[bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Peter Tunissen » 16 feb 2010, 23:32

Even een vraagje voor de lopende BMW encyclopedieën hier op DF. ;)
Wat zijn precies de verschillen tussen een E36 325i en een M3?
Ik weet:
*) Motor (d'uh)
*) Remmen
*) M3 heeft een sperdiff, 325i standaard niet
*) Stuurinrichting
*) Versnellingsbak (denk ik?)

Maar andere fundementele zaken zijn als spoorbreedte, carrosserie(stevigheid) etc., zijn die wel allemaal gelijk?

Wat eigenlijk de vraag tussen de regels door is, is of een omgebouwde 325i met motor en aandrijflijn van een M3 het als circuitauto net zo goed zou doen als een auto die al een M3 als basis heeft.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Xave30 » 16 feb 2010, 23:33

//M chassis/ subframe('s) is verder verstevigd.. meen ik.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Jussi » 16 feb 2010, 23:45

M3 heeft ook andere draagarmen en andere spoorbreedte. Chassis is inderdaad ook verstevigd. 325i bak is anders, 328i bak is hetzelfde als ik me niet vergis.

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Christoph » 17 feb 2010, 00:01

328i en M3 bak zijn idd hetzelfde.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Bert ///M3 » 17 feb 2010, 04:50

Er zitten geen wezenlijke verschillen tussen een gewone E36 en een M3 koets.

Alleen de 3,2 heeft de volgende dingen af fabriek:
-Subframe versteviging
-Extra verstevigingsplaatjes onder de voor topmounts
-Schroefdraad in het subframe voor een X Brace

Sturen:
Gewone E36 heeft een 1:17,8 overbrening
M3 3,0 is langzamer on centre met 1:19,8, maar loopt naarmate je meer lock geeft op naar 1:14,4, maar begint pas bij 200 graden stuuruitslag op te lopen. Dus op een circuit zit je eigenlijk altijd met 1:19,8
M3 3,2 heeft hetzelfde stuurhuis als gewone E36 alleen dan met limiters om de stuuruitslag te beperken.

Voorophanging:
Rubbers bij een M3 zijn wat sterker als bij een gewone E36, bij een 3.0 heb je excentrisch massief voor, bij een 3,2 concentrisch niet massief, maar wel sterker als gewoon E36
Topmounts geven meer caster op een M3, op een 3,2 staan de schokbrekers ook rechter op en zijn de draagarmen anders van vorm. Daarnaast halen de 3,2's meer camber uit de naven ipv de hoek van de topmount.
Draagarmen hebben echte balljoints en zijn sterker uitgevoerd als op een gewone E36.

Achterophanging:
Bij een gewone E36 en M3 3.0 zit er in de dwarsdraagarmen aan de buitenkant onder een rubber bus en boven een balljoint, bij een 3,2 zijn beiden aan de buitenkant een balljoint.
De Langsarmen geven een andere geometrie als op een normale E36.
Subframebussen zijn sterker als op een normale E36

Verder heeft een M3 sterkere wiellagers.

Spoorbreedte verschilt niet of nauwelijks tussen een 325i en een M3. Als er al een verschil in zit dan praat je over millimeters.

Aandrijflijn:
M3 heeft een andere bak, volgens mij ook andere aandrijfas. Sowieso ziojn de bakken verschillend tussen M3 3,0 en M3 3,2 doordat de 6 bak langer is. M3 3,2 heeft een groter differentieel. (typ 210) M3 3,0 heeft dezelfde maat differentieel als een 325i (typ 188) maar het kroonwiel zit bij een M3 3,0 met M14 bouten vast ipv M12 bouten. Motorsteunen en baksteunen zijn stijver als op een gewone E36.

Verder zijn er wel meer van die wetenswaardiheden, een pre 95 auto, dus 325i en M3 3,0 hebben een beter benzine systeem als de post 95 auto's, dus de 328i en M3 3,2. De vroege versie heeft een jetsysteem welke de benzine van de linker naar de rechter kant pompt, werkt op retourdruk, terwijl de latere alleen een hevelslang hebben dacht ik.

Alle randzaken van de motor zijn bij een M3 ook aangepast natuurlijk, radiateur is groter, oliekoeler enz.

Zullen nog wel wat verschillen zijn maar dit is wat ik zo even neertikken kan, zijn wel de belangrijkste dingen. Ga je bijvoorbeeld weer een M3 3.0 en een 3,2 in diepte bekijken daar zitten ook nog weer een hoop verschillen in etc.

Als je dus gewoon een 316 koets pakt en daar een dikke kooi in last met wat M3 techniek dan kom je net zo ver als dat je met een M3 begint. Een M3 heeft wel een hoop ditjes en datjes maar als je het er toch allemaal afsloopt, bijvoorbeeld meteen met een uniball ophanging gaat, dempertorens laat verlassen, massieve motor en baksteunen etc etc dan kan je dat net zo goed met een gewone E36 koets doen. Paar dingen van een M3 overnemen zoals delen van de ophanging en de motor + aandrijflijn en klaar ben je.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43135
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Arthur » 17 feb 2010, 09:23

:mrgreen: :clap:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Tom V » 17 feb 2010, 09:25

Goed bezig Bert.

Waarom wil jij dit weten Peter? :hmmm:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Snipe » 17 feb 2010, 10:18

Tom V schreef:Waarom wil jij dit weten Peter? :hmmm:
Zo gaat dat uiteindelijk met alle 1 Serie-rijders. Ze willen allemaal een grotere.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Metchu » 17 feb 2010, 10:21

you just got served by BERTIKIPEDIA! 8)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Peter Tunissen » 17 feb 2010, 13:21

Super Bert!!! :beer:
Tom V schreef:Waarom wil jij dit weten Peter? :hmmm:
Nou, niet eens zo spannend eigenlijk.
Voor de Carbage Run lijkt een E36 325i me een erg leuke auto, alleen wat moet je er daarna mee?
Verkopen en 101 shoarmahandelaren aan je deur krijgen lijkt me ook niet alles, dus misschien bewaren en van de winter een leuk project van maken, dat zou mijn voorkeur hebben (afhankelijk van de verliesgevendheid van komende circuitdagen ook :mrgreen: ).

Heb wel een paar leuke ideeën daarvoor, maar heb nu ook drie projecten ervaring (75 3.5 V6 Savali, E30 M5 en een getunede Impreza GTT) en mijn belangrijkste ervaring is dat verdere tuning as you go een bodemloze put is.
Beter vooraf een duidelijk overzicht van wat je wil en wat het gaat kosten maken en dat dan stap voor stap uitvoeren; dan wordt het wel een meerjaren plan, maar blijft het ook allemaal redelijk binnen de perken hopelijk.
Hoewel ik na een eerste snelle begroting ook wel al even met mijn ogen moest knipperen. :sealed:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Bert ///M3 » 17 feb 2010, 13:29

Bodemloze put blijft het toch als je met een M3 circuittool gaat rijden. Van de M3 circuittools op DF denk ik dat er zo ongeveer geen 1 minder als 20K gekost heeft eigenlijk, minder als 25K denk ik ook haast niet.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Peter Tunissen » 17 feb 2010, 13:32

Ja, ik kwam ook op dik 26k uit, exclusief arbeidsloon. :sealed:
Wel inclusief aanschaf van een 325i voor €750. :bag:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Bert ///M3 » 17 feb 2010, 13:39

Mijne is pas terug getaxeerd en zat daar al heel dik overheen, terwijl een hoop dingen ook nog goedkoop via via geregeld waren. Wel vanuit een E36 M3 begonnen dus dan is je aanschaf auto wat duurder.

En dan heb je eigenlijk nog niet meer als een gewone 13 jaar oude E36 M3 met rolkooi, wat spoilers, wat poly platwerk, onderstelletje en grotere remmen.

Kant en klare is veel handiger, die hebben nu een marktwaarde van +/- 16K tot 18K denk ik ongeveer. En ook nog eens professioneel gebouwd vaak ipv thuis hobbyproject.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Peter Tunissen » 17 feb 2010, 13:45

Ja, DSC E36 M3 racers worden ook wel vaker voor rond de €20k aangeboden, alleen zijn die meestal wat lastiger op kenteken te krijgen i.v.m. de soms vage herkomst van de basisauto.
Maar het is ook een beetje het zen idee, de reis is soms nog mooier dan de bestemming. :angel: :df:
En als je dan toch gaat ombouwen, is een S50 misschien ook wel niet de meest logische keuze.... :sealed:

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Tom van H. » 17 feb 2010, 13:59

Bert ///M3 schreef:Bodemloze put blijft het toch als je met een M3 circuittool gaat rijden. Van de M3 circuittools op DF denk ik dat er zo ongeveer geen 1 minder als 20K gekost heeft eigenlijk, minder als 25K denk ik ook haast niet.
Hou jij je mond eens!! :evil:
Ik ben nog steeds in de ontkenningsfase! :angel:

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Metchu » 17 feb 2010, 14:04

Peter, waar haal jij een e36 325i voor 750€ ?????? :shock:

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door steve smith » 17 feb 2010, 14:22

Metchu schreef:Peter, waar haal jij een e36 325i voor 750€ ?????? :shock:
Tja. Hij zegt het eigenijk zelf al maar net met zoveel woorden....
Peter Tunissen schreef: meestal wat lastiger... te krijgen i.v.m. de soms vage herkomst van de basisauto.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door MartijnGizmo » 17 feb 2010, 14:24

Peter Tunissen schreef:Ja, DSC E36 M3 racers worden ook wel vaker voor rond de €20k aangeboden, alleen zijn die meestal wat lastiger op kenteken te krijgen i.v.m. de soms vage herkomst van de basisauto.
Maar het is ook een beetje het zen idee, de reis is soms nog mooier dan de bestemming. :angel: :df:
En als je dan toch gaat ombouwen, is een S50 misschien ook wel niet de meest logische keuze.... :sealed:
S54 erin! 8)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Peter Tunissen » 17 feb 2010, 14:31

:mrgreen:

Ik zie er wel een stel voor €1000 - €1250 op marktplaats staan, dus als je dan meetelt dat een racer best wat deuken (moeten toch lightweight panels op) en krassen (moet daarna toch overgespoten worden) mag hebben, moet iets minder toch ook nog wel lukken?
Maar dat zijn dus ook niet de kosten op zo'n project, dat probeerde ik aan te geven, niet dat ik morgen proletarisch in Beverwijk kom winkelen, Metchu. ;)

Een S54 lijkt me niet echt heel veel voordeel te hebben boven een S50 voor al het werk dat er bij komt kijken voor zo'n ombouw?

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Metchu » 17 feb 2010, 14:38

ha... die dingen voor rond de 1500 heb ik allemaal bekeken in mijn zoektocht... daar kom jij niet mee aan bij het gardameer zonder dat Laurens eronder heeft gelegen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Bert ///M3 » 17 feb 2010, 14:47

Peter Tunissen schreef::mrgreen:

Ik zie er wel een stel voor €1000 - €1250 op marktplaats staan, dus als je dan meetelt dat een racer best wat deuken (moeten toch lightweight panels op) en krassen (moet daarna toch overgespoten worden) mag hebben, moet iets minder toch ook nog wel lukken?
Maar dat zijn dus ook niet de kosten op zo'n project, dat probeerde ik aan te geven, niet dat ik morgen proletarisch in Beverwijk kom winkelen, Metchu. ;)

Een S54 lijkt me niet echt heel veel voordeel te hebben boven een S50 voor al het werk dat er bij komt kijken voor zo'n ombouw?
S54 is wel leuk als je big power wilt, 380 tot 400 PK is in principe wel te doen zonder hele extreme ingrepen, kijk naar de auto van Lida bijvoorbeeld.

Met een S50 is ook wel wat te doen maar je komt gewoon net even verder met een S54. S50B30 met een set andere nokkenassen en motormanagment, zonder kats doet wel iets van 335 tot 340 PK. Airbox kan je nog iets meer halen. Met een S50B32 loop je wel iets voor, die hebben grofweg 15-20 PK meer met dezelfde modificaties. Meer is ook mogelijk, Gr.A motoren van 400+ PK maar die zijn en duur om te bouwen en vergen nogal wat onderhoud.

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door @iko » 17 feb 2010, 19:01

Bert ///M3 schreef:Bodemloze put blijft het toch als je met een M3 circuittool gaat rijden. Van de M3 circuittools op DF denk ik dat er zo ongeveer geen 1 minder als 20K gekost heeft eigenlijk, minder als 25K denk ik ook haast niet.
tip: je kosten niet in een Excel sheet zetten en al je bonnetjes meteen weggooien :bag:

Luco

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door Luco » 17 feb 2010, 19:29

Aiko schreef:
Bert ///M3 schreef:Bodemloze put blijft het toch als je met een M3 circuittool gaat rijden. Van de M3 circuittools op DF denk ik dat er zo ongeveer geen 1 minder als 20K gekost heeft eigenlijk, minder als 25K denk ik ook haast niet.
tip: je kosten niet in een Excel sheet zetten en al je bonnetjes meteen weggooien :bag:

Dat is nou de ontkenningsfase waar tom nog inzit :mrgreen:
Ik heb hier ook nog wat spreadsheetjes, ook van de vijf, gisteren nog even bekeken, dat ding was bijna gratis als je het hiermee vergelijkt :mrgreen:

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door raymondw » 17 feb 2010, 19:44

Peter Tunissen schreef:Voor de Carbage Run lijkt een E36 325i me een erg leuke auto, alleen wat moet je er daarna mee?
Dus je wilt met Wilfred zijn evenement mee doen ? :df:

Gebruikersavatar
turbofries
Berichten: 207
Lid geworden op: 26 okt 2008, 18:54
Locatie: HEYSTERIA RUN 2015. Topless@Lloret

Re: [bmw e36] Verschillen tussen 325i en M3?

Bericht door turbofries » 17 feb 2010, 20:38

Metchu schreef:ha... die dingen voor rond de 1500 heb ik allemaal bekeken in mijn zoektocht... daar kom jij niet mee aan bij het gardameer zonder dat Laurens eronder heeft gelegen :mrgreen:
Mwa dat moet je niet meteen zeggen. Onze drifter met 280.000km heeft zonder ook maar iets aan de motor te doen 9 driftdagen overleeft.
Waarvan er 6 dagen van waren dat we het nog niet echt onder de knie hadden.(continu toerenbegrenzer)
Doet het nog perfect. En deze is gekocht onder de € 1000,00 zonder apk. De keuring erop gezet, koste alleen de keuringskosten.
Met andere woorden de perfecte garbage runner.
Een 87er e28 is dat niet wat?? Die doen het ook goed en kosten ook weinig gezien het feit dat ze niet klassiek worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten