M3 CSL vs Exige S

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Downforce Dennis

M3 CSL vs Exige S

Bericht door Downforce Dennis » 26 dec 2006, 21:25

waarde heren, :lol:

Met de komst van een bedrijfshok van mijn nieuwe werkgever(Toyota) en een merkbare vergroting van het persoonlijk budget ben ik aan het overwegen om de M3 sedan te vervangen. De M3 is een prachtauto, maar niet echt hardcore en dat mis ik soms wel. Ik heb al heel wat auto's overwogen maar dit zijn eigenlijk mijn 2 favoriete opvolgers. De CSL of de Exige...

Nu heb ik mijn bedenkingen bij de betrouwbaarheid van de Lotus, en de onderhoudskosten van de CSL. Ik veronderstel dat een setje remblokjes van de CSL nog een stukje duurder zijn dan van de gewone M3... Als iemand praktijkervaring heeft hoor ik het graag :)
Als iemand nog andere serieuze alternatieven weet hoor ik het ook graag. Enigste vereiste is dat je er niet leegloopt op onderhoudskosten en dat het boeltje ook heel blijft...

roept u maar...

Tom

Bericht door Tom » 26 dec 2006, 21:33

Gaaf man!!!
Beide auto's zijn super! Moeilijke (maar o zo leuke) keuze dus! Anyway, je zou de eerste zijn op DF met één van deze auto's. Kan je verder niet echt helpen trouwens... maar misschien kan Andre informeren bij de beier wat zo'n beetje de onderhoudskosten zijn?

*plaatst zichzelf bovenaan de lijst om eens mee te rijden op de volgende meeting* :roll:

mrbbs

Bericht door mrbbs » 26 dec 2006, 21:47

Dennis,

Mocht je een betrouwbare wagen willen die nooit kapot gaat, neem U een EVO, kan je alles mee doen en weet je zeker dat het boeltje ook heel blijft.
Heb nu 5 jaar EVO gereden en nooit geen sleutel op gezet.

Aangezien je ook de Exige overweegt denk ik niet dat je loopt te morren over prestige of klasse, vandaar dat de EVO in mijn ogen een serieus alternatief mag wezen.

Er staat trouwens hier een mooi exemplaar te koop: ;)

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=2863

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 26 dec 2006, 22:06

Dank voor de input,

maar een Evo zie ik niet direct als opvolger. Ik ben een eeuwige RWD fetishist en dan zou ik beter mijn huidige M3 houden. Even betrouwbaar en zelfs iets sneller...

Het is idd een luxeprobleem, maar dromen zijn er om waar te maken :wink:

Maik

Bericht door Maik » 26 dec 2006, 22:44

Gave keuze! En er zijn vast ook nog wel andere hardcore auto's te verzinnen, alhoewel.... ik denk dan alleen nog maar een GT3? Tweedehandsje moet dan toch ook wel te doen zijn? :wink:

Heb je zelf al (proef)gereden in beide auto's?
De keuze tussen de de CSL en de Exige (neem wel de S!) is best lastig, of misschien ook helemaal niet. Ik denk dat een proefrit je wel snel duidelijk zal maken welke auto de grootste smile op je gezicht zet.
Bedenk ook nog wel even dat de Exige in een handomdraai om te toveren is tot een targa :wink:

Maik

Bericht door Maik » 26 dec 2006, 22:47

Ohja, even een belangrijk vraagje: hoeveel km ga je ermee per jaar rijden en hoeveel km's daarvan zijn op het circuit/volle pollen? Dit ivm de betrouwbaarheid van de Exige :wink:
Ga je trouwens nieuw kopen?
Er staat nog ergens een hele mooie blauwe Exige tweedehands te koop met heel weinig km's, hier dus:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 97&start=0

Michel P

Bericht door Michel P » 26 dec 2006, 22:57

Als het je enigste auto dient te worden CSL als 2e auto Exige.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 26 dec 2006, 22:59

Gewoon niet remmen ;-) op DF heeft Bossie een CSL. Dus echt exclusief ben je met de lotus. tenminste voor een week, want daarna deelt iedereen mee met de onderdelen die er af flikkeren. CSL altijd. en je moet de kosten wel kunnen opbrengen. maar in de basis blijft het een drietje. En niet afschrikwekkend zoals een vette Porker.

Marc R

Bericht door Marc R » 26 dec 2006, 23:09

Dan zeker de CSL.

Gewoon omdat ie -tig keer mooier is dan de lotus

HSR

Bericht door HSR » 26 dec 2006, 23:34

en een Porsche 996 GT3 (RS)?

Kan dan toch bij dhr. Vlasblom in onderhoud? Zou de exorbitante dealer uurloon toch enigszins moeten drukken? :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 dec 2006, 23:42

Ik vind 't een vergelijking van niks. Je gaat Carmen Electra toch ook niet met Nellie Cooman vergelijken? :P

CSL anytime.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 27 dec 2006, 01:08

Inderdaad, 2 redelijk verschillende auto's, maar de CSL zou het zeker worden, denk niet dat die Lotus, ondanks dat dat een vet bakkie is, in de schaduw van een CSL kan staan.

Andre

Bericht door Andre » 27 dec 2006, 01:18

voor rond de 65k kan je van bos overkopen die wil hem geloof ik in 2007 kwijt. Is een van de goedkoopste van nederland.

Onderhouds kosten is niet erger dan een gewone m3.

Stevenflappy

Bericht door Stevenflappy » 27 dec 2006, 02:46

Met het gemiddelde volk wat in de grote steden in een BMW 3 serie rijd, Exige altijd!! Hoe zonde ik het ook vind van de CSL, maar het imago probleem van BMW vind ik te groot, koop dan een mooie S4 of RS4....

RVV

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 08:38

Dennis is Belg dus die zal wel geen NL CSL kopen.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 27 dec 2006, 09:03

Ik denk persoonlijk dat je een CSL wel degelijk met de Exige kunt vergelijken. Het zijn beide hardcore circuitmonsters. Zoals ik al aangaf wordt dit een 2de (weekend) auto. Dus enkel funkilometers. Functionaliteit interesseert me dus geen bal.
Andre's post kan natuurlijk wel doorslaggevend zijn, als het onderhoud van een CSL niet zo gek veel duurder is dan het onderhoud van een gewone M3 zet dit wel tot nadenken natuurlijk.
Importeren ga ik de auto zoiezo, in België een dergelijke machine zoeken is als een Turk tegenkomen in de kerk op zondag...
Ik ga morgen even langs een lotus dealer hier in Brussel om een gedetailleerde beschrijving van de verwachtte onderhoudskosten onder de loep te kunnen nemen.
Voorlopig heb ik deze 2 wagens op het oog:

CSL:
http://www.mobile.de/SIDsPmDGt31FOIwrOt ... 1237350677&

Exige S 240R
http://www.mobile.de/SIDhd89cRUltDppyfh ... 1236282000&

De GT3 is ook een erg interessante optie... nog niet zo over nagedacht :roll:

Michel P

Bericht door Michel P » 27 dec 2006, 09:33

Stevenflappy schreef:Met het gemiddelde volk wat in de grote steden in een BMW 3 serie rijd, Exige altijd!! Hoe zonde ik het ook vind van de CSL, maar het imago probleem van BMW vind ik te groot, koop dan een mooie S4 of RS4....
Je koopt toch geen auto om het imago! Iets waar de Speedster ook enorm veel problemen mee heeft gehad. Nu deze auto uit productie is word deze gewaardeerd.

De markteting afdelingen zijn natuurlijk alleen maar met imago bezig. Dat bepaalde merken in de tweede hands markt een negatief imago hebben is meer dan duidelijk. Ook dat BMW er daar een van is. Ik zou mij daar bij een auto als de CSL als laatste druk om maken. Dit is DE M3 uit die periode, en waarschijnlijk het exemplaar die de Sjonnie/Achmed status niet 1 2 3 zal bereiken.

Verder moet je natuurlijk schijt hebben aan dat soort zaken, je koopt de auto voor je zelf.................toch :-)

Michel

leonard

Bericht door leonard » 27 dec 2006, 09:33

Altijd de CSL nemen.Dat is een veel bruikbaarder auto.

De auto die je op het oog hebt vind ik top!! Prachtige kleur!! :lol:

Daniel

Bericht door Daniel » 27 dec 2006, 09:51

RVV

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 10:43

Grappig Dennis geeft duidelijk aan dat het een Exige of CSL moet worden en iedereen komt met een Porker aan :wink:

Niet verkeerd hoor want mischien is een Porker het wel voor Dennis.

Een CSL kun je blind kopen. Een Exige en ook een Porsche moet je eerst in rijden, kijken wat je er van vind.

Elders in een draadje las ik over een motorrevisie bij lotus na 30K ofzo Fabian weet er wel meer van. Kijk dat is natuurlijk niks.

Die CSL is een mooi ding zo te zien, wat komt daar eigenlijk aan BPM bij voor de NL'ers ?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 dec 2006, 10:50

Nou imago ammehoela, als ik een Speedster had in mijn woonplaats of een Elise Exige, hoor ik de lui meer praten dan met een M3(CSL)

En ik wil een wagen waar:
a-het dak er niet vanaf waait
b-boven de 160 ook nog voldoende power in zit
c-ik geen headset nodig heb als ik met dat ding naar de Nordschleife rijd

:P

RVV

Bericht door RVV » 27 dec 2006, 10:55

Stevenflappy schreef:Met het gemiddelde volk wat in de grote steden in een BMW 3 serie rijd, Exige altijd!! Hoe zonde ik het ook vind van de CSL, maar het imago probleem van BMW vind ik te groot, koop dan een mooie S4 of RS4....
Imago verhaal moet je denk ik laten rusten, vooral omdat ik me afvraag of het imago van een Lotus nog niet veel beroerder is dan van een CSL. Zo'n Exige ziet er echt geweldadig uit, vol met oorlogsveren en schreeuwt naar de omgeving rot op ik kom er aan. Vinden mensen/weggebruikers minder leuk en je hebt alleen maar last van ze.

Een S4 lijk me absoluut geen alternatief voor een CSL en een RS4 ook niet. Tenminste niet in de context voor het gebruik door Dennis.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 27 dec 2006, 11:26

kijk, Rico die snapt het :wink:

Imago interesseert me echt geen moer...
Als Lada morgen met een 111L rs GT88 met rwd, 45% sper en atmo 350pk op 1200kg op de markt komt sta ik vandaag nog bij de Lada dealer.

De GT3 is een optie, maar de Porsche dealers hier in België hebben geen personeel wat bekwaam genoeg is om aan dergelijk materieel te werken. Dat probleem had ik eerst met mijn BMW's ook, maar ik heb nu een dealer gevonden die zelf meeraced in de Belcar met een GTR en zijn eigen mechaniciens vormen de pitcrew... Kijk, zoiets moet ik hebben. Ik doe alles zelf aan mijn wagens maar ik ga altijd eerst bij de dealer langs voor de nodige inlichtingen en nuttige feedback. Het gaat me niet om de prijs, ik wil gewoon bijleren en kunnen vertrouwen op theoretische en als het echt niet lukt praktische hulp van mijn dealer. En deze begrijpt het, daarom dat de CSL momenteel ook mijn voorkeur geniet.
Omtrend de lotus zit het ook vrij goed, het zijn Toyotablokken dus via mijn werk heb ik ook mecaniciens getroffen die mijn mening en visie delen.

Mijn nonkel heeft een '03 Porker Carrera 4 met 9k km op de klok. Die wagen heeft al meer op de depanneur gestaan dan op de weg, en het mooiste van alles is dat de dealer zegt dat je met dergelijke exoten dit kunt verwachten...
Komaan seg... Die mentaliteit weerhoudt me een beetje om voor een Porsche te gaan, al heb ik enorme waardering voor het werk en hun way of thinking...

Hielke

Bericht door Hielke » 27 dec 2006, 13:12

Dennis,

je beschrijft de te verwachten onderhoudsperikelen van de auto's alsof het om nieuwe uitvoeringen van de Space Shuttle gaat. Onzin natuurlijk. Het is allemaal normale techniek die om de 10 a 20k een nieuwe plas olie en wat filters vraagt. Om de 40 tot 80k gooi je er nieuwe bougies en evt. een distributieriem om. Rij je als een mongool dan moet je geregeld remblokken, schijven en banden vervangen. Rij je als een poetser dan slijten deze onderdelen net zo snel als iedere andere auto. Die "iedere andere auto" slijt trouwens net zo hard onderdelen als je er raar mee gaat doen.

Exige is ivm de M3 een extreme auto. Totaal onvergelijkbaar. Thrill factor 10 tov de factor 3 van M3. Daartussenin zit de superieure allround entertainer, de Porsche. Maar met de huidige M3 trend op DF zie ik dat niet snel gebeuren :lol: Of zit ik ernaast? Je had dit topic immers ook in Engelse drop of Auto's Algemeen kunnen plaatsen :wink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 dec 2006, 13:34

Dennis, de Exige natuurlijk! Stomme vraag. :wink:

Ten eerste gefeliciteerd met je nieuwe baan, I told you so! :lol:

Heb de Exige S hier als bureaublad ingesteld op kantoor in een programma dat ik gebruik (en altijd aanstaat). Thuis op mijn pc staat 'ie ook. Zo'n apparaat is gewoon 100 keer gaver dan welke BMW ook.

Jij bent volgens mij wel een echte BMW fan, maar nog meer een rijfan. Dat Lotus een auto neerzet met voor jou 'bekende' Toyotatechniek is mooi meegenomen. De auto heeft op hoge snelheden niet veel te vertellen ten opzichte van andere exoten, maar vanaf lage snelheid tot pak hem beet iets boven de 200 km/u is hij heer en meester als het gaat om maximale rijfun. Op Engelse fora kun je veel over de Exiges te weten komen, de meesten rijden ook veel trackdays. Dus die dingen worden daar op en top getest en zo weet je snel wat de zwakke punten zijn. Voor CSL's zit je hier misschien goed, al vind ik de berichten altijd vrij eenzijdig 8) har har

De Porsche GT3 vind ik fantastisch, rijdt ook erg gaaf. Maar het biedt niet dat hardcore gevoel van een Exige. Als je hardcore wilt zit je bij alledrie de auto's wel goed, maar imho bij de Exige het meest, de Porker vlak erna en daarachter hangt al driftend een CSL.

Ik zou voor de Exige gaan als ik jou was.

Wat ga je nu precies doen? Nog wel testrijden toch?

Plaats reactie