Kwaliteit sportieve modellen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Kwaliteit sportieve modellen.

Bericht door RVV » 24 dec 2006, 23:40

Wat ik me afvroeg, zijn de sportieve auto's/uitvoeringen beter van kwaliteit dan de standaard modellen? neem bv een A4 2.0 en een RS4 (vul ieder merk in). die laatste zal veel meer op zijn donder krijgen. is die kwalitatief ook beter? zo niet dan kun je toch stellen dat ie dan minder van kwaliteit is? omdat er veel meer sprake zal zijn van extreme slijtage of is dit te simpel gedacht?

RVV

Bericht door RVV » 24 dec 2006, 23:45

Of mijn M3 vergeleken met de 325i touring, daarbij heb ik ook niet echt het idee dat de M3 beter van kwaliteit is. die overigens prima is. maar de M3 is wel veel 'techniek belastender' te rijden door de extra performance en vermogen. Waardoor de kwaliteit onder druk staat. Tenminste dat denk ik dan.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 24 dec 2006, 23:45

In wat voor opzicht Rico?Bedoel je de auto in het algemeen of alleen het onderstel,motor en dergelijke?

RVV

Bericht door RVV » 24 dec 2006, 23:50

Het hele techniek spectrum eigenlijk Jan. snelle sportieve auto's zullen in de regel meer op hun donder krijgen als de standaard modellen. Maar houden fabrikanten daar ook rekening mee?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 25 dec 2006, 00:46

Volgens mij wordt er wel enigsinds rekening mee gehouden.
Denk aan stevigere draagarmen en stabilisator stangen en nog wat van dat. Maar of b.v. het dashboard of stoelen beter van kwaliteit zijn denk ik niet. Qua gebruikte materialen denk ik dat de topmodellen wel een aantal onderdelen tot zich krijgen die van een hoger niveau liggen dan de normale versies. Je moet dan met name denken aan onderstel/ophanging/aandrijflijn en motor. Qua in- en exterieur zal het weinig uitmaken.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 25 dec 2006, 00:58

ErikKramer schreef:Volgens mij wordt er wel enigsinds rekening mee gehouden.
Denk aan stevigere draagarmen en stabilisator stangen en nog wat van dat. Maar of b.v. het dashboard of stoelen beter van kwaliteit zijn denk ik niet. Qua gebruikte materialen denk ik dat de topmodellen wel een aantal onderdelen tot zich krijgen die van een hoger niveau liggen dan de normale versies. Je moet dan met name denken aan onderstel/ophanging/aandrijflijn en motor. Qua in- en exterieur zal het weinig uitmaken.
Ik denk dat de draagarmen gewoon hetzelfde zijn, maar voor de rest kan ik mij wel vinden in het antwoord van Erik.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 dec 2006, 00:59

Verschil bij bijvoorbeeld een WRX en een WRX STI is redelijk groot, is ook af te zien aan de prijs trouwens.

Brembo's rondom, betere diffs, een veel sterkere versnellingsbak (kan zeker 500 pk verdragen en nog meer koppel), ander onderstel, grotere turbo en intercooler, verschillen in het interieur, een semi closed deck blok ipv open deck (sterker dus) etc. De meerprijs zie je er niet aan af, dat zit allemaal onder de kap of onder de auto. De Brembo's alleen kosten al een 2K gok ik, de bak een 5K en ga zo maar door.

Een STI is gewoon beter bestand tegen extreme tuning 8) Nou heb ik dit wel even gebaseerd op de verschillen tussen de WRX en STI van MY03.

De MY06 STI heeft ook DCCD extra tov de WRX, een variabel en instelbaar diff, kun je lekker dwars mee.

Dus ja, bij Subaru vind ik dat men er wel rekening mee houdt, maar je moet er dan ook best goed voor schokken.

Stevenflappy

Bericht door Stevenflappy » 25 dec 2006, 01:43

Denk dat de Forus Rs wel een aardig voorbeeld was waarin er echt rekening mee gehouden werd, zo'n beetje alle performance dingen waren aangepast, kostte dan ook wel wat.... Ford maakte toch verlies op die auto...

RVV

Bericht door RVV » 25 dec 2006, 01:44

Oké Bram maar vertaald dit zich ook naar een voldoende duurzame auto? al die extra lijken vooral op extra performance gericht te zijn. daar gebruik van makend ook meer slijtage aan de techniek toch?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 dec 2006, 01:57

Rico, eerlijk waar, ik heb de auto nu vanaf aanschaf bijna 3 jaar en ik heb er nog nooit onvoorziene kosten aan gehad en das echt waar.

Vind ik vrij bijzonder 8)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 dec 2006, 02:50

Is bij BMW ook zo hoor. Op een E36 M3 vind je bijvoorbeeld stevigere wiellagers, draagarmen, hardere rubbers, grotere radiateur, sterker diff, betere bak, grotere remmen, zwaardere stuurkolom enz enz.

Interieur is wel hetzelfde maar de techniek is wel anders.

Shakes

Bericht door Shakes » 25 dec 2006, 10:04

Heb met de impreza ook nooit iets geks gehad. Banden/remmen/benzine/olie en klaar. De eerste 3 vrij vaak/veel vervangen/vullen de laatste nooit een druppel bijgevuld.

N.

DDX

Bericht door DDX » 25 dec 2006, 13:36

tja wat versta je onder kwaliteit
de leon cupra r is ook op aantal punten aangepast vs de normale leon
(onderstel/remmen/andere motor)

maar interieur is gewoon hetzelfde
en standaard kwaaltjes zitten er ook gewoon in (waterpomp/lmm/bobines)

Plaats reactie