Bericht
door Bert ///M3 » 17 feb 2010, 04:50
Er zitten geen wezenlijke verschillen tussen een gewone E36 en een M3 koets.
Alleen de 3,2 heeft de volgende dingen af fabriek:
-Subframe versteviging
-Extra verstevigingsplaatjes onder de voor topmounts
-Schroefdraad in het subframe voor een X Brace
Sturen:
Gewone E36 heeft een 1:17,8 overbrening
M3 3,0 is langzamer on centre met 1:19,8, maar loopt naarmate je meer lock geeft op naar 1:14,4, maar begint pas bij 200 graden stuuruitslag op te lopen. Dus op een circuit zit je eigenlijk altijd met 1:19,8
M3 3,2 heeft hetzelfde stuurhuis als gewone E36 alleen dan met limiters om de stuuruitslag te beperken.
Voorophanging:
Rubbers bij een M3 zijn wat sterker als bij een gewone E36, bij een 3.0 heb je excentrisch massief voor, bij een 3,2 concentrisch niet massief, maar wel sterker als gewoon E36
Topmounts geven meer caster op een M3, op een 3,2 staan de schokbrekers ook rechter op en zijn de draagarmen anders van vorm. Daarnaast halen de 3,2's meer camber uit de naven ipv de hoek van de topmount.
Draagarmen hebben echte balljoints en zijn sterker uitgevoerd als op een gewone E36.
Achterophanging:
Bij een gewone E36 en M3 3.0 zit er in de dwarsdraagarmen aan de buitenkant onder een rubber bus en boven een balljoint, bij een 3,2 zijn beiden aan de buitenkant een balljoint.
De Langsarmen geven een andere geometrie als op een normale E36.
Subframebussen zijn sterker als op een normale E36
Verder heeft een M3 sterkere wiellagers.
Spoorbreedte verschilt niet of nauwelijks tussen een 325i en een M3. Als er al een verschil in zit dan praat je over millimeters.
Aandrijflijn:
M3 heeft een andere bak, volgens mij ook andere aandrijfas. Sowieso ziojn de bakken verschillend tussen M3 3,0 en M3 3,2 doordat de 6 bak langer is. M3 3,2 heeft een groter differentieel. (typ 210) M3 3,0 heeft dezelfde maat differentieel als een 325i (typ 188) maar het kroonwiel zit bij een M3 3,0 met M14 bouten vast ipv M12 bouten. Motorsteunen en baksteunen zijn stijver als op een gewone E36.
Verder zijn er wel meer van die wetenswaardiheden, een pre 95 auto, dus 325i en M3 3,0 hebben een beter benzine systeem als de post 95 auto's, dus de 328i en M3 3,2. De vroege versie heeft een jetsysteem welke de benzine van de linker naar de rechter kant pompt, werkt op retourdruk, terwijl de latere alleen een hevelslang hebben dacht ik.
Alle randzaken van de motor zijn bij een M3 ook aangepast natuurlijk, radiateur is groter, oliekoeler enz.
Zullen nog wel wat verschillen zijn maar dit is wat ik zo even neertikken kan, zijn wel de belangrijkste dingen. Ga je bijvoorbeeld weer een M3 3.0 en een 3,2 in diepte bekijken daar zitten ook nog weer een hoop verschillen in etc.
Als je dus gewoon een 316 koets pakt en daar een dikke kooi in last met wat M3 techniek dan kom je net zo ver als dat je met een M3 begint. Een M3 heeft wel een hoop ditjes en datjes maar als je het er toch allemaal afsloopt, bijvoorbeeld meteen met een uniball ophanging gaat, dempertorens laat verlassen, massieve motor en baksteunen etc etc dan kan je dat net zo goed met een gewone E36 koets doen. Paar dingen van een M3 overnemen zoals delen van de ophanging en de motor + aandrijflijn en klaar ben je.