Hoe kijk je terug op jouw km's als beginnend bestuurder?

Dit is ons algemene autoforum.
FrankS

Re: Hoe kijk je terug op jouw km's als beginnend bestuurder?

Bericht door FrankS » 08 feb 2010, 17:49

Spijt niet... ook niet bijster veel gekke dingen overigens.

Heb nu net 5 jaar mijn rijbewijs (24 december 2004) dus ben nog steeds beginnend bestuurder ;)

eerste 2 jaar in de auto van mams... Rover 214Si en daarna een Fiat Punto... weleens gek mee gedaan, moddersleuren, slippen in de sneeuw, hard rijden

daarna zelf een Lancia Delta 1.6 gekocht toen ik ook daadwerkelijk ging werken. Veels te hard mee gereden, zeker toen ik na 2 maanden dagelijks Zaandam - Wijk bij Duurstede ging doen. Sprinten met collega's op de A2 (leasebakje testen tegen die oude rammelbak van FrankS...)

Bijna wekelijks was het wel raak op de A10 of A12 of de A2 bij utrecht (flitsen / trajectcontrole). Kan me nog herinneren dat ik met collega's steeds dezelfde boetes kreeg :D Ook achter de baas met zijn X5 3.0i aanjagen enzo... geen probleem.

De veel langzamere turbodiesel maakte weinig verschil... helaas.

Daarna dichter bij werk, HF LS gekocht, 230 PK. Ging toen wel wat rustiger rijden... tis zoveel makkelijker allemaal en je hoeft je niet te bewijzen ;)

Nu met de 1600 rijd ik ook lekker relaxt :)

Overigens heb ik er +/- 200k opzitten in 5 jaar

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 08 feb 2010, 17:49

Maus335i schreef:
duifjes.com schreef:Van woonplaats <> mede gek in recordtijden dat soort dingen, stopwatch aan.....
Hehe, 16 minuten van bordje Groningen tot bordje Leeuwarden :mrgreen:
Idd dat soort actie's.... :mrgreen: met ruim 200+ over 80km wegen etc. ... achteraf...pfffffff

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 08 feb 2010, 17:54

Zat nog op school met een bijbaantje, en deze heeft me helemaal armgemolken in een half jaar tijd:
Afbeelding
Wel veel plezier mee gehad. Dacht dat het ding kon vliegen bij wijze van spreken.
Met de zijkant een boompje geramd, dicht laten plamuren en spuiten op het kamp en weggedaan.
Daarna lange tijd goedkope golfjes gereden.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 08 feb 2010, 17:56

Ik ben nu 2 jaar in het bezit van mijn rijbewijs! In het begin was het overal ongeveer 50 te hard en op de snelweg altijd op top!
Nu rij ik ook altijd netjes 100 waar je 80 mag en 150 a 160 waar je 120 mag!
Nooit schade gereden, wel eens in de sloot gezeten maar dat was door een ander zijn schuld en zonder schade..

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 08 feb 2010, 17:57

Daarna dichter bij werk, HF LS gekocht, 230 PK. Ging toen wel wat rustiger rijden... tis zoveel makkelijker allemaal en je hoeft je niet te bewijzen
Dat is dus ook wat ik merk met mijn auto. Met 180pk lekker vlot (niet overdreven snel), 9 van de 10 keer ben je toch sneller dan de rest. Inhalen hoef je niet meer te plannen, maar je kunt hem er gewoon in een klein gaatje voorbij steken.

Enige waar ik nu nog voor op moet passen is juist dat "even vlot" inhalen op een 80/100km weg, de 150 is zo gepasseerd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 08 feb 2010, 18:03

Maakt bij mij niet voor uit wat voor auto....per weken met een Aygo ook 90% vd tijd veel te hard...*(behalve op de snelweg LOL)

stefan740

Bericht door stefan740 » 08 feb 2010, 18:09

Ik ben een van de weinigen die geen gekke dingen heeft gedaan blijkbaar. Ik heb ook besloten om te hard rijden op te geven op de saaie nederlandse wegen. Alleen als ik met de MINI even ga toeren of een dagtrip doe is het volle polle.

FrankS

Bericht door FrankS » 08 feb 2010, 18:53

over ongelukken gesproken: ik mag afkloppen

1x aangereden van achter door een vrouw (zacht, bumper licht ontzet)
1x door een uitparkerende duitser (moet je ook achter je kijken, lul)

en dat was het :P

Individual

Bericht door Individual » 08 feb 2010, 19:11

Ik heb nu een maand of acht mijn roze pasje. In die acht maanden heb ik één snelheidsbekeuring ontvangen en één parkeerbon. Als ik terugkijk op de eerste twee weken kan ik wel zeggen dat ik toen duidelijk even mijn draai moest vinden alleen achter het stuur. Gewoon rustig aan gedaan die weken en een beetje wennen aan de auto. Geleidelijk begin je toch wat sportiever te rijden. Na de eerste fikse bekeuring heb ik een week of twee me wat beter aan de snelheid gehouden, maar na die twee weken is de schrik er ook wel weer uit.
Verder rijd ik systematisch verantwoord te hard, dat wil zeggen dat ik te hard rijd maar wel anticipeer op eventuele fouten van anderen. Ook rijd ik - in tegenstelling tot veel leeftijdsgenoten die juist dan onverantwoorde fratsen uithalen- een stuk rustiger wanneer ik passagiers in de auto heb. Wel heb ik nogal de neiging om andere automobilisten op te voeden, als iemand z'n auto naar links knalt terwijl ik met een behoorlijk snelheidsverschil kom naderen op de linkerbaan laat ik 'm uitlopen tot vrij dicht op de bumper van mijn voorligger in de hoop dat hij volgende keer wat beter anticipeert. Het zelfde wanneer mensen bij een wegversmalling 'm nog snel even ervoor gooien zodat ik, terwijl ik voorrang heb, als nog op de rem moet.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 08 feb 2010, 19:34

nu zo ongeveer 2 maand m'n rijbewijs. Wel redelijk wat km's gemaakt. (2x gezakt voor 't rijexamen :oops: , 1x portemonnee gejat waardoor ik geen examen mocht afleggen ivm ontbreken van legitimatie :roll: , en toen weer 2 maand later eindelijk weer afrijden en toen ook gelukkig gehaald..)
Ik doe het over het algemeen rustig aan, merk wel dat als je alleen in de auto zit dat je dan meer uithaalt, is ook met de trekker altijd zo geweest. gister ergerde ik me wel even aan m'n pa, rijd je de diesel naar de 2500 toeren, zegt ie dat ik wel kan schakelen :? laat ook maar. Denkt altijd dat ik een snelheidsduivel ben en mezelf nog es tegen een boom parkeer.. jammer genoeg kan ik alleen in de weekenden rijden, woon door de week in enschede (student), 's weekends naar friesland, zaterdags werken (mag ik ook regelmatig een stukje rijden voor één of ander klusje) en daar blijft het jammer genoeg zo'n beetje bij.

jarno trulli

Bericht door jarno trulli » 08 feb 2010, 20:44

nu bijna 3 jaar mijn rijbewijs had hiervoor een licht getunede alfa romeo 155 16v en daar heb ik wel wat acties mee uitgehaald waar ik niet trots op ben. De acties waar echt de rillingen van over me rug lopen zijn met -/+ 2x70 op een mooi bochtig weggetje in de polder bij leiden alleen zit daar een hele mooie bochten combi met bij de laatste combi voor het rechte stuk een hobbel zit en met die snelheid de achterkant omhoog gegooit werd en ik over 4 banden richting een sloot/lantaarnpaal/weiland schoof kon gelukkig net op tijd corrigeren(meer geluk dan wijsheid). waar ik dan het meeste spijt van heb was dat we met ze 3en in de auto zaten en ik dus verantwoordelijk was.
en met 2x70 een trekker ingehaald, op een weggetje waar ik aan beide kanten misschien 5cm over had. moet wel zeggen dat al dit soort dingen gebeurde in het eerste jaar dat ik me rijbewijs had.
Rij nu met de 166 wel lekker vlot door maar ben me toch een stuk bewuster, merk alleen wel dat ik vroeger nooit bumperkleefde en dat nu wel ben gaan doen. :bag:

JP

Bericht door JP » 08 feb 2010, 20:59

Ff tellen;

12 jaar B-rijbewijs; zo'n 300000 probleemloze km's met handjevol bekeuringen

9 jaar CE; 1.300.000 km ongelukvrij. (wel eens een paaltje geschampt)

In het begin nooit gekke dingen gedaan, buiten wat nachtelijke auto-speurtochten.

Al was het wel een gewoonte om destijds met mijn Austin Mini, achter een klasgenoot aan te rijden huiswaarts, met 120kmh in 70zone....en dat leek nog veel harder..... :mrgreen:

en was ik met die Mini een verstokte linksrijder, en dan bumperkleven bij dikke bakken. (waarschijnlijk zagen ze me toch niet..... :mrgreen: )

Al trok die 998cc het niet om veelal 140-150kmh te rijden, getuige de meerdere ontsnappende koppakingen....... :df:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 08 feb 2010, 21:19

Pfff, mijn km's als beginnend bestuurder, waar zal in beginnen? :D
In me eerste jaren werkte ik als koerier, samen met nog 11 andere jonge gasten (18-30) jaar en er werd toch door een groot deel redelijk debiel gereden (sommige behoorlijk van god los :D). Er werd gemiddeld toch wel 1 forse schade/rbw invordering per 2 weken gereden.
Voor mij pakte het eigenlijk best wel goed uit, heb gewoon 2-3 jaar 's nachts maximaal gereden, relatief veel gekke dingen die iedere n8 voorkwamen. 4 wielen los, fietspaden, merendeel van de wegen overal uitremmen, auto vaak forceren, veel handrem weg en nog meer van die onzin. In die tijd 2 keer schade gereden waarbij er geen schuld aanwezig was (iemand die achterop me reed terwijl ik stil stond en een bromfietser die door rood reed). De auto waar ik mee reed (Mercedes Vaneo) heeft het tot +4ton uitgehouden, zonder echt groot onderhoud (eerste bak/blok/etc), prestatie an sich dacht ik zo :).
Denk dat het rijden opzich niet zo veel is gewijzigd, behalve dat het niet altijd meer hoeft. Bij een toerrit, of ff 's avonds rijden gaat het nog steeds wel los, maar kan ook gewoon 2000km's maken, zonder overtredingen :). Doordeweeks voor werk doe ik niet meer zo gek.
Privé heb ik gelijk vanaf dag 1 eigenlijk met vlottere auto's gereden, daar ook altijd wel gek meegedaan, maar merk wel het steeds iets rustiger aan gaat bij de 'normale' km's; gekkigheid blijft echter ongewijzigd :).

Volgens mij hebben de meeste jongeren met snelle auto's ook wel allemaal een invordering achter de kiezen?

Marco R.

Bericht door Marco R. » 08 feb 2010, 21:19

Sinds december 2003 rijbewijs, op chronologische volgorde:
- 1 keer van de weg af geraakt wegens gladheid (bosjes ingegleden met onderstuur).
- 1 keer aanrijding (materiële schade) eigen schuld
- 1 keer materiële schade wegens niet voorrang krijgen van hoofddoekjes (1 kromme velg door beuken tegen stoeprand) niet eigen schuld
- 1 keer rijbewijs kwijt voor een periode van 3 maanden en een hele zak vol geld(156 gecorrigeerd waar 80 toegestaan)
- 1 keer Mercedes achterin (afgelopen december) auto economisch total loss (niet eigen schuld, ik stond stil en hij klapte achterop)

Tegenwoordig rij ik een stuk verantwoordelijker. Aantal jaren terug ook een vriend verloren door gladheid (Lexus zijwaarts tegen boom bij een afrit) en dat verhaal grijpt mij de laatste tijd toch best aan. Vooral na mijn eigen akkefietje in december, hoe je geluk of pech kan hebben in het leven qua autorijden. Don't get me wrong, ik kom heus wel op tijd op mijn eindbestemming, maar ik zie alles toch net even wat minder door een 'alles komt vast wel goed' bril. Liever te laat thuis dan te vroeg in het ziekenhuis...

Edit:
Om even antwoord te geven op de topic titel:
Ik kijk negatief terug op mijn km's als beginnend bestuurder. Achteraf makkelijk gezegd, maar als ik wist wat voor een gelul bijvoorbeeld die invordering zou opleveren, dat was het mij niet waard :) . Al doende leert men klopt wel in ieder geval bij mij.

Rein

Bericht door Rein » 08 feb 2010, 21:32

Over 2 weken heb ik precies een jaar m'n rijbewijs. :)
Terugkijkend heb ik af en toe wel een momentje gehad dat het heel verkeerd kon gaan, maar over het algemeen verder niet echt extreme dingen. Het was wel even spannend om voor het eerst 200 te rijden, had 1 dag m'n rijbewijs dus moest het meteen ff testen op een lege waldwei :). Verder na die tijd nog verschillende auto's over/tot de 200 gejaagd. Blijft wel leuk dat rechtuit branden :)

Meest leuke ervaring in de auto blijft toch wel de achterhoek toerrit. Heb behoorlijk moeten knallen om iedereen bij te houden met een Golf tdi. Wat een dag was dat 8)

edit: Ik rij best regelmatig en heb al aardig wat gereden na 1 jaar rijbewijs denk ik zo. Verder nooit boetes gehad/schade gereden. Laten we het vooral zo nog een flinke tijd houden :mrgreen:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 08 feb 2010, 21:47

Volgens mij hebben de meeste jongeren met snelle auto's ook wel allemaal een invordering achter de kiezen?
Gelukkig niet 8)

Wel 1x met 2x 125 zo'n driepoot zien staan onder een viaduct, vol in de ankers en een paar weken later met alle liefde slechts 24eu over gemaakt. Voor de rest mag ik afkloppen :)

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 08 feb 2010, 21:49

Zolang je goed oplet en altijd op flitsservice.nl kijkt voordat je vertrekt is die invordering heel ver weg!

Kasteel

Bericht door Kasteel » 08 feb 2010, 21:50

EJGT3CS schreef:Zolang je goed oplet en altijd op flitsservice.nl kijkt voordat je vertrekt is die invordering heel ver weg!
Als je daar van uit gaat en je past het rijden er niet op aan, is het gewoon een kwestie van tijd(/geluk) in NL.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 08 feb 2010, 22:03

Kasteel schreef:
EJGT3CS schreef:Zolang je goed oplet en altijd op flitsservice.nl kijkt voordat je vertrekt is die invordering heel ver weg!
Als je daar van uit gaat en je past het rijden er niet op aan, is het gewoon een kwestie van tijd(/geluk) in NL.
Klopt, maar het scheelt in ieder geval wel wat.. Je stelt het langer uit of je hebt het geluk dat je helemaal niet gepakt wordt! :)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 feb 2010, 22:04

Op flitsservice staat niet wanneer ze achter je aan rijden :mrgreen: Ben een keer gelaserd met 56 te hard (geen vaste controle) en staandegehouden met 83 te hard gecorrigeerd. Werd 's nachts achtervolgd en tot mijn verbazing had ik niks door.. Hoort bij het eeuwige kat- en muisspel

Mrton

Bericht door Mrton » 08 feb 2010, 22:27

Leuk topic. Ik heb nu 11 jaar mijn rijbewijs. Ik ben denk ik een van de weinigen die het eerste jaar niks geks heeft gedaan met de auto. Tuurlijk, inpakeren was een hel en het besef dat een hoge stoeprand ook betekende dat je niet met de wielen van de auto daar tegen aan kon parkeren zonder dat de bumper een schrapend geluid maakte maakte ik wel mee. Maar qua de regels hield ik me daar netjes aan omdat ik vond dat ik eerst maar wat meer ervaring moest hebben met gewoon rijden. Dat ik indertijd alleen maar de Opel Corsa van mijn ouders tot mijn beschikking had hielp daar wel aan mee. Ik vond autorijden hardstikke leuk, ook als je dat 'gewoon' deed.

Na een jaar kwam er door toedoen van een vriend van me (Ford Fiesta XR2 met RS Turbo-blok) een eigen auto in de vorm van een Ford Fiesta XR2. De zwarte spoilers en spatbordverbreders in combinatie met de sportstoelen en geluidsinstallatie maakte dat ik mijn gedrag hierop moest aanpassen. Ik weet niet wat het dieptepunt was. Na een ritje topsnelheid meten met 70 kilometer per uur uit de bocht vliegen in een woonwijk recht op een toen net nieuwe zwarte Mercedes ML met chrome velgen, getinte ramen en vier vriendelijke vermoedelijk Noord-Afrikanen erin. Deze ML moest uitwijken door vol een plantsoen in te rijden, door de consternatie was de auto uitgevallen en ik zag in mijn spiegel de vier inzittenden uitstappen om eens verhaal te komen halen. Mijn barrel startte gelukkig vrij snel en ik heb een half uur lang rond geraced met een ML achter me aan. (Waaronder door een zwaar bedrempelde wijk waar mijn verlaagde barrel niet echt vlot doorheen kon en die ML ernstig veel vaart kon houden) Niet netjes, maar ik vrees dat die lui ook niet zo'n nette bedoelingen hadden met mij en vreesde enigzins voor mijn gezondheid.
Ander dieptepunt was met de auto van een vriend van me op een vluchtheuvel klappen omdat je met je joint in je smoel én de radio wil bedienen én de ruitenwissers wil aanzetten.

Na deze enerverende tijd ben ik gaan studeren en tijdens mijn studie gaan taxirijden. Dit deed ik met veel plezier en was trots dat ik als ik mijn best deed ik mensen tot hun tevredenheid netjes kon vervoeren. In deze tijd veel geleerd over andere weggebruikers en verschillende voertuigen.

Tegenwoordig rij ik eigenlijk alleen nog maar te hard. Ik hou met aan alle regels behalve de snelheid. Vooruitkijken en rekening houden met de lompste andere verkeersdeelnemers is daarbij de grootste uitdaging. Net als het afspeuren van de bermen op flitsapperatuur.
Laatst gewijzigd door Mrton op 08 feb 2010, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 08 feb 2010, 22:29

Inderdaad.. die camera's zie je haast niet zitten.

Ik had het heel snel door (zeiden ze ook zelf die agenten), let erg goed op, maar ze hadden net een eerste meting kunnen doen. Had het evengoed niet door kunnen hebben hoor. Maar zo'n VROS auto herken je niet zomaar. Ze rijden ook een redelijke afstand achter je en zitten niet op je bumper ofzo.

André van der Toorn

Bericht door André van der Toorn » 08 feb 2010, 23:09

Dit is niet normaal! Al die gekke capriolen zijn levensgevaarlijk! Beginnend bestuurders met dergelijke fratsen dienen zich te realiseren dat ze levensgevaarlijk bezig zijn. Ze brengen niet alleen het eigen leven in gevaar, maar ook dat van andere weggebruikers! Ik hoop dat jullie snel tegen de lamp lopen en de rijbevoegdheid kwijtraken.

RJay

Bericht door RJay » 08 feb 2010, 23:12

Is dat niet de verkeerde account, meneer Spee?

Peric

Bericht door Peric » 09 feb 2010, 10:50

:) Heb sinds 1986 m'n rijbewijs.
Na 6 maanden was de Fiësta kort, er stak een brugleuning over. Heb nog getoeterd en met m'n lichten geknippert, maar hij bleef gewoon staan. Was midden in het volgende dorp bij ons vandaan. Normaal ging dat wel met 115-120. Maar deze keer liep er een vriendin in de bocht met haar paard, dus er maar even wat wijder omheen. Maar dan moet je ook weer wat verder terugsturen. Kont ging om en mijn onervarendheid deed alleen maar vol op de rem staan. Als ik los had gelaten was ik er waarschijnlijk wel doorheen gekomen.
Ook nog een keer met een B-ascona op een vluchtheuvel gestaan. Het had lekker gesneeuw en moest natuurlijk elke bocht dwars. Tsja, dat moet een keer foutgaan natuurlijk.. Stuurhuis krom. Vooras vervangen en weer gaan..

Ben door de jaren heen toch zeker wel rustiger gaan rijden.
En door de autocross en speedway toch ook wel gecontroleerder gaan rijden.
Heb wel eens oog in oog gestaan met een andere bestuurder waar ik zeker op had gestaan als ik niet had geleerd de rem te lossen bij blokkeren.
Jaja, ik reed nog in auto's zonder ABS.. :)

Plaats reactie