Ik ben eens gaan zitten denken hoe het ook kan en beter voor een lange tijd.
Let wel dit is een voorbeeld dus niet meteen gaan zeuren over een tientje dit of die kan een euro meer...tis een voorbeeld
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voorbeeld hoe de autokosten (inkomsten regering) op een simpele, inzichtelijke manier geregeld kunnen worden,
zonder al de rompslomp/kosten/risico/privacy/kastjes/systeemkosten/betrouwbaarheid enz enz.
De bedragen die genoemd worden zijn fictief en aan te passen naar inzicht/eerlijkheid/verhouding maar wel rekening houdende met gebruik makend van de weg stilstaand of rijdend.
De BPM blijft geheel weg wat ook kan immers er is een Co2 tax voor terug gekomen, echter in de toekomst zullen meer auto's zuiniger worden maar ook dan kun je spelen met de accijns op en of aanpassing van de HSB die niet meer verdeeld wordt over tig vakken maar simpel is van opzet en je zo duidelijker weet waar je aan toe bent.
HSB = Houderschapbelasting.
20,-euro HSB per maand voor motorvoertuigen tot 1.000 kg
40,-euro HSB per maand voor motorvoertuigen boven de 1.000 kg t/m 2.000 kg
60,-euro HSB per maand voor motorvoertuigen boven de 2.000 kg
de rest wordt betaald via de accijns op brandstof (alle) kan per brandstof aangepast worden, de slurper "vervuiler" betaald vanzelf meer via de brandstof.
zo voorkom je dat de mensen over de grens gaan tanken immers, je kan met de accijns of met de houderschapsbelasting spelen, daarbij als het op EU basis zo
wordt geregeld ist helemaal een mooi duidelijk eenvoudig systeem zonder achteraf elke keer een rekening te krijgen of wat ook zoals bij de KMH en kastje.
100,-euro HSB per maand voor hybride voertuigen, immers zij betalen veel minder accijns maar wel milieuvriendelijker en toch iets goedkoper uit.
150,-euro HSB per maand voor vol elektrische voertuigen, immers zij betalen bijna geen accijns maar kunnen voor heel weinig veel km maken en bezetten daarbij wel de weg en of parkeerplekken en gebruiken gewoon de weg.
Op dergelijke manier (voorbeeld) betaal je een deel voor het in bezit hebben van en of gebruikmakend van ruimte en of wegen voor een overzichtelijk, relatief klein bedrag, daarnaast betaal je naar gebruik en ook die kosten zijn vast en meteen ter inzage bij de brandstof aanvullen zodat je ze meer zelf in de hand hebt en niet nog eens overal op moet letten of achteraf kosten moet betalen of kastje in je auto moet hebben en werkend of wat ook.
30-01-2010
René Stam
Almelo
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zo wil ik het ongeveer gaan opsturen...ik zou iets in die strekking wel goedkeuren.
