Rijtijdenwet busje met aanhanger <7500 kg

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
DenCha

Rijtijdenwet busje met aanhanger <7500 kg

Bericht door DenCha » 30 jan 2010, 21:13

Aangezien er hier nogal wat truckers (en slimme mensen) zitten en ik er al weer een paar jaar uit ben stel ik de vraag maar even:

Een bestelbus met aanhanger < 7500 kg is verplicht een tachograaf aan boord te hebben (toch?), ik kan alleen niets terug vinden op internet over de rijtijden.
Kan iemand mij hier iets over vertellen?

JP

Re: Rijtijdenwet busje met aanhanger <7500 kg

Bericht door JP » 30 jan 2010, 21:37

http://www.truckpage.nl/Rijtijdenwet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

max. 9u per dag, 2x per week 10u rijden. Na 4.5u 45min stilstaan, wat tussentijds ook weer opgesplitst kan worden in 15min + 30min (in die volgorde, niet andersom)

Officieel 11u stil staan per nacht, waarbij (zie link) je ook weer een paar keer mag afwijken met 9u rust. Of als je al eens 3u onafgebroken stil hebt gestaan overdag, mag je volgende nacht ook 9u stilstaan.

Verder zijn er landen (hoezo, 1 Europa?) die vallen over 2x beginnen binnen 24u (ookal heb je tussentijds je 9 danwel 11u rust genoten)

Begin je vandaag om 0500u, zou je morgen niet voor 0500u mogen beginnen. Hier doe ik (en de rest van onze firma) niet aan mee. Fransozen willen hier nogal eeens op bekeuren.

[kuch] Heel simpel allemaal........ [/kuch]

Peric

Bericht door Peric » 30 jan 2010, 21:43

Wat is een tachograaf en moet ik die in mijn voertuig hebben?
Een tachograaf is een apparaat dat de snelheid en de rij- en rusttijden van vrachtwagens en bussen registreert. Dit is van belang voor een effectieve handhaving van de rij- en rusttijden in het vracht- en busvervoer. De volgende voertuigen moeten een tachograaf hebben:

Vrachtauto's waarvan het eigen gewicht plus de maximaal toelaatbare massa laadvermogen meer dan 3500 kilogram bedraagt.
Bussen die besloten busvervoer of ander ongeregeld vervoer verrichten.
Meer informatie over de eisen aan de tachograaf is te vinden op de website van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... ex.aspx#v5" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus ja, je hebt een tacho nodig.
En JP heeft je al antwoord gegeven op de rijtijden.

DenCha

Bericht door DenCha » 30 jan 2010, 21:46

JP schreef:http://www.truckpage.nl/Rijtijdenwet.htm

max. 9u per dag, 2x per week 10u rijden. Na 4.5u 45min stilstaan, wat tussentijds ook weer opgesplitst kan worden in 15min + 30min (in die volgorde, niet andersom)

Officieel 11u stil staan per nacht, waarbij (zie link) je ook weer een paar keer mag afwijken met 9u rust. Of als je al eens 3u onafgebroken stil hebt gestaan overdag, mag je volgende nacht ook 9u stilstaan.

Verder zijn er landen (hoezo, 1 Europa?) die vallen over 2x beginnen binnen 24u (ookal heb je tussentijds je 9 danwel 11u rust genoten)

Begin je vandaag om 0500u, zou je morgen niet voor 0500u mogen beginnen. Hier doe ik (en de rest van onze firma) niet aan mee. Fransozen willen hier nogal eeens op bekeuren.

[kuch] Heel simpel allemaal........ [/kuch]
Deze had ik ook gezien idd, maar is de wetgeving hetzelfde voor een voortuig < 7500 kg? DAT is juist niet terug te vinden in het verhaal. Of geldt dit voor alles waar transport voor derden mee gedaan wordt?)
Het punt is nl. dat ik waarschijnlijk meerdere keren weekenden naar Italië ga om motorfietsen op te halen, maar dat redt je niet in 10 rijuren. Mocht er iets zijn waardoor ik langer zou kunnen rijden (ongeveer 3 uurjtes) dan scheelt mij dat elke keer 1 dag extra vrijnemen.
Vandaar de vraag eigenlijk.

steve smith

Bericht door steve smith » 30 jan 2010, 21:56

Rij zelf met Sprinter <3500 kg + 3500kg aanhanger en heb geen tachograaf. Ben tot nu toe in Duitsland, Engeland, Frankrijk en NL gecontroleerd en heb nog nooit een woord gehoord over een schijf of tachograaf. En ga er dus verder ook niet naar vragen!!!

DenCha

Bericht door DenCha » 30 jan 2010, 22:03

steve smith schreef:Rij zelf met Sprinter <3500 kg + 3500kg aanhanger en heb geen tachograaf. Ben tot nu toe in Duitsland, Engeland, Frankrijk en NL gecontroleerd en heb nog nooit een woord gehoord over een schijf of tachograaf. En ga er dus verder ook niet naar vragen!!!
Ik wist het nl. ook niet dat dat erin moet zitten. Maar hij heeft een Iveco Daily gekocht verlengd/verhoogd (ex duitsland) en daar zit hij al in.
Zal je daar een vraag naar het RDW aan kunnen wagen?
En nog een snelle vraag tussendoor: Hoe lang mag het BE spul maximaal zijn?

EG

Bericht door EG » 30 jan 2010, 22:11

steve smith schreef:Rij zelf met Sprinter <3500 kg + 3500kg aanhanger en heb geen tachograaf. Ben tot nu toe in Duitsland, Engeland, Frankrijk en NL gecontroleerd en heb nog nooit een woord gehoord over een schijf of tachograaf. En ga er dus verder ook niet naar vragen!!!
Uhm alleen bij bestelwagens/vrachtwagens met een gewicht boven de 7500 kg moet je toch een tachograaf hebben ?

Edit: zie dat het verplicht is boven de 3500 kg al! Wist ik niet.

DenCha

Bericht door DenCha » 30 jan 2010, 22:20

Ik heb 11 jaar door het hele land gereden en ben sinds 3 jaar op een knijperwagentje actief bij de gemeente. Deze hebben ontheffing voor het gebruik van de tacho.
Nu is er in die 3 jaar een hoop veranderd waar ik verdomd weinig van mee heb gekregen.
Morgen vertrek ik samen met de eigenaar naar Italie om motorfietsen op te halen te zien hoe het er aan toe gaat. (sprinter + 10 mtr tripplestel aanhanger)
Dus dit ritje komt wel goed want we switchen gewoon na 4,5 uur of elke tankbeurt. Maar volgende week ga ik alleen en dan is het wel handig om te weten hoe het in elkaar steekt. Mede omdat de aanhanger gewoon een autoambulance is stel ik deze vraag (je ziet alle 14 fietsen staan en dat trekt toch wel bekijks, posi en negatief.)

DenCha

Bericht door DenCha » 30 jan 2010, 22:24

Peric schreef:
Wat is een tachograaf en moet ik die in mijn voertuig hebben?
Een tachograaf is een apparaat dat de snelheid en de rij- en rusttijden van vrachtwagens en bussen registreert. Dit is van belang voor een effectieve handhaving van de rij- en rusttijden in het vracht- en busvervoer. De volgende voertuigen moeten een tachograaf hebben:

Vrachtauto's waarvan het eigen gewicht plus de maximaal toelaatbare massa laadvermogen meer dan 3500 kilogram bedraagt.
Bussen die besloten busvervoer of ander ongeregeld vervoer verrichten.
Meer informatie over de eisen aan de tachograaf is te vinden op de website van de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... ex.aspx#v5" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus ja, je hebt een tacho nodig.
En JP heeft je al antwoord gegeven op de rijtijden.
Sorry, jouw reactie had ik gemist. Maar het eigen gewicht + laadvermogen (zonder aanhanger) is 3500 kg. Houdt dat dan in dat als er een 3500 aanhanger achter hangt je automatisch een tacho moet hebben?
Ik ben niet zo met de wetgeving bezig dus vandaar de mischien wat debiele vragen :bag:

Joy

Bericht door Joy » 30 jan 2010, 22:34

Bestelauto's zijn in Nederland uitgezonderd van de digitale tachograaf.

DenCha

Bericht door DenCha » 30 jan 2010, 22:38

Joy schreef:Bestelauto's zijn in Nederland uitgezonderd van de digitale tachograaf.
Ook als je naar Italie gaat door meerdere landen?
Voor nederland heb ik niet zo'n schrik (in 14 jaar maar 1 keer aan de kant gezet), maar van Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italie zelf weet ik niet. Ik heb niet zo'n zin om daar stil gezet te worden en een paar zuurverdiende pleuri's af te geven.

Joy

Bericht door Joy » 30 jan 2010, 22:43

Hmm ja dan wel.
Wanneer goederen naar Duitsland worden gebracht met een bestelauto, waarvan het eigen gewicht plus laadvermogen niet meer bedraagt dan 3.500 kg is de tachograaf niet verplicht.

Voor bestelauto's met een totaalgewicht van 2,8 tot en met 3,5 ton geldt voor de chauffeur dat hij aantekeningen van de rij- en rusttijden moet maken. Aangezien een tachograaf in deze auto niet verplicht is en vaak ook niet aanwezig, moet een andere manier van registratie worden gevoerd.

Wanneer achter de bestelauto een aanhangwagen wordt gekoppeld dan moet het eigen gewicht plus laadvermogen van de aanhanger bij dat van de bestelauto worden opgeteld. Als het totaalgewicht dan meer dan 3,5 ton is, moet de bestelauto wel zijn uitgerust met een tachograaf.

JP

Bericht door JP » 30 jan 2010, 22:49

Of de tacho verplicht is in jullie geval, danwel de rijtijdenwet, durf ik niet te vertellen, ik zou me voor vertrek toch ff zekerheid verschaffen.

Als jullie met een aanhanger en 14 motoren door de Peage rijden, en ook de diverse grensovergangen, dan val je op, en kun je er vrijwel zeker van zijn dat ze jullie aan de kant zetten voor controle. Zeker de Fransen staan graag te controleren bij de Tolpoortjes

DenCha

Bericht door DenCha » 30 jan 2010, 23:12

JP schreef:Of de tacho verplicht is in jullie geval, danwel de rijtijdenwet, durf ik niet te vertellen, ik zou me voor vertrek toch ff zekerheid verschaffen.

Als jullie met een aanhanger en 14 motoren door de Peage rijden, en ook de diverse grensovergangen, dan val je op, en kun je er vrijwel zeker van zijn dat ze jullie aan de kant zetten voor controle. Zeker de Fransen staan graag te controleren bij de Tolpoortjes
Inderdaad, dan kan alles beter in orde zijn. Gelukkig gaan we morgen met z'n 2en weg, dus pver de rijtijden maak ik mij absoluut niet druk. Volgende week ff een belletje doen naar het RDW. Volgend weekend alleen, dan wil ik wel van de hoed en de rand weten.

DenCha

Bericht door DenCha » 30 jan 2010, 23:15

Ik ga nu ff lekker naar bed, morgen weer vroeg op. Tot zover iedereen bedankt voor hun bijdrage.
En mocht er iemand zijn die precies weet hoe het zit, dan hoor ik het graag.

Groet Dennis.

Peric

Bericht door Peric » 31 jan 2010, 19:57

Anders trek je een groot zeil over de motoren, dan valt het ook niet zo op..

steve smith

Bericht door steve smith » 31 jan 2010, 19:59

Peric schreef:Anders trek je een groot zeil over de motoren, dan valt het ook niet zo op..
Zeil op snelweg is kansloos. Trek nog meer aandacht want het klappert + de kit wil dan sowiezo weten wat eronder zit.

wjn

Bericht door wjn » 01 feb 2010, 09:18

Interessant topic, wat valt er eigenlijk onder bestelbusje/-auto?
Dat is automatisch iets wat een "grijs" kenteken heeft, volgens wat ik kan vinden.

Dus ik kan met mijn VW transporter met "geel" kenteken wel zonder tachograaf rijden, met een dergelijke combinatie?
(Geschikt rijbewijs vooropgesteld uiteraard.)

Luco

Bericht door Luco » 01 feb 2010, 09:37

Ja, raar allemaal want ik rij ook rond met ruim meer dan 3500 kg en heb ook geen tachograaf in de kampertbak :mrgreen:
Camper 2500 kg
Aanhanger 400kg
Auto+ bandenrek 1500 kg
Losse zooi 300 kg

Totaal 4700 kg

Kasteel

Bericht door Kasteel » 01 feb 2010, 21:45

Tachograaf is niet verplicht, daarvoor moet je namelijk een vrachtauto-rbw hebben; feitelijk weet je met je b-rbw ook niks van de vrachtauto regels/tachoregels ed. Dit krijg je overigens ook niet bij je e-rbw.

Punt is wel dat ALS je een tachograaf in de auto hebt, je deze verplicht bent te gebruiken in buitenland (m.n. Duitsland), kan hier geen onderbouwing voor vinden, maar weet dit uit ervaring in de landen Duitsland, Frankrijk en Italië.
De reden dat er overigens tegenwoordig vaak tachograaf in busjes tegenkomt, is omdat het vaak teruggekeurde exemplaren zijn, die zonder terugkeuring wel aan de vrachtauto eisen voldoet en met tachograaf verplicht dient te zijn.

Voor wat meer tips zou je ook even met Veldhuizen Wagenbouw kunnen bellen, zij verhuren/verkopen 100'en be-combi's en kunnen je wellicht wat onderbouwends sturen.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 18 feb 2010, 13:10

bedrijfsauto.com schreef:
Bestelauto's waarvan het maximaal treingewicht (GVW plus maximale massa van de aanhanger) de 3,5 ton overschrijdt, zijn sinds medio vorig jaar verplicht een tachograaf te hebben, en de overheid gaat dit vanaf mei controleren. Dat meldt VDO — niet geheel zonder eigen belang want zij leveren tachografen.

In de praktijk betekent dit dat de meeste bestelauto's en 4WD's op grijs kenteken, een tachograaf moeten inbouwen. Ook BE-opleggercombinaties en de zogenaamde kortgekoppelde BE-opleggercombinaties worden hiertoe verplicht. Als ze voor 1 mei 2006 in gebruik zijn genomen, mag het een analoge tachograaf zijn, voor nieuwere voertuigen is een digitale tachograaf verplicht. De digitale tachograaf is een weinig geliefd apparaat omdat het een hoop rompslomp met zich meebrengt, zoals het aanvragen van een bedrijfskaart en chauffeurskaarten. Uitgebreide informatie over de digitale tachograaf staat op de webpagina van het IVW.

Tot nu toe werd de nieuwe regeling niet in de praktijk gebracht vanwege het ontbreken van passende apparatuur. Alle tachografen werken namelijk op 24V terwijl bestelauto's en 4WD's een boordspanning van 12V hebben. VDO heeft nu een adaptor ontwikkeld waarmee zijn tacho's ook op 12V werken. Deze adaptor zorgt ook voor de puls die nodig is om rijtijd en snelheid te bepalen. Zo'n goedgekeurde pulsgever zit wel in vrachtauto's maar niet in bestelauto's. De digitale tachografen passen in een DIN-slot in het dashboard.

Een uitzondering vormen bestelauto's die minder dan 12 uur per week worden gebruikt. Bestuurders daarvan moeten echter wel aantonen dat ze wekelijks minder dan 12 uur achter het stuur doorbrengen. Dat kan met een deugdelijke administratie — maar de bewijslast ligt wel aan de kant van de bestuurder. In de praktijk kan het leiden tot discussies met handhavers. De veiligste weg lijkt een tracking en tracingsysteem of een tachograaf.

Frits Ranke van VDO: "Het is een behoorlijk ingewikkelde regeling. Veel is al wel duidelijk, maar sommige dingen zijn op meerdere manieren te interpreteren. Zo wordt er gesproken over het maximaal treingewicht van de bestelauto's vanaf 3,5 ton, maar geldt het ook als je nooit met een aanhanger rijdt? Is het hebben van een trekhaak ook een criterium? We hebben hierover vragen gesteld aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat, maar die kon hierover nog geen opheldering geven."

Op de website van de IVW staat nog niets vermeld over het feit dat een tachograaf verplicht zou zijn voor bestelwagens. Alleen een verplichting voor vrachtauto's wordt genoemd. Een woordvoerder van de IVW kon vandaag (nog) geen commentaar geven op het bericht van VDO.
(17 februari 2010)

Update, dd 18 februari 2010:
De IVW liet ons weten dat de berichtgeving van VDO correct is. De teksten op de IVW-website worden binnenkort aan de actualiteit aangepast. Over de onduidelijkheden hoopt men op korte termijn opheldering te kunnen geven.

Het ziet er dus naar uit dat op den duur tacho verplicht gaat worden. In mijn ogen heel vreemd, want iemand met zijn b+e rbw hoeft namelijk niks van tachograaf en/of rijtijdenwet te weten. Bovendien is nooit ergens aangegeven of verplicht dat zij zich hieraan dienen te houden, deze stap is echter na installatie van tachograaf echter snel gemaakt.
Verwacht zelf dat binnen 2 jaar alle bestelauto's zo'n ding hebben en zich ook aan de rijtijdenwet zullen moeten houden

@ Steve
Gewoon een onderbouwing in de auto hebben liggen dat de auto niet dergelijke uren maakt (aantonen minder dan 48dkm per jaar met 7d werkweek).

steve smith

Bericht door steve smith » 18 feb 2010, 14:28

Kasteel schreef: @ Steve
Gewoon een onderbouwing in de auto hebben liggen dat de auto niet dergelijke uren maakt (aantonen minder dan 48dkm per jaar met 7d werkweek).
Ding draait 25k per jaar en staat 6/7 dagen per week uit te rusten in de loods.

Maar dit gaat wel een hoop gezeik geven!

Plaats reactie