BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m42-blok erin?
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m42-blok erin?
Zoals de titel al vermeldt..
Het vervangen van een nokkenas spreekt voor zich, maar is een m42-blok aantrekkelijk genoeg om te swappen? Hoe zit het met de verschillen, aanpaswerk. Komen hier extra kosten bij? Is het een kwestie van motorblok en versnellingsbak erin?
Iemand die het al eerder heeft gedaan?
Het vervangen van een nokkenas spreekt voor zich, maar is een m42-blok aantrekkelijk genoeg om te swappen? Hoe zit het met de verschillen, aanpaswerk. Komen hier extra kosten bij? Is het een kwestie van motorblok en versnellingsbak erin?
Iemand die het al eerder heeft gedaan?
Laatst gewijzigd door Mus op 08 jan 2010, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1256
- Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29
Re: BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m44-blok erin?
Ik heb zo een E30 gehad met die motor, maar een nokkenas revisie set kostte maar 150 euro ofzo in D. Ik heb het niet gedaan want de auto was gejat en tegen een lantaarnpaal geparkeerd
Als je het zelf doet, en de motor is voor de rest helemaal in orde ben je wel heel goedkoop klaar. Met een swap weet je niet wat voor motor je krijgt enzo. en is uiteraard behoorlijk wat duurder.
Maarja die motor moet om de 60k een dunne iele riempje, dus eerder bij 50k zeg maar en dat is ook niet alles. Oh ja, als je de nokkenas vervangt, moet je niet vergeten dat je gelijk d-riem + spanrollen kan meepakken, en eigenlijk gelijk ook waterpomp en misschien ook thermostaat (tenzij die goed is)... Dat maakt het wel een iets duurdere grap.

Als je het zelf doet, en de motor is voor de rest helemaal in orde ben je wel heel goedkoop klaar. Met een swap weet je niet wat voor motor je krijgt enzo. en is uiteraard behoorlijk wat duurder.
Maarja die motor moet om de 60k een dunne iele riempje, dus eerder bij 50k zeg maar en dat is ook niet alles. Oh ja, als je de nokkenas vervangt, moet je niet vergeten dat je gelijk d-riem + spanrollen kan meepakken, en eigenlijk gelijk ook waterpomp en misschien ook thermostaat (tenzij die goed is)... Dat maakt het wel een iets duurdere grap.
-
- Berichten: 959
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 12:07
Re: BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m44-blok erin?
M42 kan ook nog. Moet je wel even schijven op de achteras zetten eigenlijk..
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m42-blok erin?
Ik bedoelde de m42. Heb mij vergist. Als ik zo rondkijk zijn dat niet de meest dure blokken.
Hoe zit het met een schijfconversie van de achteras? Ik denk niet een kwestie van trommels eraf en schijven erop?
Hoe zit het met een schijfconversie van de achteras? Ik denk niet een kwestie van trommels eraf en schijven erop?
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m42-blok erin?
Volgens mij (en dit zeg ik uit mijn hoofd) heeft de 318is een 325i onderstel en achteras.
Dus zo 1,2,3 swappen is volgens mij geen optie.
De M42 blokken zijn in principe helemaal prima. Heerlijk om mee te rijden mits je het blok goed op toeren houd.(heb 2 M42's gehad, waarvan in RSZ cursus auto)
Alleen adviseer ik je om de distributieketting preventief te vervangen van het blok. Aangezien het een bekend euvel is van die blokken dat die ketting te ruim word en daardoor gaat rammelen met eventuele grotere schade als gevolg.
Met andere woorden; je bent met een M42 eigenlijk net zover als je nu bent met de M40.
Dus zo 1,2,3 swappen is volgens mij geen optie.
De M42 blokken zijn in principe helemaal prima. Heerlijk om mee te rijden mits je het blok goed op toeren houd.(heb 2 M42's gehad, waarvan in RSZ cursus auto)
Alleen adviseer ik je om de distributieketting preventief te vervangen van het blok. Aangezien het een bekend euvel is van die blokken dat die ketting te ruim word en daardoor gaat rammelen met eventuele grotere schade als gevolg.
Met andere woorden; je bent met een M42 eigenlijk net zover als je nu bent met de M40.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m42-blok erin?
Onze huis M40 had eigenlijk weinig problemen. Dik 3 ton erop en van binnen eigenlijk als nieuw. 1x nieuwe klepstoters en de nokkenas ging er met 280000 km uit voor een wildere nok, toen zelfs zo goed als geen slijtage. Riempje swap is ook geen biggie. 2x thermostaat in dik 3 ton vind ik ook niet te gek. Olie en waterpomp nog origineel.
- Koen Bongers
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 31 jul 2007, 20:51
- Locatie: Sambeek
Re: BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m42-blok erin?
Een M42 in die auto leggen stelt niet bijzonder veel voor. Grootste problemen die je zou kunnen hebben is het aansluiten van de kabelboom maar dat is gewoon plug 'n play. M42 engineharnas past gewoon op de kabelboom van de 316i met een M40 blok.
Dat blokje wisselen is dus gewoon een kwestie van een ochtendje sleutelen. Ik heb hier zelf zo'n M42 liggen welke ik gekocht heb van een jongen die hem ook in een 316i had geswapt. Hij wilde overstappen naar een M50 en verkocht de M42 combi daarom. Die jongen zei dat hij het blok er in een middagje in had zitten, zonder enige problemen. Wel is het aan te raden om de radiateur te vervangen. De M40 radiateur is een stuk kleiner als die van een M42...
Wat betreft die achteras, dat is ook gewoon een kwestie van sleutelen. Onder mijn E30 318i zit een schijvenachteras van een 6-cyl. Past gewoon zonder enig probleem. Ik heb gewoon het hele spul bij Molenaar in Vierlingsbeek gekocht voor 100 euro en enige wat ik moest overzetten was het diff. Remslangen ed passen gewoon.
Mocht je de M42 serieus overwegen dan mag je me wel PM'en. Ik heb die complete swap hier nu al een half jaar liggen op een pallet maar ik zit toch serieus te denken om meteen voor een 6-cylinder gegaan. Een half jaar geleden wilde ik de E30 nog als semi-straat auto gebruiken dus dan was zo'n zuinige iS motor erg leuk maar tegenwoordig heb ik een AE86 als daily dus de E30 wordt circuithok en dan maken die paar liters brandstof ook niet meer uit.
Het setje wat ik heb liggen is een M42 uit een Duitse schade E30 met 150.000km op de teller, bijbehorende versnellingsbak, motor/baksteunen, radiateur, kabelboom en ECU. Compleet plug 'n play set, iemand met ervaring hangt het hele spul er in een ochtendje in..
Dat blokje wisselen is dus gewoon een kwestie van een ochtendje sleutelen. Ik heb hier zelf zo'n M42 liggen welke ik gekocht heb van een jongen die hem ook in een 316i had geswapt. Hij wilde overstappen naar een M50 en verkocht de M42 combi daarom. Die jongen zei dat hij het blok er in een middagje in had zitten, zonder enige problemen. Wel is het aan te raden om de radiateur te vervangen. De M40 radiateur is een stuk kleiner als die van een M42...
Wat betreft die achteras, dat is ook gewoon een kwestie van sleutelen. Onder mijn E30 318i zit een schijvenachteras van een 6-cyl. Past gewoon zonder enig probleem. Ik heb gewoon het hele spul bij Molenaar in Vierlingsbeek gekocht voor 100 euro en enige wat ik moest overzetten was het diff. Remslangen ed passen gewoon.
Mocht je de M42 serieus overwegen dan mag je me wel PM'en. Ik heb die complete swap hier nu al een half jaar liggen op een pallet maar ik zit toch serieus te denken om meteen voor een 6-cylinder gegaan. Een half jaar geleden wilde ik de E30 nog als semi-straat auto gebruiken dus dan was zo'n zuinige iS motor erg leuk maar tegenwoordig heb ik een AE86 als daily dus de E30 wordt circuithok en dan maken die paar liters brandstof ook niet meer uit.
Het setje wat ik heb liggen is een M42 uit een Duitse schade E30 met 150.000km op de teller, bijbehorende versnellingsbak, motor/baksteunen, radiateur, kabelboom en ECU. Compleet plug 'n play set, iemand met ervaring hangt het hele spul er in een ochtendje in..
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m42-blok erin?
Bedankt voor de reacties/hulp. Ik heb besloten toch een nieuwe nokkenasset in te bouwen. Bereik niet heel veel met een m42/m44 blok qua vermogen en degelijkheid, aangezien mijn blok los van de nokkenasset in zeer nette staat is.
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m42-blok erin?
@Tommy
De ervaringen zijn hetzelfde. De auto heeft mijn vader 13 jaar geleden gekocht en mijn broer rijdt er nu in. Km stand is 282K.
Vandaag zijn de hydraulische klepstoters, tuimelaars, nokkenas, verdelerkap, rotor en olie vervangen. De nokkenas was volgens mijn broer "ernstig" ingesleten.
Het loopt weer als vanouds en soepel.
De ervaringen zijn hetzelfde. De auto heeft mijn vader 13 jaar geleden gekocht en mijn broer rijdt er nu in. Km stand is 282K.
Vandaag zijn de hydraulische klepstoters, tuimelaars, nokkenas, verdelerkap, rotor en olie vervangen. De nokkenas was volgens mijn broer "ernstig" ingesleten.
Het loopt weer als vanouds en soepel.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:19
Re: BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m42-blok erin?
reden waarom de nokkenas is ingesleten is waarschijnlijk gebrek aan olie: Oliepomp losmaken en eivormige pakking met origineel vervangen.
Er wordt nu lucht naar de nokken getransporteerd ipv olie? Dus alleen de nokkenas (en klepstoters etc) vervangen is niet genoeg.....
Kleine extra ingreep en weer klaar voor de komende tonnen km's.
Want als de nokken gesmeerd blijven, is alleen distributie (compleet vervangen iedere 60.000km) een achilles en is 3ton geen probleem.
Succes, groet Deen.
Er wordt nu lucht naar de nokken getransporteerd ipv olie? Dus alleen de nokkenas (en klepstoters etc) vervangen is niet genoeg.....
Kleine extra ingreep en weer klaar voor de komende tonnen km's.
Want als de nokken gesmeerd blijven, is alleen distributie (compleet vervangen iedere 60.000km) een achilles en is 3ton geen probleem.
Succes, groet Deen.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 jun 2008, 12:29
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW [E36] 318i m40 nokkenas vervangen of een m42-blok erin?
Even een correctie, de nokkenasset was juist niet ernstig ingesleten, de monteur zei dat er gewoon oliedruk was.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Robbert92 en 2 gasten