Rekening rijden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Sjoerd

Rekening rijden

Bericht door Sjoerd » 09 feb 2010, 10:54

Gelet op een mogelijke uitkomst van de ANWB enquete en de eventuele gevolgen - namelijk het niet doorgaan van rekening rijden - wat gaat er dan gebeuren?

De afbouw van BPM is al in gang gezet. Blijft dit nog? Gaat dit in één keer nu gebeuren? Of wordt het teruggedraaid?

En variabele kosten; wat gaat er gebeuren? Tolpoorten? Of hoge benzineprijzen?

Wie weet er meer?

Oof
Auto: Caddy 1.6 TDI

Re: Rekening rijden

Bericht door Oof » 09 feb 2010, 11:40

Sjoerd schreef:Gelet op een mogelijke uitkomst van de ANWB enquete en de eventuele gevolgen - namelijk het niet doorgaan van rekening rijden - wat gaat er dan gebeuren?

De afbouw van BPM is al in gang gezet. Blijft dit nog? Gaat dit in één keer nu gebeuren? Of wordt het teruggedraaid?

En variabele kosten; wat gaat er gebeuren? Tolpoorten? Of hoge benzineprijzen?

Wie weet er meer?
Wat ik heb gehoord:
Wegenbelasting naar uitstoot i.p.v. gewicht
Benzine prijzen omhoog.

Of dit echt allemaal gaat gebeuren is de vraag. Binnen de Bovag zijn ook de meningen nog verdeeld.

Aan het kijken naar iets nieuws?

Harrie

Bericht door Harrie » 09 feb 2010, 11:46

Eurlings heeft op Tv verkondigt dat wanneer het rekening rijden niet door zou gaan er dat er dan tolpoortjes zouden komen.

Daarbij, BPM word dan wel afgeschaft, maar ik zie nergens dat de auto's flink goedkoper worden, dus zal er een andere bealsting geheven worden. Of geloof jij echt dat de auto's 40% goedkoper gaan worden? :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 feb 2010, 11:50

De BPM wordt wel afgebouwd, maar de slurptax heft het verschil op. Per saldo zijn we niet goedkoper uit, dus er veranderd niks. Ik vind het ook wel apart dat NERGENS over die slurptax gesproken wordt, alleen over het "afbouwen van de BPM en in ruil daarvoor kmheffing". Maw: slurptax blijft???

wjn

Bericht door wjn » 09 feb 2010, 11:52

Staat al veel in het "red onze privacy" deel van het forum.

Effect van de BPM verlaging kun je al zien, brutto prijzen van nieuwe auto's zijn ongeveer hetzelfde gebleven, CO2 heffing vangt het netjes op.
Overigens, prijzen van accessoires af fabriek zouden naar beneden moeten gaan, aangezien daar alleen BPM over geheven wordt en geen CO2 heffing (?).

Casper

Bericht door Casper » 09 feb 2010, 12:08

Ik kan er echt, werkelijkwaar, niet met mijn hoofd bij, dat er ook maar 1 (ÉÉN) weldenkend persoon in Nederland is die gelooft dat autorijden daadwerkelijk goedkoper wordt, met als gevolg dat de regering minder geld gaat verdienen. Echt ik ben ik nou zo slim of is de die 45% van Nederland nou zo simpel...

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 09 feb 2010, 12:19

Geloof ook niet dat autorijden in NL goedkoper zal worden. Belasting naar uitstoot en verhoogde brandstofprijs is dus hetzelfde als in Dld. Tolpoorten vind ik zo gek nog niet. Je hebt dan wel de keuze om eens binnenwegen te pakken als je meer tijd over hebt. Heb je minder tijd, pak je de tolweg... om vervolgens achterin de file aan te sluiten. :bag:

Echter in de provincie (waar de westerlingen laatdunkend tegenaan kijken) heeft het wel zin om via de binnenwegen te gaan. Lekker cruisen in een mooie omgeving. Iets meer haast; hup de snelweg op!
Casper schreef:Echt ik ben ik nou zo slim of is de die 45% van Nederland nou zo simpel...
Ligt eraan vanuit welk perspectief je het bekijkt. :wink:

KW

Bericht door KW » 09 feb 2010, 12:45

Waarom staat dit draadje niet in REDONZEPRIVACY? http://www.driving-fun.com/forum/viewforum.php?f=41" onclick="window.open(this.href);return false;

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 09 feb 2010, 12:50

BPM wordt vervangen door nooit afschrijvende CO2tax,
BPM wordt ook al gecompenseerd door stijgende wegenbelasting, 6% extra per jaar,
Slurptaks komt erbij,
Diesel krijgt boete,
Provinciale opcenten wordt vervangen door koptaks.

Of ze het rekeningrijden nou doorzetten of niet, duurder wordt het sowieso.

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2010, 13:16

het was toch ook niet zo dat ze BPM vrijwillig gaan vervallen, maar meer een eis van Brussel ofzo :hmmm:
afijn, dat hebben ze wel fraai opgelost op de Co2 tax manier...

trouwens bepaalde auto's als de Lotus Elise en Exige zijn echt stukken goedkoper geworden :hosanna: (nieuw in NL)

Hans

Bericht door Hans » 09 feb 2010, 13:21

Casper schreef:Ik kan er echt, werkelijkwaar, niet met mijn hoofd bij, dat er ook maar 1 (ÉÉN) weldenkend persoon in Nederland is die gelooft dat autorijden daadwerkelijk goedkoper wordt, met als gevolg dat de regering minder geld gaat verdienen.
Geelhoed, kom er maar in.

Harrie

Bericht door Harrie » 09 feb 2010, 13:40

Het gaat er ook niet om dat wij denken dat het goedkoper gaat worden. Er is duidelijk gezegd dat het meerendeel niet MEER gaat betalen. Met de naamsverandering van de BPM (dus geen belasting verlichting) en de km prijs (lastenverzwaring) gaat nagenoeg iedereen dus wel meer betalen.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 09 feb 2010, 13:46

Ravin ///M schreef:BPM wordt vervangen door nooit afschrijvende CO2tax.
Vol verbazing hiervan keek ik even op de BD website en je hebt gelijk :shock: De BPM kent nog wel een afschrijvingstabel bij import, maar de CO2 tax niet meer. De catalogusprijs van een 335i in sept. 2008 met milieulabel E heeft een basisprijs (high exec.) van 67000 euro. In 2010 heeft de 335i een F label gekregen en kost in de basis 67700 euro. Exáct dezelfde auto (dus na de nieuwe iDrive, en voor de (nog komende) facelift).

Hebben ze meteen het 2e hands "importeerprobleem" getackeld.

Femme

Bericht door Femme » 09 feb 2010, 17:05

Volgens de bpm-calculator op Autoweek vind er wel degelijk afschrijving van de CO2-tax plaats. Zou anders nogal raar zijn.

Hans

Bericht door Hans » 09 feb 2010, 17:34

Femme schreef:Volgens de bpm-calculator op Autoweek vind er wel degelijk afschrijving van de CO2-tax plaats. Zou anders nogal raar zijn.
Maar de auto stoot na 10 jaar toch nog steeds evenveel CO2 uit dan toen ie nieuw was? (misschien nog wel meer)

GTRene

Bericht door GTRene » 09 feb 2010, 17:36

Hans schreef:
Femme schreef:Volgens de bpm-calculator op Autoweek vind er wel degelijk afschrijving van de CO2-tax plaats. Zou anders nogal raar zijn.
Maar de auto stoot na 10 jaar toch nog steeds evenveel CO2 uit dan toen ie nieuw was? (misschien nog wel meer)
welkom met de verkapte BPM die weer een verkapte extra belasting/inkomsten was...

Betalen Past Ministers :bag:

Casper

Bericht door Casper » 09 feb 2010, 18:53

Hans schreef:
Casper schreef:Ik kan er echt, werkelijkwaar, niet met mijn hoofd bij, dat er ook maar 1 (ÉÉN) weldenkend persoon in Nederland is die gelooft dat autorijden daadwerkelijk goedkoper wordt, met als gevolg dat de regering minder geld gaat verdienen.
Geelhoed, kom er maar in.
Jij mag het ook vertellen hoor Hans...

Plaats reactie