In positieve zin, want de verkopen waren nog nooit zo hoog.

Qua marketing doen ze alles fout wat je als bedrijf maar fout kunt doen, althans zo lijkt het. Geen merchandise, geen stofvrije montagehallen en al zeker geen uitdagende receptioniste. Geen dealernetwerk, maar één enkele showroom in Kensington, London, waar je geen gladde verkopers zult vinden, die je met mooie praatjes een auto proberen te slijten. Sterker nog, als je kop hen niet aanstaat of je wilt een Bristol om de verkeerde redenen kopen, dan wordt je dat botweg geweigerd. Dezelfde houding hebben ze ook richting de pers. Dat ondervond Jeremy Clarkson, de bekende presentator van het immense populaire Top Gear. Ooit had hij zich kritisch uitgelaten over een schakelaartje op het dashboard van één van de modellen. Toen het productie team van Top Gear Bristol later benaderde om aandacht aan het merk te besteden in hun door 250 miljoen mensen bekeken programma, werd de telefoon op de haak gegooid. Ongehoord, zul je denken.

Maar misschien is de aanpak van Bristol wel juist heel erg van deze tijd en kunnen bedrijven als Toyota heel erg veel leren van bedrijfjes als Bristol en andere onafhankelijke eigenwijze Britse autofabrikantjes als Morgan. Toen ik een paar jaar geleden een berg nieuwe onderdelen opgestuurd kreeg om een problem aan mijn LCC Rocket te verhelpen, weigerde bouwer Chris Craft om me een factuur te sturen. De reden: “You’re not driving in one of my cars, you’re driving in my reputation.”

Authenciteit en staan voor je product is waar het om draait. Het product is het allerbelangrijkste marketing instrument geworden. Daarin moet je je onderscheiden van de competitie. Weg met alle marketingpanels, die de scherpe randjes van elk product wegpoetsen om een middle of the road gedrocht neer te zetten, dat niemand vies vindt, maar waar niemand specifiek voor kiest. Juist die scherpe randjes zorgen ervoor dat een publiek naar je toekomt. Een publiek dat voor jou kiest om wat je bent, niet om datgene dat je zegt. Met een authentiek product heb je geen idote filmpjes meer nodig waarin je, zoals Peugeot, zelfs de vleugelslag van een kolibri gebruikt om het onderscheid proberen te maken. Daar trappen mensen niet meer in. Misschien is het hele merkdenken wel belangrijker geworden dan het product en is dat juist wat Toyota en de hele industrie nekt.

Het zou verstandig zijn als Toyota topman Toyoda eens een kopje thee ging drinken met Toby Silverton van Bristol. In één van de schaarse interviews, die hij geeft, zei hij onlangs hetvolgende. “I hate the culture of presentation. We’re not a brand. We’re a manufacturer and we live or die by the quality of our cars.”

Plaats reactie