M3 CSL vs Exige S

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 27 dec 2006, 13:35

Hielke,

Ik denk dat je mijn statements verkeerd interpreteerd. het onderhoud wat jij omschrijft geldt voor een Golf GTI of Focus ST. Maar mijn ervaring met dergelijke machines is toch even anders. Een E39 M5 bijvoorbeeld, moet volgens het onderhoudsschema van BMW bij 120k km een kleine revisie twv 7500 euro hebben. Een e46 M3 is een risicogeval ivm krukaslagers smeersysteem en distributie. Zulke dingen wil ik incalculeren, niet dat ik iets koop en een jaar oid later voor feiten sta waar ik niets van af wist en me veel geld zouden kunnen kosten. Olie en een filtertje? juist ja, bij mijn e36 M3 was dergelijk onderhoud al gelijk gesteld aan een goeie 200 euro terwijl je een exige met VVTL-i motor smeert voor een goeie 100 euro. Die 100 euro verschil maakt me geen moer uit, maar ik wil het incalculeren. Ik wil een overzicht hebben wat me de liefhebberij gaat kosten.
Mijn rijstijl is duidelijk, een CSL koop je niet om te gaan stoefen bij de ouders van je vriendin, dan koop je een 330ci. Een Exige koop je niet om elke dag te poetsen, daar kan het polyester niet goed tegen...
Ik gebruik mijn auto's voorwat ze zijn gemaakt, onnodig om daarover te speculeren.
De zogenaamde "M3" trend die jij omschrijft interesseert me geen ene moer. Ik heb mijn huidige M3 gekocht omdat hij goed was en dit de auto was die mijn verwachtigen tegemoet kwam. Een M3 voelt me nu eenmaal beter aan dan een EVO VIII of WRX, dit wilt niet zeggen dat een M3 algemeen über is.
Exige is geen bal extremer dan een CSL, trust me... Vergeet niet dat de CSL standaard op semi-slicks staat en een EXIGE op BT020's.

Een hoogvermogen motor vraagt iets meer aandacht dan anderen. Ik weet graag de zwakke punten van mijn wagens om in het oog te houden of tijdig te vervangen.

Nu wordt het me weer duidelijk, mensen die mijn rijstijl kennen kijken raar op dat ik mijn spullen zo lang heel kan houden. Ik ken de achtergrond van mijn wagens en zorg altijd voor preventief onderhoud, daarom wil ik hier info inwinnen over beide wagens, mijn rekening maken en een balans vinden tussen de beste rationele en emotionele keuze...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 dec 2006, 13:35

Of je ernaast zit weet ik niet Hylke, bij Piet Paulusma weet ik dat weer wel :P

Aantal keren in Elises/Speedster gereden. Spreek voor jezelf betr dat funfactorgedoe aub :P

k33z

Bericht door k33z » 27 dec 2006, 13:37

Dennis Cavallino schreef:Heb de Exige S hier als bureaublad ingesteld op kantoor in een programma dat ik gebruik (en altijd aanstaat).
Handig heh die Themes in MSN Messenger ;)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 dec 2006, 13:39

Het moet voor een aantal hier zo licht/badkuip mogelijk, en de pk's zeggen niks, wordt verteld, liever eigenlijk minder dan teveel...

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 27 dec 2006, 13:44

ROFLOL @ Keez

@ andere Dennis

Thx man! Ja, het is echt een moeilijke keuze... Ik ben al wat fora afgeschuimd maar morgen ga ik langs de Lotus dealer, mentaliteit zegt ook al veel...

Ik ben een paar treden hoger begonnen hier op toyota. Mijn huidige taak bestaat er uit om eindproducten van de fabrieken hier in europa en rusland te gaan evalueren, durability testing procedures opte stellen, analyseren en in de eerste fase uit te voeren om te kijken wat haalbaar is en wat niet. Ook ben ik een deel van het project evaluation team hier. Kort en bondig stamp ik ingenieurs elke dag tegen hun schenen en bekritiseer ik alle fouten en mankementen. Nu snap je waarom ik helemaal alleen in een hoek van het gebouw zit... :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 dec 2006, 14:04

lol@kees

@Robin, jij hebt een totaal andere beleving bij rijplezier dan ik (en Dennis, denk ik). Ik heb ook in de oude Elise/Exige gereden en die moet je gewoon niet nemen als je een ///M gewend bent. Hoe leuk het ook stuurt, je mist power. Maar de Toyota + kompressor, die is gewoon goed en af. Zo klopt die auto eindelijk!

Daar kan misschien nog wel 60 pk bij, maar dan zou ik zeggen: koop dan meteen een Noble M400.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 27 dec 2006, 14:29

Leuk topic!
Dat het hier staat zegt eigenlijk al genoeg; je weet heus wel wat het moet worden. :)

Even serieus.
Engelsen weten echt prima wat een goede auto maakt.
Op papier (qua specs) maken ze superindrukwekkende auto's.
Sagaris/T350/Exige/Radical/Noble echt fantastisch spul allemaal.
Komt-ie:
Zet iemand van het Pistonheads forum zijn Sagaris op de rollenbank en weegschaal: 320pk (aan de krukas) en 1270kg rijklaar gewicht. Klinkt toch wat minder indrukwekkend dan 406pk en 1078kg hè?
Exige: HGF -> Head Gasket Failure. Hele PH forum staat er ook weer vol van.
http://www.pistonheads.com/gassing/sear ... e=doit&h=0
Vooral de K-series ja, maar de Toyota motoren zijn ook niet bulletproof.
Verder ook niet handig met dat gelijmde chassis. Een klein tikje tegen een vangrail kan al total loss betekenen, is ook niet leuk.
Radical: super, maar engine rebuilds om de 40 uur. Daartussenin ook veel onderhoud nodig (weer die koppakkingen bijv.)
Noble: Wheelfailures. Spaken van de velgen breken bij circuitgebruik af en je schrijft je auto af omdat het hele ding onbestuurbaar wordt.
Echt, het zijn schitterende auto's, maar wel met een hele lange gebruiksaanwijzing als je ze echt wil gaan gebruiken.

CSL of GT3 is gewoon instappen en rammen. Kan ook kapot, maar hoeft niet, bij al dat Engels spul weet je gewoon zeker van dat het bij circuitgebruik uit elkaar waait.
CSL zou ik nu niet kopen, volgend jaar komen de E90 en E92 M3 en schrijven ze nog een hele klap af.
GT3 houdt zijn waarde maar is particulier onverkoopbaar (ook in België en bijv. Duitsland, of je zou hem echt ver onder de prijs moeten willen verkopen).

Ik zou gewoon eens in alles gaan rijden en kijken wat 'jouw' auto is, want reken er maar op dat alles went en als je bij dat soort auto's wil gaan wisselen kost het gewoon serieus geld om je er particulier nauwelijks van af kunt en vast zit aan dure dealers met mooie glazen showrooms die ook ergens van betaald moeten worden.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 27 dec 2006, 14:41

kijk Peter, daar heb ik nou iets aan...

Van dat gelijmde chassis wist ik niets, dit is waardevolle input.
Dat het topic hier staat is eigenlijk puur omdat hier de meeste mensen komen kijken denk ik, en dat er ook genoeg voor de Exige kiezen bewijst dat de keuze toch niet zo voor de hand liggend is. of ben ik daar fout in?
Die head gasket failure, daar heb ik al wat over opgevangen. De techneuten hier zeggen dat als je dat probleem aan de hand hebt best TTE spullen installeert en je een stuk verder geraakt.
De S54 van de CSL is trouwens ook geen lieverdje hoor, smering is de key en daar gaat het soms fout. Er lopen evenveel klapperende S54's rond als ZZ1 motoren met doorgeblazen koppakking denk ik. De dual vanos is ook veel gevoeliger dan de VVTL-i eenheden...

Ik denk dat ik gewoon een GT2 ga aanschaffen, draai ik rondjes rond ze allebei :lol: :lol: :lol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 dec 2006, 15:01

Dual Vanos op de S54 is wel redelijk betrouwbaar. Lagerschalen ook als ze de modificatie van BMW gehad hebben (voornamelijk 2000 en 2001 modellen)

Die motoren kunnen verder olie zuipen om het leven maar dat is ook net hoe je ze gebruikt. Als ik met mijn M3 op het circuit rij dan zie je ook olieverbruik als de naald steeds op 7500 RPM staat. Idem bij mijn racer, halve liter olie op een circuitdag weg, maar op de weg geen last.

SMG auto's zijn verder berucht op hun speling op de aandrijflijn, maar die diff's worden volgens mij wat slapper gezet als de 6 bakken (info van Koopman)

Ik denk dat je aan een M3 CSL een hele vetrouwbare auto hebt als je het onderhoud gewoon bijhoud. Dingen kunnen altijd kapot gaan op een circuit, hou daar wel rekening mee.

Dat van die TVR's dat ze niet aan hun vermogen komen is algemeen bekend, de TVR club in NL is er ook achter gekomen met hun Chimera's dat ze geen van allen hun vermogen halen, maar ook echt met een fors verschil, 100 PK te weinig of zo.

Dat van die Noble vind ik nog zoiets van, als je nou weet dat je dat risico loopt zet er dan een ander setje wielen op, evt met een studconversie :)

Had ik al gezegd dat ik een CSL zou kiezen? :mrgreen:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 27 dec 2006, 15:42

100 pk te weinig?

Ik zou die fabrikant meteen voor de rechter slepen, wat een idioten zeg :twisted:

mrbbs

Bericht door mrbbs » 27 dec 2006, 16:35

Persoonlijk zou ik zonder twijfel voor de CSL gaan. Het blijft een auto dat je iedere dag mee op baan kan en dat je niet ontziet om in te stappen. De Exige is onpraktisch en misschien wel te hardcore. Op circuit zal de Exige wellicht de leukere auto zijn, maar als je hem ook even achter de deur wil gebruiken ben je beter af met de CSL.

Maar om nog even terug te komen, een Exige S of CSL mag je niet vergelijken met een standaard EVO 8/9, echter wel met een (MR) RS. Die is 100k lichter en is gewoon op alle vlakken een veel betere auto.
Ik weet hoe AWD minded je bent, maar een plezier in een 4x4 moet je ook leren. Geef het nog een kans ;)

Topfuel

Bericht door Topfuel » 27 dec 2006, 17:26

Exige!
Laatst gewijzigd door Topfuel op 27 dec 2006, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 17:39

Dennis mooie job !

Trouwens nog wel een goed punt betreffende SMG. Ik vind het een pracht syteem maar een handbak heb ik net zo lief. Maar stel dat je het niks vind? (kan me het niet voorstellen)

En een lotus is sleutelhangertje, leuk voor een keer, maar als je elke keer weer met je plaat tegen dat dakrandje aanramt tijdens het instappen is de lol er ook vlot van af.

Ik zeg altijd wil je motor rijden koop dan ook een motor, een motor op 4 wielen is het ook net niet en een exige schaar ik daar ook onder.

En hielke waneer komt de Atom ariel er ? :wink:

mrbbs

Bericht door mrbbs » 27 dec 2006, 17:48

De Cayman S is ook een geweldige rijdersauto!
Slechts 295pk maar dan wel 'hele' en 'echte' Porker PK's ;)
Zeker boven de 5500 toeren huilt hij zoals een CSL, subliem!
Daarbij perfecte balans en scherp sturen.

Wat wil je nog meer?

RVV

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 17:50

sper :wink:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 27 dec 2006, 17:50

Een sperdiff?

*rent hard weg voor naar zijn hoofd geslingerde Porsche koffiemokken* :lol:

RVV

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 17:53

haha lol same thoughts

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 dec 2006, 17:53

Volgens de 1 serie aanbidders hier is sperren monteren anders geen enkel probleem :lol:

Topfuel

Bericht door Topfuel » 27 dec 2006, 17:54

Met deze mag je óók op de openbare weg en is 1/2 goedkoper als de auto's die genoemd worden!

[img:800:600]http://www.westfield-sportscars.de/pic11L.jpg[/img]

[img:1000:667]http://www.roadster.se/xtr4/XTR4%20and% ... ld%201.jpg[/img]

[img:1000:667]http://www.roadster.se/xtr4/XTR4%20Front%20view%201.jpg[/img]

[img:420:251]http://www.westfield-sportscars.co.uk/images/xtr2.jpg[/img]

[img:440:305]http://www.channel4.com/4car/media/moto ... d-xtr4.jpg[/img]

Maik

Bericht door Maik » 27 dec 2006, 19:21

Rico v Velzen schreef:....

En een lotus is sleutelhangertje, leuk voor een keer, maar als je elke keer weer met je plaat tegen dat dakrandje aanramt tijdens het instappen is de lol er ook vlot van af.
Rico, hoe kan jij er met je 1m50 telkens je hoofd stoten tegen die dakrand? Ik heb met mijn 1m94 al honderden keren in en uitgestapt en niet 1 keer mijn hoofd gestoten... Je moet wel een beetje lenig zijn ja, maar zo oud ben je toch nog niet? 8)

Maik

Bericht door Maik » 27 dec 2006, 19:24

Leuk topic trouwens, maar ook leuk om te lezen dat een paar mensen denken te weten wat precies de nadelen zijn van een exige terwijl ze er nooit 1 gehad hebben. Wat dat betreft kan je inderdaad veel beter naar Pistonheads of een dergelijk forum gaan voor ervaringen en echt zwakke punten.

Dennis, de Exige moet trouwens wel een heel stuk goedkoper zijn in de "wegenbelasting" van Belgie? Niet dat het jou natuurlijk veel uitmaakt......... :wink:

Hans

Bericht door Hans » 27 dec 2006, 19:55

Dennis Schroyen schreef:Importeren ga ik de auto zoiezo, in België een dergelijke machine zoeken is als een Turk tegenkomen in de kerk op zondag...

Hier een Belgische CSL, 21K op de teller:

http://www.tmeulenbroek.nl/occas/bmw/222222.asp

RVV

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 20:31

Maik ben jij niet die vent die zichzelf in een samsonite koffer kan proppen? ;-)

Tom

Bericht door Tom » 27 dec 2006, 20:53

Hans schreef:
Dennis Schroyen schreef:Importeren ga ik de auto zoiezo, in België een dergelijke machine zoeken is als een Turk tegenkomen in de kerk op zondag...

Hier een Belgische CSL, 21K op de teller:

http://www.tmeulenbroek.nl/occas/bmw/222222.asp
Mooi ding
geen geld man voor zo'n auto.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 27 dec 2006, 22:08

Andre schreef:voor rond de 65k kan je van bos overkopen die wil hem geloof ik in 2007 kwijt. Is een van de goedkoopste van nederland.

Onderhouds kosten is niet erger dan een gewone m3.
Ruilt die eigenlijk in?

Plaats reactie