Wat gaat DF stemmen komende Tweede Kamer verkiezingen?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie

Wat gaat DF stemmen?

CDA
4
2%
PvdA
8
4%
D66
21
11%
PVV
53
27%
Groen Links
2
1%
SP
2
1%
CU
2
1%
VVD
87
44%
SGP
2
1%
PVDD
1
1%
Verdonk
0
Geen stemmen
Blanco
14
7%

Totaal aantal stemmen: 196

Hans

Re: Wat gaat DF stemmen komende Tweede Kamer verkiezingen?

Bericht door Hans » 23 feb 2010, 10:20

Stéphane schreef: Ik stem op een partij die mij moet vertegenwoordigen zonder dat je weet wie je gaat vertegenwoordigen. Dan kun je inderdaad beter kritiek hebben op andere partijen zoals de PvdA en CDA, zoals jij het dan weer hebt. Daar schiet je wat mee op.

Als je CDA, VVD, SP, etc, etc stemt weet je ook niet welke ministers je gaat krijgen.

Snipe

Bericht door Snipe » 23 feb 2010, 10:21

Stéphane schreef:
Maus335i schreef:Denk gewoon even na. Mensen die totaal geen ervaring in de politiek hebben moeten er dan voor gaan zorgen dat het wel goed loopt. Ik weet niet of je wel eens in een bedrijf komt, neem aan van wel? Maar als je een bedrijf gaat laten leiden door jan-met-de-pet van de straat werkt dat niet. Niet iedereen kan dit werk.
Misschien is dat wel een leuk experimentje: Maus' bedrijf een tijdje laten runnen door de hardst schreeuwende DF'ers en dan zien of het beter gaat.

Is dat een idee?

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 feb 2010, 10:28

Hans schreef:
Stéphane schreef: Ik stem op een partij die mij moet vertegenwoordigen zonder dat je weet wie je gaat vertegenwoordigen. Dan kun je inderdaad beter kritiek hebben op andere partijen zoals de PvdA en CDA, zoals jij het dan weer hebt. Daar schiet je wat mee op.
Als je CDA, VVD, SP, etc, etc stemt weet je ook niet welke ministers je gaat krijgen.
Dat is onzin natuurlijk. Je hebt kandidaten op een lijst waar je op kunt stemmen, dus je weet het wel en je kunt het ook beïnvloeden door voor die persoon te kiezen of niet. Als je wilt kun je zelfs nog achtergrond informatie over die personen vinden bij die partij en daar heb je ook ruim de tijd voor.

En er is nog altijd een verschil tussen een regering en zetels.
Snipe schreef:
Stéphane schreef:
Maus335i schreef:Denk gewoon even na. Mensen die totaal geen ervaring in de politiek hebben moeten er dan voor gaan zorgen dat het wel goed loopt. Ik weet niet of je wel eens in een bedrijf komt, neem aan van wel? Maar als je een bedrijf gaat laten leiden door jan-met-de-pet van de straat werkt dat niet. Niet iedereen kan dit werk.
Misschien is dat wel een leuk experimentje: Maus' bedrijf een tijdje laten runnen door de hardst schreeuwende DF'ers en dan zien of het beter gaat.

Is dat een idee?
Kunnen we eens proberen. Ben benieuwd wat Maus daarvan vindt :D

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 feb 2010, 10:31

Trouwens raar dat er dan niemand op Verdonk gaat stemmen. Echt bijna hetzelfde programma als Wilders, alleen is Verdonk nog iets dommer en minder handig met de media.

Casper

Bericht door Casper » 23 feb 2010, 10:32

GTRene schreef:met hoeveel procent kun/mag je regeren :hmmm:
Het beste met een meerderheidskabinet (88 luie bureaucraatjes), maar een minderheid kan ook...je hebt verschillende vormen...

zegmaarboris

Bericht door zegmaarboris » 23 feb 2010, 10:36

Maus335i schreef:PVV gestemt, maar kon nog wel eens VVD worden afhankelijk van de stemwijzer (die voorlopig nog niet online is). Advies om vooral niet PVV te stemmen omdat JIJ geen idee hebt met wie Wilders de zetels gaat vullen is natuurlijk stom gelul. Bovendien... wou je zeggen dat PvdA en CDA nu allemaal topleiders en ministers heeft/had zitten? Ik noem maar een Hamer of Vogelaar of zon kwast van een Geel. Ja hoor, allemaal toppers!!
-1 Als je twijfel hebt over de invulling bij veel zetels dan lijkt me dat een prima motivatie om niet voor een partij te kiezen. LPF is daar nog een mooi recent voorbeeld geweest van wat een onrust dat met zich mee kan brengen.

Als je echt geen partij kan vinden kun je ook blanco stemmen. Ik acht eerlijk gezegd op dit moment geen enkele partij in staat om mijn ideeën goed te vertegenwoordigen. Maar om dan maar uit pure armoede een 'strategische' stem uit brengen op PvdA, CDA, VVD of PVV gaat me echt te ver. Dat is de politiek blijven aanmoedigen, terwijl er juist een politieke hervorming nodig is (en nee, er zijn geen signalen dat PVV dat wel gaat kunnen brengen, vooralsnog is dat een partij van nee-zeggers, niet van het bieden van oplossingen).
Maus335i schreef:Laat iedereen gewoon lekker stemmen waar hij zich goed bij voelt. Je stemt niet voor een ander, maar voor jezelf.
Het is jouw stemrecht, dus jouw eigen keuze, zonder meer. Maar effecten van de volksvertegenwoordiging zijn uiteindelijk groot en hebben nooit alleen effect op jouw directe leefwereld. Je eigen keuze in wat breder perspectief plaatsen kan geen kwaad lijkt me.

Hans

Bericht door Hans » 23 feb 2010, 10:41

LPF en PVV zijn niet met elkaar te vergelijken. LPF kwam met (wat was het?) 30 zetels vanuit het niets in de kamer, zonder leider. (die was door links vakkundig opgeruimd). Geert loopt al jaren mee in de kamer, zit al 3 jaar met een fractie van een man of 7 in die zelfde kamer.

Metchu

Bericht door Metchu » 23 feb 2010, 10:43

Toch vind ik het maar een beetje eng hoor, een partij waar niemand wat over te zeggen heeft en maar 1 lid... hebben jullie daar wel eens over nagedacht allemaal? Hij bepaalt wat er gebeurt in die partij... Meneer die het over vrijheid van meninguiting en democratie heeft, heeft dat binnen zijn eigen partij niet eens...

Hans

Bericht door Hans » 23 feb 2010, 10:48

Als ie de deur op zou zetten voor andere die ook inspraak hebben is het zo afgelopen met een nieuwe partij. Andere figuren plegen dan een coupe en het vecht zo allemaal uit elkaar. Gevestigde partijen zitten na al die jaren stabieler in elkaar. In het CDA, PvdA en VVD heeft het de afgelopen 10 jaar ook flink gerommeld, maar die partijen overleven het wel, nieuwe niet.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 23 feb 2010, 10:54

Voeg ook nog maar "Wilders" toe aan de poll. Ik vraag mij af of de PVV stemmers een beeld van de PVV in een eventueel kabinet.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 feb 2010, 11:00

Even tussendoor. In Italië is het al jaren een bende wat betreft journalistieke vrijheid en dat soort dingen. Niet lang geleden een stemming over in het Europees Parlement om die persvrijheid wat groter te maken. Mogen jullie raden wat de PVV in het EC met dat voorstel doet: die stemmen tegen persvrijheid in Italië, Lekker hypocriet als je het mij vraagt. Of zouden ze gewoon niet begrepen hebben waar het om ging?

GTRene

Bericht door GTRene » 23 feb 2010, 11:00

hoor ik daar angstige muizen piepen? :lol:

ik zie al VVD en PVV veruit de grootsten :hosanna:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 feb 2010, 11:02

Als de mensen die hier PVV kiezen nog een beetje de tijd nemen om er één seconde langer over na te denken moet dat wel goed komen inderdaad...

Snipe

Bericht door Snipe » 23 feb 2010, 11:03

Stéphane schreef:Even tussendoor. In Italië is het al jaren een bende wat betreft journalistieke vrijheid en dat soort dingen. Niet lang geleden een stemming over in het Europees Parlement om die persvrijheid wat groter te maken. Mogen jullie raden wat de PVV in het EC met dat voorstel doet: die stemmen tegen persvrijheid in Italië, Lekker hypocriet als je het mij vraagt. Of zouden ze gewoon niet begrepen hebben waar het om ging?
Italië is buitenland, dus vol met enge buitenlanders, dus tegen.
Was dat nou zo moeilijk?

Metchu

Bericht door Metchu » 23 feb 2010, 11:24

niet straks zeggen: "ich habe es nicht gewusst" hè....

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 feb 2010, 11:40

Metchu schreef:Toch vind ik het maar een beetje eng hoor, een partij waar niemand wat over te zeggen heeft en maar 1 lid... hebben jullie daar wel eens over nagedacht allemaal? Hij bepaalt wat er gebeurt in die partij... Meneer die het over vrijheid van meninguiting en democratie heeft, heeft dat binnen zijn eigen partij niet eens...

Wat dacht je hoe dat bij de andere partijen er aan toe gaat? (retorische vraag)................allemaal commisies van oude "wijze" mannen, die ook alles bepalen, met een schijn stemming op de achtergrond..................om het voor het oog van volk en vaderland nog iets te laten lijken................

Met eerlijkheid is nog geen politicus ergens gekomen.................

GTRene

Bericht door GTRene » 23 feb 2010, 11:45

Metchu schreef:niet straks zeggen: "ich habe es nicht gewusst" hè....
dat weet je nooit van te voren, beloftes worden overal gebroken zie Balkenende 1 + 2+ 3 + 4 en wat nog meer...
we kunnen alleen wat zeggen over wat was...daarover hebben we duidelijkheid, dat was niet wat :mrgreen:

dus gaan we niet door op dezelfde weg,( lees, dan kan het misschien beter worden voor een groot aantal in elk geval, je kan niet iedereen plezieren)

wil je veranderen moet je ook veranderen, geef ze een kans :thumbup: en ga niet dom op dezelfde manier door.
Laatst gewijzigd door GTRene op 23 feb 2010, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 23 feb 2010, 11:46

Maus335i schreef:Advies om vooral niet PVV te stemmen omdat JIJ geen idee hebt met wie Wilders de zetels gaat vullen is natuurlijk stom gelul. Bovendien... wou je zeggen dat PvdA en CDA nu allemaal topleiders en ministers heeft/had zitten? Ik noem maar een Hamer of Vogelaar of zon kwast van een Geel. Ja hoor, allemaal toppers!!
+1

Als ik b.v. die Sharon Dijksma op TV zag (gelukkig verleden tijd) had ik altijd het gevoel dat de koffiejuffrouw weer langs kwam voor verse koffie.
Op een van oudsher gevestigde partij stemmen is absoluut 0,0 garantie op vakbekwame politici.

Rupie

Bericht door Rupie » 23 feb 2010, 11:48

Snipe schreef:De stemwijzer gaf voor mij aan dat ik op het CDA zou moeten stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Dan lijkt thuisblijven me een aantrekkelijker alternatief. CDA stemmen...... I'd rather eat shit.
Ik kwam op VVD uit en heb bijna hetzelfde gevoel :o

Kon het lijstje helaas niet uitprinten, vond het overzicht erg duidelijk met de antwoorden die ik had gegeven en het standpunt van de verschillende partijen. Maar moet zeggen dat behalve CDA en CU er geen grote verschillen waren met andere partijen. Overweeg echter wel dit jaar om inhoud voorrang te geven op politieke voorkeur. Ik zal zien hoe ver ik daarin bereid ben te gaan :)

Voor de gemeenteraad:

http://www.stemwijzer.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

de verschillende gemeentes waar het voor mogelijk is staan aangegeven.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 23 feb 2010, 11:56

Kan iemand hier nu nog eens uitleggen waarom je überhaupt op de PVV zou willen stemmen? Ik heb nog geen enkel (goed) argument gehoord.

Allemaal gevoel, emotie en weerstand. Geen feiten. En weerstand heeft een paar letters gemeen met een ander woord: verstand. Maar het is absoluut niet hetzelfde.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 feb 2010, 12:00

Stéphane schreef:Kan iemand hier nu nog eens uitleggen waarom je überhaupt op de PVV zou willen stemmen? Ik heb nog geen enkel (goed) argument gehoord.

Allemaal gevoel, emotie en weerstand. Geen feiten. En weerstand heeft een paar letters gemeen met een ander woord: verstand. Maar het is absoluut niet hetzelfde.
ben je partij leider ofzo :lol: of wil je iemand overtuigen?

de feiten van de vorige partijen en personen kennen we, laten we anderen een kans geven :beer:

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 23 feb 2010, 12:05

Stéphane schreef:Kan iemand hier nu nog eens uitleggen waarom je überhaupt op de PVV zou willen stemmen? Ik heb nog geen enkel (goed) argument gehoord.

+1

Net de stemwijzer voor Groningen gedaan. Kwam erg hoog VVD uit. Ik denk dat dat het gaat worden. Wat me wel opviel, ik wist van veel standpunten niet eens dat die dingen gebeurden in Groningen, zoals nieuwe tramlijnen en renovaties van gebouwen, overlast etc. Geeft maar weer aan hoe niet aansprekend lokale politiek is.

SteV6

Bericht door SteV6 » 23 feb 2010, 12:13

Stéphane, waarom ben je er zo fel op?

In de post-Fortuyn periode zag je dat de gevestigde partijen opeens wel opener en transparanter konden zijn. Helaas is dat er inmiddels allemaal weer uitgespoeld en zitten we weer met de ouderwetse partijpolitieke machtsspelletjes. Wilders heeft in mijn optiek dezelfde functie, de gevestigde orde op de grondvesten doen schudden. Eens kijken of dat gaat lukken. De angst zit er blijkbaar weer goed in. Kijk maar naar de spastische reactie van de PvdA. Ze hebben echt niets geleerd van Melkert - Fortuyn!

De PVV is voor velen in dit land een partij waar ze op kunnen stemmen om het ongenoegen over de huidige politiek te laten blijken. Wat het partijprogramma precies inhoudt (veel linkser dan ik voor mogelijk hield met de VVD achtergrond van Wilders) zal mensen worst wezen.

Ook reëel beschouwt maakt het heel weinig uit. Want onze democratie draait op polderen en coalities. Dus extreme standpunten worden nooit zo heet gegeten als ze worden opgediend. Daarnaast geeft politiek slecht richting aan. Het echte beleid wordt gemaakt en het tempo daarvan gedempt door het moloch genaamd ambtenarenapparaat op de ministeries.

Ik ben dus niet zo bang voor de PVV. Mijn grootste vrees is een uiterst links kabinet van PvdA, SP en GroenLinks. Dan zijn de rapen in mijn ogen pas echt gaar en kunnen we er volgens mij op rekenen dat de eerste 16 jaar na dat kabinet bezuinigingen nodig zijn waarbij de huidige 35 miljard compleet in het niets vallen.

Stephan

Snipe

Bericht door Snipe » 23 feb 2010, 12:19

GTRene schreef:de feiten van de vorige partijen en personen kennen we, laten we anderen een kans geven :beer:
Op welke feiten doel je precies? Het feit dat Nederland een van de meest welvarende landen is? Het feit dat Nederland goed onderwijs heeft? Het feit dat de gemiddelde levensverwachting hier hoger is dan in veel andere landen? Het feit dat armoede in Nederland nauwelijks bestaat?

Ja, tijd voor wat anders!

Elise

Bericht door Elise » 23 feb 2010, 12:25

Snipe schreef:
GTRene schreef:de feiten van de vorige partijen en personen kennen we, laten we anderen een kans geven :beer:
Op welke feiten doel je precies? Het feit dat Nederland een van de meest welvarende landen is? Het feit dat Nederland goed onderwijs heeft? Het feit dat de gemiddelde levensverwachting hier hoger is dan in veel andere landen? Het feit dat armoede in Nederland nauwelijks bestaat?

Ja, tijd voor wat anders!
Dus alles waar onze (voor)ouders hard voor hebben gewerkt gaan we allemaal weggeven/opgeven?

Plaats reactie