Free driving via Skylimit events, ervaringen?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Jesper
Auto: BMW M135i

Free driving via Skylimit events, ervaringen?

Bericht door Jesper » 17 feb 2010, 13:22

Mijn broer en ik overwegen om binnenkort deel te nemen aan een circuitdag georganiseerd door Skylimit events. Heeft iemand hier ervaring met trackdays georganiseerd door Skylimit events? Is dat een beetje goed geregeld of een zooitje ongeregeld?

Daarnaast vraag ik mij af of het bij die club verplicht is om de cursus Circuit Experience te volgen voordat je deel mag nemen aan het "Free driving" gedeelte. We hebben namelijk wel al een aantal keer aan circuitdagen op Zolder deelgenomen via andere clubs en anders wordt het een beetje een duur dagje...

Peter Tunissen

Re: Free driving via Skylimit events, ervaringen?

Bericht door Peter Tunissen » 17 feb 2010, 13:27

Over het algemeen uitstekend georganiseerde dagen (we werken sinds vorig jaar niet voor niks met ze samen) en er rijden vooral serieuze mensen.
Het belangrijkste verschil met DF dagen is dat er wel een stukje drukker is dan op DF dagen.

Als je al een licentie hebt, mag je het Circuit Experience gedeelte overslaan; als je je inschrijft op een dag dat we met DF die kant op gaan ook overigens. :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 17 feb 2010, 13:30

Heb 5 dec 2009 voor het eerst bij hun gereden op Zolder, was prima geregeld.

Je moet lid worden, is 25 euro voor een jaar (in mijn geval eenmalig maar was de Zolder doop wel waard), daarna kan je blokken inkopen, 50 euro per uur, of 170 voor 5 uur, zo ging het toen. Sticker met nummer (ter controle) op je ruit plakken, transponder in ruil voor je bankpas of rijbwijs, die plak je rechtop achter de voorruit, en je krijgt strookjes (vouchers) voor de tijdblokken. Kennen ze je eenmaal zwaai je even vriendelijk einde pitlane en mag je zo doorrollen.

Zaten wel snellere bakken bij, die gefokte 1602 kevers etc maar ging met respect voor elkaar, op een enkeling met een nascar (brl v6) body na.

Wil er dit jaar weer gaan rijden, zat te denken aan 3 maart woensdag, Zolder.

Jesper

Bericht door Jesper » 17 feb 2010, 13:31

Peter Tunissen schreef:Als je al een licentie hebt, mag je het Circuit Experience gedeelte overslaan; als je je inschrijft op een dag dat we met DF die kant op gaan ook overigens. :thumbup:
Maar als je nog geen licentie hebt dan ben je verplicht om de cursus te volgen?
Aangezien we bij BDC en DF afgelopen jaar gewoon mee konden doen en nooit gevraagd wordt naar een licentie.

Knot

Bericht door Knot » 17 feb 2010, 13:31

Peter Tunissen schreef: Als je al een licentie hebt, mag je het Circuit Experience gedeelte overslaan; als je je inschrijft op een dag dat we met DF die kant op gaan ook overigens. :thumbup:
Wist ik niet.......

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 17 feb 2010, 13:35

Jesper schreef:Maar als je nog geen licentie hebt dan ben je verplicht om de cursus te volgen?
Aangezien we bij BDC en DF afgelopen jaar gewoon mee konden doen en nooit gevraagd wordt naar een licentie.
Ja, normaal gesproken wel, zonder licentie moet je eerst die cursus volgen.
Of je stuurt me even een PB'tje met welke dag je wilt gaan, dan kan ik wel iets voor je regelen met Andy; moest hem toch nog mailen.

Bort

Bericht door Bort » 17 feb 2010, 13:36

Als je kan aantonen dat je al op Zolder hebt gereden, is die licentie niet nodig.
Ik ben bijvoorbeeld lid geworden zonder dat ik die cursus heb moeten doen. Ik heb er ooit gereden, Andy wist dat, dus klaar.

Maar normaalgezien moet je dus wel die cursus volgen. Tenzij je aan events hebt deelgenomen die niet door skylimitevents georganiseerd werden, kan je dat als "bewijs" gebruiken. Ze doen dat ook om niet altijd complete n00bs op de baan te hebben hé :) Zo weten ze toch min of meer zeker dat de mensen iets van de baan kennen en niet de eerste bocht eruit gaan.

Hoe het zit als je op Spa wilt rijden, weet ik niet.

Jesper

Bericht door Jesper » 17 feb 2010, 13:41

Peter Tunissen schreef:
Jesper schreef:Maar als je nog geen licentie hebt dan ben je verplicht om de cursus te volgen?
Ja, normaal gesproken wel, zonder licentie moet je eerst die cursus volgen.
Of je stuurt me even een PB'tje met welke dag je wilt gaan, dan kan ik wel iets voor je regelen met Andy; moest hem toch nog mailen.
Ok bedankt Peter!! :thumbup:

Ik overleg vanavond nog even met mijn broer en daarna stuur ik je even een pb'tje :wink: .

Knot

Bericht door Knot » 17 feb 2010, 13:46

Als ik ze vertel dat ik 5 dec vorig jaar gereden heb en het allemaal prima geregeld vond en alles goed was verlopen vinden ze het niet zo'n probleem denkik... Info van hun site (wel iets duurder geworden zie ik net, maar nogsteeds handig om gewoon voor 200 die 5 uur af te kopen denkik):

Circuit Zolder:
Voor mensen die de circuit experience cursus hebben gevolgd in het verleden maar ook voor mensen met ervaring stellen wij het circuit ter beschikking.

Deelnemen aan een trackday is mogelijk met alle types van wagens. Het maximaal geluidsniveau bedraagt 95dBA. Het dragen van een helm is steeds verplicht.

Iedereen die deelneemt aan het vrij rijden moet lid zijn van de SkyLimitRaceClub. Lid worden kost 25 euro per kalenderjaar. Je kan je lidkaart aanvragen bij de inschrijvingstafel (identiteitskaart meebrengen) de eerste keer dat je deelneemt.

Vrijwaringsclausule hier na te lezen.

Data : Zie kalender, alle data in het zwart en roze aangeduid

Tijdschema:
13u - 18u: Free driving. Tenzij anders vermeldt onder kalender.

Prijs:
1 uur : 60 €
2 uren : 110 €
3 uren : 150 €
4 uren : 180 €
5 uren : 200 €
2de piloten en passagiers : 10 €

RJay

Bericht door RJay » 17 feb 2010, 14:34

Ja, ook een keer gereden, de ochtendcursus is volgens mij alleen voor newbies die de baan echt nog niet kennen of op een andere wijze totaal geen circuit ervaring hebben.

Houdt wel rekening met spookrijders in de pitstraat :roflol: :roflol: :roflol: Dus daar zou ik het rustig aan doen.
Verder is het niveau rijders daar stukken hoger dan bij bijv. een vrijrijden.nl op zandvoort, deels door die cursus.

Je moet trouwens wel lid worden van skylimit ter plaatse voor je je kan inschrijven, kost een tientje of 25 eu per persoon meen ik.

Arjan B

Bericht door Arjan B » 20 feb 2010, 21:34

Hoi Jesper,
Net terug van Zolder. Heb vandaag meegedaan aan de cursus circuit experience. 's ochtends vroeg ingeschreven (7 uur :wink: ). We kregen kort uitleg (15min) wat wel en niet te doen op het circuit, de verschillende vlaggen etc., daarna 2 ronden rijden met een instructeur, gevolgd door 5 rondjes achter de pace car, duurde 2,5uur, dus was meer wachten dan rijden. Dit deel van de cursus vond ik een beetje zonde van de tijd. Van 10:30 tot 12:00 was het vrijrijden met alleen de cursisten (+/-25 auto's). Tijdens het vrij rijden leer je echt de baan kennen en maak je grote voorruitgang. Je ziet echt iedereen sneller en sneller gaan :D . 's Middags was de baan open voor iedereen, een groot gedeelte van onze groep ging 's middags ook rijden en kon al goed mee met de rest. Niet teveel auto's op het circuit en alles ging relaxed. Dus gewoon de volgende vrij rijden dag ernaar toe en geen cursus volgen, maar gelijk meerijden :), is goed te doen. Het is een leuk circuit, dus ik ga er dit jaar zeker vaker rijden.
Groeten,
Arjan

Knot

Bericht door Knot » 20 feb 2010, 22:14

Ik zeg woensdag 3 maart... meer mensen zin en een vrije dag ervoor over??

Jesper

Bericht door Jesper » 20 feb 2010, 23:07

Arjan B schreef:Hoi Jesper,
Net terug van Zolder. Heb vandaag meegedaan aan de cursus circuit experience. 's ochtends vroeg ingeschreven (7 uur :wink: ). We kregen kort uitleg (15min) wat wel en niet te doen op het circuit, de verschillende vlaggen etc., daarna 2 ronden rijden met een instructeur, gevolgd door 5 rondjes achter de pace car, duurde 2,5uur, dus was meer wachten dan rijden. Dit deel van de cursus vond ik een beetje zonde van de tijd. Van 10:30 tot 12:00 was het vrijrijden met alleen de cursisten (+/-25 auto's). Tijdens het vrij rijden leer je echt de baan kennen en maak je grote voorruitgang. Je ziet echt iedereen sneller en sneller gaan :D . 's Middags was de baan open voor iedereen, een groot gedeelte van onze groep ging 's middags ook rijden en kon al goed mee met de rest. Niet teveel auto's op het circuit en alles ging relaxed. Dus gewoon de volgende vrij rijden dag ernaar toe en geen cursus volgen, maar gelijk meerijden :), is goed te doen. Het is een leuk circuit, dus ik ga er dit jaar zeker vaker rijden.
Groeten,
Arjan
Wij deden vandaag ook de hele middag mee met het free driving gedeelte. (de zilvergrijze e36 met 2 zwarte 'Viper' strepen).
Een zeer geslaagde dag. Bijna de hele middag droog geweest, alleen het laatste halfuur werd de baan een beetje nat door de regen. Dus nog even gespeeld en toen maar naar huis gereden.
De dag was verder erg goed georganiseerd! Niet te veel wagens op de baan, werd met respect gereden en er werd goed gevlagd.

Was de eerste circuitdag met de 328i en semi slicks. De wagen heeft het heel goed gedaan en was toch wel verbazend snel :D Ben benieuwd wat hij doet op de Nordschleife.
Wel in 5 uurtjes tijd een setje Ferodo DS3000 erdoor geremd :oops: Voor de volgende dag Zolder toch iets 'duurzamere' blokken zoeken...

Ik zag overigens veel fotograven langs de baan. Weet iemand of nog ergens online foto's te vinden zijn van vandaag?

RJay

Bericht door RJay » 20 feb 2010, 23:30

skylimit heeft zelf een fotoboek, moet je even op hun site zoeken :mrgreen:
Ik heb goede ervaringen met hawk dtc60 op zolder.... maar da's met een E30 cup wagen.

Arjan B

Bericht door Arjan B » 21 feb 2010, 10:10

Wij deden vandaag ook de hele middag mee met het free driving gedeelte. (de zilvergrijze e36 met 2 zwarte 'Viper' strepen).
Een zeer geslaagde dag.
Als ik het had geweten was ik je even komen opzoeken, ik reed zelf met een rode civic crx. Als je een heel setje remblokken hebt weggereden, heb je je rondjes wel gedraaid :D .

Ik heb er Ferodo DS2500 eronder, 2 weken geleden eronder gelegd en remolie ververst, maar die werden na +/- 25min zo warm dat ik moest stoppen (trillen in het stuur). Kunnen de DS3000 beter tegen hoge temperaturen?
Er reed ook een renault megane en die had er Pagid blue eronder liggen en was er zeer te spreken over, hij deed 10 uur circuit met een setje blokken.

Het lukt mij wel om 3 maart vrij te krijgen, oefening baart kunst :) zegt men. 6 maart is er ook vrij rijden op Zandvoort (zaterdag), scheelt weer een vrije dag opnemen :) .

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2010, 10:30

DS3000 is weer een stuk beter, echter die is tegenwoordig ook al in 3 soorten te krijgen geloof ik...dus daar zitten ook zacht voor je schijven of hard voor je schijven tussen.
als je DS3000 opremt in 4 uur vind ik dat knap...kan de zachtere zijn of combi met geboorde schijven oid?
ik heb bv destijds 5 trackdays en 12.000km gereden(standaard M3 schijven niet geboord ofzo) zoiets toen ene haas overstak en olieleiding scheurde en morste op de schijven/blokken en dus moest vervangen, echter waren de blokjes (voor) nog steeds niet echt afgesleten zat toch nog zeker 8mm voering op.
Maja ik ben ook niet echt een last minit noodstop rijder...
De blokken die ik nu heb lijken iets anders te slijten op men schijven...wel DS3000 maar de garage die ze bestelde kon ze niet krijgen en dat duurde lang en waarschijnlijk een ander type DS3000 dan ik eerst eronder had :hmmm: ayway remt nog steeds goed :banaan:

Knot

Bericht door Knot » 21 feb 2010, 11:07

De DS3000 kan prima (10x beter dan DS2500) maar dan wist ik niet of de endurance het langer uithoudt... lijkt me dat die dan ook iets minder moet remmen dan de normale DS3000.

Mijn HT10 hielden het op Zolder en op Zandvoort prima. Heb niet continu gereden, maar misschien 1,5 uur zolder en 1,5 uur zandvoort en de blokken zijn nu half weg... en dan rij ik best een zware auto.

HPplus achter doet t ook prima, 100x beter dan de textar blokken die na 6 rondjes ring compleet weg waren :D

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2010, 11:31

van de DS3000 dus 3 soorten

http://www.ferodoracing.com/it/car_raci ... e_pads.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
COMPOUND SELECTION - DS3000
DS3000 is the FERODO RACING compound that has set the braking standard from race one back in the 1998 season. DS3000 has contributed to countless wins and podium positions in many Touring car and GT championships around the world. In addition to its reduced bedding in time (approximately 50 percent quicker than other materials), the main characteristics of the DS3000 are: Very High coefficient of friction (0,54) at all speeds and temperatures
High initial bite
Predictability and control because of the unvarying torque output
Low off-brake drag
COMPOUND SELECTION - DS3000 PLUS 03
DS3000 Plus 03 was developed by FERODO for severe braking conditions, where high friction is required at extreme temperatures. The material has an exceptionally high coefficient of friction (0.72) is whilst maintaining the same gently rising toque profile as DS3000 and great initial bite. This compound is used in Touring car, Stockcar, GT, Indy Light, Formula Nippon, Formula 3000, DTC and many other international Series. The main characteristics of DS3000 Plus 03 are: Exceptionally high coefficient of friction (0,59) at all speeds and temperatures
No fade
Predictability in all conditions
Good release
COMPOUND SELECTION - DS3000 ENDURANCE
While maintaining the essential characteristics of the DS3000 family, FERODO "Endurance" material has been formulated to provide extended pad/rotor life in events of three to six hours in length. The main characteristics of DS3000 Endurance are: Exceptionally high coefficient of friction (0,46) at all speeds and temperatures
No fade
Predictability in all conditions
Good release
en dan heb je nog een paar andere soorten van Ferodo Racing

berry

Bericht door berry » 21 feb 2010, 15:09

vreemd,

ik weet niks van die cursus??

ik betaal en dan kan ik de baan op??
nooit iets van een cursus ofzo gedaan..
kan natuurlijk zo zijn dat ze me herkennen, maar dat lijkt me redelijk sterk.. zo bekend ben ik ook weer niet hahaha..

rij zelf altijd met pagid blauw of geel.. doen het perfect..
laatste circuitdag er een setje nieuwe zimmerman s schijven en pagid blauw erop gezet en meteen knallen..
geen last van trillingen of verkleurde schijven!
had eigenlijk verwacht dat het zou gaan trillen..

RJay

Bericht door RJay » 21 feb 2010, 15:14

berry schreef:vreemd,

ik weet niks van die cursus??

ik betaal en dan kan ik de baan op??
nooit iets van een cursus ofzo gedaan..
kan natuurlijk zo zijn dat ze me herkennen, maar dat lijkt me redelijk sterk.. zo bekend ben ik ook weer niet hahaha..

rij zelf altijd met pagid blauw of geel.. doen het perfect..
laatste circuitdag er een setje nieuwe zimmerman s schijven en pagid blauw erop gezet en meteen knallen..
geen last van trillingen of verkleurde schijven!
had eigenlijk verwacht dat het zou gaan trillen..
Vragen ze tijdens het aanmelden dan niet wat je ervaring is? Of je hebt nog zo'n mooi skylimits pasje voor een jaar oid.

Knot

Bericht door Knot » 21 feb 2010, 21:41

Ik haal dit jaar wel een nieuw pasje.. moet goed komen...

Woensdag 3 maart 13:00-18:00 Zolder:

- Knot
-
- ?

Jesper

Bericht door Jesper » 22 feb 2010, 12:52

Ik skip even voor zolder. Eerst maar eens een paar rondes doen op de ring als die weer open is en daarna eens een dagje spa :D

Over de remmen. Kan onvoldoende koeling ook extreem slijtage aan de blokken als gevolg hebben?
Want we hebben sowieso niet voldoende koeling.
Iemand overigens ervaring met Carbone Lorraine RC6? Houden die het wat langer vol?

RJay

Bericht door RJay » 22 feb 2010, 12:56

Onvoldoende koeling kan wel degelijk dat soort effect hebben, omdat blokken vaak een temperatuurraam hebben waar in ze optimaal werken.... probeer eens een slangetje oid. op te hangen

Arjan B

Bericht door Arjan B » 23 feb 2010, 20:47

Woensdag 3 maart 13:00-18:00 Zolder:

- Knot
- Arjan
- ?

Als het weer het toelaat zijn we van de partij.
We rijden via Breda, Antwerpen.

Rupie

Bericht door Rupie » 23 feb 2010, 21:05

Ferodo zou ik volledig links laten liggen. Zeer slechte ervaringen mee op de 130i. RC6 kan je niet mis mee gaan.

Plaats reactie