M3 remklauwen vraag
-
M3 remklauwen vraag
Ik heb hier een set grote Brembo's liggen die op m'n E30 M3 moeten, ze komen van een Ferrari af, maar moeten even pasgemaakt worden....
Iemand een goed adres hiervoor?
Iemand een goed adres hiervoor?
- Joy
Re: M3 remklauwen vraag
Hou ook even in de gaten of de remvloeistofverplaatsing hetzelfde blijft met die Ferrari-klauwen. Als zuigerformaten afwijken van de standaard E30 klauw krijg je een zompig pedaal en/of je rembalans gaat naar de maan.
-
Jep, daarom zoek ik een goed adres, iemand tips?
- Bert ///M3
Wat wil je precies dan?
Dat verhaal van Joy over zuigerdiameters is iets heel anders als de klauw fysiek pas maken. Daar zal je even aan moeten meten en rekenen wbt zuigerdiameters.
De klauw fysiek pas maken moet je even kijken naar wat voor montage er op zit. Heb je een klauw met radiale montage dan moet je even meten en aluminium brackets laten maken, dan kan bij elke metaalbewerker als je de maten hebt. Is het een montage direct aan de fusee dan kan je misschien verloop brackets maken, zoals ze op http://www.e30.de" onclick="window.open(this.href);return false; ook doen met 750i klauwen op een E30.
Als je dat allemaal niet zelf wilt doen kan Bas Roos je vast wel helpen, of Niels Boer op dit forum.
Dat verhaal van Joy over zuigerdiameters is iets heel anders als de klauw fysiek pas maken. Daar zal je even aan moeten meten en rekenen wbt zuigerdiameters.
De klauw fysiek pas maken moet je even kijken naar wat voor montage er op zit. Heb je een klauw met radiale montage dan moet je even meten en aluminium brackets laten maken, dan kan bij elke metaalbewerker als je de maten hebt. Is het een montage direct aan de fusee dan kan je misschien verloop brackets maken, zoals ze op http://www.e30.de" onclick="window.open(this.href);return false; ook doen met 750i klauwen op een E30.
Als je dat allemaal niet zelf wilt doen kan Bas Roos je vast wel helpen, of Niels Boer op dit forum.
-
Thanks Bert,
Ik heb al even gemaild.....
Ik heb al even gemaild.....
- levi
- Auto: Clio RS 197
Frank mag ik je topic ook even inpikken?
Ik ben op zoek naar een goed, en redelijk betaalbaar setje remmen voor mijn M3 E36 uit '93
Ik ga er voor 80 procent mee op de openbare weg rijden en de overige 20 is circuit gebruik.
Het wordt geen hardcore race wagen, maar gewoon een lekkere tracktool, dampers worden waarschijnlijk Billstein, rubbers zijn Powerflex, en nu de remmen nog, AP, Brembo's ? heeft iemand een idee?
Erwin

Ik ben op zoek naar een goed, en redelijk betaalbaar setje remmen voor mijn M3 E36 uit '93
Ik ga er voor 80 procent mee op de openbare weg rijden en de overige 20 is circuit gebruik.
Het wordt geen hardcore race wagen, maar gewoon een lekkere tracktool, dampers worden waarschijnlijk Billstein, rubbers zijn Powerflex, en nu de remmen nog, AP, Brembo's ? heeft iemand een idee?
Erwin
- RJay
Al eens bij Wilwood gekeken?
ook goed spul.
Tarox heb je ook nog, maar wilwood is volgens mij redelijk bang for buck.
En anders heb je ook nog Alcon, kijk eens naar een setje Clio Cup remmen, moeten pas te maken zijn.

Tarox heb je ook nog, maar wilwood is volgens mij redelijk bang for buck.
En anders heb je ook nog Alcon, kijk eens naar een setje Clio Cup remmen, moeten pas te maken zijn.
- Bert ///M3
Clio's zullen een iets kleiner maatje schijven hebben als een M3.
Je kan bij UUC kant en klare sets Alcon kopen die E46 M3 schijven gebruiken. Anders heb je idd AP, wilwood, Brembo, Mov'it etc etc.
Je kan bij UUC kant en klare sets Alcon kopen die E46 M3 schijven gebruiken. Anders heb je idd AP, wilwood, Brembo, Mov'it etc etc.
- levi
Thanks guys
Ik ga maar eens even kijken wat er allemaal voor moois tussen staat.

Ik ga maar eens even kijken wat er allemaal voor moois tussen staat.
-
Zou er zelf een setje Movit 322 op prikken. Kost ff wat maar dan ben je wel in 1 keer klaar!
Laatst gewijzigd door steve smith op 27 feb 2010, 04:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peter-Paul
Die schijven slijten ook, en dat kost ook $$$steve smith schreef:Zou er zelf een setje Movit 3222 op prikken. Kost ff wat maar dan ben je wel in 1 keer klaar!
- levi
Alleen jammer dat ze nergens prijsen bij zettensteve smith schreef:Zou er zelf een setje Movit 3222 op prikken. Kost ff wat maar dan ben je wel in 1 keer klaar!

- Bert ///M3
Dick Hoekendijk van http://www.movit-nederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false; even een mailtje sturen.
Dacht dat die kits op 2600 euro zaten.
Denk dat je voor de betere merken sowieso op dat soort bedragen moet rekenen.
- levi
Dat is voor mij net even teveel, ik wil ergens tussen de 1500 en 2000 spenderen aan remmen, ik moet mijn veren ook nog doen, ik wil ongeveer hetzelfde uitgeven voor de veren, het hoeft geen hardcore racer te worden,Bert ///M3 schreef:Dick Hoekendijk van http://www.movit-nederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false; even een mailtje sturen.
Dus ik zal moeten schipperen, een gereviseerde set, of tweede hands is misschien ook wel een optie.
Erwin
- Peter-Paul
http://www.isa-racing.com/index.php/cat ... nkits.html" onclick="window.open(this.href);return false;levi schreef:Dat is voor mij net even teveel, ik wil ergens tussen de 1500 en 2000 spenderen aan remmen, ik moet mijn veren ook nog doen, ik wil ongeveer hetzelfde uitgeven voor de veren, het hoeft geen hardcore racer te worden,Bert ///M3 schreef:Dick Hoekendijk van http://www.movit-nederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false; even een mailtje sturen.
Dus ik zal moeten schipperen, een gereviseerde set, of tweede hands is misschien ook wel een optie.
Erwin
-
Die schijven gaan 1 vol seizoen op de 156 mee met twee snelle bestuurders, met daarin 8-10 trackdays, Scuderia Hanseat, en 400+ laps Nordschleife. Met RC6 erop. Dat betekent dat bij het hierboven omschreven gebruik van 80% straat en 20% track de topicstarter geen ProPads zal gebruiken maar sportieve straatblokken, en een set schijven dus 3 a 4 seizoenen mee zal gaan.Peter-Paul Haars schreef:Die schijven slijten ook, en dat kost ook $$$steve smith schreef:Zou er zelf een setje Movit 322 op prikken. Kost ff wat maar dan ben je wel in 1 keer klaar!
Dit set schijven
is op de 156 met RC6 mee gereden op Mas du Clos, Charade, Zandvoort, Zolder, Spa en Nordschleife. Al deze circuits met twee bestuurders, dus de auto staat alleen stil tijdens de verplichte lunch en tijdens tanken. Totaal 7k km puur hardhandig circuitgebruik. Slijtage aan de schijf was minder dan 1 mm, en dit setje schijven zit nu op Robert's straat 147 GTA, en zal daar op blijven zitten tot de auto uit elkaar valt, kort gaat of verkocht wordt. Verslijten zal het niet.
Zoals je ziet glimmen ze hier weer mooi door gebruik van straatblokken, bij RC6(Propad)-gebruik waren ze mat zoals je in de eerste foto ziet. Het is dezelfde schijf.
Op de 156 zit een door-ontwikkelde set met geventileerde top en lichtere klauwen. We vonden het zonde om een nieuw set op een straatauto te zetten, dat verslijt je nooit, terwijl het kwaliteitsverschil met OEM en aftermarket meuk zo groot is dat je ook niet zonder wil. Dus dan maar een stap verder op de 156 en de gebruikte set over naar de straatauto.
Ander voorbeeld: De standaard schijven op G's 750Li gingen nog geen 20k km mee en remden voor geen meter (letterlijk faden totdat je de auto neutraal moest zetten) als er eenmaal warmte in zat. De Movit 370's zaten er vervolgens 100k km onder met 3 setjes straatblokken, en waren tot de dag van inruil "solid as a rock". Betreft een auto waar in 125k km 3 sets voorbanden en 4 sets achterbanden doorheen gegaan zijn. You do the maths!
Klinkt misschien als spam, maar het is niet voor niks dat er hier inmiddels 9 Movit reminstallaties rondrijden en er nog 5 in bestelling staan, wellicht 6 als de bus ook voorzien wordt. Gezien de waarde lading die er meestal in ligt en achter hangt begint dat steeds logischer te worden, zeker gezien Mercedes dezelfde remmen gebruikt op een Sprinter 209 als op een 518. Op de 209 zullen ze vast voldoen maar op de 518 + 3500kg hanger houdt het niet over!
Een dikke rondom-installatie doe je alleen als je gewoon een magistraal set ankers wilt hebben at all cost, maar een relatief simpele voor-installatie verdient zichzelf gewoon terug bij circuit gebruik. Ik weet zeker dat het op de 156 duurder was geweest om na elke trackday of twee een setje OEM/Brembo/TaroxG88 330mm schijven weg te flikkeren dan om nu (1x per seizoen/anderhalf seizoen) 600 of 650 aan Dick over te maken voor een setje 322 schijven. Weet niet precies wat ze kosten. Nog los van het feit dat de performance an sich het al de moeite waard maakt, duurzaamheid daargelaten. 1e aankoop is au, daarna is lachen. Een set OEM 3,2 schijven is nou ook niet bepaald cheap.
- Bert ///M3
Als 2600 te duur is dan heeft Massive wel goedkopere Wilwood setjes:
http://www.massivebrakes.com/kits/e36/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.massivebrakes.com/kits/e36/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tom V
Prima te spreken over zijn spul, heb het ook @ E30 zitten.Bert ///M3 schreef:Als 2600 te duur is dan heeft Massive wel goedkopere Wilwood setjes:
- Jeroen
Voor slechts 20% circuitgebruik, kun je ook overwegen om 3.2 remschijven te nemen met stalen remleidingen, en (in mijn geval) Gele Pagid remblokken. Remvloeistof met een hoger kookpunt er in, en klaar ben je. Kost een stuk minder, en 3 dagen Nurburgring hield ie gewoon vol, vorig jaar.
- levi
Ik heb ook even met Joost overlegt, en voor wat ik er mee ga doen, dan zijn nieuwe remmen aan de voorkant voldoende, dat scheelt voor mij in positieve zin dan weer geld.
Alleen qua keuze ben ik er nog niet uit, Brembo's of Wilwood, of Movits, en misschien had Joost nog een andere optie, alleen dan moet ik aanstaande race in het WEC even afwachten

Alleen qua keuze ben ik er nog niet uit, Brembo's of Wilwood, of Movits, en misschien had Joost nog een andere optie, alleen dan moet ik aanstaande race in het WEC even afwachten

- Bert ///M3
Kan ook. Alleen ik zou die Pagid geel eens swappen voor PFC06 om te proberen. Is goedkoper, gaat ook lang mee en zijn beter bestand tegen hoge temperaturen.Jeroen schreef:Voor slechts 20% circuitgebruik, kun je ook overwegen om 3.2 remschijven te nemen met stalen remleidingen, en (in mijn geval) Gele Pagid remblokken. Remvloeistof met een hoger kookpunt er in, en klaar ben je. Kost een stuk minder, en 3 dagen Nurburgring hield ie gewoon vol, vorig jaar.
- levi
@ Jeroen en BertBert ///M3 schreef:Kan ook. Alleen ik zou die Pagid geel eens swappen voor PFC06 om te proberen. Is goedkoper, gaat ook lang mee en zijn beter bestand tegen hoge temperaturen.Jeroen schreef:Voor slechts 20% circuitgebruik, kun je ook overwegen om 3.2 remschijven te nemen met stalen remleidingen, en (in mijn geval) Gele Pagid remblokken. Remvloeistof met een hoger kookpunt er in, en klaar ben je. Kost een stuk minder, en 3 dagen Nurburgring hield ie gewoon vol, vorig jaar.

-
Wil nu toch wel die schijven op m'n E30 hebben....
Iemand nog een goed adres? Bas Roos geinformeerd, maar moet even verder zoeken naar een ander adres....
Iemand nog een goed adres in't oosten van 't land?
Iemand nog een goed adres? Bas Roos geinformeerd, maar moet even verder zoeken naar een ander adres....
Iemand nog een goed adres in't oosten van 't land?
- GTRene
zow, dat scheelt nogal...zo'n willwood set is in de US bijna 1.000,-$ goedkoper dan bv de Stoptech set zelfde maat.
en willwood lijkt me toch ook best oke, zien er vaak ook wel mooi uit onder een car.
en willwood lijkt me toch ook best oke, zien er vaak ook wel mooi uit onder een car.
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Levi, als je voor 80% op straat gaat rijden en 20% circuit zou ik denken dat standaard schijven prima moeten voldoen. Ik rij met 3.2 schijven met CL RC6 remblokken en de juiste vloeistof. Samen met stalen remleidingen ben je een heel eind. Voor op straat is het lekkerder om gewoon standaard blokken te monteren, beter voor je velgen/lak en weinig gepiep. Ik rij wel met een 325i dus de snelheden liggen iets anders, maar misschien het proberen waard.