Apart spul onverkoopbaar in NL?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Apart spul onverkoopbaar in NL?

Bericht door RVV » 26 dec 2006, 15:03

We vinden het allemaal prachtig, dikke modellen RS'en M's, GT3, OPC GT WRX STI EVO etc etc.

Maar volgens mij ligt de hele handel van deze modellen op zijn gat in Nederland. Mijn ex 130i staat al 8 maand te koop. Geen hond die hem wil. Dealer of particulier lijkt niks uit te maken. De M3 lijst van Jordy zit nauwelijks schot in en mensen die ene dikke speciale bak willen verkopen lijken hem maar niet kwijt te raken.

Is Nederland te klein ? Ondanks dat er 7 miljoen auto's rondrijden ?

Hoe denken jullie daarover ?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 dec 2006, 15:10

Ligt aan de nieuwaarde deels denk ik.

Als jij een nieuwe Evo koopt en die na een jaar weer weg doet dan wil je niet te veel afschrijven. Nu kom ik als koper, en wil je er niet veel voor betalen. Want anders kan ik net zo goed zelf naar de dealer lopen en een nieuwe halen.

Plus autorijden word erg duur tegenwoordig, dikke bakken ala M3's worden geasocieerd met veel benzineverbruik, hoge onderhoudskosten enz.

Ik ga er maar vanuit dat DF leden doorgaans een bovengemiddeld salaris hebben, want voor de flauwekul in E46 M3's enz rondrijden is voor iemand met modaal salaris en een gezin, hypotheek enz bijna onbetaalbaar.

Ik zat gisteren in de taxi naar huis, chauffeur was ook autoliefhebber. Hij kon er bijna niet bij dat ik in een E36 M3 3,2 rij, ook al zijn die dingen ondertussen al 10 jaar oud. Praatje gaat verder over de ring enz en dat ik daar ook wel eens gereden heb en toen viel zijn mond helemaal open. Waarom denk ik dan, gewoon heen rijden, kaartje kopen enz is allemaal niet zo moeilijk. Maar kom jij met je gezinnetje en hypotheek langs, en dan even 500-1000 euro stukslaan voor een weekendje ring is er dan gewoon niet bij.

Tom

Bericht door Tom » 26 dec 2006, 15:25

Om eerlijk te zijn vind ik de meeste Nederlanders ook best triest. Bijna allemaal dromen ze op jonge leeftijd van snelle auto's met posters aan de muur, praatjes op verjaardagen enzovoort. Na de studie gaan ze werken voor een baas en vervolgens al snel samenwonen (hypotheek), vervolgens begint het vrouwtje te zeuren over kinderen en daarna ben je fucked for life tot je veertigste. Die dromen veranderen al snel in afgunst tov andere die een duurdere auto rijden. Hoe vaak hoor je mensen met een leaseauto wel niet klagen dat een collega 100 euro meer leasebudget heeft, of de buurman een grotere familieauto. Ik vind het best triest allemaal. Dromen zijn er om waargemaakt te worden, en dat hoeft niet eens veel te kosten als je gewoon kijkt naar een wat oudere auto (met een 10 jaar oude Mazda MX5 kun je ook veel lol hebben, maar dat is dan weer niet praktisch genoeg of *insert smoes om em niet te hoeven kopen terwijl het eigenlijk niet van de vrouw mag*). Lekker generaliseren maar zo zit het wel vaak :lol:

Verder zijn auto's eigenlijk te duur (nieuwwaarde dankzij belachelijke BPM, benzine met teveel accijns, regelmatig wat CJIBelasting overmaken, banden, onderhoud). Maar o zo leuk ;)

HSR

Bericht door HSR » 26 dec 2006, 15:33

Wat Bert zegt, het is gewoon bijna niet meer te betalen.

De gemiddelde Jan met de pet is blij als ie van de zomer 2weken naar frankrijk kan.

In belgie is het helemaal erg. Mijn V70R krijg ik aan de straatstenen niet kwijt. M3's en Porsches worden gekocht voor het statussymbool. De enkele liefhebber die na lang sparen zijn droom M3 of 911 kan kopen bestaat nagenoeg niet ( meer ).

In Nederland is 50% van een nieuwe wagen geld voor de belasting.

Nagenoeg alles is buiten proporties belast in Nederland ( en vele andere landen ) zo blijft er weinig spaargeld over voor leuke dingen, helemaal als je een gezin hebt.

Let wel, volgens W. Bos is iemand die 1.5 keer modaal verdient al rijk dus verwacht ook maar niet dat er in de toekomst ( Als links zou gaan regeren) meer financiele ademruimte komt.

markk

Bericht door markk » 26 dec 2006, 16:04

Auto zijn de afgelopen 5 a 7 jaar erg duur geworden. Tel daarbij op dat veel nieuwe auto's geleased zijn en ja er zijn maar weinigen die exclusief / echt leuk spul kunnen / mogen leasen.

Particulier dat spul verkopen voor veel geld zit er dus niet in.

Verder helemaal eens met wat Tom stelt. Baantje, vriendinneke, te duur huisje, kindertjes, vrouwtje die d'r baan opzegd en fucked for live.

Beetje dom en eigen schuld dan.

Maar het heeft ook z'n goede kanten. Markk gaat met 1 dochter van 13, een weer werkend vrouwtje en een "onder modaal" huisje shoppen voor een e46 m3 rond de 20k in 2007 :-)

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 26 dec 2006, 16:20

Mark die van mij kopen dan ?

geintje

Luca

Bericht door Luca » 26 dec 2006, 16:28

Tom schreef:Om eerlijk te zijn vind ik de meeste Nederlanders ook best triest. Bijna allemaal dromen ze op jonge leeftijd van snelle auto's met posters aan de muur, praatjes op verjaardagen enzovoort. Na de studie gaan ze werken voor een baas en vervolgens al snel samenwonen (hypotheek), vervolgens begint het vrouwtje te zeuren over kinderen en daarna ben je fucked for life tot je veertigste. Die dromen veranderen al snel in afgunst tov andere die een duurdere auto rijden. Hoe vaak hoor je mensen met een leaseauto wel niet klagen dat een collega 100 euro meer leasebudget heeft, of de buurman een grotere familieauto. Ik vind het best triest allemaal. Dromen zijn er om waargemaakt te worden, en dat hoeft niet eens veel te kosten als je gewoon kijkt naar een wat oudere auto (met een 10 jaar oude Mazda MX5 kun je ook veel lol hebben, maar dat is dan weer niet praktisch genoeg of *insert smoes om em niet te hoeven kopen terwijl het eigenlijk niet van de vrouw mag*). Lekker generaliseren maar zo zit het wel vaak :lol:

Verder zijn auto's eigenlijk te duur (nieuwwaarde dankzij belachelijke BPM, benzine met teveel accijns, regelmatig wat CJIBelasting overmaken, banden, onderhoud). Maar o zo leuk ;)
HELEMAAL mee eens!!

Maar gelukkig ben ik iemand die me "dromen" wel kan waarmaken ondanks twee kids, niet werkende vrouw (die gelukkig niet "zeurt") en een eigen huis. Maar mijn buurman is (positief) jaloers. Die kan zijn dromen idd niet waarmaken maar stapt wel in een mooie lease waar hij elke mnd veel geld voor betaalt. Een andere auto erbij kopen ziet zijn vrouw niet zitten EN moet rekening houden met zijn 2 dochters

Dromen moet je laten uitkomen en als je meerdere dromen hebt, heb je een uitdaging :lol:

Maar auto's zijn veel te duur!! Moet jezelf voorstellen wat voor auto je had kunnen rijden als je in Duitsland zou wonen. (Alleen willen veel mensen niet in duisland wonen. :wink: )

Andre

Bericht door Andre » 26 dec 2006, 16:51

Jou 130i wordt wel verkocht rico maar dat ding is gewoon weg te nieuw en voor velen te duur. Voor 30k en wat meer km is ie zo weg. Ook robin s 330i staat er nog. Ook prijzig voor rond de 40k maar die auto s is gewoon te jong. Minimaal 2 jaar of langer rijden anders heeft het geen zin om te ruilen.

Voor evo en sti gt3 en andere specials is het nog moeilijker zelfs al zijn ze al veel afgeschreven, want daar lopen in nederland heel weinig potentiele kopers voor rond die er de knaken voor hebben liggen.

Het frequente auto inruilen wordt pas weer leuk als de bpm eraf gaat. Dan heb je per saldo veel minder afschrijving en liggen de 2e hands prijzen lager dus stimuleert dat de 2e hands auto verkopen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 26 dec 2006, 16:58

Simpel Rico, keuzeskeuzeskeuzes moet men in NL maken. BTW en BPM, een€uro40 voor een litertje benzine enz.enz. Al dat spul wat je noemt is speelgoed en heeft dus geen prio :cry: Tja (Tom) en dat wist je nog niet op 10 jarige leeftijd met een poster van een Lambo boven je bed. Het is allemaal aardig om je dromen waar te kunnen maken maar het moet ook maar kunnen. Het merendeel van NL is nog altijd MBO geschoold en dan houdt het gewoon niet over als je ook nog een hypotheek hebt :wink:
hugo schreef:Let wel, volgens W. Bos is iemand die 1.5 keer modaal verdient al rijk dus verwacht ook maar niet dat er in de toekomst ( Als links zou gaan regeren) meer financiele ademruimte komt.
Dat snap ik niet helemaal Hugo :?

In NL wordt geen speciaal spul verkocht omdat de afzetmarkt te klein is vanuit een financieel oogpunt. Jan Modaal en min_modaal heeft geen geld beschikbaar voor al dit leuke speelgoed, de groep waar W.Bos het voor opneemt. Krijgt W. zijn zin dan groeit het budget van deze groep en dus ook de afzetmarkt lijkt me....

Dus mensen voor wie het wel is weggelegd: prijs je gelukkig!
Laatst gewijzigd door Niels op 26 dec 2006, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gino

Bericht door Gino » 26 dec 2006, 16:59

Aan de andere kant, een auto is ook maar een stuk blik. Ik ben ook helemaal autogek, heb er best wat geld voor over maar niet tegen elke prijs. Hopelijk staat er volgend jaar een speester op de stop, en over een jaar of 10 een mooie 911. Komen ze er niet? Ook best! Ik vind andere dingen belangrijker, zoals regelmatig flink stappen en uit eten met vrienden, en een paar keer per jaar wat van de wereld zien (En nee, niet de Belgische Ardennen ;) )

Maargoed, dat is weer een andere discussie.

Ik zal nooit op iemand afgeven omdat ie een mooie/dikke auto rijd. Het is maar materiaal, zo vergankelijk. Mensen die dat wel doen, of een M/AMG/S/weetikhet op de stoep hebben staan zonder dat het hok ooit de redline ziet zijn triest ;)

Gino

Bericht door Gino » 26 dec 2006, 17:03

Niels schreef:
Is ook maar voor een deel waar natuurlijk. Het gros van de Nederlanders willen en kunnen wel, maar durven hun nek niet boven het maaiveld uit te steken óf hebben de ballen niet om voorzichzelf te beginnen en voor hun eigen succes te zorgen. Dus dat het 'voor je weggelegd' is, vind ik uitspraak met een vreemd bijsmaakje ;)

Marc R

Bericht door Marc R » 26 dec 2006, 17:13

Voor mij is dit mogelijk omdat ik de moeite neem om elke morgen om 4 uur op te staan en te werken tot het werk klaar is.(meer na 17.00 uur dan ervoor)

Daarbij heeft iedereen in Ned. de mogelijkheid om eigen baas te worden.

Mij is altijd geleerd dat als je meer wilt dan een ander je ook meer moeite moet doen dan een ander.

Ik ben er falikant tegen dat W.Bos de verhoudingen binnen Ned weer eens recht wil trekken,want de maatregelen waarmee hij het doet komen uit "onze" zakken.

en we hebben al genoeg financiele druk hier....
Laatst gewijzigd door Marc R op 26 dec 2006, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels

Bericht door Niels » 26 dec 2006, 17:14

Gino schreef: Is ook maar voor een deel waar natuurlijk. Het gros van de Nederlanders willen en kunnen wel, maar durven hun nek niet boven het maaiveld uit te steken óf hebben de ballen niet om voorzichzelf te beginnen en voor hun eigen succes te zorgen. Dus dat het 'voor je weggelegd' is, vind ik uitspraak met een vreemd bijsmaakje ;)
En als je capaciteiten daarvoor niet hebt dan :?

Mensen die het wel kunnen maar niet durven.........die verdienen ergens anders ook wel redelijk geld lijkt me. Succes is niet altijd een keuze :wink:

Niels

Bericht door Niels » 26 dec 2006, 17:19

Marc RS4 schreef: Daarbij heeft iedereen in Ned. de mogelijkheid om eigen baas te worden.
Is helaas geen garantie voor (financieel) succes Marc :wink:

Natuurlijk is het ook maken van keuzes en als je echt wilt dan kom je een eind! Dat is met alles zo maar een stuk speelgoed van 30-40K voor erbij in NL is gewoon niet voor iedereen weggelegd of je het nou wil of niet als persoon zijnde...

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 26 dec 2006, 17:40

Gaaf! Wordt een politiek draadje..

HSR

Bericht door HSR » 26 dec 2006, 17:58

Niels schreef:Simpel Rico, keuzeskeuzeskeuzes moet men in NL maken. BTW en BPM, een€uro40 voor een litertje benzine enz.enz. Al dat spul wat je noemt is speelgoed en heeft dus geen prio :cry: Tja (Tom) en dat wist je nog niet op 10 jarige leeftijd met een poster van een Lambo boven je bed. Het is allemaal aardig om je dromen waar te kunnen maken maar het moet ook maar kunnen. Het merendeel van NL is nog altijd MBO geschoold en dan houdt het gewoon niet over als je ook nog een hypotheek hebt :wink:
hugo schreef:Let wel, volgens W. Bos is iemand die 1.5 keer modaal verdient al rijk dus verwacht ook maar niet dat er in de toekomst ( Als links zou gaan regeren) meer financiele ademruimte komt.
Dat snap ik niet helemaal Hugo :?

In NL wordt geen speciaal spul verkocht omdat de afzetmarkt te klein is vanuit een financieel oogpunt. Jan Modaal en min_modaal heeft geen geld beschikbaar voor al dit leuke speelgoed, de groep waar W.Bos het voor opneemt. Krijgt W. zijn zin dan groeit het budget van deze groep en dus ook de afzetmarkt lijkt me....

Die zin van mij was eigenlijk meer een klein intermezzo.

Maar hoe bedoel je dat het budget zou groeien van ''die'' groep en zodoende ook de afzetmarkt?

markk

Bericht door markk » 26 dec 2006, 18:10

Rico -> in elk geintje zit een seintje. En voor die van jouw wil ik wel wat dieper tasten hoor dan die 20k ;-)

> Is ook maar voor een deel waar natuurlijk. Het gros van de Nederlanders willen en kunnen wel, maar durven hun nek niet boven het maaiveld uit te steken

Helemaal eens. Denk een jaar of zes geleden een gesprekje met mn manager (AD/Adjunct Directeur bij CMG). Vertelde dat ik een BoxsterS had besteld. Hij: "nou ik wil ook nog wel eens een 911 hebben". Hij verdiende 3x mijn salaris, had 5x zoveel aandelen, net zoveel opties en z'n vrouw was hartchirurg terwijl die van mij zwart in de huishouding schoonmaakte. Dus ik: "huh, dan bestel je die toch nu, moet je het nummer van Pon hebben ?"

En het meest droevige is dat ik een jaar geleden het bericht kreeg dat ie dood was. Zomaar, ineens. Ergens in de 40.

Waanzin...

Mark.

Niels

Bericht door Niels » 26 dec 2006, 18:20

hugo schreef: Maar hoe bedoel je dat het budget zou groeien van ''die'' groep en zodoende ook de afzetmarkt?
De afzetmarkt in NL is te klein vanwege het gebrek aan geld, meer mensen met meer te besteden zorgt voor een grotere afzetmarkt :wink:

Ik geef toe dat er ook best geld zit in NL wat niet uitgegeven wordt maar over het algemeen ben ik van mening dat het leven in NL voor heel veel burgers gewoonweg hartstikke duur is. Natuurlijk heeft men daar zelf voor een beperkte mate aandeel in maar kansen en mogelijkheden zijn niet voor iedereen gelijk.

leonard

Bericht door leonard » 26 dec 2006, 21:10

heb niet alles doorgelezen maar volgens mij is het heel simpel.

Elke auto die meer dan 30k kost is voor een particulier niet te betalen en iemand die zakelijk een auto koopt kan die 20/30% meer voor een nieuwe ook wel betalen.

Eerlijk gezegd vind ik de afschrijvingen op dure auto's echt mega.

Mijn 535 wil ik verkopen (ik wil zo'n RS4) maar de handel geeft niet meer dan 51k voor een auto van nog geen 2 jaar oud met 90k km en een nieuwprijs van 95k bijna 50%afschrijving in 2 jaar!!!! :?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 dec 2006, 21:15

Waanzin ten top zo`n afschrijving..................als ik dat lees en ik slaap er nog een nachtje over dan koop je nevert nooit meer een auto :cry: :shock:

RVV

Bericht door RVV » 26 dec 2006, 22:44

Alsjeblieft zeg dat is nog eens afschrijven zeg. maar ook sportieve modellen tot 30k staan lang en ook veel te koop. neem nou de cooper s. iedereen roemt zijn waardevastheid maar ondertussen staan er 10 tallen te koop in NL. En niks vlottende verkoop. mijn 3 jaar oude S3 kon ik toen ook voor de laagste prijs van NL niet kwijt voor rond de 20k en de handel maar moeilijk doen.

RVV

Bericht door RVV » 26 dec 2006, 22:46

Zou het ook niet een imago probleem zijn? sportieve auto's hebben toch een zwaarder leven.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 26 dec 2006, 22:54

Als je nu sportief rijdt, dan moet je dat dus gewoon 10-15 jaar blijven doen.......................................in de zelfde auto that is...................daarna brengt ie veel knaken op, immers verzamelaars genoeg, dan heb je pas goedkoop gereden.

Maar ja...................................je wil ook wel eens wat anders he.............. :shock:

Thom

Bericht door Thom » 26 dec 2006, 23:11

Luca schreef:
Tom schreef:Om eerlijk te zijn vind ik de meeste Nederlanders ook best triest. Bijna allemaal dromen ze op jonge leeftijd van snelle auto's met posters aan de muur, praatjes op verjaardagen enzovoort. Na de studie gaan ze werken voor een baas en vervolgens al snel samenwonen (hypotheek), vervolgens begint het vrouwtje te zeuren over kinderen en daarna ben je fucked for life tot je veertigste. Die dromen veranderen al snel in afgunst tov andere die een duurdere auto rijden. Hoe vaak hoor je mensen met een leaseauto wel niet klagen dat een collega 100 euro meer leasebudget heeft, of de buurman een grotere familieauto. Ik vind het best triest allemaal. Dromen zijn er om waargemaakt te worden, en dat hoeft niet eens veel te kosten als je gewoon kijkt naar een wat oudere auto (met een 10 jaar oude Mazda MX5 kun je ook veel lol hebben, maar dat is dan weer niet praktisch genoeg of *insert smoes om em niet te hoeven kopen terwijl het eigenlijk niet van de vrouw mag*). Lekker generaliseren maar zo zit het wel vaak :lol:

HELEMAAL mee eens!!

Maar gelukkig ben ik iemand die me "dromen" wel kan waarmaken ondanks twee kids, niet werkende vrouw (die gelukkig niet "zeurt") en een eigen huis. Maar mijn buurman is (positief) jaloers. Die kan zijn dromen idd niet waarmaken maar stapt wel in een mooie lease waar hij elke mnd veel geld voor betaalt. Een andere auto erbij kopen ziet zijn vrouw niet zitten EN moet rekening houden met zijn 2 dochters

Dromen moet je laten uitkomen en als je meerdere dromen hebt, heb je een uitdaging :lol:

Maar auto's zijn veel te duur!! Moet jezelf voorstellen wat voor auto je had kunnen rijden als je in Duitsland zou wonen. (Alleen willen veel mensen niet in duisland wonen. :wink: )
We vergeten even dat we hier met een hele kleine groep autogekken op dit en andere fora zitten, zeg 1% van de Nederlandse bevolking. Dan is er nog een 9% die een dikke sportauto zou kopen als hij erg veel geld had en de andere 90% boeit het helemaal niet!

Die laatste groep zou, als ze een som geld over zouden hebben, een comfortabele Mercedes of Audi Avant kopen en een uitbouw met serre aan het huis.

Daniel

Bericht door Daniel » 26 dec 2006, 23:28

Het is vrij simpel: sportieve c.q. speciale auto's zijn voor het gros van de bevolking puur speelgoed, iets wat je pas koopt op het moment dat alle andere zaken betaald zijn. Dan heb je nog de mensen met geld genoeg, die eenvoudig meerdere auto's kunnen bekostingen, en de pure liefhebbers zoals hier of DF die een bovengemiddeld deel van hun inkomen er voor over hebben om een speciale auto te kunnen rijden. Maar dat zijn de uitzonderingen.

Wederom, het gros van de bevolking is al lang blij als er na een paar jaar hard sparen 10-20k eigen geld is om een auto van te kopen, en dan zijn er nog hele volksstammen waarvoor het bezit van een eigen auto zonder ervoor bij Leen van Frisia aan te kloppen sowieso bijna een onhaalbare kaart is. In dat geval koop je dus een simpele, praktische no-nonsense familiebak die multi-inzetbaar is, zuinig rijdt en jaren meekan. Tenzij je een echte liefhebber bent.

Het heeft weinig zin om af te gaan geven op mensen die nu eenmaal andere keuzes maken in hun leven. Mijn ouders hebben het bijvoorbeeld echt niet slecht, mijn pa is zelfstandige en zou nu na een paar goede jaren gedraaid te hebben makkelijk een sportieve midlifecrisis kar erbij kunnen kopen. Maar het interesseert hem geen zak, dus hij is niet in de markt voor zoiets. En hij is niet de enige.

Sowieso is het kopen van speciale auto's een prachtige manier om heel snel van heel veel geld af te komen. Mijn 6 had een nieuwprijs van ergens tegen de 130 mille (is van okt 2004), in maart 2006 gekocht voor 82 (hatsa, in 18 maanden 48k eraf en dat was dan de verkoopprijs, de dealer heeft er aanzienlijk minder voor teruggegeven) en nu zou je er misschien nog 65 voor krijgen. Stel dat ik hem verkoop en voor die 65k iets anders haal dan is die direct ook weer 10 mille in waarde gedaald. Op die manier fakkel je in minder dan een jaar bijna 30.000 euro op. De M6 die de vorige eigenaar van mijn auto kocht was 160k, nu misschien nog 120 waard? Plus de ruwweg 60k die hij inleverde op de 645 gooit hij in twee jaar even 100k weg. Nu heeft hij zoveel poen (eigenaar van bakkerij Het Stoepje) dat het hem waarschijnlijk niets kan schelen, maar dat zijn dus echt enkelingen die zich dat kunnen veroorloven, en het nog doen ook.

Die 130i van Rico is ook wel een mooi voorbeeld, vind het een beste kar, helemaal de specs zoals ik hem zou willen hebben, ook leuk voor mijn vrouw :P Maar wel 10-15 mille te duur voor een auto voor 'erbij'.

Plaats reactie