HET voetbal spel mag uiteraard niet ontbreken op een forum

jaar en dag domineert Sports Interactive het voetbalmanager-genre. De Football Manager-serie van de Londense ontwikkelaar staat bekend om de hoge kwaliteit en heeft zodoende een aanzienlijke schare fans opgebouwd. Toch is er de afgelopen jaren wat kritiek geweest op de games van 'SI'. Vooral Football Manager 2009 kenmerkte zich als een game waarin de innovatie bij vlagen ver te zoeken was. Wie al jaren een topgame maakt, krijgt het op een gegeven moment moeilijk om de volgende versie toch nog weer beter te maken.
Bovendien kreeg de uitgever een storm van kritiek over zich heen, omdat FM2009 bij release vol met bugs zat. De studio was dan ook niet tevreden met de vorig jaar uitgebrachte versie, zo liet Studio Director Miles Jacobson onlangs weten op een perspresentatie in Amsterdam. De studio werd voor de 2010-versie in twee stukken gesplitst, waarbij een deel zich richtte op het verhelpen van problemen en bugs, terwijl het andere deel verantwoordelijk werd voor het introduceren van nieuwe features.
Diepgang versus toegankelijkheid
Football Manager 2010 zou dan ook innovatief én goed afgewerkt moeten zijn. Dit zou vooral moeten lukken dankzij een sterk uitgebreid Q&A-team, waarbij elk onderdeel van het spel onder de verantwoordelijkheid van een afzonderlijke tester valt. Verder blijft het uitgangspunt voor Football Manager hetzelfde, wat inhoudt dat Sports Interactive de die-hard fans een diepgaande spelervaring wil bieden, terwijl het spel toch laagdrempelig genoeg moet blijven om nieuwe spelers ook de kans te geven in te stappen in de wereld van Football Manager.
Eenvoudiger
Aan de pijlers onder het succes van Football Manager 2010 is weinig veranderd. Nog steeds leunt het spel op de immense database van competities, clubs en spelers en nog steeds zijn er in alle facetten van het spel bakkenvol opties te vinden. Ook de 3d-engine, die vorig jaar werd geïntroduceerd, is nog steeds aanwezig. Het mag dan ook duidelijk zijn dat FM2010 een evolutie is, en geen revolutie binnen de franchise.
oogt Football Manager 2010 in eerste instantie als een compleet ander spel. Dat is voor een groot deel schijn: FM2010 is voorzien van een kakelverse user interface. Kortgezegd kon je in de vorige FM het spel nog op drie manieren besturen, maar dat vond Sports Interactive wat veel van het goede. Nu zijn er nog 'maar' twee manieren om in het spel te navigeren en beide zijn bekend: navigatie via de menu's onder- en bovenin. De balk aan de linkerkant van het scherm is verleden tijd.
Vertrouwd
De navigatie door de menu's voelt even vertrouwd aan als altijd, en zeker ervaren FM-spelers zullen het spel, ondanks de nieuwe layout, vanaf de eerste seconde spelen alsof ze het al jaren in bezit hebben. Toch zullen ook deze cracks de nodige vernieuwingen tegenkomen die hen zullen interesseren. Al direct aan het begin van het spel krijg je te maken met de grotere rol die de technische staf in het spel heeft. Het bestuur geeft je de keuze om de hele technische staf te vervangen als je begint bij een club - iets dat in het echte voetbal niet ongebruikelijk is. Je kunt er echter ook voor kiezen om met de zittende trainers door te gaan, wat vaker voorkomt.
Deze trainers voorzien je om de haverklap van input. 'Backroom advice', zoals de nieuwe feature heet, vindt zijn weerklank in alle facetten van het spel. Je assistent geeft wat algemene feedback, trainers raden aan de training van bepaalde spelers aan te passen, scouts geven tips over spelers, en ga zo maar door. Het voordeel hier van is dat elke suggestie met één druk op de knop door jou in werking gesteld kan worden. Denk aan simpele knoppen als 'Scout speler', 'Wijzig training' en dergelijke. Het maakt het spel overzichtelijker voor beginners, en voor luie managers scheelt het wat klikwerk. Altijd fijn!
Voetbalvisie
Het simpeler maken van het spel is een duidelijke overweging geweest voor Football Manager 2010. Zo vond Sports Interactive bijvoorbeeld ook de manier waarop je tactieken invoerde te onduidelijk. Hiervoor is een nieuwe 'tactieken wizard' verzonnen, waardoor het makkelijker wordt jouw voetbalvisie te vertalen naar het spel. Niet langer werk je met abstracte sliders, je maakt keuzes in stijl. Bijvoorbeeld, wil je dat jouw spelers heel positiegebonden spelen, of geef je ze meer vrijheid? Kies je voor korte passes en heb je balbezit hoog in het vaandel staan, of ga je voor directer spel, om zo sneller te kunnen inspelen op vrije ruimte? Aan de hand van de keuzes stelt FM2010 min of meer zelf de sliders in om te maken wat jij voor ogen had. Critici zullen opmerken dat er inhoudelijk aan het tactieken-systeem dus niets is veranderd, en dat alleen de manier van invoeren anders is. Dat klopt, maar bekijk het eens van de andere kant: het spel biedt ook de optie de tactieken via de 'oude' manier in te stellen, en dat zullen sommige tactische grootmeesters waarschijnlijk wel zo fijn vinden.
Dieper
Hoewel de nadruk enorm ligt op de vereenvoudiging van systemen, is er ook aan de fanbase gedacht. Gamers die ervan houden om urenlang speler na speler te bekijken, op zoek naar dat ene toptalent, zullen dankbaar zijn voor de optie om complete continenten in je game-database te laden. Ter vergelijking: de kleine database staat voor 5000 spelers, de middelste voor 8000 en de grote voor 15.000, afhankelijk van welke competities je hebt geslecteerd. Laad je daar bijvoorbeeld heel Zuid-Amerika bij, dan komen er ineens 25.000 extra spelers bij. Voeg Azië en Afrika toe en je zit over de 75.000: een ongekend grote database.
Sneller
Helaas heeft dat wel een nadeel: de computer die een game met een database van 75.000 of meer spelers probleemloos kan draaien, moet nog gebouwd worden. Zo kun je wel een aardige verzameling spelers in je spel laden, het kost je wel je snelheid. Desondanks is Sports Interactive er toch in geslaagd Football Manager 2010 sneller te maken dan zijn voorgangers. FM2010 is maar liefst 45 procent sneller dan FM2009, terwijl de doelstelling van Sports Interactive zelf 25 procent was. Een dikke pluim in de kont van het optimalisatieteam dus.
de database je echter toch niet groot genoeg is, biedt Football Manager 2010 je de mogelijkheid daar wat aan doen. Het spel wordt geleverd met een vernieuwde editor, waarmee het onder meer vrij eenvoudig is om nieuwe competities toe te voegen aan het spel. Een fanatieke gebruiker in het Verenigd Koninkrijk heeft zelfs al de lagere competities van Engeland tot en met de tiende divisie toegevoegd aan de database. Deze uitbreiding is eenvoudig te downloaden, en dankzij een slim database-trucje, dat verschillende databases vergelijkt en jouw database aanvult op de punten waarop deze databases verschillen, is het eenvoudig om alles aan je spel toe te voegen. Wij kunnen alvast niet wachten tot de Nederlandse Vierde Klasse ook in Football Manager 2010 zit, en we de kraker AS '80 - Waterwijk kunnen naspelen...
Trainen
Is alles dan goud wat er blinkt in FM2010? Dat ook weer niet. Een doorn in het hoog van menig virtueel trainer is dat het trainingssysteem in Football Manager vrij beperkt is. Waar je in vervlogen jaren zeer uitgebreide instellingen kon invoeren in het trainingen-menu, is in FM2010 het beknopte systeem van FM2009 behouden. De reden? Er is niets beters. Ook Sports Interactive wil dit aspect van het spel graag op de schop nemen, maar dan moet je er wel iets beters voor kunnen terugzetten. Zien dat een bepaald onderdeel niet toereikend is of achterblijft, is één ding, maar iets nieuws en beters er voor terugzetten blijkt dus lastiger.
Een ander puntje dat overblijft van vorig jaar is de 3d-engine. Vooropgesteld: wij snappen heel goed waarom een spel als FM nooit de graphics van FIFA of Pro Evolution Soccer zal kunnen evenaren. De berekeningen die het spel doet om realistisch voetbal te simuleren, zijn zo zwaar dat er weinig ruimte overblijft voor de aankleding. Desondanks blijft het raar om in deze tijden van HD te kijken naar pixelige, nauwelijks herkenbare poppetjes. Wij staan volledig achter de keuze van Sports Interactive op realistische simulatie boven graphics te stellen, maar het moet gezegd: dat is ook wel aan de kwaliteit van de beelden af te zien.
Sfeer
Dat betekent trouwens niet dat Sports Interactive niets aan de graphics doet. De kwaliteit mag dan wat laag zijn, het detailniveau in wat er op het veld gebeurt is weer toegenomen. Verschillende spelers bezitten specifieke, kenmerkende bewegingen. Ook is het veld nu omringd door tribunes waarop echt mensen zitten, die ook meeleven met de wedstrijd. Verwacht ook van de fans geen grafisch hoogstandje, maar dat ze er zijn is leuk en het maakt de sfeer rond de wedstrijd wat echter.
Met de wedstrijden hebben we het laatste punt genoemd waarop Football Manager 2010 is verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Het spel geeft de speler nu meer het gevoel een coach te zijn door de introductie van touchline instructions. Het is eigenlijk natuurlijk een van de basistaken van een coach, het coachen van zijn team, maar toch is dit de eerste keer dat je je team vanaf de zijlijn simpele aanwijzingen kunt meegeven. 'Houd balbezit', 'dieper spelen' en 'maak meer gebruik van de ruimte op de flanken' zijn voorbeelden van dit soort aanwijzingen. Via deze feature kun je ook wissels doorvoeren zonder naar het menu te gaan, wat het tempo van het spel ten goede komt.
Realistische simulatie
Het grootste pluspunt van FM2010 is echter dat het spel het product is van jarenlange ervaring. Natuurlijk kunnen we opschrijven hoe accuraat de database is en hoe realistisch wedstrijden gesimuleerd worden, en hoe het spel je echt het gevoel geeft invloed te kunnen uitoefen op wedstrijden en de voetbalwereld in het algemeen. Het zijn pluspunten waar je snel aan voorbij zou gaan, maar die uiteindelijk het zwaarst wegen. Football Manager 2010 moet vooral een realistische voetbalmanagement-simulatie neerzetten en dat doet het ook.