Zelf uitlijnen, apparatuur? Hoe doen ze dit op het circuit?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Damir Vukovic

Re: Zelf uitlijnen, apparatuur? Hoe doen ze dit op het circuit?

Bericht door Damir Vukovic » 07 jan 2010, 08:54

Je kan ook voor 20E een digitale inclinometer/hoekmeter kopen en tegen een houten plankje houden (dat even lang is als de velg breed is). Kost 1/10
Probleem is dat je bij de meeste auto's geen camber kan stellen zonder ook de sporing te beïnvloeden. Daar moet je dan dus ook een oplossing op verzinnen. Je schijnt met touwtjes, wat basisgeometische kennis en een heeeeele hoop vrije tijd een eind te kunnen komen.

McPherson ophangingen met camber plates gaan soms wel goed (camber aanpassen zonder sporing te beinvloeden), dat zou je dan vooraf moeten checken op een uitlijnbank of stringsetup.

Edit: voorbeeld met een vrij grote inclinometer (in een waterpas) en hi-tech afstandhoudertjes indien je bandwangen voorbij de velg steken (kun je ook oplossen door een low-tech houten lat in te korten totdat die precies op de velg valt.
Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 12 jan 2010, 12:55

Peter Tunissen schreef:Hoi Guus. :mrgreen:
Volgens mij kan Luco volgend jaar maar beter zijn handschoenen niet vergeten? :sealed: :hosanna:

Dan leen ik ze wel van iemand :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 12 jan 2010, 18:28

Luco gaat ff uitleggen hoe het uitlijnen op het circuit werkt........ :roflol:

Hij zit altijd op een stoeltje met zijn hand in zijn broek te kijken hoe anderen van het team het werk doen.
Wanneer er dan een Aziatische kip met een kort rokje voorbij komt heeft hij helemaal geen oog voor enige mechanische actie.

Misschien is het ook maar goed ook dat hij het gereedschap niet aanraakt.......... :thumbup: :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 jan 2010, 23:12

Dat doe jij toch ook Hans, bij Downforce in de tent zitten beetje borrelen en kijken wat de rest doet :mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 jan 2010, 07:52

Bert ///M3 schreef:Dat doe jij toch ook Hans, bij Downforce in de tent zitten beetje borrelen en kijken wat de rest doet :mrgreen:
Dan heb jij een selectief geheugen of nooit goed opgelet.......... :angel:

Luco

Bericht door Luco » 13 jan 2010, 09:42

Downforce Hans schreef:Luco gaat ff uitleggen hoe het uitlijnen op het circuit werkt........ :roflol:

Hij zit altijd op een stoeltje met zijn hand in zijn broek te kijken hoe anderen van het team het werk doen.
Wanneer er dan een Aziatische kip met een kort rokje voorbij komt heeft hij helemaal geen oog voor enige mechanische actie.

Misschien is het ook maar goed ook dat hij het gereedschap niet aanraakt.......... :thumbup: :mrgreen:

Hans

Op het circuit kom ik om te rijden.
Alle onderhoud tussen de races door doe ik voor 95% zelf.
Van het team mag ik op het circuit niks zelf doen.
In de DNRT deed ik alles helemaal zelf.
Zouden eens meer zogenaamde "rijders" eens moeten doen, dan waarderen ze de teamleden misschien wat meer :thumbup:
Overigens ben ik ook vaak aanwezig op de sleuteldagen van het team om daar nog eens te helpen, zoals bv met de andere trailer verbouwen en klaar maken voor het nieuwe seizoen.
Dus ik ben zeker GEEN rijder die alleen maar met zijn handen in zijn zakken staat.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 jan 2010, 12:11

luco hornsveld schreef:
Downforce Hans schreef:Luco gaat ff uitleggen hoe het uitlijnen op het circuit werkt........ :roflol:

Hans

Zouden eens meer zogenaamde "rijders" eens moeten doen, dan waarderen ze de teamleden misschien wat meer :thumbup:
Overigens ben ik ook vaak aanwezig op de sleuteldagen van het team om daar nog eens te helpen, zoals bv met de andere trailer verbouwen en klaar maken voor het nieuwe seizoen.
Dus ik ben zeker GEEN rijder die alleen maar met zijn handen in zijn zakken staat.
Dat ben je wel......... :sealed:

Luco

Bericht door Luco » 13 jan 2010, 13:07

Je hebt gelijk hoor :sealed:
Gelukkig weten de mensen waar het om gaat hoe het echt in elkaar steekt :thumbup:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 13 jan 2010, 13:20

Dat ben je wel........dat ben je wel.......dat ben je wel........dat ben je wel........dat ben je wel....dat ben je wel......dat ben je wel........ :sealed:

Niels Boer

Bericht door Niels Boer » 13 jan 2010, 15:46

http://www.tools.vocor.nl/Uitlijnplaat- ... t_290.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit niet iets voor je ? niet erg duur, zal natuurlijk geen super kwaliteit zijn maar als je het zelf wil afstellen misschien toch een optie ?

@iko

Bericht door @iko » 13 jan 2010, 19:35

luco hornsveld schreef:

Hans

Klopt. Met de Renault zag ik Luco meer onder de auto liggen dan er in zitten :wink:

Luco

Bericht door Luco » 13 jan 2010, 19:44

Aiko schreef:
luco hornsveld schreef:

Hans

Klopt. Met de Renault zag ik Luco meer onder de auto liggen dan er in zitten :wink:
Klopt bij sprintraces lig je meer onder de auto dan dat je rijdt :mrgreen:
Vaak haalden diverse beamers de start niet eens :fy: :roflol:

@iko

Bericht door @iko » 13 jan 2010, 19:46

luco hornsveld schreef:
Klopt bij sprintraces lig je meer onder de auto dan dat je rijdt :mrgreen:
Vaak haalden diverse beamers de start niet eens :fy: :roflol:
Beamers moeten van het circuit af blijven.
Hooguit een keer een trackday

De Sjack

Bericht door De Sjack » 15 feb 2010, 22:37

Ik ben er mee aan de gang geweest, dus zelf de boel uitlijnen.
Nu weet ik alleen niet of ik op de goede weg zit :oops:
Zowieso praat de ene in mm en een ander in mm/min, wat me niet echt duidelijk is waarom.
Is op Internet ook niet zo heel veel over te vinden ?
Wie wil es meekijken of ik uberhaupt wel de goede richting op zit nu:?
Als advies heb ik de volgende afstelling gekregen, wat meer voor het circuit is dan voor op straat:
Voor en achter hetzelfde:
-1.75 tot - 2.25 negatief camber
7 tot 10 minuten toe-spoor, per wiel

Ik heb een week geleden alleen de voorkant laten uitlijnen, omdat ik daar alle rubbers vervangen heb:
Toe-in L: 6 min R: 5 min
Camber L: -2.03
Camber R: 1.50
Helaas na uitlijnen stond wel mijn stuur scheef. :hammer:

Zelf nu op m'n zelfgemaakte, waterpas gezette, brug gemeten, met de digitale cambermeter:
Resultaat: LV 2.0 graden neg camber, RV 2.0 graden neg camber
Nu snap ik dat verschil tussen wat de bandenboer aangeeft, dus RV 1.50 niet in vergelijk met mijn gemete waarde van 2.0
Zou iets met een klok van max 60 min. te maken hebben, maar wat ik zie is dat mijn meter gewoon doormeet, en het advies is ook niet in minuten gegeven.
Denk dus dat dat voor mij dan ook niet van toepassing is?

De sporing, dat vind ik wat lastiger.
Ik krijg in minuten de waarde op en moet met mm werken.
Dit is het enige wat ik ben tegengekomen op internet:
http://www.morrisminorclub.nl/TC/COR-12 ... %20_2_.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoop bla, bla, maar wel vrij duidelijk verhaal, tenminste voor iemand die het goed begrijpt, maar dat doe ik dus niet :please:

Bij aanvang meet ik bij LV een toe-in van 3 mm, RV 0mm, stuur nu recht gezet.
Velg diamter, op de plaats waar ik meet naar het touwtje, is 473mm
Nu heb ik de sporing bijgesteld naar een toespoor van: LV 3mm en RV 3mm
Waarom beide naar 3mm? omdat het totaal bij de bandeboer 11 min is, en het advies tot 20 minuten gaat heb ik het maar verdubbeld. :hmmm:
Maar hoeveel minuten is dit nu? of hoe kan ik dit (simpel)berekenen?

Luco

Bericht door Luco » 15 feb 2010, 22:59

Met min werken is op een bank makkelijk, maar niet met een draadje
min moet je inderdaad omrekenen in mm

Maar als jij drie mm verschil meet op de voorkant van de velg tov de achterkant van de velg heb je wel heel veel in of out
Ik zit op 1,5 mm per kant uitspoor
dus voorkant wiel is bv 30mm van de draad
achterzijde wiel is dan 31,5 mm van de draad

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 feb 2010, 00:07

Idd.

Hoewel het wel kan maar op 17 inch wielen kijk je met 3mm toespoor ongeveer tegen 1 graad toespoor per wiel aan.

Ik rij met 3mm uitspoor per wiel maar dan staan de wielen er echt helemaal scheef onder.

Minuten omrekenen naar mm kan wel. Neem de afstand tussen de meetpunten op je velg. Dan deel je je gemeten sporing door die afstand en daar de sinus van, even snel uit mijn hood. Dus Sin( sporing / diameter) Dan kom je ongeveer graden met decimalen uit. getal achter de comma doe je keer 60 en dat zijn dan je minuten. Maar beter is om gewoon met mm te blijven werken als je daar eenmaal aan gewend is.

Graden en minuten naar decimalen is niet moeilijk. Er gaan 60 graden in een minuut, dus als iemand zegt -3,5 graad camber dan kan je dat ook schrijven als -3'30, zeggen ze -3,75 word dan -3'45 enz.

yorick

Bericht door yorick » 16 feb 2010, 18:51

Probeer het ook een beetje te volgen. Maar 1.5 mm per kant maakt toch 3 mm verschil (zal ws wel iets over het hoofd zien)?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 feb 2010, 19:19

Ligt er aan hoe en wat, sommigen zeggen 3mm uitspoor en bedoelen dat per wiel maar als je dus 3mm totaal uitspoor bedoeld dan is het 1,5mm per wiel.

Zet je op 17 inch wielen 3mm uitspoor per wiel dan heb je ongeveer een graad uitspoor per wiel, dus in het totaal 2 graden uitspoor.

De Sjack

Bericht door De Sjack » 16 feb 2010, 20:39

Die minuten berekenen kom ik toch niet uit.
Als ik in mijn mobiel intyp:
SIN(3/473)*60 krijg ik 0.006641796
In excel: SIN(3/473)*60 is het resultaat: 0.380547 (als ik de 0. weglaat zou ik geloven dat het 38 min is? dat is per wiel?)

Bert, wil je eens een voorbeeld maken met mijn gegevens ?
3mm toe-in per wiel, maat tussen het gemeten gedeelte, dus velgdiameter is 473mm

GTRene

Bericht door GTRene » 16 feb 2010, 23:03

bij een achterwiel aandrijving geloof ik max 1.5 mm(voorwielen) per kant toespoor(ik heb 1mm) voor een goede rechtuit stabiliteit...bij een FWD mag het een tikkie meer zijn geloof ik. :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 feb 2010, 04:21

De Sjack schreef:Die minuten berekenen kom ik toch niet uit.
Als ik in mijn mobiel intyp:
SIN(3/473)*60 krijg ik 0.006641796
In excel: SIN(3/473)*60 is het resultaat: 0.380547 (als ik de 0. weglaat zou ik geloven dat het 38 min is? dat is per wiel?)

Bert, wil je eens een voorbeeld maken met mijn gegevens ?
3mm toe-in per wiel, maat tussen het gemeten gedeelte, dus velgdiameter is 473mm
Volgens mij zit je excel goed.

Ik heb ook even gerekend met windows calculator, kom dan op het volgende:

3 / 478 = 0,0062761

Sin 0,0062761 = 0,359599

0,359599 x 60 = 21,57 = 0'21

Waar ik zelf even mee de fout in ging is dat je de inverse sinus nemen moet. Als je dat niet doet dan kom je idd op 1 graad uit. Maar met inverse sinus kom je op 0'22. Ik heb dat vorig jaar voor de gein eens gewoon ingetikt om te weten maar werk altijd in millimeters, dus dan kom je ook niet zo snel achter een rekenfout als je het niet nameet.

Luco

Bericht door Luco » 17 feb 2010, 08:34

GTRene schreef:bij een achterwiel aandrijving geloof ik max 1.5 mm(voorwielen) per kant toespoor(ik heb 1mm) voor een goede rechtuit stabiliteit...bij een FWD mag het een tikkie meer zijn geloof ik. :mrgreen:
Is maar net wat je fijn vind, je kan ook iets to out geven bij de voorwielen, rechtuitstabiliteit is minder maar hij stuurt dan wel beter in.
Bij een fwd geef je iets meer omdat als je gasgeeft de voorkant iets lift en je dus minder toespoor krijgt.
Verder zou je ook moeten kijken wat de bandentemperatuur wordt, krijg je ze niet warm dan geef je wat meer.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 17 feb 2010, 13:33

Ligt ook aan je gebruik.

Op een straatauto zou je normaal nooit uitspoor zetten omdat je banden dan als een gek gaan slijten. Banden slijten harder van rijden met uitspoor als bijvoorbeeld van -3,5 graad camber.

Plaats reactie