Porsche 911
-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03
Porsche 911
Hoe zijn de ervaringen met de 911 996? en dan van bouwjaar 00/01
Was eigenlijk aan het kijken voor of een E46 M3 of een 645ci maar heb ook al een M5 staan en kwa DF voegt de E46 M3 hier niet veel aan toe. De 645ci valt me kwa DF gewoon wat tegen, auto is wel bedoeld als dagelijks vervoer maar wil wel dagelijks DF hebben 8)
Zijn hier mensen met een 996? ik wil zoiezo geen tiptronic hebben maar gewoon een handbak omdat ik bij de X5 4.6IS de automaat ook al hardstikke beu ben.
Was eigenlijk aan het kijken voor of een E46 M3 of een 645ci maar heb ook al een M5 staan en kwa DF voegt de E46 M3 hier niet veel aan toe. De 645ci valt me kwa DF gewoon wat tegen, auto is wel bedoeld als dagelijks vervoer maar wil wel dagelijks DF hebben 8)
Zijn hier mensen met een 996? ik wil zoiezo geen tiptronic hebben maar gewoon een handbak omdat ik bij de X5 4.6IS de automaat ook al hardstikke beu ben.
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: Porsche 911
Ik zou als ik jou was eens kijken op PorscheForum.nl daar staan echt heel erg veel tips over de aanschaf van een 996, zowel de 3.4 als de 3.6. En er
zijn ook genoeg rijders daar.
zijn ook genoeg rijders daar.
-
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20
Re: Porsche 911
Welke motor?
Rijd wekelijks in een 996T en kan me daar toch wel erg goed in vermaken.
Rijd wekelijks in een 996T en kan me daar toch wel erg goed in vermaken.

-
- Berichten: 55112
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Porsche 911
Heb 'n aantal keren in de normale dingen gereden en ik vind de normale 996en toch wel overrated, een E46 M3 is een veel completere DF beleving in alles en nog functioneler ook.
Buiten de looks van de lillieke koplampen, zou ik voor de echte DF dan gaan voor een GT3. Daar weet Sjoerd alles van. Topkar.
De rest komt niet bij me op om daar enthousiast over te gaan doen.
Buiten de looks van de lillieke koplampen, zou ik voor de echte DF dan gaan voor een GT3. Daar weet Sjoerd alles van. Topkar.
De rest komt niet bij me op om daar enthousiast over te gaan doen.
-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03
Re: Porsche 911
Het zou dan zoiezo een 3.4 worden dus het instap model, gt3 vind ik zoiezo te duur
E46 M3 is natuurlijk een super bmw maar heb al 6 jaar in een E46 gereden en heb deze auto wel en beetje gezien, ik was eigenlijk gavallen voor de 6 serie, maar na hierin gereden te hebben kon ik het niet meer als een beetje een "saaie" auto vinden ala X5
dus zoek iets anders "spannends" maar wel geschikt voor dagelijks gebruik, voor boodschappen heb ik ook de 206 gti nog dus en kofferbak kan ik wel missen 8)
E46 M3 is natuurlijk een super bmw maar heb al 6 jaar in een E46 gereden en heb deze auto wel en beetje gezien, ik was eigenlijk gavallen voor de 6 serie, maar na hierin gereden te hebben kon ik het niet meer als een beetje een "saaie" auto vinden ala X5
dus zoek iets anders "spannends" maar wel geschikt voor dagelijks gebruik, voor boodschappen heb ik ook de 206 gti nog dus en kofferbak kan ik wel missen 8)
- Mark Nauta
- Berichten: 10755
- Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
- Locatie: Zevenbergen
Re: Porsche 911
Instapmodel is de Carrera. Die is er als 3.4 en 3.6 geweest. Met de 3.4 zijn nogal eens problemen voorgekomen. Dus ik zou eens even goed verdiepenDennis Huijsman schreef:Het zou dan zoiezo een 3.4 worden dus het instap model, gt3 vind ik zoiezo te duur
daarin. Zoals ik zei, op PorscheForum vind je veel info over beide motoren.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Porsche 911
De 3.4 zou ik persoonlijk niet snel nemen gezien de problemen die dat blok kent. Het mogen dan internet horror verhalen zijn voor een groot deel maar ik brand mijn vingers er niet aan. Liever een 993 of liever een E46 M3 dan een eerste type 996 imho.
Of wees er zeker van dat het blok vervangen is van de betreffende auto
Of wees er zeker van dat het blok vervangen is van de betreffende auto

-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03
Re: Porsche 911
de problemen van de 3.4 ben ik bekend mee, lopen wel eens stuk, maar als dit bij 5 mensen is gebeurd die het verhaal op internet zetten is het toch niet gelijk een slecht blok? Zal ook deels met onderhoud te maken hebben en hoe er mee word omgesprongen.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 911
Het risico dat jou tegenstaat is bij een ruilmotor net zo groot als bij eentje met de originele motorNiels schreef:Of wees er zeker van dat het blok vervangen is van de betreffende auto


- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Porsche 911
Ik heb het niet over een ruilmotor maar een nieuwe fabrieksmotor met wijzigingen. Die wijzigingen zijn er geweest zo ver ik heb begrepen. Dus moet je zoeken naar eentje die na een jaar of 3-4 een nieuwe motor heeft gehad o.i.d.
Of het alleen aan de reputatie ligt dat de 996 onder de 20K duikt betwijfel ik, het is ook niet echte de mooiste die gemaakt is
Dat je er een fantastisch apparaat aan koopt geloof ik wel, heb ooit eens in een nieuwe gereden en dat vond ik niet bepaald een straf
(al vond ik de 993 van dezelfde eigenaar mooier zoals zo velen)
Of het alleen aan de reputatie ligt dat de 996 onder de 20K duikt betwijfel ik, het is ook niet echte de mooiste die gemaakt is


- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 911
De looks helpen idd ook niet of juist wel, afhankelijk van of je verkoopt of koopt 
Zowel de IMS als de RMS zijn zelfs op een 997 niet foutloos. Naar mijn mening moet je een waterkokende Pork niet laten staan omdat ze vaak plof doen, maar omdat wanneer ze plof doen het blok zelden gered kan worden. Een nieuw blok kost een 5 cijferig bedrag... Vind je dat geen punt, dan koop je een wereld auto

Zowel de IMS als de RMS zijn zelfs op een 997 niet foutloos. Naar mijn mening moet je een waterkokende Pork niet laten staan omdat ze vaak plof doen, maar omdat wanneer ze plof doen het blok zelden gered kan worden. Een nieuw blok kost een 5 cijferig bedrag... Vind je dat geen punt, dan koop je een wereld auto

- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Porsche 911
Downforce Jan zijn gt3 staat te koop.
Dat is de Porsche waar Mark een foto reportage van heeft gemaakt.
Is een mooi ding dat net alle onderhoud heeft gehad en waar je voorlopig het eerste jaar zeker geen omkijken naar hebt.
Grtz,Hanz06
Dat is de Porsche waar Mark een foto reportage van heeft gemaakt.
Is een mooi ding dat net alle onderhoud heeft gehad en waar je voorlopig het eerste jaar zeker geen omkijken naar hebt.
Grtz,Hanz06

- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 911
Daarbij: IMS speelt niet bij een GT3 motor 

-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 14:23
Re: Porsche 911
Just for the record. wat is "IMS" en "RMS" ?
Wat zijn dan ongeveer de kosten voor een nieuwe watergekoelde 911 motor alles bij elkaar? Onder de 10k begrijp ik dus?? Wel prettig om van te voren te weten als je van plan bent te gaan trappen...
Wat zijn dan ongeveer de kosten voor een nieuwe watergekoelde 911 motor alles bij elkaar? Onder de 10k begrijp ik dus?? Wel prettig om van te voren te weten als je van plan bent te gaan trappen...
-
- Berichten: 308
- Lid geworden op: 10 jun 2009, 13:03
Re: Porsche 911
nieuwe motor kost 12500 excl inbouw ( dat is een bedrag met 5 cijfersJohnR schreef:Just for the record. wat is "IMS" en "RMS" ?
Wat zijn dan ongeveer de kosten voor een nieuwe watergekoelde 911 motor alles bij elkaar? Onder de 10k begrijp ik dus?? Wel prettig om van te voren te weten als je van plan bent te gaan trappen...

Maar hoe groot is de kans nou dat zo'n motor ploft, heb verschillende nette 996-en gezien met +- 1 ton , hoe groot is de kans dat zoiets stuk loopt? zie namelijk ook veel 911's met +225dkm staan
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 911
De korte variant:JohnR schreef:Just for the record. wat is "IMS" en "RMS" ?
IMS = Intermediateshaft bearing probleem: lager in het blok overlijdt, waardoor de motor terminaal in de soep draait. Als dat lager er echt mee ophoudt, knapt de distributieketting, krijg je zuigers tegen kleppen etc. Totale motorschade.
RMS = Rear main seal probleem: pakking aan de kant van de bak gaat lekken. Gaat meestal om niet meer dan een paar druppeltjes. Zelden echt een punt.
De lange versie? Google

-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Porsche 911
Heb in Londen meegereden in een getunede 996 turbo. Het ging hard maar daar was alles wel mee gezegd.
Dat gezegd hebbende denk ik dat het wel bang voor buck is.
N
Dat gezegd hebbende denk ik dat het wel bang voor buck is.
N
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 911
Een Turbo is in alle opzichten een totaal andere auto dan zijn n/a broertje. Sneller, maar mede door de turbo's veel minder prettig voor de oren, bijvoorbeeld.
-
- Berichten: 8315
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
- Locatie: 036
Re: Porsche 911
Ik kwam er redelijk underwhelmed uit laat ik het daarop houden.
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: Porsche 911
Ik denk dat de 996 zo'n beetje de enige 911 is die massaal op de sloop gaat verdwijnen ipv in de hobbyschuur als klassieker. Het is een beetje het zwarte schaap uit de 911-familie met z'n motorproblemen en net-niet-lekkere uiterlijk. Ze blijven maar afschrijven, prijzen liggen nu al onder het 993-niveau en zijn eerder vergelijkbaar met 964's. Je kunt hier natuurlijk je voordeel mee doen, voor weinig geld heb je een leuk sturende auto! Als daily ook beter geschikt dan een 993, maar voor de restwaarde kun je absoluut beter een 993 hebben (die zijn alweer aan het stijgen): de laatste luchtgekoelde (en dus volgens sommige "echte") 911 die absoluut een toekomst tegemoet gaan als gewilde klassieker. Zelf spaar ik nog ff door voor de aan-perfectie-grenzende 997.... het schiet alleen niet hard op 

-
- Berichten: 22260
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Porsche 911
Ik snap nooit dat luchtgekoelde gebeuren van de 993. Wat dat nou uniek maakt... lees dat altijd bij de 993 tov nieuwere modellen.
Van sommige zaken in moderne auto's kan ik begrijpen dat iets jammer is. Maar who cares hoe de motor gekoeld is?! Ze klinken iets anders maar dat verschil vind ik niet zo gek groot(maar ik ben geen kenner verder). Een 911 turbo klinkt ook anders dan een carrera.
Van sommige zaken in moderne auto's kan ik begrijpen dat iets jammer is. Maar who cares hoe de motor gekoeld is?! Ze klinken iets anders maar dat verschil vind ik niet zo gek groot(maar ik ben geen kenner verder). Een 911 turbo klinkt ook anders dan een carrera.
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Porsche 911
Dat moet je ervaren. Het is nl hetgene wat ik het meeste mis van de 964!!! Koud aanslaan met 0 graden of lager....... Ik zweer dat je de klappen kon tellen! Zo'n luchtgekoeld ding leeft gewoon, als je enigzins gevoel hebt voor techniek krijg je er waarschijnlijk kippevel van, zoniet gewoon doorsparen voor een skyline!Tom schreef:Ik snap nooit dat luchtgekoelde gebeuren van de 993. Wat dat nou uniek maakt... lees dat altijd bij de 993 tov nieuwere modellen.
Van sommige zaken in moderne auto's kan ik begrijpen dat iets jammer is. Maar who cares hoe de motor gekoeld is?! Ze klinken iets anders maar dat verschil vind ik niet zo gek groot(maar ik ben geen kenner verder). Een 911 turbo klinkt ook anders dan een carrera.
- cooldragon
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 27 nov 2006, 17:52
Re: Porsche 911
Er is volgens de Porsche dealer weinig peil op te trekken.Dennis Huijsman schreef:JohnR schreef:Just for the record. wat is "IMS" en "RMS" ?
Wat zijn dan ongeveer de kosten voor een nieuwe watergekoelde 911 motor alles bij elkaar? Onder de 10k begrijp ik dus?? Wel prettig om van te voren te weten als je van plan bent te gaan trappen...
Maar hoe groot is de kans nou dat zo'n motor ploft, heb verschillende nette 996-en gezien met +- 1 ton , hoe groot is de kans dat zoiets stuk loopt? zie namelijk ook veel 911's met +225dkm staan
Er zijn er een paar bekend die met 10.000 op de klok al ploften, bij normaal gebruik, maar er zijn er ook die 250k+ probleemloze kilometers achter de rug hebben(zonder iets aan het originele 3.4 blok veranderd te hebben)
Was misschien toch een beetje het gevolg van de overstap van lucht naar watergekoeld door Porsche(experimentje??

Vanaf de MKII is het weer een totaal nieuw blok, dus geen doorontwikkeling meer van het 'oude' blok (klinkt ook wel weer anders door o.a. de DFI, bij de MKII klinkt de CarreraS bijna hetzelfde als de MKI met sportuitlaat)
maar back ontopic: Meld je eens aan op porscheforum.nl , ik heb er toendertijd iig veel informatie aan overgehouden bij mijn zoektocht
Laatst gewijzigd door cooldragon op 05 feb 2010, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 22260
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Porsche 911
Ah Steve, zou goed kunnen, ik heb ooit kort in een 993 gereden. Vette bak, maar qua koeling/geluid vond ik het niet noemenswaardig tov een 997 (los ervan dat bij die laatste het geluid veel meer gedempt / "engineerd" overkwam). Liefde voor 993 kan ik wel goed begrijpen, maar zou voor mij (misschien had ik er beter op moeten letten) los staan van luchtkoeling.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Porsche 911
Dat zie ik anders. Vanaf de 996/986 zijn Porsches ontwikkeld olv controllers ipv ingenieurs. Kostenefficientie was belangrijker dan duurzaamheid of kwaliteit. Een voorbeeld. Als je het deurpaneel van een 993 wil verwijderen schroef je een aantal schroeven eraf en pak je de deurkaart eraf. Monteren is omgekeerd demonteren. Schroeven en klaar. Op een 996 zit het deurpaneel vast met cheapass breekbare clipjes. Grote kans dat je het paneel er niet met dezelfde clipjes weer op krijgt. De motoren zijn onder dezelfde restricties ontwikkeld en gebouwd. Dat betekent niet dat 996en en 986s meukhokken zijn. Andere Porsche "kernwaarden" zijn gebleven. Denk aan top remmerij, communicatieve besturing en chassis, een top geluid (zowel een basic Boxster als kale 996 klinkt geweldig als je erin zit; van buiten zijn ze wat tam) en een zeer toegankelijk grensbereik. Daarnaast is het aantal geplofte blokken in absolute aantallen echt niet groot.cooldragon schreef: Was misschien toch een beetje het gevolg van de overstap van lucht naar watergekoeld door Porsche(experimentje??![]()