M3 3.0 racer -> E36 M3 S54 racer
- yorick
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: M3 3.0 racer
Strakke voorkant zo, die sluitingen op de bumper zijn de enige bevestigingspunten? De zijkanten gleden in die plastic houders toch.
Die kier bij jouw kap valt nog mee, op de autobahn met 200+ had de mijne z'n mond wel 15 cm open. Weet natuurlijk niet hoe hard je daar ging.
Die kier bij jouw kap valt nog mee, op de autobahn met 200+ had de mijne z'n mond wel 15 cm open. Weet natuurlijk niet hoe hard je daar ging.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: M3 3.0 racer
Ghehe, sorry Bert. Maar ik denk dat ik dan 4 witte ronde stickers erop geplakt had. 

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Klopt die plastic houders zitten er nog aan de zijkant en de bumperbalk zit er nog deels in als versteviging. Die 2 snelsluitingen houden hem alleen op zijn plek.yorick schreef:Strakke voorkant zo, die sluitingen op de bumper zijn de enige bevestigingspunten? De zijkanten gleden in die plastic houders toch.
Die kier bij jouw kap valt nog mee, op de autobahn met 200+ had de mijne z'n mond wel 15 cm open. Weet natuurlijk niet hoe hard je daar ging.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: M3 3.0 racer
Ziet er netjes uit Bert! Heb je aan de zijkant van de bumpers geen tie-wraps nodig zoals in de racerij vaak gebruikt wordt? Blijft 't zonder gewoon zitten?
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Nee blijft gewoon zitten 
Het is een originele bumper van een M3 GT, dus alle bevestigingspunten zitten gewoon op zijn plaats. Aan de zijkanten schuift hij dus zo op de originele houders. In het midden zit nog een deel van de bumperbalk (wel lichter gemaakt met een gatenzaag) zodat hij daar op steunt. Die bumperbalk zit er in omdat alleen montage op die pins en zijkant te zwak is als splitter support.
Bij mij zitten ook de modderkuipen er nog in onder de spatborden, veel gooien die weg maar volgens mij geeft dat een aerodynamisch nadeel, dus ik heb ze laten zitten.

Het is een originele bumper van een M3 GT, dus alle bevestigingspunten zitten gewoon op zijn plaats. Aan de zijkanten schuift hij dus zo op de originele houders. In het midden zit nog een deel van de bumperbalk (wel lichter gemaakt met een gatenzaag) zodat hij daar op steunt. Die bumperbalk zit er in omdat alleen montage op die pins en zijkant te zwak is als splitter support.
Bij mij zitten ook de modderkuipen er nog in onder de spatborden, veel gooien die weg maar volgens mij geeft dat een aerodynamisch nadeel, dus ik heb ze laten zitten.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Vandaag even op een roadtrip geweest naar Biesheuvel voor een nieuwe stoel, omdat ik een HANS systeem heb en die dit jaar ook wil gebruiken.
Van te voren even bij Luco geweest, bakkie koffie doen en even bij de vorderingen van de Seat kijken. Thanks
Is uiteindelijk een Cobra Suzuka Pro GT geworden. Ik had mijn stoel al even nagemeten, meeste kwam wel redelijk overeen maar er zijn zo veel verschillenden dat ik toch maar even daar ben gaan passen. Ik had deze stoel al in mijn hoofd, ben gaan zitten paste meteen als gegoten
Voor de vorm toch nog even in een paar anderen gaan zitten maar ik was zo klaar eigenlijk. Had hem net zo goed online kunnen bestellen maar ze waren daar zo vriendelijk om toch een leuk prijsje te maken dus benzinekosten zijn er wel weer uit

Ik merk wel dat deze stoel een minder stijve schaal heeft als mijn oudere. Maar daar in tegen zit ik er wel beter in en weegt hij maar ongeveer de helft van de oude. Montageafmetingen komen zo goed als overeen, hij is alleen iets breder. Morgen even de sidemounts omzetten en dan zit hij er zo in
Van te voren even bij Luco geweest, bakkie koffie doen en even bij de vorderingen van de Seat kijken. Thanks

Is uiteindelijk een Cobra Suzuka Pro GT geworden. Ik had mijn stoel al even nagemeten, meeste kwam wel redelijk overeen maar er zijn zo veel verschillenden dat ik toch maar even daar ben gaan passen. Ik had deze stoel al in mijn hoofd, ben gaan zitten paste meteen als gegoten


Ik merk wel dat deze stoel een minder stijve schaal heeft als mijn oudere. Maar daar in tegen zit ik er wel beter in en weegt hij maar ongeveer de helft van de oude. Montageafmetingen komen zo goed als overeen, hij is alleen iets breder. Morgen even de sidemounts omzetten en dan zit hij er zo in

- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: M3 3.0 racer
Nice Bert,
nu lekker aan de Amstel en weekend vieren
nu lekker aan de Amstel en weekend vieren

- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: M3 3.0 racer
frank de jonge schreef:Nice Bert,
nu lekker aan de Amstel en weekend vieren
Hhahahah idd ik zag het wilde het tikken....had jij al gedaan

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Lokale horeca hier heeft alleen Dommelsch
Maar een voorraadje Amstel komt nog wel eens van pas tijdens after hours poker afterparty

Maar een voorraadje Amstel komt nog wel eens van pas tijdens after hours poker afterparty

- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: M3 3.0 racer
Strakke stoel!
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Spul vandaag in de auto geklust.
Allereerst een blokje gemaakt tussen de gordels, dit word aanbevolen door Schroth als je je gordels naar de achterkant van de kooi hebt zitten.

Vervolgens stoel er in. Zat er zo in eigenlijk, geen geklooi met sidemounts oid. Foto's zijn nogal donker maar er is niet veel licht in mijn garage


Volgende maand gaat het onderstel nog uit elkaar om eea te vervangen waar veel speling op zit. De achterste draagarmen kan ik bijna een centimeter heen en weer bewegen met mijn handen
Ik heb ook nog nagedacht over een catch systeem omdat hij ondanks de olie restrictor toch wat olie verbrand, oplossing gevonden maar niet simpel, de meeste catch tanks die ze kant en klaar verkopen hebben niet de goede aansluitingen dus daar moet ik wat voor laten maken
Dan nog even nieuwe olie, nieuwe filters etc en dan is het wel weer klaar voor dit seizoen.
Allereerst een blokje gemaakt tussen de gordels, dit word aanbevolen door Schroth als je je gordels naar de achterkant van de kooi hebt zitten.
Vervolgens stoel er in. Zat er zo in eigenlijk, geen geklooi met sidemounts oid. Foto's zijn nogal donker maar er is niet veel licht in mijn garage

Volgende maand gaat het onderstel nog uit elkaar om eea te vervangen waar veel speling op zit. De achterste draagarmen kan ik bijna een centimeter heen en weer bewegen met mijn handen

Ik heb ook nog nagedacht over een catch systeem omdat hij ondanks de olie restrictor toch wat olie verbrand, oplossing gevonden maar niet simpel, de meeste catch tanks die ze kant en klaar verkopen hebben niet de goede aansluitingen dus daar moet ik wat voor laten maken

Dan nog even nieuwe olie, nieuwe filters etc en dan is het wel weer klaar voor dit seizoen.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: M3 3.0 racer
Nice 

- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: M3 3.0 racer
Ga anders eens bij Hein of Joost langs.Bert ///M3 schreef: Ik heb ook nog nagedacht over een catch systeem omdat hij ondanks de olie restrictor toch wat olie verbrand, oplossing gevonden maar niet simpel, de meeste catch tanks die ze kant en klaar verkopen hebben niet de goede aansluitingen dus daar moet ik wat voor laten maken.
Ik ben prima te spreken over het catch tankje wat Joost voor me ingebouwd heeft. Auto gebruikt geen spat olie meer.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Klopt daar had ik ook al aan gedacht. Die hebben waarschijnlijk iets wat wel past. Het is niet zo ingewikkeld allen hebben de meesten 2x 1/2 inch aansluitingen en ik moet er 1 hebben met 3 aansluitingen, 1x 12mm en 2x 25mm oid.
Het idee is om die grote ventilatieslang van de olieseperator naar de airbox te splitten en daar een catchtank tussen te maken, die vevolgens via de normale airboxdrain met een T splitsing terug loopt naar het carter.
Het idee is om die grote ventilatieslang van de olieseperator naar de airbox te splitten en daar een catchtank tussen te maken, die vevolgens via de normale airboxdrain met een T splitsing terug loopt naar het carter.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Aangezien we toch nooit uitgesleuteld zijn nog maar een klusje er bij, carterpan wisselen.
Er komt er 1 met schotten onder:


Die ronde luikjes laten de olie wel terug naar achteren stromen maar bij remmen en in bochten loopt de olie dus niet weg. De olierestrictor zou er voor moeten zorgen dat de olie in het carter blijft maar beetje extra veiligheid kan geen kwaad.
Er komt er 1 met schotten onder:
Die ronde luikjes laten de olie wel terug naar achteren stromen maar bij remmen en in bochten loopt de olie dus niet weg. De olierestrictor zou er voor moeten zorgen dat de olie in het carter blijft maar beetje extra veiligheid kan geen kwaad.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: M3 3.0 racer
Blokje tussen de gordels, hmmmm.
Da's nog een puntje voor ons, lol. Welke afmetingen bevelen ze dan aan?
En leuk carterpannetje, ben je alleen niet bang dat e.e.a. afbreekt en je motor om zeep helpt?
Da's nog een puntje voor ons, lol. Welke afmetingen bevelen ze dan aan?
En leuk carterpannetje, ben je alleen niet bang dat e.e.a. afbreekt en je motor om zeep helpt?
-
OnlinePeter-Paul
- Berichten: 936
- Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
- Locatie: Rosmalen
Re: M3 3.0 racer
Blijf je met enkele oliepomp fahren?
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Ja, gewoon enkele pomp. Als je een schottencarter hebt dan is de extra aanzuigbuis niet meer noodzakelijk. Dit is goedkoper als de hele M3 GT en 3,2 oplossing en werkt net zo goed. (over de 1000 euro nieuw, kan je beter een engelse 3,2 uit elkaar trekken, heb je een 3,2 motor en je verkoopt de rest
)
Spul in die carterpan zit wel stevig in elkaar, dus daar ben ik niet zo bang van.

Weet niet zeker maar volgens mij staat er geen vaste afstand voor. Maar dan moet je even in de Schroth manual spitten, ze bevelen het alleen aan maar volgens mij is het verder geen KNAF/FIA verplichting oid.RJay schreef:Blokje tussen de gordels, hmmmm.
Da's nog een puntje voor ons, lol. Welke afmetingen bevelen ze dan aan?
En leuk carterpannetje, ben je alleen niet bang dat e.e.a. afbreekt en je motor om zeep helpt?
Spul in die carterpan zit wel stevig in elkaar, dus daar ben ik niet zo bang van.
- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: M3 3.0 racer
Nice, nice
Met watvoor olie rij je eigenlijk?

- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
Afgelopen jaar op Motul 300V 10W40 gereden. Dit jaar gaat er als expiriment Motul 300V 15W50 in. Doel was eigenlijk om het hoge olieverbruik een beetje terug te dringen maar als het idee voor de catch tank een beetje werkt dan zou ik ook weer terug kunnen naar 10W40. Alleen ga ik geen 10 liter 15W50 weggooien natuurlijk 

- RJay
- Berichten: 3708
- Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
- Locatie: Velserbroek
Re: M3 3.0 racer
Haha, tsja, dat zou een beetje apart zijn idd
Je kan het natuurlijk verkopen......
Doe mij maar lekker 't ouwe vertrouwe tws motorsport

Doe mij maar lekker 't ouwe vertrouwe tws motorsport
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: M3 3.0 racer
TWS heb ik ook veel op gereden maar is eigenlijk niet geschikt voor de meeste motoren, met uitzondering van de S54 en S62, misschien ook de nieuwste M motoren maar dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Het zal er niet op stuk lopen maar als BMW 15W40 voor een 3.0 of 5W40 voor een 3,2 voorschrijft dan zullen ze het wel beter weten als de meeste tuners die alleen van horen zeggen hebben dat TWS beter werkt. Dingen als je Vanos etc lopen namelijk ook op die olie, als je ineens olie die 2x zo dik als voorgeschreven in je motor gooit dan weet ik niet of je vanos etc daar wel vrolijk van worden.
Het voordeel van olie ala TWS was altijd dat het een echte volsyntheet op ester basis was (groep 5) en dus goed geschikt was voor race motoren door de hoge shear bestendigheid. Daarbij had de S54 die olie ook nodig. De tuning wereld deed vervolgens 1+1 mensen begonnen dat ook in S50 blokken te gooien.
Alleen kan je tegenwoordig groep 5 olietypen in allerlei viscositeiten krijgen, bijvoorbeeld Motul 300V. Dus dan hoef je niet persee naar TWS 10W60 voor een hoge shear bestendigheid.
Het enige waarom je dan nog naar 10W60 zou willen in een motor waarbij dat niet voorgeschreven is is temperatuur, als je olie 130-140 graden word dan kan je dat als lapmiddel doen maar bij een S50 waarbij de oliekoeler goed werkt komt de olie nauwelijks over de 100 graden dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.
Wrijvingsverliezen in de motor zouden ook iets minder moeten zijn met 10W40 maar of dat meetbaar is geen idee.
Dat is mijn gedachtengang er achter maar iedereen moet zelf weten wat ze gebruiken natuurlijk.
Het zal er niet op stuk lopen maar als BMW 15W40 voor een 3.0 of 5W40 voor een 3,2 voorschrijft dan zullen ze het wel beter weten als de meeste tuners die alleen van horen zeggen hebben dat TWS beter werkt. Dingen als je Vanos etc lopen namelijk ook op die olie, als je ineens olie die 2x zo dik als voorgeschreven in je motor gooit dan weet ik niet of je vanos etc daar wel vrolijk van worden.
Het voordeel van olie ala TWS was altijd dat het een echte volsyntheet op ester basis was (groep 5) en dus goed geschikt was voor race motoren door de hoge shear bestendigheid. Daarbij had de S54 die olie ook nodig. De tuning wereld deed vervolgens 1+1 mensen begonnen dat ook in S50 blokken te gooien.
Alleen kan je tegenwoordig groep 5 olietypen in allerlei viscositeiten krijgen, bijvoorbeeld Motul 300V. Dus dan hoef je niet persee naar TWS 10W60 voor een hoge shear bestendigheid.
Het enige waarom je dan nog naar 10W60 zou willen in een motor waarbij dat niet voorgeschreven is is temperatuur, als je olie 130-140 graden word dan kan je dat als lapmiddel doen maar bij een S50 waarbij de oliekoeler goed werkt komt de olie nauwelijks over de 100 graden dus daarvoor hoef je het ook niet te doen.
Wrijvingsverliezen in de motor zouden ook iets minder moeten zijn met 10W40 maar of dat meetbaar is geen idee.
Dat is mijn gedachtengang er achter maar iedereen moet zelf weten wat ze gebruiken natuurlijk.
Re: M3 3.0 racer
Er heeft hier toch een heel stuk gestaan over diverse olieen, daarbij bleek de 10w60 behoorlijk slechter bij koude motor dan bv 10w40 en 5w40.
Ik rij nu al een paar jaar op 5w50 die elke 2 a 3 uur gewisseld wordt en na drie jaar in hetzelfde bloje waren de lagerschalen nog als nieuw.
En voor de kosten hoef je het niet te laten om na elke race of trackday even de olie te wisselen, die paar euro op het geheel is niet de moeite.
Ik rij nu al een paar jaar op 5w50 die elke 2 a 3 uur gewisseld wordt en na drie jaar in hetzelfde bloje waren de lagerschalen nog als nieuw.
En voor de kosten hoef je het niet te laten om na elke race of trackday even de olie te wisselen, die paar euro op het geheel is niet de moeite.

- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: M3 3.0 racer
goed over nagedacht in ieder geval
Ik heb wat minder nagedacht en gooi er gewoon TWS in
. Bevalt goed. In mijn setup heb ik zo goed als geen oliegebruik. Ook nog geen andere problemen meegemaakt.

Ik heb wat minder nagedacht en gooi er gewoon TWS in

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: ArjanS, GRzep, Mark, matthyssie, Rnd, Streetfighter232323, Wout309t en 9 gasten