Met dank aan Polaroid: Citroen BX gekocht

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Met dank aan Polaroid: Citroen BX gekocht

Bericht door Dennis Cavallino » 01 feb 2010, 00:40

Afbeelding

Afgelopen dagen was ik druk in de weer om een goede opvolger voor mijn zwarte Saab 900 Classic coupé te vinden. Het is gelukt, want ik liep tegen een nette Citroen BX aan, een auto die al een tijdje mijn interesse had herwonnen. Deze auto is wederom zwart en gelukkig ook weer voorzien van een open dak. De BX is volledig origineel en komt uit 1992. Het is een BX 1.4i TGE (Classic Special). De auto is keurig onderhouden, ziet er piekfijn uit en rijdt perfect, ondanks de 193.000 km op de klok.

Voor de gemiddelde youngtimerliefhebber is die km-stand veel, maar onze andere Saab heeft er intussen 360.000 km gereden en die zit nog niet eens op de helft van zijn target. Voor deze BX geldt hetzelfde. In ieder geval zie je het niet aan deze auto's af dat ze al heel wat van deze wereld hebben gezien.

De BX is destijds geleverd als actiemodel. Het is een basisversie met raamslingers en heeft geen stuurbekrachtiging. Wel zitten er originele lichtmetalen velgen op, geen wieldoppen dus. Ik las ergens dat men destijds, zo aan 't eind van de levensduur van de BX, de kwaliteit vergeleek met die van Duitse auto's en na de uitgebreide proefrit en lange rit naar huis kan ik dat alleen maar beamen. Alles functioneert zoals toen de auto nieuw was. Geen kraakje, piepje, geen roest, helemaal niets.

Ik moet de auto nog even helemaal nalopen, maar de eerste inspecties leveren een klein lijstje van niet noemenswaardige verbeterpuntjes op. De veerbollen zien er nog uit als nieuw, alle standen doen 't zonder lekken of vreemde geluiden, behalve het klikken van het veersysteem tijdens dat soort acties. Dat hoort.

De BX is ontworpen door Marcello Gandini, die toen in dienst was van Bertone en veel van mijn favoriete auto's heeft getekend. De Lancia Stratos, Lamborghini Miura + Countach en Alfa Montreal waren van zijn hand. Veel van de design elementen die hij hanteerde zie je ook in de BX weer terug, maar de prestaties moet je elders zoeken. In deze fransoos ligt een 1400 cc injectiemotortje die de lichtgewicht BX-koets met gemak mee laat komen in 't dagelijks verkeer, stil en zuinig, maar het is geen topsporter natuurlijk zoals zijn grote broers.

Als opvolger van de Citroen GS kun je discussiëren over het feit dat dit door velen de laatste echte Citroen genoemd wordt. Ondanks het gebrek aan een luchtgekoelde motor heeft de BX alles in zich om mij als semi-Citrofiel enthousiast te maken. Het veersysteem, het aparte uiterlijk met bijzondere details en constructies. De BX is een fantastisch product geweest van Citroen en niet voor niets een enorm succes.

Ik was op zoek naar een tijdelijke auto, maar dit zou zo maar een blijvertje kunnen zijn. Het rijdt heerlijk en een nieuwe fiets is duurder.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 01 feb 2010, 18:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Re: Met dank aan Polaroid: Citroen BX gekocht

Bericht door Xave30 » 01 feb 2010, 00:44

Wederom gefelicteerd Dennis. Ook veel fun km's met deze.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 feb 2010, 01:23

Leuk Dennis :clap: Je hebt een niet gemiddelde goede smaak :thumbup: Zo'n Citroen heeft wel wat met name als ze erg luxe zijn uitgevoerd. Fantastisch interieur!

Rupie

Bericht door Rupie » 01 feb 2010, 06:55

BX is top, nog steeds een groot zwak voor :thumbup:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 01 feb 2010, 07:56

Ooit heb je me enthousiast gekregen voor een auto die jij toen ook had (e34 535i) en ben daarna ook tot aanschaf van die wagen over gegaan, maar een BX met 75 PK :? ..... nee, daar ga je mij echt niet enthousiast voor krijgen. Gelukkig weegt zo'n ding ook maar iets meer dan 900 kg anders trekt het natuurlijk helemaal geen frikandel van een bord af ;)

Hoe dan ook wel een aparte keuze en da's wel leuk! Veel plezier ermee :thumbup:

Oh ja, ik heb ook een stukje BX thuis: motor in mijn 205 ringtool komt uit een BX 16v (vuile 160 pk-versie)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 feb 2010, 08:31

Haha, 535 vs BX is een no-brainer. Een e28 of E34 komt wel weer een keer.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 01 feb 2010, 08:55

Gefeliciteerd met je aankoop, maar als ik dan lees veel fun km`s toe gewenst en briljante wagen of kreten van deze strekking dan moet ik even overgeven.

Nu zou het opeens een gave auto zijn maar 15 jaar geleden werd je met de nek aan gekeken en mocht je je bij wijze van spreken niet eens aan melden bij D-F met een BX.

Je ziet ze wel meer rijden zo af en toe, BX, Cx en andere merken en modellen die er nog super uit zien.
Dat is leuk, maar meer ook niet in mijn ogen.
Gewoon een vervoers middel om van a naar b te rijden, meer niet. :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 01 feb 2010, 08:59

Apart... je hebt het dus echt in de gaten gehouden :shock:

Ik altijd maar zeggen, ik haal nog een keer zo'n hok op voor 200 om in 2 dagen krom te knallen.....

Tom

Bericht door Tom » 01 feb 2010, 09:28

Ik heb ook helemaal niks met BX. Zie ze liever zsm verdwijnen eigenlijk :mrgreen:

Toch gefeliciteerd natuurlijk!
Knot schreef: Ik altijd maar zeggen, ik haal nog een keer zo'n hok op voor 200 om in 2 dagen krom te knallen.....
:mrgreen:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 feb 2010, 09:29

@Hans: Helemaal mee eens. Echt. Het is gewoon een auto om van A naar B mee te rijden, low budget. Maar toen ik er gisteren in reed viel 't me allemaal wel mee, geen verkeerd karretje.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 feb 2010, 09:31

Niet overdrijven Hans :lol: Zo'n BX is niet briljant maar het heeft wat in de opinie van sommigen. Dat Dennis voor zo'n ding is gegaan vind ik gaaf net als dat Dennis voor een Saab gaat te meer omdat het een echte autorijder is maar de waarde van RWD en status relativeert. Gewoon lekker eigenzinnig, meer niet. En geloof het of niet, ik heb wel een beetje een zwak voor een BX (eigenlijk wel voor Citroen). Niet dat ik warm wordt van een 1.4 maar ik kijk nog best wel eens of er een Sport of een GTI16V te koop staat :wink:

Peric

Bericht door Peric » 01 feb 2010, 09:42

Gefeliciteerd met je aankoop Dennis.

Ik heb ooit een BX gehad.. Noooooit meer.. Alléén maar ellende mee gehad met dat hok.. Denk dat dat met stip de slechtste auto is die ik ooit gehad heb.
Alles ging kapot, de door jou genoemde veerbollen waren ook kapot.
Zelfs de hendel om de bank voorover te klappen brak spontaan af toen ik een keer de bank plat wilde leggen.. :?

Michel P

Bericht door Michel P » 01 feb 2010, 10:22

Typisch Dennis, de anti held, congrats met de BX!!

Wel ff dit soort video's schieten!

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 01 feb 2010, 10:26

Dennis, gefeliciteerd!

In mijn IVA tijdperk regelmatig in div. BX'en gereden van studiegenoten. Van 1.4's tot 1.9's GT. Toendertijd waren het al goedkope auto's om van A naar B te rijden. Kwamen er hoge kosten plukte je een andere uit de (winkeldochter) voorraad van een garagebedrijf. Met die auto's hebben we onzettend veel DF gehad. En zodra we langs een Volvo dealer reden lieten we zien dat het cross country principe niks nieuws was.... :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 01 feb 2010, 10:27

Haha, stel verdwaalde Maaskanters? :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 01 feb 2010, 10:35

Geinig, een BX. Het zou voor mij niet per se een 1.4 hoeven te zijn en eigenlijk is de eerste versie leuker (met wat meer spektakel in het dashboard), maar dit is goed genoeg toch?
En meestal is het zo dat je wat meer kwijt bent als je een origineel Gandini-ontwerp aan wil schaffen..!

Hoewel..... Een Renault 5 of BMW 5 Serie E12 hoef je ook niet direct miljonair voor te zijn.

Anyway.

Afbeelding

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 01 feb 2010, 11:17

Geweldig een echte Dennis auto..........maar ik wil geen spannende verhalen horen over een BX want dat kan niet :mrgreen:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 01 feb 2010, 11:17

Heb je ook een foto van je zus? (en heet ze ook Dennis?)

Walter

Bericht door Walter » 01 feb 2010, 12:50

.
Laatst gewijzigd door Walter op 30 mei 2011, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 01 feb 2010, 13:43

Dit is injectie, dat scheelt iets.

Joost H.

Bericht door Joost H. » 01 feb 2010, 13:56

Kijk deze is ook door bertone ontworpen.. Maar het blijft een frikandel :wtf:

Afbeelding

Ik hoop dat je ooit weer op het goede pad komt :mrgreen:

Joost H.

Bericht door Joost H. » 01 feb 2010, 13:58

Nu ik nog eens kijk ziet die frikandel er best lekker uit :P

Andre

Bericht door Andre » 01 feb 2010, 14:32

Haal dan ook meteen even een setje geiten wollen sokken bij de wibra en een bijpassend setje sandalen bij de scapino dan klopt het plaatje weer.

Joost H.

Bericht door Joost H. » 01 feb 2010, 14:33

Zo Andre, jij weet wel precies waar je moet zijn voor dat soort artikelen :mrgreen:
Ik heb altijd al een zwak gehad voor geiten wolle sokken

Andre

Bericht door Andre » 01 feb 2010, 14:40

Ja ik ben ooit een keer aan zo n bx blijven hangen toen ik de buurvrouw am hinten greifte. Ze schreeuwde nein nicht auf meinen neuen BX. Ik schreeuw ja doch Ziehe die lederhose mal nach unten. Zij oh nein sprits doch nicht die sahne auf meinen neue bx lack. Ik ach mensch halt die klappe und bleib auf motorhaube. Ich kauf die BX von dir uber. Het was in heetst van de strijd. Niet nadenken gewoon. Dus uiteindelijk ook de sandalen en de sokken erbij gekocht.

:)

Plaats reactie