E 92 M3 voor circuit
-
- Berichten: 11411
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Een M diff werkt als een open diff wanneer je normaal rijdt. Dat is uit comfort overwegingen. Zodra dat diff wheelspin ontdekt aan 1 kant probeert het diff met iets vertraging zo snel te mogelijk te locken naar 100 procent. Dat is leuk als je wanli banden hebt met geen grip dan kan je lekker driften. Maar een slick is gemaakt om maximale grip te houden. Dus wat je krijgt zijn mega zwiepers als dat diff naar 100 procent wil locken en dan pakt de slick weer grip en ben jij aan het tegensturen en schiet zo weer in contra slip de andere kant op. En dat diff is maar aan het zoeken als het nou linker of rechter wiel is die slip heeft.
Als je ook aan het driften gaat met een m diff dat is dus vanaf de e46 serie dan is het belangrijk dat je in contradrift wielspin houdt als je dus van het gas afgaat dan gaat dat diff eerst weer zoeken welk wiel heeft wiel slip en gaat ie weer op naar de 100 procent en krijg je ook vervelende zwiepers te verwerken in een contra drift. Terwijl je met het gas erop en desnoods rem erbij gewoon een mooi handelbare contra slip krijgt omdat het diff dan gelock staat en niet vreemd doet.
Je moet als race auto een diff hebben die een vast percentage lock heeft dan heb je ook geen verassingselement daarin. Kan je van het gas op het gas en weet je dat je altijd een goed percentage lock tot je beschikking hebt. En 100 procent zoals in een M diff heb je nooit nodig op circuit dan zou de auto niet eens fatsoenlijk een bocht doorkomen. Dan heb je maar 2 opties das onderstuur of mega overstuur.
Als je ook aan het driften gaat met een m diff dat is dus vanaf de e46 serie dan is het belangrijk dat je in contradrift wielspin houdt als je dus van het gas afgaat dan gaat dat diff eerst weer zoeken welk wiel heeft wiel slip en gaat ie weer op naar de 100 procent en krijg je ook vervelende zwiepers te verwerken in een contra drift. Terwijl je met het gas erop en desnoods rem erbij gewoon een mooi handelbare contra slip krijgt omdat het diff dan gelock staat en niet vreemd doet.
Je moet als race auto een diff hebben die een vast percentage lock heeft dan heb je ook geen verassingselement daarin. Kan je van het gas op het gas en weet je dat je altijd een goed percentage lock tot je beschikking hebt. En 100 procent zoals in een M diff heb je nooit nodig op circuit dan zou de auto niet eens fatsoenlijk een bocht doorkomen. Dan heb je maar 2 opties das onderstuur of mega overstuur.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Duidelijk verhaal! 

- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Waar zit je dan op met het diff 70/30 of nog hoger
-
- Berichten: 4209
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Andre : Werkt het diff puur mechanisch of ook electronisch en kijkt het ook o.a. naar de stuur stand ? Dat is wat het SAYC en AYC van Mitsubishi wel doet namelijk, maar even goed maakt het het niet gemakkelijker met corrigeren tijdens drift/glijden om dezelfde reden als wat jij zegt, blijft zoeken naar grip met 1 kant.
-
- Berichten: 11411
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Mijn drexler heeft volgens mij 45/30 als ik me niet vergis.
///M diff is mechanisch variabel en gaat zo snel mogelijk zo hoog mogelijk misschien wel 100 procent of 90 etc maar teveel voor een raceauto. Het ergste is als je van het gas gaat er weer op dan is dat diff zoekende naar wielspin en lock en dat wil je echt niet met slicks.
AYC is heel anders van een evo.
Die drijft het buitenste wiel meer aan in een bocht om ze de neus naar binnen te krijgen dat is heel wat anders.
///M diff is mechanisch variabel en gaat zo snel mogelijk zo hoog mogelijk misschien wel 100 procent of 90 etc maar teveel voor een raceauto. Het ergste is als je van het gas gaat er weer op dan is dat diff zoekende naar wielspin en lock en dat wil je echt niet met slicks.
AYC is heel anders van een evo.
Die drijft het buitenste wiel meer aan in een bocht om ze de neus naar binnen te krijgen dat is heel wat anders.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
M diffs zijn puur mechanisch inderdaad.
Normaal zit er een slip koppeling in met platen, deze hebben iets preload door veren maar als er een snelheidsverschil ontstaat dan begint het diff locking percentage op te bouwen dmv drive pins in drukringen. Zo drukt het als het ware de platen aan. Dus je hebt als het ware 10% sper als je rechtuit rijd en als je het nodig hebt verhoogd je diff dus langzaam het sperpercentage. Door met de hoek van de drukringen te spelen en de kracht van je preloadveren kan je afstellen hoe hard de platen aangedrukt worden, en hoeveel reactievermogen het diff heeft.
Bij dat mechanische M diff is dat mechanisme er niet, maar vervangen voor een haudralische pomp die verbonden is tussen de 2 assen. Treed er een snelheidsverschil op dan gaat de pomp dus draaien en begint druk op te bouwen. Hoe groter het snelheidsverschil hoe meer druk die pomp geeft. en dat is wat je sperplaten aandrukt. Dus precies zoals Andre zegt, als je dan op 1 wiel wielspin krijgt begint die pomp meteen als een gek te draaien, drukt de platen zo hard mogelijk aan en je hebt heel snel 100% sper, dan ga je dus ineens van geen power op de wielen terug naar volledig aandrijfkoppel op het buitenste wiel. Nadeel is dus ook dat je geen preload hebt en een iets vertraagde reactie. Sowieso heeft een standaard aandrijflijn altijd speling op motorsteunen, baksteunen etc. Dan heeft je diff nog eens vertraging. Dus je begint met gasgeven, eerst moet je motor kantelen, dan gaat je wiel iets doorslaan, je diff locked en intussen heb jij je gaspedaal al tegen de bodem en daar ga je.
Op slicks heb je zo veel gewichtsverplaatsing door je bochtensnelheid dat de buitenste wielen bijna niks meer doen vooral in korte bochten. In die bochten zit je ook in een lage versnelling dus mega aandrijfkoppel op je achteras.
Doe je een beetje de standaard trackday stijl, dus eerst auto iets recht zetten en dan pas op het gas dan valt het wel mee met dat verhaal denk ik. Alleen rij je meer een racelijn zoals Andre en ga je mega vroeg op het gas dan werkt zo'n diff niet.
Normaal zit er een slip koppeling in met platen, deze hebben iets preload door veren maar als er een snelheidsverschil ontstaat dan begint het diff locking percentage op te bouwen dmv drive pins in drukringen. Zo drukt het als het ware de platen aan. Dus je hebt als het ware 10% sper als je rechtuit rijd en als je het nodig hebt verhoogd je diff dus langzaam het sperpercentage. Door met de hoek van de drukringen te spelen en de kracht van je preloadveren kan je afstellen hoe hard de platen aangedrukt worden, en hoeveel reactievermogen het diff heeft.
Bij dat mechanische M diff is dat mechanisme er niet, maar vervangen voor een haudralische pomp die verbonden is tussen de 2 assen. Treed er een snelheidsverschil op dan gaat de pomp dus draaien en begint druk op te bouwen. Hoe groter het snelheidsverschil hoe meer druk die pomp geeft. en dat is wat je sperplaten aandrukt. Dus precies zoals Andre zegt, als je dan op 1 wiel wielspin krijgt begint die pomp meteen als een gek te draaien, drukt de platen zo hard mogelijk aan en je hebt heel snel 100% sper, dan ga je dus ineens van geen power op de wielen terug naar volledig aandrijfkoppel op het buitenste wiel. Nadeel is dus ook dat je geen preload hebt en een iets vertraagde reactie. Sowieso heeft een standaard aandrijflijn altijd speling op motorsteunen, baksteunen etc. Dan heeft je diff nog eens vertraging. Dus je begint met gasgeven, eerst moet je motor kantelen, dan gaat je wiel iets doorslaan, je diff locked en intussen heb jij je gaspedaal al tegen de bodem en daar ga je.
Op slicks heb je zo veel gewichtsverplaatsing door je bochtensnelheid dat de buitenste wielen bijna niks meer doen vooral in korte bochten. In die bochten zit je ook in een lage versnelling dus mega aandrijfkoppel op je achteras.
Doe je een beetje de standaard trackday stijl, dus eerst auto iets recht zetten en dan pas op het gas dan valt het wel mee met dat verhaal denk ik. Alleen rij je meer een racelijn zoals Andre en ga je mega vroeg op het gas dan werkt zo'n diff niet.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Duidelijk verhaal. Dank jullie
-
- Berichten: 6769
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Lijkt er op dat het standaard diff na een middagje wel kapot gedraaid is dus
Maar je maakt grote stappen, wanneer zou de vuurdoop op het circuit moeten plaatsvinden?

Maar je maakt grote stappen, wanneer zou de vuurdoop op het circuit moeten plaatsvinden?
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Volgende week zaterdag natuurlijk, sneldrogende verf erover en gaanRichardt. schreef:Lijkt er op dat het standaard diff na een middagje wel kapot gedraaid is dus![]()
Maar je maakt grote stappen, wanneer zou de vuurdoop op het circuit moeten plaatsvinden?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Denk niet dat het diff zelf snel stuk gaat tijdens een middagje rijden, maar als je flink begint te trappen dan is het gewoon een link diff.
Zo'n diff zit ook op een CSL bijvoorbeeld, daarin werkt het wel goed maar er word lang niet zo hard mee gereden doorgaans als een auto op slicks. Plus een CSL heeft relatief mega tractie door zijn zachte onderstel, met een race onderstel zijn je schokbrekers etc veel harder en dat helpt in zo'n geval ook niet echt.
Niet voor niks dat BMW Motorsport zelf ook drexler diffs gebruikt onder hun WTCC auto's.
Waarschijnlijk is het nog sterker ook, als je een BMW platensperretje open trekt en vergelijkt met sommige motorsportdifferentielen dan is zo'n BMW sperretje qua sterkte eigenlijk maar een mickey mouse ding.
Zo'n diff zit ook op een CSL bijvoorbeeld, daarin werkt het wel goed maar er word lang niet zo hard mee gereden doorgaans als een auto op slicks. Plus een CSL heeft relatief mega tractie door zijn zachte onderstel, met een race onderstel zijn je schokbrekers etc veel harder en dat helpt in zo'n geval ook niet echt.
Niet voor niks dat BMW Motorsport zelf ook drexler diffs gebruikt onder hun WTCC auto's.
Waarschijnlijk is het nog sterker ook, als je een BMW platensperretje open trekt en vergelijkt met sommige motorsportdifferentielen dan is zo'n BMW sperretje qua sterkte eigenlijk maar een mickey mouse ding.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Ik hoop eind maart. Het kan nu wel snel gaan maar het zal ook nog wel een keer tegenzitten. Meeste onderdelen zijn wel binnen dus dat is positief.Richardt. schreef:Lijkt er op dat het standaard diff na een middagje wel kapot gedraaid is dus![]()
Maar je maakt grote stappen, wanneer zou de vuurdoop op het circuit moeten plaatsvinden?
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Daarom denk ik erover om toch gelijk maar zo'n Drexler diff te nemen. Ik probeer er nu alles aan te doen om dit ding zo hufterproef te maken als mogelijk is. Alles kan kapot maar ik heb het gevoel dat een gewoon diff het toch wel zwaar te verduren krijgt op slicks.Bert ///M3 schreef:Denk niet dat het diff zelf snel stuk gaat tijdens een middagje rijden, maar als je flink begint te trappen dan is het gewoon een link diff.
Zo'n diff zit ook op een CSL bijvoorbeeld, daarin werkt het wel goed maar er word lang niet zo hard mee gereden doorgaans als een auto op slicks. Plus een CSL heeft relatief mega tractie door zijn zachte onderstel, met een race onderstel zijn je schokbrekers etc veel harder en dat helpt in zo'n geval ook niet echt.
Niet voor niks dat BMW Motorsport zelf ook drexler diffs gebruikt onder hun WTCC auto's.
Waarschijnlijk is het nog sterker ook, als je een BMW platensperretje open trekt en vergelijkt met sommige motorsportdifferentielen dan is zo'n BMW sperretje qua sterkte eigenlijk maar een mickey mouse ding.
Ik geef hem misschien niet zo op z'n donder als Andre maar een trackday is wel veel langer als een race met training etc. In principe kan je op zo'n dag 8 uur stampen. Nu zeg ik niet dat dat gebeurt maar een uurtje of 5 ben je toch zeker aan het rijden (als alles heel blijft).
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
dus in theorie kan je zeggen dat bv een drexler met slicks veiliger is met reacties en of schuivers dan de standaard diff? anders zou je zeggen van gassen en geniet, gaat het stuk heb je de drexler nog liggen...
maar als het dus voorspelbaarder en beter/veiliger gedrag oplevert met slicks dan lijkt het een 1 + 1 zo te horen
maar als het dus voorspelbaarder en beter/veiliger gedrag oplevert met slicks dan lijkt het een 1 + 1 zo te horen

-
- Berichten: 6769
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Of eerst op semi-slicks beginnen totdat het diff het begeeft en om te wennen aan de auto en daarna naar een drexler plus slicks. Maar dat zal wel geen optie zijn


Eind maart komt rap dichterbij, ik hoop voor je dat je het gaat halenDavid R. schreef:Ik hoop eind maart. Het kan nu wel snel gaan maar het zal ook nog wel een keer tegenzitten. Meeste onderdelen zijn wel binnen dus dat is positief.Richardt. schreef:Lijkt er op dat het standaard diff na een middagje wel kapot gedraaid is dus![]()
Maar je maakt grote stappen, wanneer zou de vuurdoop op het circuit moeten plaatsvinden?

- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Waarom moet je eerst wennen aan een auto op Semi's om later met slicks en een ander diff een andere auto te krijgen?Richardt. schreef:Of eerst op semi-slicks beginnen totdat het diff het begeeft en om te wennen aan de auto en daarna naar een drexler plus slicks. Maar dat zal wel geen optie zijn![]()
Eind maart komt rap dichterbij, ik hoop voor je dat je het gaat halenDavid R. schreef:Ik hoop eind maart. Het kan nu wel snel gaan maar het zal ook nog wel een keer tegenzitten. Meeste onderdelen zijn wel binnen dus dat is positief.Richardt. schreef:Lijkt er op dat het standaard diff na een middagje wel kapot gedraaid is dus![]()
Maar je maakt grote stappen, wanneer zou de vuurdoop op het circuit moeten plaatsvinden?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Idd Rene. Onder mijn auto is ook een aangepast diff gezet, geen drexler maar BMW, wel in 45/25 setup. Heel af en toe doet hij dan op droog een stap opzij maar het is heel goed controleerbaar.
Koppeling vervangen voor een race exemplaar is dan ook geen gek idee IMHO. Al weet ik niet hoe goed de standaard koppeling van een E92 M3 is. Misschien zelfde setup overwegen die er bij Andre/de Beier ook op zit.
Een E92 M3 met handbak heeft een reduceer in de leidingen naar de hulpcylinder van de koppeling zitten, die vertraagd het opkomen van de koppeling als je je pedaal los laat. Dit is om het soepeler te maken zodat je niet zo snel shiftlocked, maar hierdoor slijt je koppeling ook mega hard op een circuit omdat hij dus steeds slipt ook als je heel snel opschakeld. Daardoor word de boel onnodig warm en loop je de kans dat er weer andere dingen stuk gaan, druklager welke smelt enz. Kan ook geen kwaad om dat ventiel er ook tussen uit te halen.

Is onderdeel nummer 13.
Hij word wel iets heftiger met terugschakelen zonder dat ventiel en met een race plaat. Geen gek idee om heel and toe te leren
Elke M3 en zo goed als elke andere BMW vanaf ongeveer 1995 heeft dat ventiel er tussen zitten trouwens, heet in de volksmond Clutch Delay Valve.
Koppeling vervangen voor een race exemplaar is dan ook geen gek idee IMHO. Al weet ik niet hoe goed de standaard koppeling van een E92 M3 is. Misschien zelfde setup overwegen die er bij Andre/de Beier ook op zit.
Een E92 M3 met handbak heeft een reduceer in de leidingen naar de hulpcylinder van de koppeling zitten, die vertraagd het opkomen van de koppeling als je je pedaal los laat. Dit is om het soepeler te maken zodat je niet zo snel shiftlocked, maar hierdoor slijt je koppeling ook mega hard op een circuit omdat hij dus steeds slipt ook als je heel snel opschakeld. Daardoor word de boel onnodig warm en loop je de kans dat er weer andere dingen stuk gaan, druklager welke smelt enz. Kan ook geen kwaad om dat ventiel er ook tussen uit te halen.
Is onderdeel nummer 13.
Hij word wel iets heftiger met terugschakelen zonder dat ventiel en met een race plaat. Geen gek idee om heel and toe te leren

Elke M3 en zo goed als elke andere BMW vanaf ongeveer 1995 heeft dat ventiel er tussen zitten trouwens, heet in de volksmond Clutch Delay Valve.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Heb je wel gelijk in Bert maar ik wacht af tot deze het begeeft. Er kan dan andere koppeling + lichter vliegwiel in.Bert ///M3 schreef:Idd Rene. Onder mijn auto is ook een aangepast diff gezet, geen drexler maar BMW, wel in 45/25 setup. Heel af en toe doet hij dan op droog een stap opzij maar het is heel goed controleerbaar.
Koppeling vervangen voor een race exemplaar is dan ook geen gek idee IMHO. Al weet ik niet hoe goed de standaard koppeling van een E92 M3 is. Misschien zelfde setup overwegen die er bij Andre/de Beier ook op zit.
Een E92 M3 met handbak heeft een reduceer in de leidingen naar de hulpcylinder van de koppeling zitten, die vertraagd het opkomen van de koppeling als je je pedaal los laat. Dit is om het soepeler te maken zodat je niet zo snel shiftlocked, maar hierdoor slijt je koppeling ook mega hard op een circuit omdat hij dus steeds slipt ook als je heel snel opschakeld. Daardoor word de boel onnodig warm en loop je de kans dat er weer andere dingen stuk gaan, druklager welke smelt enz. Kan ook geen kwaad om dat ventiel er ook tussen uit te halen.
Is onderdeel nummer 13.
Hij word wel iets heftiger met terugschakelen zonder dat ventiel en met een race plaat. Geen gek idee om heel and toe te leren![]()
Elke M3 en zo goed als elke andere BMW vanaf ongeveer 1995 heeft dat ventiel er tussen zitten trouwens, heet in de volksmond Clutch Delay Valve.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Enige aanvulling op dat verhaaltje van die CDV is trouwens dat je dan even uit zou moeten vinden of de auto's met electronisch pedaal het toelaten dat je gas geeft terwijl je op de rem staat ivm tussengas, veel moderne auto's blocken het signaal van het gaspedaal als je aan het remmen bent. Dit is om er voor te zorgen dat je altijd stoppen kan mocht het gas blijven hangen. Als je dat niet kan dan is het misschien beter om die vertraging er toch in te houden.
- @iko
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
leuke upgrade voor een ToyotaBert ///M3 schreef:Enige aanvulling op dat verhaaltje van die CDV is trouwens dat je dan even uit zou moeten vinden of de auto's met electronisch pedaal het toelaten dat je gas geeft terwijl je op de rem staat ivm tussengas, veel moderne auto's blocken het signaal van het gaspedaal als je aan het remmen bent. Dit is om er voor te zorgen dat je altijd stoppen kan mocht het gas blijven hangen. Als je dat niet kan dan is het misschien beter om die vertraging er toch in te houden.

-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Kun je doen maar het schakelt wel heel irritant. Dus voor die 10 minuten werk.......David R. schreef:Heb je wel gelijk in Bert maar ik wacht af tot deze het begeeft. Er kan dan andere koppeling + lichter vliegwiel in.
- David R.
- Berichten: 867
- Lid geworden op: 11 apr 2008, 17:32
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Update: Drexler diff besteld. dashboard zit er weer in en auto loopt weer. Volgende week spuiten en dan nog ca 1 week terug om onderstel en diff etc op te bouwen.
Shortshifter komt nog.


Shortshifter komt nog.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
nice, schiet al redelijk op...mooie ACS dingetjes.
erg benieuwd hoe die er straks na de ombouw uitziet als ie klaar is, en dan de foto's naast elkaar voor en na die tijd
erg benieuwd hoe die er straks na de ombouw uitziet als ie klaar is, en dan de foto's naast elkaar voor en na die tijd

-
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Gaat snel!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: E 92 M3 gekocht voor circuit
Dat valt nog te bezien Frank 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Fedmas, Mark 320iS, maurizio en 12 gasten