BMW Huisselectie wordt Premium Selection vanaf 1 januari

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Andre

Re: BMW Huisselectie wordt Premium Selection vanaf 1 januari

Bericht door Andre » 09 dec 2009, 18:00

congrats???

Nee nog even wachten.

RVV

Bericht door RVV » 09 dec 2009, 18:05

Op ? :wink:

Andre

Bericht door Andre » 09 dec 2009, 18:33

GTS

Snipe

Bericht door Snipe » 09 dec 2009, 19:25

Zo'n GTS lijkt me een beter verhaal dan een M5.
Of zeg ik dan iets heel geks?

RVV

Bericht door RVV » 09 dec 2009, 20:15

Andre straks M5 touring voor de family en een GTS voor de leuk ? :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 10 dec 2009, 20:30

M5 Touring en CSL :)

Tom

Bericht door Tom » 23 jan 2010, 12:35

De dealer gaf het min of meer op,.. kreeg het spul weer retour dat ze geen succes hadden om iets via de Duitse dealer terug te krijgen.. meerdere malen gebeld enz. Ik heb niet het idee dat ze er echt moeite voor hebben gedaan, maar goed. Wel netjes dat ze mij überhaupt hebben proberen te helpen. Vervolgens een brief naar BMW Nederland gestuurd en ook die schuiven het gelijk af naar Duitsland. Nouja dan is dat de volgende stap. Al ben ik bang dat ik naar m'n 700 euro kan fluiten. Geld is een half jaar terug toch al betaald maar het voelt wel oneerlijk... heb tenslotte ook (indirect) voor die garantie betaald.

Ik spreek geen woord Duits. Dus ik zal die brief vooral via google translate moeten maken. Iemand zin om em een keer over te lezen (als ik em af heb)?

Niall

Bericht door Niall » 23 jan 2010, 13:29

Tom stuur maar per PB, zal ik even voor je kijken hoe of wat, gaarne ook de originele nederlandse versie.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 23 jan 2010, 13:43

Als het echt zo is Tom dat jij uiteindelijk die 700 euro moet gaan betalen zou ik dat echt ontzettend belachelijk vinden. Zoals je weet ben ik bekend met de procedures van de garantie claims achter de schermen. Mijns insziens heeft de nederslandse dealer een fout gemaakt. Zelfs al had de auto de Nederlandse huisselectie garantie, had de dealer in dit geval ook vooraf "toestemming" moeten aanvragen bij BMW.nl. Laat staan dat het de duitse garantie is. Immers als nederlandse dealer moet je van alle procedures op de hoogte zijn want dat zijn ze verplicht. Indien nodig ze jouw als klant daarop moeten aansturen of zelf toestemming vragen bij de leverende dealer in duitsland. Mijns insziens is die laatste optie altijd de beste keuze.

RVV

Bericht door RVV » 23 jan 2010, 15:15

Tom ik geef je 5k voor die nu waardeloze Z4.

Tom

Bericht door Tom » 23 jan 2010, 15:47

Chris van S. schreef:Als het echt zo is Tom dat jij uiteindelijk die 700 euro moet gaan betalen zou ik dat echt ontzettend belachelijk vinden. Zoals je weet ben ik bekend met de procedures van de garantie claims achter de schermen. Mijns insziens heeft de nederslandse dealer een fout gemaakt. Zelfs al had de auto de Nederlandse huisselectie garantie, had de dealer in dit geval ook vooraf "toestemming" moeten aanvragen bij BMW.nl. Laat staan dat het de duitse garantie is. Immers als nederlandse dealer moet je van alle procedures op de hoogte zijn want dat zijn ze verplicht. Indien nodig ze jouw als klant daarop moeten aansturen of zelf toestemming vragen bij de leverende dealer in duitsland. Mijns insziens is die laatste optie altijd de beste keuze.
Ja dat vind ik ook... dit was mijn e-mail naar BMW NL:
Geachte heer, mevrouw,

Op 16 september 2008 kocht ik bij BMW Cuntz in Speyer (Duitsland) een BMW Z4 Roadster. Deze auto had het Premium Selection-label van BMW. Onderdeel hiervan is de Europlus-garantie. Een garantie die BMW voert met dekking over alle aangesloten BMW dealers in Europa.

Begin augustus 2009 begon de radio/cd-speler kuren te vertonen. Het loopwerk van de cd gaf tikkende geluiden en kon cd’s vaak niet afspelen. Hierop heb ik een afspraak gemaakt met BMW Van Hooff in Veldhoven. Zowel de Z4 als mijn vorige BMW had ik hier in onderhoud. Ik heb bij het maken van de afspraak aangegeven dat ik de reparatie onder Duitse Europlus-garantie wilde laten uitvoeren. Dit was geen probleem, mits de reparatie binnen de garantieperiode zou plaatsvinden. Na een kleine controle – ik had alle documenten die bij de auto zaten voor de zekerheid meegenomen – kon deze afspraak op 28 augustus plaatsvinden.

BMW Van Hooff had mijn probleem met de cd-speler ook geconstateerd. Ze zouden deze vervangen door een nieuw exemplaar. Toen ik mijn auto weer kwam ophalen kreeg ik echter een factuur waarop deze kosten vermeld stonden. Ik gaf aan dat het om een garantiekwestie ging. De baliemedewerker, [naam], vertelde dat ze alleen garantieclaims met het Huisselectie-label behandelen. Voor de afhandeling van mijn claim moest ik zelf maar zorgen. Ik was met stomheid geslagen.

Vervolgens heb ik dezelfde dag nog een e-mail gestuurd naar BMW Cuntz om mijn claim in te dienen (inclusief een aantal documenten in de bijlage, zoals factuur van de auto en voor het vervangen van de cd-speler). Na twee weken had ik nog steeds geen antwoord. Op 15 september heb ik nogmaals een e-mail gestuurd, of men er alstublieft antwoord op kon geven. Ook daar geen enkele reactie op. Een anderhalve week later heb ik gebeld en kreeg ik te horen dat er vooraf toestemming, van de Duitse dealer, nodig was voor de reparatie. Dat was bij mij helemaal niet bekend!

Hierop ben ik nogmaals bij BMW Van Hooff langsgegaan om te vragen of ze mij hierin konden helpen. Ze gingen daarop een poging doen. Er is vervolgens in december nog een keer telefonisch contact geweest tussen mij en [naam] van BMW Van Hooff. Helaas was er nog geen voortgang. Vorige week kreeg ik alles per post weer terug met de mededeling dat Van Hooff ‘diverse malen had gebeld maar geen toezegging dat de factuur betaald zou worden’.

Ik ben dus drie maanden verder zonder succes. De auto heb ik bij een BMW dealer gekocht met garantie. Garantie waar ik (indirect) voor betaald heb. Een garantie waarbij BMW claimt dat ik bij elke BMW dealer in Europa terecht zou kunnen.

Als klant ga ik er vanuit dat een BMW dealer weet hoe om te gaan met garantieclaims. Ik heb voor het maken van de afspraak aangegeven dat het om een reparatie onder Europlus-garantie zou gaan. Als ik vooraf toestemming van een andere instantie had moeten hebben, dan had men dat bij mij moeten aangeven. Dan had ik dat uiteraard eerst gedaan. Als organisatie kun je toch niet van een klant verlangen dat ze volledig weet hebben de exacte procedures met betrekking tot reparaties? Dat lijkt mij het eerste aanspreekpunt waar de klant terecht komt. In het geval van BMW is dat de servicebalie van de BMW dealer.

Omdat ik mij momenteel tussen wal en schip bevind, vraag ik u daarom zorg te dragen voor een correcte afhandeling van mijn garantieclaim.

In de bijlage treft u de factuur van Van Hooff en de factuur behorende bij de auto.

Met vriendelijke groet,

Tom
Met daarop dit antwoord:

Afbeelding
Rico schreef:Tom ik geef je 5k voor die nu waardeloze Z4.
Goed, dan geef ik jou 10k voor die verouderde (niet eens met turbo's) M5.. deal? :mrgreen:

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 09 feb 2010, 21:36

Tom, inmiddels reactie gehad op je email?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 feb 2010, 22:10

Wat een verhaal Tom, ongelooflijk :shock: Dat je er zo rustig onder kan blijven...

Ik verbaas mij ook, net zoals jij, steeds meer over de dienstverlening van diverse (auto)bedrijven in Nederland. Service of behulpzaamheid lijkt steeds meer ondergeschikt te raken, terwijl mijn inziens consumenten dit JUIST zoeken. In ons eigen bedrijf stel ik hier hoge eisen aan en we krijgen meer dan eens dan ook complimenten over de dienstverlening of "aftersales" voor zover dat van toepassing is op webhosting. Daar verbaas ik mij over, want het is m.i. de normaalste zaak ter wereld dat je een "extra mile" zet voor de mensen die jouw van brood op de plank voorzien. Natuurlijk tref je ook zeikerds, maar dat hoort er bij. En de kunst (en uitdaging) is het om die mensen ook blij te kregen.

Nouja.. ik heb zelf ook regelmatig gedacht om uit Duitsland een auto met garantie te halen en mocht het nodig zijn.. daar in Nederland aanspraak op te maken. Bij BMW ben ik ook altijd onder de indruk geweest dat het een EUROPEESCHE garantie betreft, zoals dat op de website van http://www.bmw.de" onclick="window.open(this.href);return false; volgens mij ook te lezen is. Ik verbaas mij echt.

Edit: nu is mijn Duits niet zo perfect maar: http://www.bmw.de/de/de/usedvehicles/in ... ction.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihr Gebrauchtfahrzeug vom BMW Vertragshändler bzw. von der BMW Niederlassung ist damit genauso zuverlässig wie ein Neuwagen. Und das im Schadensfall europaweit - bis zu drei Jahre lang.

Joop

Bericht door Joop » 09 feb 2010, 22:43

Er zijn wat stappen te nemen voordat je bij je eigen dealer de auto onder garantie kan laten maken...
...stap 1 is altijd eerst je dealer contact op te laten nemen met het BMW dealer- of onderhoudsbedrijf waar de auto gekocht is...

In die zin is een stukje nalatigheid van de Nederlandse dealer op zijn plaats als daar niet aan gedacht is. Ik mag er vanuit gaan dat de Nederlandse dealer ook van de EUROPlus garantievoorwaarden op de hoogte is...
...als ik de voorwaarden zo lees heb je niets verkeerd gedaan Tom.

Wellicht heb je hier meer aan: EUROPlus Garantie voorwaarden

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 09 feb 2010, 22:59

Ik heb altijd begrepen dat EuroPlus een verzekeringsproduct van Real Garant Versicherung AG.
Ze bieden voor meerdere automerken een garantieverzekering aan die veelal bij occasions erbij wordt verkocht. Je betaalt dus een premie bedrag voor een jaar en is daarom ook overdraagbaar.

Tom

Bericht door Tom » 09 feb 2010, 23:03

Joop schreef:Er zijn wat stappen te nemen voordat je bij je eigen dealer de auto onder garantie kan laten maken...
...stap 1 is altijd eerst je dealer contact op te laten nemen met het BMW dealer- of onderhoudsbedrijf waar de auto gekocht is...
Inderdaad. Mijn vorige BMW was een Nederlandse Huisselectie auto. Toen ik daarmee een garantiegeval had, was even aangeven dat het onder garantie viel genoeg. Dat is vervolgens verholpen en heeft niet eens op de factuur gestaan. Daarom leek mij dat het in dit geval niet anders is... ik breng m'n auto erheen en vermeld er in dit geval bij dat het om een Duitse auto met Europlus gaat. 'Oh ja', zei men, 'dat was allemaal geen probleem, mits binnen de garantieperiode'. Wellicht staat het ergens in de kleine lettertjes van de Europlus garantie. De personen die ik gesproken heb bij m'n dealer hadden als functie "Service manager" en "Service adviseur"... dat advies was dokken en zelf uitzoeken :lol:
Ik verbaas mij ook, net zoals jij, steeds meer over de dienstverlening van diverse (auto)bedrijven in Nederland. Service of behulpzaamheid lijkt steeds meer ondergeschikt te raken, terwijl mijn inziens consumenten dit JUIST zoeken.
Inderdaad. Wat ik stom vind is dat men doet alsof dit één of ander onoplosbaar probleem is waarbij ik als consument "het maar moet uitzoeken". Dat blijkt wel in de reactie van de Nederlandse dealer, van die Duitse dealer en nu ook van BMW Nederland. Dat vind ik zo'n foute insteek!! Ik had ten tijde van die reparatie gewoon garantie. Staat op papier. Factuur van die reparatie staat netjes op datum. Het is ook door een BMW dealer gedaan. Maar, ergens in die afhandeling, is iets foutgegaan. Ja, het kost nu vast iets meer moeite om het recht te trekken dan wanneer het via de standaard procedure gaat. Maar ze kunnen mij niet wijsmaken dat dit niet een kwestie is van een paar telefoontjes tussen de betrokken partijen. Waarom zegt BMW Nederland niet bij de dealers "zus en zo is het geval, daar moet een oplossing voor komen". Het gaat mij er ook niet om wie de fout heeft gemaakt, maar los het dan wel correct op. Zo moeilijk kan het niet zijn.
Maus335i schreef:Wat een verhaal Tom, ongelooflijk :shock: Dat je er zo rustig onder kan blijven...
Mij krijg je niet snel kwaad. Ik heb ook wel hoop dat het goed komt, maar het kost allemaal weer een hoop tijd en zorgen. Is inmiddels alweer maanden aan de gang... terwijl je juist een stukje zekerheid (garantie) koopt om geen gezeik te hebben.

Inmiddels is Ilija ermee aan de slag gegaan, dus heb er alle vertrouwen in :thumbup:

Macboy

Bericht door Macboy » 15 feb 2010, 15:19

Dat laatste zou ik niet op rekenen :)

BMW Nederland heeft (terecht) laten weten dat zij geen contractspartij is. Tom heeft immers een auto bij dealer X gekocht en voor garantie zal hij dan bij dealer X moeten aankloppen en niet BMW Nederland. Dat het een Europese garantie is betekent niets anders dan dat de dekking binnen Europa is, niet dat iedere dealer binnen Europa tot vergoeding moet overgaan !

Als je nu een auto koopt bij BMW Deventer, dan ga je natuurlijk niet bij BMW Antwerpen om vergoeding vragen voor schade. Zo moet je het standpunt van BMW Nederland in feite zien.

Michel P

Bericht door Michel P » 15 feb 2010, 15:31

Klopt Macboy, echter zou je kunnen stellen dat Tom als leek nog eens uitdrukkelijk met de locale BMW dealer aan heeft gegeven dat het een Duitse auto is met EuroPlus garantie. De dealer had op aantal manieren kunnen reageren: 1 de voorwaarden kennen we niet, zullen we daar even samen naar kijken hoe e.e.a. aangepakt moet worden. 2 je moet eerst toestemming voor de reparatie vragen bij de dealer in D. waar de auto ik gekocht. 3 Als vaste klant van ons zullen wij namens jou even contact leggen met de dealer in D. en toestemming vragen voor herstel onder garantie.

Door simpelweg een nota in de handen te drukken na reparatie terwijl de klant aangeeft en aanneemt dat het garantie is lijkt me ronduit bot! Daar zou ik niet meer komen als e.e.a. niet alsnog onder garantie word vergoed.

Michel

Tom

Bericht door Tom » 15 feb 2010, 15:49

Of 4: achteraf het probleem van je klant oplossen.
Mijn dealer, Duitse dealer, Nederlandse importeur of wie dan ook. Gewoon, dat even iemand met het woord 'service' in de functietitel die verantwoordelijkheid op zich neemt om zo'n probleempje uit de wereld te helpen. Iemand die bij BMW werkt heeft de juiste contacten en kan ook namens BMW de situatie voorleggen aan betrokken partijen om tot een oplossing te komen. Maar dat is vast teveel moeite.

Ik ga nog wel een brief naar Duitsland schrijven, gok dat ik er geen klap mee opschiet en weer hetzelfde te horen krijg :?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 feb 2010, 16:10

Tom schreef:
Rico schreef:Tom ik geef je 5k voor die nu waardeloze Z4.
Goed, dan geef ik jou 10k voor die verouderde (niet eens met turbo's) M5.. deal? :mrgreen:
Dan kun je Rico gewoon 5k geven en jullie houden ieder je eigen auto :mrgreen:

Fabian

Bericht door Fabian » 15 feb 2010, 16:37

Sja, de garantievoorwaarden van Europlus zijn zo duidelijk als wat.

Eerst aanvragen, dan repareren en vergoeding. Het is Europese dekking inderdaad, maar volgens de verzekeringsvoorwaarden wel altijd eerst aanvragen. Ze zijn duidelijk opgesteld en er staat precies in hoe gehandeld moet worden.

Bij mij is het altijd goed gegaan, totdat de kosten de pan uit rezen voor ze en toen beroepten zij zich op de voorwaarde dat in eerste instantie de leverende dealer degene is die de reparatie dient uit te voeren. Dat was lastig voor me (wisten zij ook) aangezien de motor al helemaal uitelkaar lag en ik geen 900km enkele reis kon maken zonder veel moeite of kosten. Mijn voorstel om een onafhankelijk expert in te schakelen op mijn of hun kosten afhankelijk van de uitkomst werd gewoon afgewezen (wat ik niet redelijk of billijk kan noemen overigens!). Maar ja, doe je best maar eens in een andere taal etc....

ach, uiteindelijk voor 10K reparatie laten doorvoeren, dus die €1250 deed niet zoveel pijn meer. Al stond ik in mn recht.

Tom is dus wat te makkelijk geweest, maar aan de andere kant is en blijft het onredelijk om nu je handen eraf te trekken als Europlus-verzekeraar. De BMW-dealer had wat klantvriendelijker mogen handelen, dat ben ik ook van mening. Maar is hem iets verwijtbaar? Nee, dat denk ik niet.

Tom, heb je al contact gehad met Europlus zelf eigenlijk? Dat is je gesprekspartner in deze, of de dealer in DL?

Plaats reactie