suggestie`s gevraagd: DF diesel voor +/- €7000 - A4 Gekocht!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Zjeraaar

suggestie`s gevraagd: DF diesel voor +/- €7000 - A4 Gekocht!

Bericht door Zjeraaar » 31 jan 2010, 16:06

Hey mede DFers!

Ik ben al een tijdje aan het oriënteren voor een nieuwe auto maar nu word het echt tijd om serieus iets anders gaan kopen. Ik rijd nu alweer 3 jaar in een Audi A4 uit `97, een prima auto maar na 240.000km begint de 1.6 op te raken en in combinatie met de onbetrouwbare verwarming en het grote aantal kilometers wat ik dit jaar ga rijden zoek ik iets anders..

Omdat ik vanaf volgende maand 2300km per maand voor m`n werk ga rijden (met privé km`s kom ik ruim gerekend uit op 35000km per jaar) lijkt het me wijs om diesel te gaan rijden.. m`n kilometers worden vergoed door de job maar onderhoud en aanschaf zijn voor mezelf, een benzine auto zou dus ook gewoon kunnen maar is minder tactisch denk ik.

Nu wil ik, naast veel goedkope(re) en betrouwbare kilometers maken, natuurlijk wel wat driving fun uit m`n auto kunnen halen! Daarom ben ik benieuwd naar jullie suggestie`s. Ik wil er rond de €7000,- aan uitgeven (zit wat ruimte in, maar liever niet natuurlijk), een beetje goed zitten (maak lange ritten en ben 2 meter 4), qua PK`s niet aan de rest onderdoen op de linkerbaan :wink: en niet al teveel kilometers hebben (meeste wat ik op MP tegenkom heeft meer dan 2 ton ervaring, liever wat minder dan dat)

Optie`s die ik zelf al bekeken heb zijn de reguliere duitse jongens, Golf 4 1.9 TDI (liefst 130pk met 6-bak, wellicht 110pk gechipt richting de 150pk?), ook de Seat Leon lijkt me leuk (zelfde TDI`s als de golf) en verder is een audi A3 (ook weer zelfde blokken volgensmij). Ook een BMW 320D of iets dergelijks lijkt me niet verkeerd. Verder nog niks bekeken, niks gereden ook dus alle optie`s liggen nog open! (Heb stiekem ook al naar 1.8 turbo`s gekeken.. dat lijkt me ook erg leuk, maar weer niet zo wijs)

Nu is mijn vraag aan jullie, waar moet ik zéker nog naar gaan kijken? Het hoeft niet persee duits te zijn of wat dan ook, ik sta overal voor open.
Alle tips, suggestie`s, marktplaats linkjes e.d. zijn uiteraard welkom :thumbup:
Laatst gewijzigd door Zjeraaar op 07 feb 2010, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

EG

Re: suggestie`s gevraagd: DF diesel voor +/- €7000!

Bericht door EG » 31 jan 2010, 17:39

Weet niet wat je onder D-F verstaat maar een Golf 4 met Tdi motor is maar zo-zo, de 150 pk versie is snel, maar daar is ook alles mee gezegd. Wegligging is totaal niet spannend ofzo, dus een D-F diesel zou ik het niet noemen, wel zijn de remmen superkrachtig en zijn de diesels behoorlijk zuinig en krachtig.

320d met 136 pk zou ik overslaan, is gewoon langzaam vergeleken met het moderne turbodiesel geweld, zelfs een 110 pk TDi lijkt sneller. 150 pk 320d is wel weer vlot, maar ik heb gehoord van swirl flaps in het inlaat die de motor in kunnen gezogen worden als ze afbreken en dan is je motor kapot, moet je dus opletten of dat gemodificeerd is ?

Je zou ook voor een 330d kunnen gaan, maar weet niet of je een goeie voor 7k kan vinden. Maar dan heb je wel ECHT een D-F diesel.

Heb jij een route met veel files, want dan zou je ook een automaat kunnen nemen!

OH ja, ik weet niet of je een Mercedes leuk vind, maar je zou ook voor een E300 turbodiesel kunnen gaan, meestal afgeladen met opties, automaatbakken gaan erg lang mee en behoorlijk snel voor een diesel uit die tijd, 177 pk! (ik weet dat er een E320 CDi is, maar voor dat bedrag zal je waarschijnlijk geen nette kunnen vinden!).

Voorbeeld (verkocht maar goed gaat om het voorbeeld), hou je heel veel knaken voor onderhoud + brandstof over!!!

http://link.marktplaats.nl/309582138" onclick="window.open(this.href);return false;

Zo een ding lijkt me 10x leuker dan de zoveelste Golf, Leon of Astra.

Joy

Bericht door Joy » 31 jan 2010, 17:51

Seat Ibiza 130 pk

Zoiets en dan een chipkuurtje van het resterende bedrag naar 160 pk.

Ravin ///M

Bericht door Ravin ///M » 31 jan 2010, 17:53

Ik zou zoeken naar een 330d in die prijsklasse, staan er genoeg.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 31 jan 2010, 17:57

Zo'n SEAT heb je denk het meeste DF mee.
Een E300TD is leuk, maar absoluut geen DF. Ook met sportonderstel (Avantgarde) nog steeds veel te week. Leuk voor kilometervreten maar dan moet je verder geen DF verwachten van je auto.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 31 jan 2010, 20:27

320d of 330d zonder twijfel :) heerlijke auto's!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 31 jan 2010, 22:17

EG schreef:verhaal..
Goeie post :? Een 136pk 320D te langzaam en een Mercedes noemen i.c.m. DF :lol: Nou ik weet niet wat jij onder DF verstaat :mrgreen: Ik heb met onze trage zware Touring eens voor de grap tegen een Passat sedan 130pk TDI een sprintje getrokken met twee koffers met kleren (kwamen van vakantie), 4 winterbanden en nog wat zooi. Mag jij 3x raden wie sneller was :wink: En aan de stand van de xenon te zien gaf ie echt wel gas. De TDI is sterk onderin maar bij 3500RPM is de koek op. Daarnaast laat de 136pk maar weinig liggen onderin toeren in de praktijk.

De E46 heeft genoeg zwakke punten maar als je daar rekening mee houdt koop je er een top auto aan. De zwakke punten ken ik allemaal dus die informatie is zo voor handen ocht daar behoefte aan zijn :thumbup:

Het enige waar ik het eens ben is dat een Golf ook niet je dat is behalve de motor :wink

De Ibiza 130pk is gaaf maar heeft last van Golf 4 kwaaltjes en na de Golf 4 ben ik persoonlijk wat klaar met VW. Vanuit een A4 teruggaan (ja dat is het echt) naar VW gaat je niet bevallen zeker niet als het 2 ton+ heeft gedraaid. Daarnaast vallen de running costs tegen (pa heeft een 110pk TDI gehad, een vriendin van me de Ibiza)

330D is leuk maar echt goedkoop dieselen is dat niet. BMW is gewoon zwaar (zit altijd een belasting klasse hoger dan Audi) en zuinig zijn ze natuurlijk ook niet echt.

Blijft over de vraag of je de A4 :df: vindt met een lekkere diesel erin :?:

Vergeet de kilometerstanden van minder dan 2 ton als je "maar" 7K te besteden hebt want ik ben bang dat je dat niet gaat redden. Maar waarom zou je ook? Mijn 320D heeft nu 3 ton gedraaid en dat is aan niets te merken. Daarnaast kan het in je voordeel zijn omdat bepaalde dure zaken bij bepaalde kilometerstanden voorbij komen. Eentje met kilometers is en goedkoop en heeft die dure reparatie al achter de rug :thumbup:

Mijn lijstje voor 7K:

Met stip op 1 de E46 diesel! Ik heb de mijne nu 50Kkm en 1,5 jaar. Een top auto en dat vind ik elke keer weer als ik er in rijd. Stuurt super, fijne motor, perfecte zitpositie en na 3 ton nog geen gekraak en gerammel. Neem een 318D met chip. De commonrail (1995cc) kun je wel scoren voor 7K en deze heeft geen swirl flaps en ook geen zwakke turbo’s zoals de 150pk tot 10-2003 wel heeft (maar meestal vervangen als je eentje met kilometers neemt, swirls moet je er zelf ff uit halen).

Op nr.2 de A4 130pk TDI. Een mooie auto die super degelijk aanvoelt. Minder ordi dan een BMW met ook een super zitpositie. De TDI voelt krachtig en is vrij zuinig. Wel lawaaiiger dan de BMW motor en stuurt minder fijn.

Nr.3…. heb ik niet. Ik koos een van de bovenstaande desnoods met 3 ton op de klok tenzij je de runningcosts te hoog vindt. In dat geval zou ik voor een Ibi gaan. Super verrassingseffect op de tussensprint.
:D

steve smith

Bericht door steve smith » 31 jan 2010, 22:25

Vriendje van me kocht een A4 Avant 1.9tdi Quattro 130pk met een 6-bak voor 6k. Stond 170k op, en had een klein beetje zijschade, moest ff beide wielkastrandjes spuiten. Rijdt er nu een klein jaar mee, ding doet het prima. Veel meer daily koop je niet voor dat geld. Sportonderstel is best stug maar goed te doen, nu met 215/55 16 wat comfortabeler. Ding mag bovendien 1800kg leuren dus een autoambu kan er ook achter indien nodig. Moet alleen nog een paar antraciet stoffen sportstoelen van ebay.de af vissen.

jos_br

Bericht door jos_br » 01 feb 2010, 08:06

Wanneer ik nu zou moeten kiezen ging ik voor een van de laatste A3 (oud model) 130pk versie. Auto is stijf, kraakt niet, zeker wanneer van S-line voorzien van goede stoelen en sturen doet ie ook bijzonder goed.

Jos.

Niels

Bericht door Niels » 01 feb 2010, 09:38

zetten we die op 3 :mrgreen:

A3 blijft ook een mooie kar imho :thumbup:

EG

Bericht door EG » 01 feb 2010, 14:41

Niels ik ben het met je eens hoor, begrijp je post niet helemaal? A4 is een TOP auto, heb ik ook mee gereden met TDitje ongelofelijk goede bouwkwaliteit en zitpositie!

En de 136 pk diesel van de E36 is echt wel traag, een standaard 110 pk rij je gewoon met moeite weg, been there done that. WEL een fijn blok en best wel stil!

Ok de Mercedes is geen D-F, maar wel een serieus alternatief als je elke dag in de file zit te sukkelen, dan heb je niks aan power.

Voor mij staat op nummer 1 voor dieselfun een 330d, maar het probleem is vind maar eens een goede met een normale km stand voor die prijs...

Het is een afweging die T-S moet maken, wilt ie zeer zuinig, dan moet ie echt voor een TDi gaan. Wilt ie puur D-F dan moet je echt bij een E46 zijn. Rijd zoveel beter dan die VAG gebakjes.

Niels

Bericht door Niels » 01 feb 2010, 16:37

EG schreef:begrijp je post niet helemaal?
Het advies dat je geeft vind ik geen goed advies :) Heb je een 320D (gehad) dan? Liep het ding wel goed? Hoe weet je of het ding wel goed liep? En ook een "losse" 110pk heeft er best zin in. Als je dan een fractie sneller bent dan heb je dus een traag hok :lol: Een motor die je niet moet nemen :?:

Ik vind een 136pk niet echt traag te noemen (in een E46). Ze komen minder explosief over als de TDI maar halen wel stukken beter door naar 4500RPM. Zoals gezegd was het verschil met een Passat overtuigend :) Nu sprint ik niet zo vaak met dat ding omdat het me geen ruk uitmaakt maar ik was wel benieuwd omdat een TDI rapper aanvoelt maar in de praktijk blijkt het gevoel toch niet helemaal juist. Kijk, ook een 130pk TDI zou ik prima vinden. Maakt me niet uit, prima motor en zoals gezegd boeit de snelheid me niet echt maar om iemand negatief advies te geven omtrent een 136pk 320D vind ik na 50.000 zeer tevreden kilometers geen goed advies. Puur mijn mening natuurlijk :thumbup: Natuurlijk is de 150pk versie mooier maar je hoeft een knappe 136pk echt niet te laten staan imho. Sterker nog, ik adviseer zelfs om een 318D (wel de commonrail versie) te nemen mocht TS een mooie tegenkomen. Prima kar (met 143pk chip)!

Overigens zijn ook de BMW's zonder problemen te chippen mocht je er behoefte aan hebben. Die behoefte heb ik nog niet gehad :wink: Op vakantie met 5 man + koffers zonder al te veel drama 200km/h aantikken op de GPS voldoet mij prima voor een kilometervreter :thumbup:

steve smith

Bericht door steve smith » 01 feb 2010, 17:07

Hoeveel BPM ziet hier eigenlijk nog in?

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Met de 150 pk 320d motor en een wegenbelasting klasse lager.....

EG

Bericht door EG » 01 feb 2010, 17:38

Niels schreef:
EG schreef:begrijp je post niet helemaal?
Het advies dat je geeft vind ik geen goed advies :) Heb je een 320D (gehad) dan? Liep het ding wel goed? Hoe weet je of het ding wel goed liep? En ook een "losse" 110pk heeft er best zin in. Als je dan een fractie sneller bent dan heb je dus een traag hok :lol: Een motor die je niet moet nemen :?:

Ik vind een 136pk niet echt traag te noemen (in een E46). Ze komen minder explosief over als de TDI maar halen wel stukken beter door naar 4500RPM. Zoals gezegd was het verschil met een Passat overtuigend :) Nu sprint ik niet zo vaak met dat ding omdat het me geen ruk uitmaakt maar ik was wel benieuwd omdat een TDI rapper aanvoelt maar in de praktijk blijkt het gevoel toch niet helemaal juist. Kijk, ook een 130pk TDI zou ik prima vinden. Maakt me niet uit, prima motor en zoals gezegd boeit de snelheid me niet echt maar om iemand negatief advies te geven omtrent een 136pk 320D vind ik na 50.000 zeer tevreden kilometers geen goed advies. Puur mijn mening natuurlijk :thumbup: Natuurlijk is de 150pk versie mooier maar je hoeft een knappe 136pk echt niet te laten staan imho. Sterker nog, ik adviseer zelfs om een 318D (wel de commonrail versie) te nemen mocht TS een mooie tegenkomen. Prima kar (met 143pk chip)!

Overigens zijn ook de BMW's zonder problemen te chippen mocht je er behoefte aan hebben. Die behoefte heb ik nog niet gehad :wink: Op vakantie met 5 man + koffers zonder al te veel drama 200km/h aantikken op de GPS voldoet mij prima voor een kilometervreter :thumbup:
Ik denk dat het een meningsverschil zal zijn, ook een 110 pk TDi vind ik beter lopen dan die BMW motor, alleen de BMW loopt mooier naar 4500 rpm. Ik vind het motorblok gewoon niet overtuigend genoeg onderin. Maar zoals gezegd, dat is mijn eigen mening.

Alles boven de 130 pk PD motoren van VAG is zowiezo krachtiger, sneller en zuiniger. Maar goed. Ik denk dat TS er in moet rijden om een oordeel erover te vellen.

Uiteraard is een E46 qua rijden en bouwkwaliteit veel beter dan een Golf 4. Maargoed.

Jules
Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo

Bericht door Jules » 01 feb 2010, 22:38

Ik deel niels z'n mening... echt top hoor een E46 320d en zeker niet traag te noemen, lekker vlot hoor!

Passat is dan wel een stuk minder DF imho, ook al zou die een fracgtie sneller zijn :roll:

Ps. een 320d is zeker niet onzuinig. En een 330d is ook best zuinig te rijden (m'n pa rijdt een touring automaat à 1600kg en dat ding haalde een tijd 6,3l/100km, nu 7 - 7,5)

Zjeraaar

Bericht door Zjeraaar » 03 feb 2010, 14:06

Heren!

Hartelijk dank voor jullie reactie`s, erg handig om andermans mening te raadplegen wanneer je zelf een beetje door de bomen het bos niet meer ziet. :bag:

Naast de BMW 320D waar ik enthousiast over ben kom ik ook hier en daar een goed geprijsde Audi A4 tegen, modeljaar 2001 / 2004 met 130pk TDI blok en rond de 170.000 op de teller, nummer 2 keuze van Niels!, dat lijkt me ook wel wat! Heeft iemand wellicht ervaring met deze modellen? Zwakke punten, verbruik (in de praktijk), DF gehalte e.d.??

Nogmaals dank voor jullie reactie`s :mrgreen:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 03 feb 2010, 14:20

In ieder geval altijd onderzoek laten doen naar de kilometerstanden. Of via NAP of uitlezen in het motormanagement volgens mij. Beetje diesel van 7 jaar of ouder zou op 200.000 moeten zitten. Alles daaronder vraagt extra waakzaamheid. Zeker bij geïmporteerde auto's.

Niels

Bericht door Niels » 03 feb 2010, 14:27

100% mee eens Rutger. Het spul komt allemaal uit de lease of is zakelijk ingezet om kilometers te maken. Reken op een gemiddelde van 30.000km/jr. Zit het daaronder dan geloof ik het alleen als er boekjes bijzitten en NAP.

Zwakke punten bij de A4 zijn mij niet zo bekend. Af en toe sneuvelt wel eens een unit van de centrale vergrendeling geloof ik. De 320D heeft wat dat betreft meer zwakke punten/jes maar misschien komt dat omdat ik me daar meer in verdiept heb :wink:

Reken op een verbruik van 1 op 16 dan zit je redelijk in de richting. De 130pk TDI vind ik echt een van de fijnste TDI motoren en zijn ook stiller dan de rest volgens mij :thumbup:

ErikS

Bericht door ErikS » 03 feb 2010, 15:08

Zjeraaar schreef:Heren!

Hartelijk dank voor jullie reactie`s, erg handig om andermans mening te raadplegen wanneer je zelf een beetje door de bomen het bos niet meer ziet. :bag:

Naast de BMW 320D waar ik enthousiast over ben kom ik ook hier en daar een goed geprijsde Audi A4 tegen, modeljaar 2001 / 2004 met 130pk TDI blok en rond de 170.000 op de teller, nummer 2 keuze van Niels!, dat lijkt me ook wel wat! Heeft iemand wellicht ervaring met deze modellen? Zwakke punten, verbruik (in de praktijk), DF gehalte e.d.??

Nogmaals dank voor jullie reactie`s :mrgreen:
M'n oom rijd een 1.9tdi 130pk, nu al 3 ton op de teller, alleen regulier onderhoud! :shock:

EG

Bericht door EG » 03 feb 2010, 21:24

Niels schreef:100% mee eens Rutger. Het spul komt allemaal uit de lease of is zakelijk ingezet om kilometers te maken. Reken op een gemiddelde van 30.000km/jr. Zit het daaronder dan geloof ik het alleen als er boekjes bijzitten en NAP.

Zwakke punten bij de A4 zijn mij niet zo bekend. Af en toe sneuvelt wel eens een unit van de centrale vergrendeling geloof ik. De 320D heeft wat dat betreft meer zwakke punten/jes maar misschien komt dat omdat ik me daar meer in verdiept heb :wink:

Reken op een verbruik van 1 op 16 dan zit je redelijk in de richting. De 130pk TDI vind ik echt een van de fijnste TDI motoren en zijn ook stiller dan de rest volgens mij :thumbup:
130 pk TDi is ook een van de betrouwbaarste en beste 1.9 motoren die VW ooit heeft gemaakt. Alleen de 150 en 160 pk (Cupra D!) moet ie voor laten gaan, maar dat is alleen omdat die dingen krachtiger zijn.

Dingen zijn ook ongelofelijk zuinig, met veel snelwegrijden is 1:18 ook makkelijk mogelijk, ze zijn in ieder geval veel zuiniger dan de 2.0 TDi's, yep eigen ervaring (en ik heb een 2.0 TDi, dus dat scheelt :p).

Zjeraaar

Bericht door Zjeraaar » 07 feb 2010, 19:38

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
De kogel is door de kerk mensen, ik heb een nieuwe auto gekocht :hosanna:
Ik heb hier en daar rondgekeken naar mooie optie`s voor het 7k budget wat ik gesteld had maar kon niets naar m`n zin vinden.. onder het mom van "als ik het doe, doe ik het goed" heb ik daarom mijn budget wat opgeschroefd en ben ik eerst gaan kijken naar wat ik wilde, waar ik na 4 jaar nog tevreden mee zou zijn, en daarna pas wat ik kon betalen..

Na een aantal keer kijken en rijden ben ik uitgekomen op een prachtige zwarte Audi A4 uit 2001, 130PK TDI met maar 139.000 op de teller (met NAP), van particulier geweest, complete historie erbij, dealer onderhouden en laatste beurt incl, riem net gehad! Hij was wat duurder :bag: maar kon nog leuk geld terugkrijgen voor m`n oude A4 en nu heb ik het wel meteen goed gedaan, in plaats van een goedkopere met dik 2,5 ton waar ik spijt van ga krijgen..

Dusss, deze jongeman is zéér gelukkig vandaag :mrgreen: Volgende week zaterdag kan ik `m ophalen, dus nog een lánge week in de 1.6 maar daarna knallen met 310nm 8)
Zit er nu al aan te denken `m na de bovag garantie van 6 maanden te laten kietelen door de vrienden van JD engineering, 160pk en 385nm klinken érg verleidelijk! Maar dat zien we dan wel weer ;)

Heb nog geen foto`s op de laptop, maar het gaat om onderstaande model met deze kleur. Als ik `m heb maak ik wat goeie foto`s en open ik natuurlijk even een topicje!

Afbeelding

I`m a happy man :mrgreen:

Xave30

Bericht door Xave30 » 07 feb 2010, 19:47

Zjeraaar schreef:
I`m a happy man :mrgreen:
....and that's all that matters.

Veel plezier alvast met deze Audi.

Niels

Re: suggestie`s gevraagd: DF diesel voor +/- €7000 - A4 Gekocht!

Bericht door Niels » 08 feb 2010, 22:26

Erg goede keuze :D Ik blijf de A4 een erg mooie auto vinden :thumbup:

Plaats reactie