Kapotte koplamp door slecht wegdek

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RutgerK

Kapotte koplamp door slecht wegdek

Bericht door RutgerK » 09 feb 2010, 21:13

Ik kan zo genieten van het rijden op de Nederlandse snelweg de laatste weken! Zelfs als de winterse kou even Nederland heeft verlaten blijft het hagelen op de A4 en A1. Steentjes wel te verstaan en in een hoeveelheid dat ik zelfs een Carbra geen gek idee meer vindt.

Vorige week vrijdag op weg naar Jos in Dieverbrug liep de route over de A1. Naast wat geplande vervangen/upgrades was een los steentje op de A1 bij Diemen groot genoeg om de rechterkoplamp compleet te vernietigen. Een gelukje dat Jos een juiste koplamp nog dezelfde dag kon regelen.

Toen ik vanavond terugreed naar huis begon voor en derde keer weer te hagelen. Bij Burgerveen zat er helaas weer een wat grotere steen tussen die zich rechts onderin de rechterkoplamp boorde met navenant resulaat. Ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Na 900km kan er dus weer een koplamp in.
:wtf:

Zijn er nog tips om de wegbeheerder aansprakelijk te gaan stellen? Ik heb een modelbrief van de ANWB gevonden, die ik denk ik maar ga gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Re: Kapotte koplamp door slecht wegdek

Bericht door Wouter81 » 09 feb 2010, 22:02

Vervelend maar ik snap die wens naar een claim niet zo. Bedoel, wat kan de wegbeheerder er nou aan doen dat het zo'n strenge winter is en daardoor het asfalt naar de klote gaat? :bag: Hou dus niet zo van dat claimgedrag in zulke gevallen. Moeten ze dan constant met veegwagens over de weg rijden om alle losse steentjes weg te vegen? Lijkt me ook niet zo haalbaar en wenselijk.

Denk dat de wegen in Nederland in het algemeen behoorlijk goed onderhouden worden, in tegenstelling tot andere landen. Dan is dit imo gewoon 'risico van het vak'. Pech gehad dus. Maar da's mijn mening.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 feb 2010, 22:08

Ik ben er ook niet zo van maar 2 koplampen (bijna € 400,-) in 10 dagen vind ik wel erg gortig. En ja, de wegbeheerder zou moeten zorgen voor een schone weg of anders een snelheidsbeperking moeten instellen op die wegvakken. Op de A44, 500m verderop bij de afslag Abbenes is al twee weken een snelheidsbeperking van kracht wegens een slecht wegdek.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 09 feb 2010, 22:16

Wouter81 schreef:Vervelend maar ik snap die wens naar een claim niet zo. Bedoel, wat kan de wegbeheerder er nou aan doen dat het zo'n strenge winter is en daardoor het asfalt naar de klote gaat? :bag: Hou dus niet zo van dat claimgedrag in zulke gevallen. Moeten ze dan constant met veegwagens over de weg rijden om alle losse steentjes weg te vegen? Lijkt me ook niet zo haalbaar en wenselijk.

Denk dat de wegen in Nederland in het algemeen behoorlijk goed onderhouden worden, in tegenstelling tot andere landen. Dan is dit imo gewoon 'risico van het vak'. Pech gehad dus. Maar da's mijn mening.
+1

En mbt snelheidsbeperking elders... vliegen de steentjes dan niet in het rond? En uiteraard wordt er dan weer gemopperd op die snelheidsbeperking want die slaat toch nergens op etc.... We moeten toch altijd wat te klagen hebben...........

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 09 feb 2010, 22:20

Zo raar vind ik die claim niet. Er vallen echt overal gaten in het asfalt door de vorst, daarnaast hebben een hoop wegen gewoon duidelijk te maken met achterstallig onderhoud.

Ik zou die claim ook de deur uit doen.

Harrie

Bericht door Harrie » 09 feb 2010, 22:22

Snelheidsbeperking is in de verkeersregelwet goed geregeld. Je moet je snelheid aanpassen naar de verkeerssituatie. :wink:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 09 feb 2010, 22:48

Het is niet zo dat dit een incident is op weggetje ergens in de polder. De A1 bij Diemen en het knooppunt Burgerveen mogen gerekend worden tot de drukkere stukken van het Nederlandse wegennet. Het gaat ook niet om een enkel steentje dat loskomt maar tientallen steentjes die op je auto komen over een strook van 100-200m. Gelukkig is het merendeel klein en valt de schade te overzien maar in mijn geval zat er twee keer en te groot stuk tussen. Ik moet er niet aandenken dat die steentjes tegen een motorrijder aan zouden komen of tegen een vizier zouden slaan.

Een lagere snelheid zorgt er niet voor dat steentjes opeens blijven liggen, maar een beperking van de snelheid verkleint de kans dat een rondvliegend steentje je koplamp of voorruit fataal wordt.

Harrie, ik ben het met je eens dat je je snelheid moet aanpassen aan de verkeerssituatie alleen moet een wegbeheerder je wel op de hoogte stellen van de betreffende verkeerssituatie.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 10 feb 2010, 00:09

Blijkbaar heeft de wegbeheerder er minder moeite mee, want die zetten het schadeformulier al netjes op hun website. Ik vind dat je de schade best mag melden, want het is gewoon bar en boos zoals de weg er nu bij ligt. Als je met je auto naar de wasbeer gaat en de auto komt er bekrast uit, omdat de borstels eraf gevroren zijn, zeg je dan ook.....Ik ga niks claimen, want dat vind ik zo lullig!!

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/v ... index.aspx

Ik heb de schade aan mijn voorruit ook gemeld en krijg het eigen risico netjes vergoed.

Hans

Bericht door Hans » 10 feb 2010, 07:28

De wegbeheerder zal denken, die claims betalen is goedkoper dan de weg repareren. :bag:

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 10 feb 2010, 08:29

Ik heb een steenslagputje in mijn ruit gezien dat met zoveel geweld is gegaan dat deze nu zwart geblakerd omrand is. Zoiets heb ik nog nooit gezien!
Het lijkt alsof je het van binnen kunt voelen... zal me niks verbazen dat er echt werkelijk een piep klein gaatje zit. Is gebeurd op de Prins Mauritssingel te Lent bij Nijmegen. Hier zijn wegwerkzaamheden, men moet zonodig van een snelweg overgaan naar een singel waar je slechts 50 km/h mag. :bag:

Zou dit te claimen zijn?

Als ik zie wat je allemaal op het schadeformulier in moet vullen... alsof ik de BV Rijkswaterstaat overneem. :hmmm:

Plaats reactie