Apart spul onverkoopbaar in NL?
- RVV
Oké maar nieuw worden ze toch ook gekocht die 130i's mijn ex koste nieuw 52k en dik jaar later 40k maar is nog net zo nieuw als een nieuwe. bij wijze van spreke dan. sneller kun je 12k niet verdienen. maar zo werkt het blijkbaar niet. Gelukkig heb ik rust in de kop met de M3 CS en heb ik zelf geen behoefte aan iets anders.
-
Een nieuwe m5 van 150k is na 1.5 jaar 90k inruil waard op een andere dure bmw. Is 60k in 1.5 jaar. Dat is toch niet meer van deze planeet als je daar akkoord mee gaat. Al kon ik zo n auto betalen ik laat ze echt wel in de showroom staan. Dan huur ik nog liever zo n ding voor een weekend.
Al zou ik multi multi miljonair zijn zou ik dat soort absurde bedragen dus nog niet afschrijven. Ik zou me gewoonweg belazerd voelen en daardoor gewoon niet meer genieten van mijn gekochte waren.
Nee ik zou mijn keuze goed afwegen als ik dan de juiste gerage hebben gevonden gingen ze nooit meer weg. En wanneer de vervanging zich aandiend kreeg ie een goeie opknapbeurt en ging ie het prive museum in.
Maar inderdaad auto s zijn te duur in nederland.
En die speciale modellen is gewoon een probleem in nederland. Tenzij er zoveel is afgeschreven dat je hen bijna niet kan laten staan. En dan willen ze er zelfs nog wel voor lenen ook.
Bij bmw is 90 procent lease. Dan heb je nog mensen die het bij te betalen bedrag in de financial lease gooien. Dan heb je nog mensen die het geld extern lenen en dat uitgeven bij de dealer.
Heel nederland hangt bijelkaar van leningen en iedereen zit zich maar weer in het zweet te werken om die maandelijkse auto termijnen te betalen. En dat voor een stuk blik dat sneller afschrijft dan een stel onderbroeken van iemand die in de schijterij is.
Lenen doe je voor een huis of zaak. Lenen of lease kan op een auto als die nodig is voor de zaak, zodat je er geld mee verdient. Maar dat betekend dus niet dat je dan een CLK55 AMG neemt ,want daar verkoop je niet een biet meer om.
Mijn motto is liever een lada die betaald is dan een ferrari op afbetaling.
Als er morgen niet meer geleend en geleased kan worden. Dan hebben we racebanen door heel nederland.
Al zou ik multi multi miljonair zijn zou ik dat soort absurde bedragen dus nog niet afschrijven. Ik zou me gewoonweg belazerd voelen en daardoor gewoon niet meer genieten van mijn gekochte waren.
Nee ik zou mijn keuze goed afwegen als ik dan de juiste gerage hebben gevonden gingen ze nooit meer weg. En wanneer de vervanging zich aandiend kreeg ie een goeie opknapbeurt en ging ie het prive museum in.
Maar inderdaad auto s zijn te duur in nederland.
En die speciale modellen is gewoon een probleem in nederland. Tenzij er zoveel is afgeschreven dat je hen bijna niet kan laten staan. En dan willen ze er zelfs nog wel voor lenen ook.
Bij bmw is 90 procent lease. Dan heb je nog mensen die het bij te betalen bedrag in de financial lease gooien. Dan heb je nog mensen die het geld extern lenen en dat uitgeven bij de dealer.
Heel nederland hangt bijelkaar van leningen en iedereen zit zich maar weer in het zweet te werken om die maandelijkse auto termijnen te betalen. En dat voor een stuk blik dat sneller afschrijft dan een stel onderbroeken van iemand die in de schijterij is.
Lenen doe je voor een huis of zaak. Lenen of lease kan op een auto als die nodig is voor de zaak, zodat je er geld mee verdient. Maar dat betekend dus niet dat je dan een CLK55 AMG neemt ,want daar verkoop je niet een biet meer om.
Mijn motto is liever een lada die betaald is dan een ferrari op afbetaling.
Als er morgen niet meer geleend en geleased kan worden. Dan hebben we racebanen door heel nederland.

- Knot
Ik heb het andersom gedaan, eerst 6 jaar sparen, dan na wat klein grut om te oefenen de M3 GT gekocht, een half jaar lol gehad, veel driftdagen gedaan, Zandvoort, Nordschleife tripjes, Papenburg... auto met 4000 euro verlies verkocht en er ook nog een 6000 ingestoken aan spullen en onderhoud. 10.000 euro in een half jaar kwijt.
En zoveel verdien ik echt niet hoor, ben ook maar Knot Modaal. Eerst sparen, dan lol maken en nu is rij ik alleen de astra nog via de zaak/lease/bijtelling en ben begonnen met hypotheek/huisje/vaste lasten dus voorlopig zit een dikke auto er niet meer in. Gelukkig hebben we de foto's nog
Maar inderdaad moeilijk te verkopen maar hij moest weg, dan maar dik verlies maken, als het maar weg is vind ik dan.
En zoveel verdien ik echt niet hoor, ben ook maar Knot Modaal. Eerst sparen, dan lol maken en nu is rij ik alleen de astra nog via de zaak/lease/bijtelling en ben begonnen met hypotheek/huisje/vaste lasten dus voorlopig zit een dikke auto er niet meer in. Gelukkig hebben we de foto's nog

Maar inderdaad moeilijk te verkopen maar hij moest weg, dan maar dik verlies maken, als het maar weg is vind ik dan.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Als ik toch al kon shoppen in dat soort prijsklasses, dan ging ik ook gelijk voor een nieuwe. Maakt relatief gezien dan ook niet al te veel meer uit. Denk dat dat de reden is dat dit soort auto's blijven staan.Rico v Velzen schreef:Oké maar nieuw worden ze toch ook gekocht die 130i's mijn ex koste nieuw 52k en dik jaar later 40k maar is nog net zo nieuw als een nieuwe. bij wijze van spreke dan. sneller kun je 12k niet verdienen. maar zo werkt het blijkbaar niet. Gelukkig heb ik rust in de kop met de M3 CS en heb ik zelf geen behoefte aan iets anders.
@ André: mooi gezegd! Nederland hangt inderdaad van de leningen aanelkaar. Ik rij in een oude Golf van 12 jaar oud maar is wel van mezelf, zelf betaald. M'n ex-werkgever (ik ben nu eigen baas) rijdt ik in een prachtig de-luxe Honda Accord full options. Maar ja, is wel van de lease-mij... Met mijn Golfje ben ik wat dat betreft toch 'rijker' vind ik.

- Daniel
Leasen is imho meer vergelijkbaar met huren dan met lenen. Desalniettemin is het inderdaad zo dat in het 'middensegment', zeg maar tussen 50 en 90k het overgrote deel van de verkochte nieuwe auto's voor de leasemarkt is. Er zijn erg weinig mensen die privé 50k stukslaan op een nieuwe A4 met een paar opties, om maar eens wat te noemen. En dat is dan nog een redelijk praktische auto. Kun je nagaan wat je krijgt als je rond die prijsklasse iets speciaals probeert te verkopen. Die markt is zo vreselijk klein.
Denk dat dat wel meevalt. Door het relatief grote aanbod en de lage vraag zijn de prijzen van gebruikte 'exoten' behoorlijk scherp, als je het vergelijkt met de nieuwwaarde. Als je de in de klasse 40-50 mille shopt is 10k toch echt nog wel een bedrag van belang. Ik zou als ik naar die van Rico kijk de meerprijs voor een nieuwe er bij lange na niet voor over hebben.Wouter81 schreef: Als ik toch al kon shoppen in dat soort prijsklasses, dan ging ik ook gelijk voor een nieuwe. Maakt relatief gezien dan ook niet al te veel meer uit. Denk dat dat de reden is dat dit soort auto's blijven staan.
- RVV
ik heb al mijn auto's zonder lening betaald (op mijn eerste Alfa 33 1,7 na), maar aan de andere kant ook niet al te dramatisch doen over mensen die wel willen lenen voor een auto. Want in de basis is daar niks mis mee. Lenen is sparen achteraf waarbij je bereid bent om er extra voor te betalen in de vorm van extra rente en kosten. Ieder zijn keus maar om te zeggen dat het onverstandig is kun je zo 1,2,3 niet bepalen. Het hangt allemaal af van iemand zijn persoonlijke financiële situatie.
Overigens zie je regelmatig acties waarbij je tegen een heel laag tarief kunt lenen, dan kan het lonen omdat je dan meer rente vang op het spaar tegoed.
Lenen voor de periode dat je auto rijd is denk de verstandigste vorm van lenen. Is de auto weg dan betaal je er ook niet meer voor.
Overigens zie je regelmatig acties waarbij je tegen een heel laag tarief kunt lenen, dan kan het lonen omdat je dan meer rente vang op het spaar tegoed.
Lenen voor de periode dat je auto rijd is denk de verstandigste vorm van lenen. Is de auto weg dan betaal je er ook niet meer voor.
-
Nooit problemen gehad!
Ik heb de laatse 5 jaar 8 "exoten" gehad....M3's, M Roadster etc. Ik heb gemiddeld (1.324 euro afgeschreven per jaar!) Ik hou dat al jaren bij. Dit waren auto''s van gemiddeld 4 a 5 jaar oud. Deze auto's heb ik altijd zo kunnen verkopen...echt geen enkel probleem. De markt is ook veel beter...tot 30k gaat het best goed. Daarboven wordt het lastiger.
Wel heb ik altijd gemerkt dat als je een goed onderhouden auto, die van alle boeken is voorzien, 100% origineel is altijd wel bij een liefhebber kwijt kan.
En Nl is veel te duur voor auto's..kijk eens naar Duitsland of nog mooier Luxemburg...daar kan je tenminste nog eens wat leuks kopen voor een acceptabele prijs. Vorige week bij de BMW dealer nog naar een 335i wezen kijken...zo'n auto is het gewoon NIET waard.
NL = AUTORIJDEN = KAA UUU TEEE LAND
Wel heb ik altijd gemerkt dat als je een goed onderhouden auto, die van alle boeken is voorzien, 100% origineel is altijd wel bij een liefhebber kwijt kan.
En Nl is veel te duur voor auto's..kijk eens naar Duitsland of nog mooier Luxemburg...daar kan je tenminste nog eens wat leuks kopen voor een acceptabele prijs. Vorige week bij de BMW dealer nog naar een 335i wezen kijken...zo'n auto is het gewoon NIET waard.
NL = AUTORIJDEN = KAA UUU TEEE LAND
-
lenen..
Natuurlijk is lenen erg afhankelijk van je eigen situatie en perspectief. Maar het autorijden is al zo vreselijk duur...als je daar ook nog eens voor moet gaan financieren....moet je eens gaan uitrekenen wat er dan per km weer bij komt. Of nog beter...lekker de hypotheek verhogen en dan 30 jaar aan je inmiddels 5x afgeschreven karretje betalen....ook lekker populair tegenwoordig.
GRZ,
Niels
GRZ,
Niels
- RVV
Mee eens Niels maar kijk eens naar het voorbeeld van Mark, man 40 jaar dood. Niet gekocht wat ie toch graag wilde hebben. (ging dan niet zozeer om lenen)
Lenen is bijna altijd ook een vorm van genieten van het leven, mensen lenen voor een dikke TV, of meubels (vcor mij onbegrijpelijk) omdat ze het willen hebben en daar van genieten. Wie is een ander om te kunnen oordelen over het genieten van iets. Dat zijn allemaal persoonlijke keuzes.
De andere kant van het spectrum zijn de vrekken. Bakken met geld maar niet durven/willen uitgeven. Dan gaan ze dood en hebben nooit wat aan hun geld gehad. Maar rijk waren ze wel.
Liever rijk geleefd dan rijk gestorven is het gezegde. Maar alles moet je wel kunnen overzien.
Mijn M3 is wel zelf betaald maar uiteindelijk leen je ook van jezelf. Maar ik geniet meer van een auto dan van rente.
Lenen is bijna altijd ook een vorm van genieten van het leven, mensen lenen voor een dikke TV, of meubels (vcor mij onbegrijpelijk) omdat ze het willen hebben en daar van genieten. Wie is een ander om te kunnen oordelen over het genieten van iets. Dat zijn allemaal persoonlijke keuzes.
De andere kant van het spectrum zijn de vrekken. Bakken met geld maar niet durven/willen uitgeven. Dan gaan ze dood en hebben nooit wat aan hun geld gehad. Maar rijk waren ze wel.
Liever rijk geleefd dan rijk gestorven is het gezegde. Maar alles moet je wel kunnen overzien.
Mijn M3 is wel zelf betaald maar uiteindelijk leen je ook van jezelf. Maar ik geniet meer van een auto dan van rente.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Jongens, we zitten hier met autoliefhebbers op een hoop.
Kijk je op fora waar liefhebbers van ander spul zitten dan begrijpen ze ons weer niet.
Hoop onzin lees ik hier, echt.
Het zijn dan wel allemaal persoonlijke meningen natuurlijk.
Maar ga niet iemand af zitten branden omdat hij niet z'n droom 911 heeft gekocht.
Omdat hij voor z'n gezin en huis etc gekozen heeft.
Ik heb het ook niet slecht, heb naast m'n gezins SEAT Alhambra een Focus ST voor de leuk. Maar ook bij mij is een 911 een soort van droomauto.
Hij komt er echter nog lang niet.
Heb ik het niet eens over het betalen en onderhouden ervan.
Ook mijn gezinnetje wil wel eens op pad als ik er niet ben en dat kan beter in een Focus ST met 5 deuren dan in een 911.
Ik gebruik de Alhambra voor m'n werk.
Kijk je op fora waar liefhebbers van ander spul zitten dan begrijpen ze ons weer niet.
Hoop onzin lees ik hier, echt.
Het zijn dan wel allemaal persoonlijke meningen natuurlijk.
Maar ga niet iemand af zitten branden omdat hij niet z'n droom 911 heeft gekocht.
Omdat hij voor z'n gezin en huis etc gekozen heeft.
Ik heb het ook niet slecht, heb naast m'n gezins SEAT Alhambra een Focus ST voor de leuk. Maar ook bij mij is een 911 een soort van droomauto.
Hij komt er echter nog lang niet.
Heb ik het niet eens over het betalen en onderhouden ervan.
Ook mijn gezinnetje wil wel eens op pad als ik er niet ben en dat kan beter in een Focus ST met 5 deuren dan in een 911.
Ik gebruik de Alhambra voor m'n werk.
- markk
> Maar ga niet iemand af zitten branden omdat hij niet z'n droom 911 heeft gekocht.
Nee, uiteraard niet. Geld in een 911 steken is rationeel ongeveer het slechtste wat je kunt doen buiten het gewoon in de open haard flikkeren.
Maar eh, voorbeeld wat ik gaf had niets te maken met geld lenen of kiezen voor je gezin. Er zijn mensen die in de gelukkige positie verkeren dat het niet "of" hoeft te zijn maar gewoon "en" kan zijn (zonder ervoor te hoeven lenen)
Waar het voorbeeld overging is wel kunnen en wel willen maar toch niet doen vanwege het niet willen uitgeven van geld, het niet boven het maaiveld uitsteken, het zoeken van zekerheid (die er niet is) in geld, etc.
Ik ken twee van dat soort voorbeelden in mijn directe omgeving. 1 daarvan is hierboven gegeven, de andere is mijn bloedeigen oom die altijd een SLK wou hebben (en hem cash kon afrekenen) en op 50/51 jarige leeftijd te horen krijgt bij de dealer dat de levertijd langer is dan zijn nog resterende levensverwachting die hij kort daarvoor had vernomen van zijn dokter
Mark.
Nee, uiteraard niet. Geld in een 911 steken is rationeel ongeveer het slechtste wat je kunt doen buiten het gewoon in de open haard flikkeren.
Maar eh, voorbeeld wat ik gaf had niets te maken met geld lenen of kiezen voor je gezin. Er zijn mensen die in de gelukkige positie verkeren dat het niet "of" hoeft te zijn maar gewoon "en" kan zijn (zonder ervoor te hoeven lenen)
Waar het voorbeeld overging is wel kunnen en wel willen maar toch niet doen vanwege het niet willen uitgeven van geld, het niet boven het maaiveld uitsteken, het zoeken van zekerheid (die er niet is) in geld, etc.
Ik ken twee van dat soort voorbeelden in mijn directe omgeving. 1 daarvan is hierboven gegeven, de andere is mijn bloedeigen oom die altijd een SLK wou hebben (en hem cash kon afrekenen) en op 50/51 jarige leeftijd te horen krijgt bij de dealer dat de levertijd langer is dan zijn nog resterende levensverwachting die hij kort daarvoor had vernomen van zijn dokter

Mark.
-
Eeuwige discussies
Tja....hier kom je ook niet echt makkelijk uit. De voorbeelden van iemand die op z'n 40e opeens het loodje legt ken ik ook wel. Maar met een gedachte dat je er straks mischien wel niet meer bent...wordt lastig keuzes maken hoor
Ik ken ook het voorbeeld van mijn eigen ouders...gelukkig gezond, maar wel altijd keihard moeten werken om 3 kineren te laten studeren, op vakantie te kunnen etc. etc. Als het zover is kijk je wel anders tegen de zaak aan als je in een ver verleden boven je stand hebt geleefd. En dat betekent lenen "in de regel" voor mij....meer doen dan je je financieel kan verloorloven. Ik heb mensen op mijn werk echt kapot zien gaan....flink lenen, ziek worden...lang leve de Wet WIA en een heel gezin financieel naar de klote...maar papa reed wel in een dikke auto hoor....
iedereen maakt zijn eigen keuzes.....wij hebben nu 11 jaar lang 2 full time inkomens gehag...en best stevige inkomens ook. Zonder op te scheppen kunnen wij zo naar de BMW garage en daar een niewe 335i bestellen.....koop ik er gelijk een Mini voor mijn vrouw bij...morgen betalen..geen probleem! Maar ik hou wel van een goede reserve op de bank. De eerste kleine komt eraan...we gaan minder werken, maar willen wel lekker blijven leven. Dus als ik bijde AH loop koop ik gvd de Excellent varkenshaas en een Chianti classico erbij wanneer ik daar zin in heb.
Doe vooral wat jezelf wilt....geniet van het leven elke dag, maar denk wel een beetje verder dan je neus lang is. Schulden hebben is echt een van de meest belastende zaken die er is....ik teken elke week wel een keer voor loonbeslag van iemand....zo triest om te zien. Materiele spullen maken het verschil gewoon niet....
Amen....

Ik ken ook het voorbeeld van mijn eigen ouders...gelukkig gezond, maar wel altijd keihard moeten werken om 3 kineren te laten studeren, op vakantie te kunnen etc. etc. Als het zover is kijk je wel anders tegen de zaak aan als je in een ver verleden boven je stand hebt geleefd. En dat betekent lenen "in de regel" voor mij....meer doen dan je je financieel kan verloorloven. Ik heb mensen op mijn werk echt kapot zien gaan....flink lenen, ziek worden...lang leve de Wet WIA en een heel gezin financieel naar de klote...maar papa reed wel in een dikke auto hoor....

iedereen maakt zijn eigen keuzes.....wij hebben nu 11 jaar lang 2 full time inkomens gehag...en best stevige inkomens ook. Zonder op te scheppen kunnen wij zo naar de BMW garage en daar een niewe 335i bestellen.....koop ik er gelijk een Mini voor mijn vrouw bij...morgen betalen..geen probleem! Maar ik hou wel van een goede reserve op de bank. De eerste kleine komt eraan...we gaan minder werken, maar willen wel lekker blijven leven. Dus als ik bijde AH loop koop ik gvd de Excellent varkenshaas en een Chianti classico erbij wanneer ik daar zin in heb.
Doe vooral wat jezelf wilt....geniet van het leven elke dag, maar denk wel een beetje verder dan je neus lang is. Schulden hebben is echt een van de meest belastende zaken die er is....ik teken elke week wel een keer voor loonbeslag van iemand....zo triest om te zien. Materiele spullen maken het verschil gewoon niet....
Amen....
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Topic neemt zo wel een andere wending
Maar inderdaad. Ik denk ook dat dat soort spotjes van Frisia, Postkrediet, lenen.nl en meer van die boevenclubs van Scheringa snel verboden zouden moeten worden. Ik ben heel erg voorstander van eigen gezond verstand en eigen verantwoordelijkheden maar half sociaal zwakker Nederland trapt in dat soort prachtige TV-spotjes van leningen van 25K zodat je nu eindelijk die nog iets mooiere keuken, flatscreen of boot kunt kopen. Dat soort mensen zouden tegen zichzelf moeten worden beschermd. Het mag IMO niet zo makkelijk zijn om geld te lenen, zeker niet 'met 1 telefoontje' naar één of ander gratis 0800 nummer.
We doen er zelf even hard aan mee maar dat eeuwige (bijna Amerikaans aandoenende) materialisme is wel eens triest. Ik zit ook regelmatig te denken dat ik best een groter huis zou willen (woon nu in een klein koop-appartement), een duurdere auto (rij nu in een 12 jaar oude Golf) en wat vaker op vakantie zou willen. Maar je moet ook eens zien wat je wel hebt: ik ben gezond, heb een eigen woning, een superleuke vriendin, een eigen auto en een startend maar goedlopend eigen bedrijf. Eigenlijk ben ik dik en dik tevreden.
Maar ja: een mens wil blijkbaar altijd meer, meer en meer. Vandaar dat er ook steeds een dikkere auto moet komen, zelfs al moet dat met een forse lening...
Zo... om nog ff verder offtopic te gaan.

Maar inderdaad. Ik denk ook dat dat soort spotjes van Frisia, Postkrediet, lenen.nl en meer van die boevenclubs van Scheringa snel verboden zouden moeten worden. Ik ben heel erg voorstander van eigen gezond verstand en eigen verantwoordelijkheden maar half sociaal zwakker Nederland trapt in dat soort prachtige TV-spotjes van leningen van 25K zodat je nu eindelijk die nog iets mooiere keuken, flatscreen of boot kunt kopen. Dat soort mensen zouden tegen zichzelf moeten worden beschermd. Het mag IMO niet zo makkelijk zijn om geld te lenen, zeker niet 'met 1 telefoontje' naar één of ander gratis 0800 nummer.
We doen er zelf even hard aan mee maar dat eeuwige (bijna Amerikaans aandoenende) materialisme is wel eens triest. Ik zit ook regelmatig te denken dat ik best een groter huis zou willen (woon nu in een klein koop-appartement), een duurdere auto (rij nu in een 12 jaar oude Golf) en wat vaker op vakantie zou willen. Maar je moet ook eens zien wat je wel hebt: ik ben gezond, heb een eigen woning, een superleuke vriendin, een eigen auto en een startend maar goedlopend eigen bedrijf. Eigenlijk ben ik dik en dik tevreden.

Zo... om nog ff verder offtopic te gaan.

- Michel P
@Wouter81,
De overheid heeft vele tientalle jaren alles voor de burger beslist en al zijn veranwoording afgenomen. Door het pamperen denkt een burger amper na en koopt impusief onder het mom, heb ik recht op, de bank zegt dat het kan, je leeft maar een keer. Ik zou meer fan zijn vanhet harde model, en de Gemeentelijk Kredietbanken e.d. afschaffen, die altijd weer een vangnetje vormen voor de slappe onverantwoorde burger, die er na een stomiteit weer makkelijk vanaf komt over de rug van de schuldeiser of leverancier. Door hard op de bek te gaan werken foute keuzes in het leven als echte leermomentjes. Iedere Jan boeren Löl kan toch nagaan dat als hij nu elke maand rood staat, de lasten van een krediet van 25K daar niet bovenop passen.... om tijdelijk een euforie moment te hebben van een mooiere auto dan de buurman en een dikke plasma aan de muur
Dat Scheringa een witte boorden crimineel is, ben ik met je eens, maar de overheid creeert de domme en naieve burger die daar intrapt.
Zie de aandelenlease stumpers welke dachten een winnend staatslot te scoren, en weer middels de Duisenberg regeling deels worden gecompenseert. Kijk, mij is geleerd, als het te mooi is om waar te zijn, dan klopt er vaak iets niet......
Michel
De overheid heeft vele tientalle jaren alles voor de burger beslist en al zijn veranwoording afgenomen. Door het pamperen denkt een burger amper na en koopt impusief onder het mom, heb ik recht op, de bank zegt dat het kan, je leeft maar een keer. Ik zou meer fan zijn vanhet harde model, en de Gemeentelijk Kredietbanken e.d. afschaffen, die altijd weer een vangnetje vormen voor de slappe onverantwoorde burger, die er na een stomiteit weer makkelijk vanaf komt over de rug van de schuldeiser of leverancier. Door hard op de bek te gaan werken foute keuzes in het leven als echte leermomentjes. Iedere Jan boeren Löl kan toch nagaan dat als hij nu elke maand rood staat, de lasten van een krediet van 25K daar niet bovenop passen.... om tijdelijk een euforie moment te hebben van een mooiere auto dan de buurman en een dikke plasma aan de muur

Dat Scheringa een witte boorden crimineel is, ben ik met je eens, maar de overheid creeert de domme en naieve burger die daar intrapt.
Zie de aandelenlease stumpers welke dachten een winnend staatslot te scoren, en weer middels de Duisenberg regeling deels worden gecompenseert. Kijk, mij is geleerd, als het te mooi is om waar te zijn, dan klopt er vaak iets niet......
Michel
- Damir Vukovic
Ok, dus het Michel model gaat in werking. Alle vangnetten weg en dan... Iedereen hier deed het altijd al aardig, dus wij kunnen een iets dikkere BMW gaan rijden (schijnt het doel in je leven te moeten zijn) door de belastingverlaging. Een heeeel groot deel van NL blijft echter net zo stupide als altijd en weet zichzelf binnen no-time ten gronde te richten. Leermomentje zegt Michel, maar dat zal in veel gevallen een "einde momentje" blijken te zijn. In ieder geval het einde van een uitzicht op ooit nog een keer die dikke bmw. Eigen schuld..helemaal mee eens, doe dom en betaal de prijs.
Tot zoverre ben ik zo rechts als de pest. Probleem zit hem in de nieuwe situatie. Ik geloof nooit dat het stupide deel van de bevolking zal zeggen: Ok leermomentje, de rest van me leven schik ik me bij mijn beperkte capaciteiten. Als ze het nooit meer normaal kunnen verdienen/lenen whatever, dan gaat een deel het wel anderzijds halen
Hoe ga je je eigendommen verdedigen? Strengere straffen? Wapens weer privaat toestaan? Meer politie op straat? Gated communities? Als dat het soort samenleving is waarin je wilt wonen prima. Ik gooi liever zo nu en dan wat geld richting de stupide mensen, zodat ze min of meer rustig blijven en met hun takkepoten van mijn spullen afblijven (grootste deel van de tijd). Is dat linkse politiek?
Ben er nog niet tussenuit waar de balans moet liggen...best lastig nog.
Tot zoverre ben ik zo rechts als de pest. Probleem zit hem in de nieuwe situatie. Ik geloof nooit dat het stupide deel van de bevolking zal zeggen: Ok leermomentje, de rest van me leven schik ik me bij mijn beperkte capaciteiten. Als ze het nooit meer normaal kunnen verdienen/lenen whatever, dan gaat een deel het wel anderzijds halen
Hoe ga je je eigendommen verdedigen? Strengere straffen? Wapens weer privaat toestaan? Meer politie op straat? Gated communities? Als dat het soort samenleving is waarin je wilt wonen prima. Ik gooi liever zo nu en dan wat geld richting de stupide mensen, zodat ze min of meer rustig blijven en met hun takkepoten van mijn spullen afblijven (grootste deel van de tijd). Is dat linkse politiek?
Ben er nog niet tussenuit waar de balans moet liggen...best lastig nog.
- Peter Tunissen
Onverkoopbaar is het niet, het schrijft wel vies hard af.
Als je dat niet wil, is het dus wel onverkoopbaar.
Op auto's die na oktober voor het eerst op Nederlands kenteken gezet zijn kun je BPM terugvorderen, dat gaat wel een groot verschil maken denk ik.
Als jij (Rico) je M3 bijv. op mobile zou zetten en de BPM die er nu nog op zou zitten bij import (ik gok ongeveer 15-20.000 euro) van je Nederlandse vraagprijs afgetrokken, ben je hem zo kwijt.
Veel grotere markt daar en met de lagere catalogusprijzen op nieuwe auto's in Nederland kun je zo nog wel eens een voordeeltje hebben. Mag ook wel eens.
Als je dat niet wil, is het dus wel onverkoopbaar.
Op auto's die na oktober voor het eerst op Nederlands kenteken gezet zijn kun je BPM terugvorderen, dat gaat wel een groot verschil maken denk ik.
Als jij (Rico) je M3 bijv. op mobile zou zetten en de BPM die er nu nog op zou zitten bij import (ik gok ongeveer 15-20.000 euro) van je Nederlandse vraagprijs afgetrokken, ben je hem zo kwijt.
Veel grotere markt daar en met de lagere catalogusprijzen op nieuwe auto's in Nederland kun je zo nog wel eens een voordeeltje hebben. Mag ook wel eens.

- Michel P
@Damir Vukovic,
Ik januari van dit jaar las ik in de weekend deel van het NRC een fantastisch artikel die Nederland ten top beschrijft .
Na ff zoeken, nog even gevonden:
Ik januari van dit jaar las ik in de weekend deel van het NRC een fantastisch artikel die Nederland ten top beschrijft .
Na ff zoeken, nog even gevonden:
Hervorm zieligheidsindustrie
Hugo van Engelsdorp Gastelaars
Armoede
Het jaar 2006 was pas een dag oud toen de Amsterdamse burgemeester JobCohen zijn eerste leugens vertelde. Dat is een slecht begin voor een staddie er toch al slecht voor staat. De leugens die hij in zijnnieuwjaarstoespraak en in deze krant vertelde getuigen van geestelijkearmoede die voor Amsterdam een groter gevaar vormt dan de financiëlearmoede waar hij over sprak.
Dat hij armoede als thema aansneed was zeer terecht. Maar over dewaarheid over armoede wordt weinig gehoord, omdat in de stad eenuitgebreide overheidsindustrie de dienst uitmaakt, waarvoor elk sociaalprobleem een markt vormt om in te springen.
Job Cohen beloofde die markt in zijn speech maar liefst 14 miljoen euro,waarmee hij ongetwijfeld zijn PvdA bij de gemeenteraadsverkiezingen inmaart nog steviger in het zadel zal helpen. De stad is er echter niet meegeholpen, tenzij hij dat geld gebruikt om de zieligheidsindustrie tehervormen in plaats van te spekken.
Ik kan het weten, want ik werk in die zieligheidsindustrie en kom thuisbij de mensen die, in Cohens woorden, "door vele plagen tegelijk wordengetroffen". Daar beginnen de leugens, want hoewel deze mensen het zekerniet makkelijk hebben, zij worden niet erger door plagen getroffen danandere mensen. Ze gaan er wèl anders mee om, namelijk door hun kop in hetzand, de drugs of de drank te steken tot de zieligheidswerkers de problemenvoor hen gaan oplossen. Ook het passief taalgebruik van de burgemeester iseen onwaarheid, die pijnlijk goed past in de slachtofferretoriek waar dezieligheidsindustrie zo wel bij vaart. De meeste plagen roepen mensen overzichzelf af, door het geld dat binnenkomt uit te geven in de coffeeshop ofop krediet bij Wehkamp, in plaats van aan gezond eten of hun kinderen. Gektoch, dat zij deze voorzieningen feilloos weten te vinden, terwijl zijvolgens Cohen "slecht toegang hebben tot voorzieningen".
Dit soort harde woorden, zet onze sociaal-democratische burgemeester wegals "het evangelie van de eigen verantwoordelijkheid". Alweer eenonwaarheid. Ik begeleid mensen met zware psychiatrische problemen. Sommigenmaken met enige hulp het beste van hun bescheiden leven, terwijl de anderengierend uit de bocht vliegen en hun hele sociale omgeving meeslepen in hunval. Dat verschil zit niet in de ernst van de ziekte die hen is overkomen,maar in het gevoel voor verantwoordelijkheid dat zij al dan niet weten opte brengen.
Cohen heeft wel gelijk als hij zegt dat het zinloos is om de eigenverantwoordelijkheid het laatste woord te laten zijn. De overheid moet eenstevig vangnet bieden, niet omdat er "daders' zijn waartegen "slachtoffers'beschermd moeten worden, maar omdat de sociale ellende uiteindelijkiedereen treft in deze stad.
De extra 14 miljoen euro die Cohen hiervoor over heeft, moet hij nietsteken in nog meer clubjes van slachtoffers die gehoord willen worden. Ookniet in zieligheidswerkers die deze slachtoffers beroepshalve inbescherming nemen en de ellende afwentelen op de omgeving.
Hij moet het geld gebruiken om de armen in hun bestaan te helpen, maarzonder énige vrijblijvendheid. Het moet onmogelijk gemaakt worden, dathele uitkeringen opgaan aan drugs of nodeloze bestedingen. Behalve hetafschaffen van een liberaal drugsbeleid, betekent dat ook een sterkeinperking van de o zo heilige privacy van mensen die zichzelf in problemenbrengen. Alleen met het delen van informatie kan voorkomen worden datmensen zich steeds op andere plekken in financiële problemen storten. Waarhet notoire overlastveroorzakers betreft, moet de woonomgeving tegen henworden beschermd. Zij hebben recht op een huis, maar niet op eenstoelendans langs medisch geïndiceerde benedenwoningen midden in de stad,waar zij steeds opnieuw de buren wegjagen. En er moet veel geld wordengestoken in werkverschaffing. Zonder morren, zonder idealen van doorstroomnaar ongesubsidieerd werk. Maar ook zonder vrijblijvendheid. Inpakken,schroefjes draaien, vegen en koffie inschenken - de arme Amsterdammer kanzich niet de luxe veroorloven om zich ergens "te goed' voor te voelen.Geestelijke armoede is je miskend en misdeeld voelen, zuigend aan eenjoint. Díe armoede moet Job Cohen het hardst bestrijden.
Info: Hugo van Engelsdorp Gastelaars is psychiatrisch hulpverlener inAmsterdam.
Trefwoord: Geestelijke gezondheidszorg
Geografie: Amsterdam
Persoon: Hugo van Engelsdorp Gastelaars
- Dutch
Nu dit draadje toch helemaal loos gaat, kan ik nog wel een smakelijke offtopic-rant toevoegen.Damir Vukovic schreef:Tot zoverre ben ik zo rechts als de pest. Probleem zit hem in de nieuwe situatie. Ik geloof nooit dat het stupide deel van de bevolking zal zeggen: Ok leermomentje, de rest van me leven schik ik me bij mijn beperkte capaciteiten. Als ze het nooit meer normaal kunnen verdienen/lenen whatever, dan gaat een deel het wel anderzijds halen

Want ik moet toegeven dat ik deels om elitaire redenen linksigheid kan worden verweten (om hier een aloude discussie met Michel weer op te pakken

Er is nu eenmaal een grote groep mensen die niet voor zichzelf kan zorgen, zelfs al worden ze ertoe verplicht. Die groep wordt ook alleen maar groter: de kloof tussen alsmaar stijgende opleidingseisen (die een salaris rechtvaardigen dat past bij ons welvaartsniveau) en de helaas gelijkblijvende domheid van de Nederlandse bevolking zorgt ervoor dat er steeds meer mensen buiten de boot vallen. Je moet toch iets met die mensen, want als je het allemaal aan hen overlaat, ga je vroeg of laat last van ze krijgen... Dat ze daarbij hulp krijgen aangeboden, vind ik dus niets minder dan vanzelfsprekend, zolang de situatie is zoals die nu is.
Maar goed, laat ik er dan toch een rechtse (?) uitweg uit deze misère tegenaan gooien: gooi het gelijkheidsbeginsel in het onderwijs overboord en zoek al heel vroeg uit waar kinderen het beste in zijn. Ga een jongen die niet kan nadenken of stilzitten, niet uit alle macht theorie in z'n kop proppen - logisch dat-ie uitvalt, een minderwaardigheidscomplex krijgt, aan de drugs gaat en ons geld gaat kosten (beetje sterk gesteld kwaad-tot-ergerverhaal, maar goed, you get the picture). Maar leer 'm hoe-ie een hamer moet vasthouden en vertel 'm hoe belangrijk dat is. Dan hebben we misschien eindelijk genoeg mensen voor het werk dat intellectuelen niet willen opknappen maar waar goud geld in te verdienen is (een beetje loodgieter verdient meer dan ik, maar er is schreeuwend tekort aan).
En dan kunnen de intellectuelen, ongehinderd door klasgenoten die het maar niet willen snappen, wat sneller doorleren dan hun jaargenoten in omliggende landen en zo van Nederland echt een kennisland maken.
Nu mevrouw Dutch en ik met de poten al een paar jaar midden in het onderwijs staan, zien we dat dát vooral mis is met het Nederlandse onderwijs, met allerlei nare gevolgen van dien voor de rest van de maatschappij. Kortom, it's the education, stupid. Maar goed, je kunt 'education' ook als opvoeding lezen, want zolang leidinggeven en beleid maken nog altijd in hoger aanzien staan dan ergens goed in zijn of iets kunnen maken, blijven veel mensen hun kinderen naar de verkeerde scholen sturen.
Benieuwd wat Nandor daar als praktijkman van vindt.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Dat hele "middenschool" idee en helaas ook uitvoering, al is het in verzwakte vorm, is absoluut dodelijk voor Nederland. Net als de mentaliteit overigens, wie z`n kop boven het maaiveld uitsteekt, op welk vlak dan ook, wordt genadeloos afgemaakt. Of dat nu om auto`s gaat of om een leerling die het beter doet dan de rest.........................neh, doe maar gewoon, das gek genoeg hierzo.....................................en zo houden we de midden maatschappij mooi in stand...............................helaas 
Een land dat nergens in excelleert, ( das een vies woord hier) en alleen maar "goed" (das niet bepaald een compliment) is in het maken van stinkende compromissen, die vervolgens niet blijken te werken, om dan weer met nieuwe compromissen dienen te worden opgelost.
Zo, dat is er ook weer uit...........................................

Een land dat nergens in excelleert, ( das een vies woord hier) en alleen maar "goed" (das niet bepaald een compliment) is in het maken van stinkende compromissen, die vervolgens niet blijken te werken, om dan weer met nieuwe compromissen dienen te worden opgelost.
Zo, dat is er ook weer uit...........................................
Laatst gewijzigd door romo op 27 dec 2006, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
- RVV
Ik vind sommigen wel erg kort door de bocht redeneren, schaf leningen af en de domheads blijven op het financieel rechte pad. yeah right, schiet ze dan gewoon af weet je het zeker.
En dan ? dikke knauw voor de economie ? We geven scheringa en consorten wel de schuld, maar indirekt word iedereen beter van leningen.
Want leningen betekent ook consumeren en consumeren betekend meer belasting inkomsten en meer werkgelegeheid. want die plasma TV's moeten wel gemaakt worden, verkocht worden etc. Kortom meer mensen die werken is minder werkelozen. Is meer self support dus minder overheids afdracht.
95% van de lenende Nederlanders komt helemaal niet in de problemen van dikke financieringen. Die kunnen prima elke maand een paar honderd euro rente en aflossing betalen. Die 5% die wel in de problemen komt word gewoon opgebracht door de overige 95% mensen. Is toch ook mooi solidariteit toch
Ik heb als ondernemer liever dat er veel geleend word. Calvinsime is zo grootmoeders tijd
En wouter nu ben je startent maar straks als het goed gaat na een een poos en je leuk geld overhoud, ga ook jij voor de bijl hoor
niet zozeer wat betreft lenen, maar wel wat betreft consumeren.
En dan ? dikke knauw voor de economie ? We geven scheringa en consorten wel de schuld, maar indirekt word iedereen beter van leningen.
Want leningen betekent ook consumeren en consumeren betekend meer belasting inkomsten en meer werkgelegeheid. want die plasma TV's moeten wel gemaakt worden, verkocht worden etc. Kortom meer mensen die werken is minder werkelozen. Is meer self support dus minder overheids afdracht.
95% van de lenende Nederlanders komt helemaal niet in de problemen van dikke financieringen. Die kunnen prima elke maand een paar honderd euro rente en aflossing betalen. Die 5% die wel in de problemen komt word gewoon opgebracht door de overige 95% mensen. Is toch ook mooi solidariteit toch

Ik heb als ondernemer liever dat er veel geleend word. Calvinsime is zo grootmoeders tijd

En wouter nu ben je startent maar straks als het goed gaat na een een poos en je leuk geld overhoud, ga ook jij voor de bijl hoor

-
Als lenen in nederland afgeschaft zou worden kan meer dan 50 % van de middenstanders hun zaak wel sluiten dus wees blij met mannen als scheringa en consorten zo blijft de economie draaiend!!
Waarom is een hypotheek wel goed en 'lenen' voor o.a een auto fout?? omdat je afschrijft???
Aan een eigen woonhuis heb je ook extra kosten!!!
Natuurlijk is het zo dat onroerend goed waardevast is maar de nederlandse mentaliteit is dat men NU wil genieten en niet over 10/20 jaar.
Sorry voor dit 'linkse'geluid maar ik vind het hypocriet om het lenen af te branden terwijl heel veel nederlanders het wel doen en bijna niemand(zie rico) er door in de problemen komt.
Waarom is een hypotheek wel goed en 'lenen' voor o.a een auto fout?? omdat je afschrijft???
Natuurlijk is het zo dat onroerend goed waardevast is maar de nederlandse mentaliteit is dat men NU wil genieten en niet over 10/20 jaar.
Sorry voor dit 'linkse'geluid maar ik vind het hypocriet om het lenen af te branden terwijl heel veel nederlanders het wel doen en bijna niemand(zie rico) er door in de problemen komt.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Zo links vind ik dat niet, want in 't algemeen denk ik er ook zo over. En ja, er lopen hier in NL en op deze aardkloot een hoop figuren rond die niet 'voor zichzelf kunnen zorgen', dat weet ik ook(aangaande zich kapotlenen etc), maar dan kun je aan de gang blijven. Dutch heeft ook een reactie waar ik me ook wel in kan vinden betreffende als men weet wat een jonge vent(niet) kan, laat 'm dan ambachtsman worden ipv geforceerd gaan studeren. Mee eens. ff theoretisch dan he.leonard schreef:Als lenen in nederland afgeschaft zou worden kan meer dan 50 % van de middenstanders hun zaak wel sluiten dus wees blij met mannen als scheringa en consorten zo blijft de economie draaiend!!
En wat Rico zegt ook, natuurlijk.
De overwaarde van 'onze huizen' in het algemeen is ook papier en 'n wassen neus als je 't goed bekijk...de markt/vraag/aanbod.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally