Gewichtstoename

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Obbe
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Gewichtstoename

Bericht door Obbe » 19 dec 2006, 12:00

Bijna iedereen hier ziet de toenemende gewichten van auto's als nadeel. Als ik echter de M3 als voorbeeld neem bij een vergelijk zie ik de gewichten toenemen evenals het aantal G in een bocht en dus ook de bochtsnelheden.
Als we de ultieme evolutie versies van de M3 gaan vergelijken; de E30 M3 Sportevo, E36 M3 GT/3.2 6 bak en de E46 M3CSL. neemt het gewicht per evolutie toe.
De M3 CSL haalt in de Sportauto 1.4G. Een getal dat mede mogelijk gemaakt is door de semi licks maar zonder zou dit nog 1.3G zijn schat ik. Hier komen de E30 en de E36 M3 bij lange na niet aan. Ik denk dat de Sportevo en E36 M3 beide niet meer dan 1.15G halen met standaard onderstel en moderne straatbanden. Is dat gewicht dan zo’n probleem? Voelt een M3 CSL zwaar aan? De ondersteltechniek is blijkbaar de laatste jaren zo enorm verbeterd dat ondanks het extra gewicht de auto’s harder door een bocht kunnen en dat is toch waar het om gaat? Ik zie het probleem van het gewicht niet zo in.

Als een Ferrari 599(1800kg?) auto van het jaar kan worden in EVO mag een nieuwe M3 best 1600kg wegen aangezien niet alleen het gewicht stijgt maar ook de kwaliteit van het onderstel.

Wat is jullie mening hierover?

Mvg. Obbe

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 19 dec 2006, 12:03

Eigenlijk heb je wel een goed punt. Echter de techniek van nu (onderstel) toegepast op een e30 (lager gewicht) zou voor verbeterde prestaties zorgen. Techniek is 20 jaar verder dus daar kan niets tegenop uit die tijd.

"Voelt een csl zwaar aan". Ik weet het niet, iig zwaarder dan de e30, de e36 is eigenlijk ook best een zware auto.

Andre
Berichten: 11403
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 19 dec 2006, 12:05

Ik reed laatst met een srt 2000kg op circuit.
Met speciale remmen erop zei ie.

Het duurde 2.5 ronde en de remmen stonden bijna in de fik. Pedaal ging op de bodem.

De 2000kg op de banden betekend dat je na 5 ronden ook meteen door kan rijden naar de bandenboer.



Dus met andere woorden als de sportieve auto s naar dit gewicht gaan kan je beter een vrachtwagen kopen dan kan je ook nog wat spullen meenemen.

Tom
Berichten: 22251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 19 dec 2006, 12:10

Grootste nadeel van veel gewicht voor een straatauto is dat de beleving minder is. Een auto kan nog zo hard door de bocht gaan, een beetje beleving en de rijder erbij betrekken maakt het leuk. Dat vind ik ook het pluspunt van cabrio's, je krijgt een stuk meer mee qua geluid/gevoel.

Het voorbeeld van de Ferrari 599 GTB Fiorano vind ik wel goed. Er was zo'n test op het circuit van Ferrari waarbij hij sneller was dan de Ferrari F40. Dat vind ik wel erg indrukwekkend.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 dec 2006, 12:10

1.3G kan je shaken zonder semislicks, misschien 1.2 tov de 1.1-1.15 van een normale M3. Om even een vergelijk te maken, de EVO M3 GT van de ring time attack kwam ook over 1.3 heen op semi's op de ring.

Het verschil tussen gewone straatbanden en semislicks is echt groot.

Maar vergeet 1 ding niet, tussen een E46 M3 en een E36 M3 zit 10 jaar evolutie. Daarin zien niet alleen de ophangingen moderner geworden, maar de straatbanden zijn ook vooruit gegaan. Waar een E36 M3 geleverd werd op Pilot MXX3, staat een E46 M3 tegenwoordig op Pilot Sport. Er worden tegenwoordig top straatbanden aangeboden die al de stijfheid van semislicks hebben, maar alleen de plakkerige compound nog missen.

Ondersteltechnologie staat ook niet stil natuurlijk, als je naar een E30 en een E36 kijkt dan kan je al zien dat indien beide auto's dezelfde PK/KG verhouding hebben de E36 toch sneller is.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 19 dec 2006, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Obbe
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Bericht door Obbe » 19 dec 2006, 12:11

@Andre, Banden worden ook steeds beter natuurlijk. De originele banden op de eerste E30 M3 zijn in onze ogen nu ook waardeloos als je ze vergelijkt met een moderne sportieve band. Ik neem aan dat bandenfabrikanten hun banden aanpassen aan het hogere gewicht van nieuwe auto's.

Mvg. Obbe

Obbe
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Bericht door Obbe » 19 dec 2006, 12:14

@Bert,, De E36 M3 van Evo heeft tevens een aangepast onderstel dat mag je niet vergeten. Ik heb niet het idee dat semi-slicks op een sportieve straatauto meer dan 0.1g toevoegen aan de bochtsnelheid zonder ander onderstel.

Mvg. Obbe

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 dec 2006, 12:28

Wel zeker dat ze dat toevoegen. Zoek de uitlijngegevens van een M3 CSL en een E46 M3 maar eens op. Daar zal je niet zo veel verschillen tussen zien. Een M3 CSL staat zelfs minder stijf op zijn veren als een gewone M3.

Een ander verschil is trouwens dat een M3 CSL veel bredere banden kan hebben als die E36 M3 GT van EVO en een nog lager zwaartepunt heeft door oa dat CF dak en het missen van een kooi, daar zit denk ik die laatste 0.1G in.

Pak een andere willekeurige auto ala E36 M3, bouw er een ander onderstel onder, ga op straatbanden rijden en je gaat niet echt veel harder. Je pakt alleen iets winst bij insturen en bij snelle aslastwissels.

Waar die EVO M3 veel mee wint is de coilover conversie achter, daardoor reageert je onderstel sneller op oneffenheden. Maar bij een vlakke baan is dat verschil ook minimaal :) Het zijn echt die semi slicks die het hem doen. Plus hij zal beter insturen met extra negatief camber voor.

Obbe
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: M2
Locatie: Delft

Bericht door Obbe » 19 dec 2006, 12:43

De winst die te behalen valt met semi-slicks ligt denk ik ook aan de basisauto. Bij de 996GT3 op straatbanden en de 996GT3 op semi-slicks scheelt het geloof ik 0.1G.

Opvallend dat het onderstel van de CSL bijna hetzelfde is. Had wel iets meer aanpassingen verwacht.

Mvg. Obbe

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 dec 2006, 12:58

Nou ja ik heb het zelf mogen aanschouwen.

Ik voor het eerst in de E36 M3 op Zandvoort, aangepast onderstel, extra front camber enz. Zou die gammele e30jes op fietspompen en merk c verlagingsveren er wel even uitrijden. Maar die E30jes stonden wel op R888's en reden mij zo voorbij in de bocht :lol:

Mijn eigen E30 met Intrax raceonderstel haalde geen hogere snelheid op Bridgestone RE050 straatbanden als mijn M3 op Dunlop MAXX.

Toen kwamen de P Corsa's er op en als die eenmaal warm zijn rij je er zo voorbij. De E30jes op gebruikte slicks hou je daarop wel bij in de bochten, scheelt misschien 2 km/u snelheid.

Vervolgens komt de ex E36 M3 van Hans Ambaum binnendoor, die auto scheelde qua gewicht maar 10 KG met mijn auto, zelfde Intrax onderstel, zelfde blok voorin, alleen hij op veel bredere full slicks en E36 geometrie achter en dat rijd dus nog even zo'n 15-20 KM harder.

Of als je bijvoorbeeld naar de Speedster van Maik kijkt, die rijd zo goed als dezelfde tijden als mijn M3 op straatbanden terwijl het in rechte lijn geen moeite zou mogen zijn om een speedster voor te blijven in een M3.

wimwerf
Berichten: 417
Lid geworden op: 17 aug 2006, 21:11
Locatie: Utrecht

Re: Gewichtstoename

Bericht door wimwerf » 19 dec 2006, 13:27

Obbe schreef:Als een Ferrari 599(1800kg?)
Ferrari 599gtb
massa leeg 1610 kg

:wink:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 19 dec 2006, 13:33

Ik reed laatst met een srt 2000kg op circuit.
Met speciale remmen erop zei ie.

Het duurde 2.5 ronde en de remmen stonden bijna in de fik. Pedaal ging op de bodem.
:lol:

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 19 dec 2006, 18:26

Ik snap niet, waarom andere merken niet ook gebruik maken van Aluminium. De nieuwe TT, is langer en breder, heeft grotere motoren, en meer opties als het vorige model, en toch is hij meer dan 60 kilo lichter.


De ruwe carrosserie van de Audi TT Coupe weegt 206 kilogram, waarvan 140 kg aluminium en 66 kg staal. Als de carrosserie alleen uit staal vervaardigd zou zijn, zou deze 48 procent zwaarder zijn geweest.
Verder zijn o.a. het dak en motorkap ook van aluminium


[img:770:453]http://www.ringrebel.nl/images/n3.jpg[/img]

Tom
Berichten: 22251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 19 dec 2006, 19:00

Eens met Rebel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43041
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 20 dec 2006, 11:29

Ja, zo ziet die TT er goed uit :wink:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 20 dec 2006, 11:36

Vooral in December heb ik last van gewichtstoename. Verder gewoon iets meer gas geven dat scheelt.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 20 dec 2006, 14:03

Obbe schreef:@Bert,, De E36 M3 van Evo heeft tevens een aangepast onderstel dat mag je niet vergeten. Ik heb niet het idee dat semi-slicks op een sportieve straatauto meer dan 0.1g toevoegen aan de bochtsnelheid zonder ander onderstel.

Mvg. Obbe
Lol, wat een onzin. Juist die banden leveren die winst!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enzo, Semrush [Bot] en 6 gasten