Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door GTRene » 15 feb 2010, 22:42

Metchu schreef:ja leuk en aardig... maar wat about die mensen die 30 jaar lang in de asbest hebben zitten buffelen en nu 60/65+ zijn en toch betrokken willen zijn? Juist voor die mensen is het fijn als je ze in hun eigen taal, op de hoogte kan brengen. Voor de rest ben ik het met je eens dat iedereen Nederlands moet leren!
betrokken willen zijn bij wie?
als ze dat bij NL zouden willen zijn, kenden ze in die 30 jaar heus wel iets van...
en anders kunnen de kinderen dat wel aan hen overbrengen als ze graag betrokken willen zijn bij het NL gevoel :mrgreen:
en die "zielige" verhalen van jullie hebben ze hier heen gehaald... :please:

Michel P

Bericht door Michel P » 15 feb 2010, 22:47

Metchu schreef:
allen schreef:Metin, ik vind dat een goedkope smoes. 30 Jaar asbest happen is onmenselijk, maar heeft niets te maken met de taal die je kunt leren spreken.

sorry, maar die mensen die ouderen... die turkse/marokkaanse/spaanse ouderen... die hier kwamen om te werken... die kregen geen scholing of een relaxte woning of iets dergelijks... die kwamen om hier te buffelen... niets mis mee om die mensen het wat gemakkelijker te maken!
Waarom moet je dat KRIJGEN, taal wil je zelf leren, en doe je dus zelf moeite voor!! De wil ontbrak simpel! Af liggen er in Turkije ook NL info brochures op elk stadhuis en in elke ziekenhuis, of organiseerd met gratis een tolk............

Wereldvreemd zijn mensen die jaren in een land wonen en de taal niet beheersen.

Michel

allen

Bericht door allen » 15 feb 2010, 23:04

Metin, mijn ouders zijn zonder een cent op zak gekomen. M'n pa had z'n handpalmen stiekem volgeschreven om z'n werk te kunnen doen. Uitkering als het even slechter ging is systematisch geweigerd. Iedere hulp van buitenaf, want in onze cultuur was dat vroeger beschamend. Sprak in no time Nederlands. Z'n kinderen spraken gewoon Nederlands thuis. Want als je hier leeft, moet je je ook aanpassen. Zo was zijn gedachte. Z'n grammatica is niet altijd perfect, maar dat heeft te maken met de Chinese taal. M'n ma beheerst dat bijna foutloos.

Wellicht vind je dat ik bot overkom, omdat ik het woordje Turk heb laten vallen. Echter staat er ook heel duidelijk dat dit voor ieder ras geldt. Ook de mijne! Ik denk daar hetzelfde over. Leren doe je door te oefenen. Wanneer je niet de moeite neemt om dagelijks een krant te ontcijferen, je eigen taal thuis te spreken en rond je eigen soortgenoten rond te hangen, zul je het nooit goed kunnen leren. Simpeler is het niet.
Ik heb wel spijt dat ik vroeger geen zin had om Chinees te leren. Voor leren ben je gelukkig nooit te oud. Ik heb absoluut geen spijt dat ik me vooral bezig heb gehouden met het doen en laten in het westen. Ik ben namelijk van plan hier oud te worden. Niet in Hongkong of China. :idea:

Tenzij iemand een iq van 60 heeft moet je die met een beetje goede wil een heel eind kunnen komen.

Metchu

Bericht door Metchu » 15 feb 2010, 23:07

Tjah... ik probeer niets goed te praten, ik probeer alleen wat inzicht te geven waarom iemand (op oudere leeftijd) geen Nederlands spreekt. Bovendien dachten de meesten richting de jaren 90 nog steeds dat ze zouden terug gaan... vanaf toen is het besef pas gekomen dat ze bleven. Maar goed, mensen die hier nieuw zijn en jong zijn zullen toch echt wel de taal moeten leren, ben ik het wel mee eens. Ik probeer alleen maar te zeggen dat men niet zo snel moet oordelen en zo kortzichtig moet zijn af en toe. Een beetje meer diepgang kan echt geen kwaad in plaats van dat gezeik constant... Ik dacht dat links zo zuur zou moeten zijn, maar volgens mij is dat anders :mrgreen: :mrgreen:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 feb 2010, 23:10

@ allen: Je moet ook wel oud worden hier, Hong Kong of China zou de auto nooit halen. ;)

Maar mee eens. Met de vriendin heb ik het er wel eens over om 'later' te emigreren. Waarschijnlijk Duitsland. Punt 1 is dan het leren van de taal. Zou er niet eens over piekeren om daar te gaan wonen zonder de taal machtig te zijn. Nu is dat misschien wat anders bij de gastarbeiders van toen maar ook zonder cursussen, subsidies of cadeautjes van gemeente/overheid hier kun je natuurlijk goed een taal leren. Dat is niet een kwestie van kunnen maar een kwestie van willen IMO.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 feb 2010, 23:11

@Metin :sealed: :sealed: :sealed:

@Allen :clap: respect (niet alleen om je sigaar avonturen :mrgreen: )

Metchu

Bericht door Metchu » 15 feb 2010, 23:14

ik zie niet in, waarom wij zo kortzichtig en agressief doen hierover.... In de vs heeft de latino gemeenschap ook gewoon spaanse posters bijvoorbeeld... daar ben je een Latin-american of African-American... ik wil ook graag gewoon Turkse-Nederlander zijn...

Michel P

Bericht door Michel P » 15 feb 2010, 23:18

allen schreef:Metin, mijn ouders zijn zonder een cent op zak gekomen. M'n pa had z'n handpalmen stiekem volgeschreven om z'n werk te kunnen doen. Uitkering als het even slechter ging is systematisch geweigerd. Iedere hulp van buitenaf, want in onze cultuur was dat vroeger beschamend. Sprak in no time Nederlands. Z'n kinderen spraken gewoon Nederlands thuis. Want als je hier leeft, moet je je ook aanpassen. Zo was zijn gedachte. Z'n grammatica is niet altijd perfect, maar dat heeft te maken met de Chinese taal. M'n ma beheerst dat bijna foutloos.

Wellicht vind je dat ik bot overkom, omdat ik het woordje Turk heb laten vallen. Echter staat er ook heel duidelijk dat dit voor ieder ras geldt. Ook de mijne! Ik denk daar hetzelfde over. Leren doe je door te oefenen. Wanneer je niet de moeite neemt om dagelijks een krant te ontcijferen, je eigen taal thuis te spreken en rond je eigen soortgenoten rond te hangen, zul je het nooit goed kunnen leren. Simpeler is het niet.
Ik heb wel spijt dat ik vroeger geen zin had om Chinees te leren. Voor leren ben je gelukkig nooit te oud. Ik heb absoluut geen spijt dat ik me vooral bezig heb gehouden met het doen en laten in het westen. Ik ben namelijk van plan hier oud te worden. Niet in Hongkong of China. :idea:

Tenzij iemand een iq van 60 heeft moet je die met een beetje goede wil een heel eind kunnen komen.
+100000000 respect!!

Ook al denkt iemand ooit terug te gaan, de taal die je leert is altijd mooi meegenomen! Alleen al uit respect voor het land en de mensen die er wonen!

De mensen plaatsen zichzelf door het niet spreken van de taal bewust buiten de maatschappij. Ik durft te wedden dat als al die mensen die hier al heel lang wonen en de taal niet spreken een ultimatum gesteld word, binnen 2 jaar de taal spreken en lezen of retour, dat een zeer grote groep dit alsnog leert, triest, maar wellicht is dwang voor sommigen de enige juiste manier.

Michel

Michel P

Bericht door Michel P » 15 feb 2010, 23:23

Lees dit artikel eens Metin, http://www.vkblog.nl/bericht/24142/Weg_ ... sindustrie" onclick="window.open(this.href);return false;

Een geweldig artikel in mijn ogen, die de ziekte linkse kerk helder uit een zet.

Michel

allen

Bericht door allen » 15 feb 2010, 23:31

Metchu schreef:ik zie niet in, waarom wij zo kortzichtig en agressief doen hierover.... In de vs heeft de latino gemeenschap ook gewoon spaanse posters bijvoorbeeld... daar ben je een Latin-american of African-American... ik wil ook graag gewoon Turkse-Nederlander zijn...
Volgens mij ben jij een perfect voorbeeld van een Turkse Nederlander. Maar ik vraag me nu wel af wie er kortzichtig is. Diegene die vind dat de Nederlandse staat maar even alles voor hem/haar moet vertalen, of degene die niet snapt waarom het zo'n grote moeite is om een beetje Nederlands te leren zodat makkelijker mee kunt doen met de samenleving.

Michel, Nederlands leren zie ik niet als respect naar het land waar je woont, maar als een must om mee te kunnen draaien met de rest.

Elise

Bericht door Elise » 16 feb 2010, 11:05

Metchu schreef:ik wil ook graag gewoon Turkse-Nederlander zijn...
Waarom?
Wat is er mis met gewoon Nederlander te zijn?

Tom

Bericht door Tom » 16 feb 2010, 11:33

Een collega van mij komt oorspronkelijk uit Vietnam. Spreekt gewoon vloeiend Nederlands (was ook maar een kindje toen ie hier kwam). Hij en z'n vrouw spreken heel soms binnenshuis soms nog wat woorden vietnamees. Buitenshuis nooit. Zijn eigen kinderen hebben een Nederlandse voornaam met Vietnamese bijnamen (voor in het paspoort). Maar verder zijn het gewoon Nederlanders, zo voeden ze hun kinderen ook op. Ze hebben een paar tradities die ze in stand houden, geloof dat de eerste verjaardag van een kind wat specialer is voor hun. Dat noem ik goed integreren. Hun normen en waarden zijn niet anders dan die van ons. In die vijf jaar dat hij m'n collega is heeft zich ook nooit een conflict aangedaan wat te maken had met zijn oorspronkelijke afkomst.

Hoe anders was dat bij een (inmiddels oud-)collega die moslim was. Ik ga er maar niet op in. Als je gaat oordelen op krantenartikelen dan is dat "sensatiegeile media". Een oordeel op basis van slechts één slechte ervaring mag je ook niet geven. Maar ik zeg wel dat we blij zijn dan wij van die persoon af zijn... wat kun je je in mensen vergissen :sealed:

Ik verbaas mij erover dat Aziaten blijkbaar weinig problemen hebben om hier te integreren terwijl andere groepen dat wel hebben.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 16 feb 2010, 11:34

Dit is toch wel het toppunt:
Sneeuwgeweld criminele jongeren in Gouda beloond met feestje

dinsdag 16 februari 2010 07:34

Marokkaanse criminelen die in Gouda betrokken waren bij berovingen met behulp van sneeuwballen eind vorig jaar, zijn door de gemeente 'afgekocht' om hen rond de jaarwisseling van de straat te houden. Ze kregen 2.250 euro om zelf een feestje te organiseren

De criminele Marokkanen overvielen eind december voorbijganger met behulp van sneeuw De criminele Marokkanen overvielen eind december voorbijganger met behulp van sneeuw

Dat stelt de VVD uit Gouda dinsdag in De Telegraaf.

Berovingen
Tientallen Marokkaanse jongeren uit de Goudse wijk Oosterwei belaagden verschillende fietsers met sneeuwballen, wierpen barrières op en maakten zich schuldig aan berovingen.

De jongeren kregen ze van de gemeente geld aangeboden om ze met de Nieuwjaarsviering koest te houden. De VVD in Gouda is furieus. ‘Je beloont immers crimineel gedrag,’ stelt de VVD-fractie.

Goed besteed
Gouda bevestigt dat er geld is gegeven. ‘Wij wilden juist voorkomen dat de boel verder zou escaleren. De jongeren hebben zelf voor het feest een begroting ingediend. Ze moesten aangeven hoeveel geld ze nodig hadden voor het inhuren van een diskjockey, een hapje en een drankje. Voor ons was het belangrijk dat het in de wijk rustig zou blijven rond de jaarwisseling,’ zegt een woordvoerder tegen het dagblad.

Volgens de gemeente is het geld goed besteed. ‘We hebben vijf Marokkanen als dank na afloop ook nog een boekenbon gegeven,’ meldt een woordvoerder.
OMG :bag:

Tom

Bericht door Tom » 16 feb 2010, 11:38

Klik dan maar niet op deze link(al eerder gepost):
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Neder ... teling.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
:bag:

Michel P

Bericht door Michel P » 16 feb 2010, 11:40

De niet NL verkiezingsposters vliegen nu om de oren op geenstijl, D66, Groenlinks en uiteraard PVDAllochtonen.......
Afbeelding
Nee, geen zin in de toekomst met arabische teksten op posters!

Afbeelding

D66
Afbeelding

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 16 feb 2010, 11:47

Slechte post van mezelf, dus weg ermee.
Laatst gewijzigd door Ar op 16 feb 2010, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 feb 2010, 11:49

De timing van dit soort zaken is echt uitermate slecht gekozen. Werkelijk midden in het integratiedebat, die overigens steeds feller wordt, met dit soort posters komen.... Volgen die lui zelf de politiek wel?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 16 feb 2010, 11:52

Het wachten is op een poster van de PVV natuurlijk :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 16 feb 2010, 11:53

Maus335i schreef:De timing van dit soort zaken is echt uitermate slecht gekozen. Werkelijk midden in het integratiedebat, die overigens steeds feller wordt, met dit soort posters komen.... Volgen die lui zelf de politiek wel?
Dit toont aan de politiek slechts zeteltjes wil winnen ten koste van wat dan ook, ofwel principes over boord voor het pluche.........

De politiek neemt de kiezer dus niet 'serieus.........

Michel

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 16 feb 2010, 11:59

Maus335i schreef:De timing van dit soort zaken is echt uitermate slecht gekozen. Werkelijk midden in het integratiedebat, die overigens steeds feller wordt, met dit soort posters komen.... Volgen die lui zelf de politiek wel?
Of juist wel bewust gekozen..... :bag: Vertrouw dat soort gasten voor geen cent. Wellicht willen ze juist iets forceren, zich bewust afzetten.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 feb 2010, 12:03

Wouter81 schreef:
Of juist wel bewust gekozen..... :bag: Vertrouw dat soort gasten voor geen cent. Wellicht willen ze juist iets forceren, zich bewust afzetten.
Tsja dit is koren op de molen van Wilders natuurlijk :D

GTRene

Bericht door GTRene » 16 feb 2010, 12:21

het nestelt zich steeds dieper in de politiek e.d. bijna gevrijwaard van...dit moet echt stoppen...en die subsidies helemaal van de zotte, al begrijp ik het aan de ene kant, het is toch van de zotte aan de andere kant...gedraag je als een idioot en je wordt beloont (net als bepaalde banklui)

het moet op de schop en snel ook, pas je je niet aan, dan gevolgen. maw meer druk en harder optreden, je verspeelt je rechten...NL moet NL blijven, niet 1 of andere geloofs staat van wat voor geloof ook, we hoeven ook geen rekening te houden met bepaalde geloven, das toch absurd!
:sealed: :sealed: :sealed:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 16 feb 2010, 12:21

Ik denk dat de integratie in delen van Nederland waar de concentratie van nieuwkomers beperkt was gegaan is zoals ze moest, en in andere
delen -lees: de Randstad- deels goed en deels fout is gegaan. Je moet het zien als een inktdruppel in een plas water. Gooi je een pot inkt
leeg in de plas, dan zal het centrum van de inkt veel langer erover doen om te mengen met het water dan wanner je op veel plaatsen druppels
inkt plaatst.

Ik denk dat de voorbeelden van die kutjochies uit het begin van dit topic wel een goed voorbeeld zijn van de onvrede die iedereen in Nederland heeft
met die groep Marokkanen; lak aan alles. En natuurlijk moet dat hard worden aangepakt, keihard. Alleen vind ik het des te triester dat er ipv. een goede
aanpak gekozen wordt voor het stigmatiseren van de Islam. Ik begrijp die hele discussie niet. Je pakt er elke Islamiet mee, geintegreerd en wel, het boeit
niet, want je cultuur wordt als achterlijk bestempeld en je afkomst wordt gestgmatiseerd. Ajuu integratie. En dat wekt weer onvrede bij mensen die het doen
zoals je mag verwachten, en zie, de vicieuze cirkel krijgt vorm. Noem het beestje bij de naam en beledig niet zomaar mensen die Moslim zijn en goed mee-
draaien, dat is gewoon dom.

Vergis je ook niet in de tegenstand die je krijgt als je anders bent in Nederland. Ik ga niet zielig doen en ik bevind me gelukkig in een positie waarin in schijt
kan hebben aan half discriminerend wit nederland, maar van politieagent tot bakker, van universitair docent tot smerige uitkeringstrekkende tokkie, ik heb
genoeg meegemaakt. En ik kan me voorstellen dat dat in bepaalde groepen ook een negatieve factor is in de integratie.

Het niet leren van de taal vind ik persoonlijk dom, omdat je jezelf erg beperkt. Posters in andere talen dan Nederlands, tenzij het waarschuwingsberichten zijn
vind ik ook erg onzinnig. Maar je hebt het wel over politici he, dat zijn mensen die denken dat de aarde opwarmt en dat Nederland over 40 jaar onder water ligt.
Wat verwacht je van zulk achterlijk volk. Politici spreken de taal van het volk niet, weten niet wat er in het land speelt, nemen niet de moeite om te luisteren naar
de mensen die in dit land wonen... kunnen we ze niet gewoon terug sturen naar Pol..en? :nana:

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 16 feb 2010, 12:35

Elise schreef:
Metchu schreef:ik wil ook graag gewoon Turkse-Nederlander zijn...
Waarom?
Wat is er mis met gewoon Nederlander te zijn?

Dat is heel grappig. Van alle 'autochtonen' is er maar een minimaal percentage dat Metchu bij
aanblik als 'Nederlander' zou typeren. Het valt mij ook op dat jongeren die het niet zo goed doen
met hun afkomst worden getypeerd, en zodra je succes hebt willen ze je graag nederlander noemen.

Zo werd ik een paar jaar geleden gevraagd voor een onderzoek, en de dame noemde me een 'tweede
generatie allochtoon'. Nu zijn mijn ouders uit Suriname afkomstig en geboren onder de Nederlandse
vlag dus hebben ze nooit een andere nationaliteit gehad, maar dat terzijde. Doel was bepalen wat de factor
wel- niet succesvol zijn was. Bijzonder grappig vond ik dat in heel het onderzoek tweede generatie
allochtoon
of gewoon allochtoon werd genoemd. En dat komende van de mensen die zo graag willen dat
je 'erbij hoort' en 'goed meedoet' en 'integreert'. Ik heb twee neven die sinds een paar jaar in de VS wonen,
daar zijn getrouwd, en iedereen ziet ze daar als nieuwe Amerikanen. Het woord allochtoon kennen ze niet,
ik heb het mijn schoonzus wel eens geprobeerd uit te leggen, maar ze vond het principe alleen al idioot.

Dus waarom zou je geen nederlander willen zijn? Omdat Nederland niet op nieuwe nederlanders zit te wachten,
ze zit nog in d'r maag met al die (zoveelse generatie) allochtonen. :clap:

Elise

Bericht door Elise » 16 feb 2010, 12:44

Ravin ///M schreef:Ik denk dat de integratie in delen van Nederland waar de concentratie van nieuwkomers beperkt was gegaan is zoals ze moest, en in andere
delen -lees: de Randstad- deels goed en deels fout is gegaan. Je moet het zien als een inktdruppel in een plas water. Gooi je een pot inkt
leeg in de plas, dan zal het centrum van de inkt veel langer erover doen om te mengen met het water dan wanner je op veel plaatsen druppels
inkt plaatst.
Helaas gaat die vlieger niet op.
Kijk naar de eerste gastarbeiders in Nederland.....dat waren kleine inktdruppels.....maar geen integratie.
Feit is dat mensen uit een bevolkingsgroep elkaar altijd opzoeken en zelf een inktvlek vormen.

Plaats reactie