Wat voor onderstel onder m'n E30 325i 24V?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Jelmer Staal

Wat voor onderstel onder m'n E30 325i 24V?

Bericht door Jelmer Staal » 08 feb 2010, 11:36

Om m'n E30 M50 project af te ronden ben ik nog op zoek naar een passend onderstel. Op dit moment zit er een normaal 320i onderstel onder, inclusief trommels achter.

Nu wil ik sowieso schijven achter. Dat is dus 'gewoon' de achteras van een 325i. Da's helder. (Toch?)

Maar wat voor vering en demping moet ik nemen?

Wat wil ik? (in volgorde van belangrijkheid)

Natuurlijk, wat lager. Voor de looks.
Zo goed mogelijke wegligging. Wegligging is belangrijker dan looks.
Goed veel comfort over houden. Liever wat hardere vering en wat zachtere dempers. Mag best de weg goed volgen, maar geen getril en gestuiter. Wil er wel eens het circuit mee opgaan, maar het is meer om mee te toeren en af en toe flink te jakkeren.

Ik hoop dat dit een (goed) beeld geeft van mijn wensen. Budget: >1000 euro aan materiaal.

Zelf natuurlijk ook wat rond gekeken, zowel hier als op het forum van bijvoorbeeld http://www.e30fansite.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Lastig om een echt goed beeld te krijgen van welk merk wat biedt.

Kwam wat uit bij een Bilstein B12 BTK. Alleen vroeg ik me af of 30mm niet voor de looks wat te weinig is. Heeft iemand dit misschien op z'n auto, of er een foto van?
Heeft iemand ervaringen met deze kit? Goede wegligging, hoe zit het comfort?

Daarnaast zag ik een Eibach anti-roll. Als ik de verhalen mag geloven haalt dit veel bodyroll weg, zonder dat het comfort kost. Tegelijk is het niet erg goedkoop.
Heeft iemand ervaringen hiermee?

Tot slot:
Daarnaast komen in nogal wat topics de getallen 45mm en 51mm langs. Wat is dit precies, wat is het verschil, heeft het een een voordeel boven het andere, is het te vervangen, etc? Hoe wordt dit beïnvloed als ik achter 325i spul monteer?

Veel vragen, zou jullie dankbaar zijn voor tips en opmerkingen. Ook ervaring met diverse onderdelen op andere auto's is welkom. Alvast bedankt voor de informatie!

Knot

Re: Wat voor onderstel onder m'n E30 325i 24V?

Bericht door Knot » 08 feb 2010, 11:57

B12 kit heeft een maat van me op een E30 325i touring, voor die 700 euro was het een prima onderstel. Verlaging is genoeg, kan je er ook nog normaal mee over straat.

Dit ding zat t op:

Laatst gewijzigd door Knot op 08 feb 2010, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Re: Wat voor onderstel onder m'n E30 325i 24V?

Bericht door Jules » 08 feb 2010, 12:02

Bij 51mm veerpoten zijn de dempers(inserts) wat dikker.. theoretisch kan ik het niet onderbouwen maar het is wel beter voor jouw auto denk ik ;) een E30 met sportonderstel heeft altijd die 51mm poten (ook een 318is geloof ik). Als je die nog niet hebt zou ik ze wel even zoeken.

Verder voor wat jij beschrijft lijkt me die bilstein dempers prima (in een b12 set zitten die B8 sprint dempers)... maar 30mm verlaging is IMHO niet erg mooi. Wat je ook zou kunnen doen is veren laten maken, kun je zelf aangeven hoe hoog/laag en ook hoe stug je ze ongeveer wilt. Vooral omdat er een niet-originele motor in zit zouden veren op maat voor jou misschien een leuke optie zijn, is niet gigantisch duur volgens mij. Adresje zou je even moeten zoeken, heb ik persoonlijk geen ervaring mee

Schijven achter zou ik idd ook maar doen :mrgreen: je kunt ook voor 5-gaats onderstel gaan met Z3 of E36 Compact draagarmen maar persoonlijk zou ik daar niet voor gaan (tenzij dat je heel graag 5-gaats velgen wilt monteren). Gewoon de achterste draagarmen van een 325i dus inderdaad (sommige 320i's en tourings hebben ook schijven achter trouwens).

Ik zou trouwens sowieso alle rubbers van je onderstel vervangen (liefst meyle of powerflex) als je toch bezig bent. Houd daar ook rekening mee kost ook nog een paar euro's (als je onder de 1000 wilt blijven misschien lastig :mrgreen: )

Plaats reactie